Sida 2 av 84

Re: Porsche Mission E

Postat: 22 sep 2015 21:32
av Bjorn
Werzion skrev:


800 volt laddning, 80% på 15 minuter - med induktiv laddning!! :shock: 8-)
Nja, de säger inget om att det är induktiv snabbladdning. Det kan ju vara långsamladdning som är induktiv.

Re: Porsche Mission E

Postat: 22 sep 2015 21:57
av Svenssons
Bjorn skrev:
Werzion skrev:


800 volt laddning, 80% på 15 minuter - med induktiv laddning!! :shock: 8-)
Nja, de säger inget om att det är induktiv snabbladdning. Det kan ju vara långsamladdning som är induktiv.
Som jag tolkar vad Wolfgang Hatz säger så är induktiva laddningen itne lika snabb:
We have developed the first 800V system on a pure EV. We can recharge the car 80% of the energy in about 15 minutes. We will have so called wireless charging aswell, so you do not even have to plug in the car.
Snabbladdningen är alltså skilt från den trådlösa laddningen.

Re: Porsche Mission E

Postat: 22 sep 2015 21:58
av Tosh
Grymt snygg!!!

Re: Porsche Mission E

Postat: 06 okt 2015 21:14
av Oppfinnarn
Aftonbladet skriver idag om andra tillverkare som skall satsa på elbilar, om typ 3 år, bla Porsche.
http://www.aftonbladet.se/bil/article21529545.ab
Dock så ställer de sig inte den viktigaste frågan om infrastruktur för snabbladdning, hur skall den lösas? Ska alla ha olika approacher? Eller kan CCS standarden (heter den väl?) mata Porsches batteri 50 mil på 15 minuter??

Man inser mer och mer att det riktigt coola med Tesla är egentligen laddinfrastrukturen som är den riktiga enablern för riktiga elbilar. Det var inte förrän jag såg Lödde SuC live, som jag vågade satsa en elbil Tesla.

Re: Porsche Mission E

Postat: 07 okt 2015 01:04
av apkungen
Ja och det gjorde de väldigt bra också i Sverige. Alla stationer kom upp i tid eller nästan före tidsschemat, fantastiskt bra jobbat var det. Nu hoppas jag att de lyckas få till de resterande i tid också!

Re: Porsche Mission E

Postat: 07 okt 2015 05:54
av Martinen
Det här med att höja spänningen är nog ingen dum idé för att kunna få snabbare laddning mm. Med 800 V så blir ju dubbelt så hög effekt jämfört med Tesla för om man kör samma ström.
Det finns såklart andra lösningar med.
Från början när jag fix reda på att Tesla låg på runt 400 v så blev jag lite förvånad att dom inte valt att få upp spänningen något.
Med tanke på effekt på motorerna så hade detta mig varit fördelaktigt för att få ner strömmarna.
Som det är nu så blir det nog dyrare om man ska kräma ut mer effekt från både motorerna och laddarna.
Vara ombyggnaden från 1300-1500A kostar en hel del pengar.

Re: Porsche Mission E

Postat: 04 dec 2015 17:21
av vigge50
Nu så har Porsche bestämt sig för att de ska sälja bilen, när de får igång produktionen är däremot inte känt. Det säger bara att de blir i slutet av årtiondet.

http://insideevs.com/porsche-green-ligh ... ctric-car/

Re: Porsche Mission E

Postat: 15 nov 2016 17:55
av vigge50
Nu har Porsche stött på problem då kunderna efterfrågar ljudet från en V8 och frågar om de inte ska bygga bilen med en V8 också.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... aller-ljud

Re: Porsche Mission E

Postat: 15 nov 2016 20:16
av Jerker
vigge50 skrev:
Nu har Porsche stött på problem då kunderna efterfrågar ljudet från en V8 och frågar om de inte ska bygga bilen med en V8 också.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... aller-ljud
Knäppgökar!

Fast, de första bilisterna i början av 1900-talet kanske saknade lukten av hästskit också...

Re: Porsche Mission E

Postat: 27 nov 2016 14:34
av ochso
http://www.di.se/bil/sa-manga-elbilar-r ... att-salja/

Porsche berättar att man räknar med att sälja 20 000 bilar årligen av den nya elbilen Mission E.

Bilen väntas finnas på marknaden år 2019.

