Re: Porsche Mission E
Postat: 22 sep 2015 21:32
Nja, de säger inget om att det är induktiv snabbladdning. Det kan ju vara långsamladdning som är induktiv.Werzion skrev:
800 volt laddning, 80% på 15 minuter - med induktiv laddning!!![]()
Nja, de säger inget om att det är induktiv snabbladdning. Det kan ju vara långsamladdning som är induktiv.Werzion skrev:
800 volt laddning, 80% på 15 minuter - med induktiv laddning!!![]()
Som jag tolkar vad Wolfgang Hatz säger så är induktiva laddningen itne lika snabb:Bjorn skrev:Nja, de säger inget om att det är induktiv snabbladdning. Det kan ju vara långsamladdning som är induktiv.Werzion skrev:
800 volt laddning, 80% på 15 minuter - med induktiv laddning!!![]()
Snabbladdningen är alltså skilt från den trådlösa laddningen.We have developed the first 800V system on a pure EV. We can recharge the car 80% of the energy in about 15 minutes. We will have so called wireless charging aswell, so you do not even have to plug in the car.
Knäppgökar!vigge50 skrev:Nu har Porsche stött på problem då kunderna efterfrågar ljudet från en V8 och frågar om de inte ska bygga bilen med en V8 också.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... aller-ljud
800 volt har väldigt många nackdelar i kostnadsperspektiv. Det är en bökig spänning att hantera eftersom det ställer väsentligt mycket högre krav på isolation (underliga saker börjar hända med material, och det hanterar väta dåligt mm). Det är följaktligen både dyrt, svårt att tillverka och svårt att underhålla. De är också tveksamt om fördelarna blir så pass mycket större att det överväger nackdelarna. Men visst har haft fel tidigare.Martinen skrev:Det här med att höja spänningen är nog ingen dum idé för att kunna få snabbare laddning mm. Med 800 V så blir ju dubbelt så hög effekt jämfört med Tesla för om man kör samma ström.
Det finns såklart andra lösningar med.
Från början när jag fix reda på att Tesla låg på runt 400 v så blev jag lite förvånad att dom inte valt att få upp spänningen något.
Med tanke på effekt på motorerna så hade detta mig varit fördelaktigt för att få ner strömmarna.
Som det är nu så blir det nog dyrare om man ska kräma ut mer effekt från både motorerna och laddarna.
Vara ombyggnaden från 1300-1500A kostar en hel del pengar.
Hmmm. Det är ungefär så mycket som de säljer av Panamera. De tror verkligen på den här modellen. Och det positiva är att den sortens försäljningssiffror skulle indikera att priset inte alls hamnar så högt som jag befarat. Baserat på konceptet känns ju en prislapp på 3 miljoner ganska sannolik, men då lär de inte sälja 20 000 bilar. Kanske hamnar den närmare Model S.ochso skrev:http://www.di.se/bil/sa-manga-elbilar-r ... att-salja/
Porsche berättar att man räknar med att sälja 20 000 bilar årligen av den nya elbilen Mission E.
Bilen väntas finnas på marknaden år 2019.
Du har en kapacitet i kWh. Byggt av celler seriellt och parallellt. 100celler ger 400volt, 200celler 800volt. Tesla har 100kWh och 8000celler dvs 100st i serie och 80st parallellt. En Porsche måste ha 200st i serie för att nå 800volt men bara 40st parallellt för samma 100kWh.rightnow skrev:Dum fråga av nån som inte kan. Bara för att superladdningen är på 800V betyder väl inte att motorer osv måste köra på det?
Har nog snarare med vikt på batteripack att göra än spänningHenrik Torphammar skrev:Du har en kapacitet i kWh. Byggt av celler seriellt och parallellt. 100celler ger 400volt, 200celler 800volt. Tesla har 100kWh och 8000celler dvs 100st i serie och 80st parallellt. En Porsche måste ha 200st i serie för att nå 800volt men bara 40st parallellt för samma 100kWh.rightnow skrev:Dum fråga av nån som inte kan. Bara för att superladdningen är på 800V betyder väl inte att motorer osv måste köra på det?
Fördelen med hög spänning är att man sänker strömmen. Ampere ger värme, i laddkontakter, sladdar och motorer. Så att ladda med 800volt kräver 200st celler i serie. Sen MÅSTE det ju inte vara motorer på 800volt, de kan ju med kontaktorer koppla om batteriet efter laddning så det blir ett 100S80P och köra motorerna på 400volt. Men varför vill man göra så? En elmotor är en baggis att linda om från 400volt till 800volt så det finns ingen poäng i att gå ner i spänning. Ju högre spänning desto mindre förluster. Titta på en kraftledning, det är ju 400.000volt och "sytrådar" som för över enorma effekter.
Det är dock lite konstigt i mina ögon att Teslas bilar med lägre spänningen hitintills varit mer effektiva. 40, 60, 70, 60NG samt 75kWh. Det borde vara tvärt om att en bil med högre spänning går effektivare.
(sen vet jag att det inte är 100st utan 96celler, men det kvittar just här)
Spännande. Undrar vem dom har tänkt ska ladda där?Jerker skrev:Porsche har byggt en laddstation som ger 350 kW.
https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/
Deras prototyp!mans71 skrev:Spännande. Undrar vem dom har tänkt ska ladda där?Jerker skrev:Porsche har byggt en laddstation som ger 350 kW.
https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/
Jerker skrev:Porsche har byggt en laddstation som ger 350 kW.
https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/
Tror det är tidigt att bli besviken än på två år. Har förhoppningen av Porsche kommer att höja ribban rejält. Utan att egentligen ha någon erfarenhet av Porsche är min förväntan att dom gör något riktigt genomarbetat med hög kvalitet och finish som får dagens Teslor att blekna. Det är inte bara 0-100 som räknas.Verdi skrev:http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... d38e961fa9
Billigaste modellen som börjar på 800 tusen vill de inte ange räckvidd och prestanda för. Den dyraste blir som en lite långsammare P85D förutom att man kan pressa den hårdare på bana och så. Och så kan man ladda jättesnabbt. Fast laddstationerna finns såklart inte en. Inte bilen heller för den delen så så det är väl bara rättvist.
Är faktiskt besviken. Den "snabbaste" som gör 0-100 på 3,5 sekunder och har räckvidd som en Model S 75D lär ju kosta 1,5 miljon eller nåt innan den är utrustad och klar.