Re: Porsche Mission E

Postat: 27 nov 2016 21:28
av JFAH
Martinen skrev:
Det här med att höja spänningen är nog ingen dum idé för att kunna få snabbare laddning mm. Med 800 V så blir ju dubbelt så hög effekt jämfört med Tesla för om man kör samma ström.
Det finns såklart andra lösningar med.
Från början när jag fix reda på att Tesla låg på runt 400 v så blev jag lite förvånad att dom inte valt att få upp spänningen något.
Med tanke på effekt på motorerna så hade detta mig varit fördelaktigt för att få ner strömmarna.
Som det är nu så blir det nog dyrare om man ska kräma ut mer effekt från både motorerna och laddarna.
Vara ombyggnaden från 1300-1500A kostar en hel del pengar.
800 volt har väldigt många nackdelar i kostnadsperspektiv. Det är en bökig spänning att hantera eftersom det ställer väsentligt mycket högre krav på isolation (underliga saker börjar hända med material, och det hanterar väta dåligt mm). Det är följaktligen både dyrt, svårt att tillverka och svårt att underhålla. De är också tveksamt om fördelarna blir så pass mycket större att det överväger nackdelarna. Men visst har haft fel tidigare.

Jag ser personligen inte riktigt fördelarna med detta.

Re: Porsche Mission E

Postat: 27 nov 2016 21:35
av danni
ochso skrev:
http://www.di.se/bil/sa-manga-elbilar-r ... att-salja/

Porsche berättar att man räknar med att sälja 20 000 bilar årligen av den nya elbilen Mission E.

Bilen väntas finnas på marknaden år 2019.
Hmmm. Det är ungefär så mycket som de säljer av Panamera. De tror verkligen på den här modellen. Och det positiva är att den sortens försäljningssiffror skulle indikera att priset inte alls hamnar så högt som jag befarat. Baserat på konceptet känns ju en prislapp på 3 miljoner ganska sannolik, men då lär de inte sälja 20 000 bilar. Kanske hamnar den närmare Model S.

Re: Porsche Mission E

Postat: 04 okt 2017 18:22
av helix
Väcker den här gamla tråden till liv. Nu har första testbilarna av produktionsmodellen spottats nere i Tyskland. Intressant att Porsche testar bilarna tillsammans med några Teslor! Verkar även vara som Porsche satsar hårt på autonomt. Bilen ser ut att ha en del radars i fronten osv. Tydligt också att Porsche valt konventionella dörrar och frångått prototypens "suicide doors".

Lite lustigt att Porsche har klistrat på "avgasrör" där bak för att kanske lura någon att bilen har en förbränningsmotor :lol:

Tycker den ser riktigt läcker ut och kan Porsche (VW Group) styra upp laddinfrastrukturen till 2020 och bilens övriga specar blir attraktiva med räckvidd osv så kanske detta blir steget tillbaka till tyskt igen efter några år med jänkarbil :D

https://www.motor1.com/news/182383/pors ... py-photos/

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Porsche Mission E

Postat: 04 okt 2017 18:31
av Bjelke
Håller med, den ser riktigt läcker ut, lite lagomt brutal och hyffsat mkt Porsche look kvar :)

Re: Porsche Mission E

Postat: 04 okt 2017 19:12
av rightnow
Dum fråga av nån som inte kan. Bara för att superladdningen är på 800V betyder väl inte att motorer osv måste köra på det?

Re: Porsche Mission E

Postat: 04 okt 2017 22:21
av Sofie
Trevligt att se att dom jämför med Teslorna samtidigt.

Re: Porsche Mission E

Postat: 05 okt 2017 09:52
av Henrik Torphammar
rightnow skrev:
Dum fråga av nån som inte kan. Bara för att superladdningen är på 800V betyder väl inte att motorer osv måste köra på det?
Du har en kapacitet i kWh. Byggt av celler seriellt och parallellt. 100celler ger 400volt, 200celler 800volt. Tesla har 100kWh och 8000celler dvs 100st i serie och 80st parallellt. En Porsche måste ha 200st i serie för att nå 800volt men bara 40st parallellt för samma 100kWh.

Fördelen med hög spänning är att man sänker strömmen. Ampere ger värme, i laddkontakter, sladdar och motorer. Så att ladda med 800volt kräver 200st celler i serie. Sen MÅSTE det ju inte vara motorer på 800volt, de kan ju med kontaktorer koppla om batteriet efter laddning så det blir ett 100S80P och köra motorerna på 400volt. Men varför vill man göra så? En elmotor är en baggis att linda om från 400volt till 800volt så det finns ingen poäng i att gå ner i spänning. Ju högre spänning desto mindre förluster. Titta på en kraftledning, det är ju 400.000volt och "sytrådar" som för över enorma effekter.

Det är dock lite konstigt i mina ögon att Teslas bilar med lägre spänningen hitintills varit mer effektiva. 40, 60, 70, 60NG samt 75kWh. Det borde vara tvärt om att en bil med högre spänning går effektivare.

(sen vet jag att det inte är 100st utan 96celler, men det kvittar just här)

Re: Porsche Mission E

Postat: 05 okt 2017 09:57
av e5m1r
Henrik Torphammar skrev:
rightnow skrev:
Dum fråga av nån som inte kan. Bara för att superladdningen är på 800V betyder väl inte att motorer osv måste köra på det?
Du har en kapacitet i kWh. Byggt av celler seriellt och parallellt. 100celler ger 400volt, 200celler 800volt. Tesla har 100kWh och 8000celler dvs 100st i serie och 80st parallellt. En Porsche måste ha 200st i serie för att nå 800volt men bara 40st parallellt för samma 100kWh.

Fördelen med hög spänning är att man sänker strömmen. Ampere ger värme, i laddkontakter, sladdar och motorer. Så att ladda med 800volt kräver 200st celler i serie. Sen MÅSTE det ju inte vara motorer på 800volt, de kan ju med kontaktorer koppla om batteriet efter laddning så det blir ett 100S80P och köra motorerna på 400volt. Men varför vill man göra så? En elmotor är en baggis att linda om från 400volt till 800volt så det finns ingen poäng i att gå ner i spänning. Ju högre spänning desto mindre förluster. Titta på en kraftledning, det är ju 400.000volt och "sytrådar" som för över enorma effekter.

Det är dock lite konstigt i mina ögon att Teslas bilar med lägre spänningen hitintills varit mer effektiva. 40, 60, 70, 60NG samt 75kWh. Det borde vara tvärt om att en bil med högre spänning går effektivare.

(sen vet jag att det inte är 100st utan 96celler, men det kvittar just här)
Har nog snarare med vikt på batteripack att göra än spänning
Intressant om någon kan dela med sig förbrukning på 75 bil med 85 batteri

Re: Porsche Mission E

Postat: 01 nov 2017 16:50
av Verdi
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... d38e961fa9

Billigaste modellen som börjar på 800 tusen vill de inte ange räckvidd och prestanda för. Den dyraste blir som en lite långsammare P85D förutom att man kan pressa den hårdare på bana och så. Och så kan man ladda jättesnabbt. Fast laddstationerna finns såklart inte en. Inte bilen heller för den delen så så det är väl bara rättvist. :)

Är faktiskt besviken. Den "snabbaste" som gör 0-100 på 3,5 sekunder och har räckvidd som en Model S 75D lär ju kosta 1,5 miljon eller nåt innan den är utrustad och klar.

Re: Porsche Mission E

Postat: 01 nov 2017 18:02
av Bod
Och inga Superchargers.

Re: Porsche Mission E

Postat: 01 nov 2017 18:49
av Jerker
Porsche har byggt en laddstation som ger 350 kW.

https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/

Re: Porsche Mission E

Postat: 01 nov 2017 18:51
av mans71
Jerker skrev:
Porsche har byggt en laddstation som ger 350 kW.

https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/
Spännande. Undrar vem dom har tänkt ska ladda där?

Re: Porsche Mission E

Postat: 01 nov 2017 18:51
av Jerker
mans71 skrev:
Jerker skrev:
Porsche har byggt en laddstation som ger 350 kW.

https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/
Spännande. Undrar vem dom har tänkt ska ladda där?
Deras prototyp! :mrgreen:

Re: Porsche Mission E

Postat: 01 nov 2017 19:06
av Verdi
Jerker skrev:
Porsche har byggt en laddstation som ger 350 kW.

https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/

Den ger väl inte 350 kW än? Den ska dock kunna göra det "sen".

Re: Porsche Mission E

Postat: 02 nov 2017 23:27
av pegs
Verdi skrev:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... d38e961fa9

Billigaste modellen som börjar på 800 tusen vill de inte ange räckvidd och prestanda för. Den dyraste blir som en lite långsammare P85D förutom att man kan pressa den hårdare på bana och så. Och så kan man ladda jättesnabbt. Fast laddstationerna finns såklart inte en. Inte bilen heller för den delen så så det är väl bara rättvist. :)

Är faktiskt besviken. Den "snabbaste" som gör 0-100 på 3,5 sekunder och har räckvidd som en Model S 75D lär ju kosta 1,5 miljon eller nåt innan den är utrustad och klar.
Tror det är tidigt att bli besviken än på två år. Har förhoppningen av Porsche kommer att höja ribban rejält. Utan att egentligen ha någon erfarenhet av Porsche är min förväntan att dom gör något riktigt genomarbetat med hög kvalitet och finish som får dagens Teslor att blekna. Det är inte bara 0-100 som räknas.



Skickat från min iPad med Tapatalk Pro