Det hade varit en klockren kommentar om nu Tesla varit duktiga på att bygga bilar.
Det hade varit en klockren kommentar om nu Tesla varit duktiga på att bygga bilar.
...fast dom är ju det... dom andra fokuserar på panelgaps och rätt knapp-känsla under tiden Tesla utvecklar car-os med en touchskärm...
Den som först kombinerar kommer bli svårslagen...
Japp. Men har svårt att se att man kan kombinera MB och Tesla, även om jag håller med om att det skulle vara en spännande kombo (-alla MB problem... ja, har haft några, även S-klasse - fan så dyrt med alla problem...)
Edit: Citaten blev fel...
Re: Borde Tesla köpa Mercedes?
Postat: 05 dec 2020 19:33
av Fredrik j
mans71 skrev:
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
4dy skrev:
Tjosansa skrev:
Det hade varit en klockren kommentar om nu Tesla varit duktiga på att bygga bilar.
...fast dom är ju det... dom andra fokuserar på panelgaps och rätt knapp-känsla under tiden Tesla utvecklar car-os med en touchskärm...
Den som först kombinerar kommer bli svårslagen...
Japp. Men har svårt att se att man kan kombinera MB och Tesla, även om jag håller med om att det skulle vara en spännande kombo (-alla MB problem... ja, har haft några, även S-klasse - fan så dyrt med alla problem...)
Tror inte heller det skulle bli så lyckat. Tesla borde sälja drivlinor. Alla skulle köpa.
Re: Borde Tesla köpa Mercedes?
Postat: 05 dec 2020 19:43
av [JM]
Skulle tro chansen är noll att Elon är positiv till övriga tillverkare.
Helt fel kultur och inställning. Går inte att ändra på.
Samma problem Tesla har själva i Freemont med kvalitén. Sitter i väggarna. Därför dom bygger ny fabrik i tyskland för att fixa en kvalité som är acceptabel för européer.
Re: Borde Tesla köpa Mercedes?
Postat: 05 dec 2020 20:00
av Jerka
Jag tror inte Tesla kommer köpa någon annan biltillverkare.
En av Teslas stora fördelar som företag är ju just att de kan fokusera 100% på elbilar och slippa göra avvägningar som i vilken takt man ska skala ner fossilmotortillverkningen eller vad man ska göra med alla produktionslinjer som tillverkar delar det snart inte finns någon efterfrågan på. Alla etablerade bilmärken måste göra en omställning som Tesla aldrig behövt göra. Skulle Tesla ha intresse av att köpa på sig det problemet?
Dessutom är Teslas filosofi att göra det mesta själva. Helst ha så få underleverantörer som möjligt som ska ha en del av kakan. Jag tror inte de vill ha kvalitetstips av Mercedes. Hur ska det ens gå till rent praktiskt? Det lär vara enklare för Tesla att höja sin kvalitet genom rekryteringar och riktade insatser utan att gå den enorma omvägen att köpa ett annat bilmärke först.
Re: Borde Tesla köpa Mercedes?
Postat: 05 dec 2020 20:42
av 4dy
mans71 skrev:
4dy skrev:
Tjosansa skrev:
4dy skrev:
Tjosansa skrev:
Vilken huvudvärk det kommer att bli för Tesla att få in gamla stofiler i företaget som minsann kan det här med bilar och ska berätta för Silicon valley killarna hur det här med att sälja bilar verkligen fungerar..
Tack, men nej tack.
Det finns nog en hel del att lära även av "gamla stofiler" också. Det brukar varje generation få lära sig den hårda vägen.
Jojo.. Nokia kunde minsann det här med att bygga mobiltelefoner också.
Det hade varit en klockren kommentar om nu Tesla varit duktiga på att bygga bilar.
...fast dom är ju det... dom andra fokuserar på panelgaps och rätt knapp-känsla under tiden Tesla utvecklar car-os med en touchskärm...
Som sagt... Vem behöver bra strålkastare när man kan pilla på en pekskärm? Vem behöver fungerande regnsensor när man kan få pruttljud? Vem behöver en välfungerande navi när man kan få titta på Netflix? Vem behöver länkarmar och drivaxlar som håller för effekten när man kan få camp mode OTA?
Tesla lever på sitt laddnätverk. Resten är sisådär.
Re: Borde Tesla köpa Mercedes?
Postat: 05 dec 2020 20:46
av 4dy
[JM] skrev:
Skulle tro chansen är noll att Elon är positiv till övriga tillverkare.
Helt fel kultur och inställning. Går inte att ändra på.
Samma problem Tesla har själva i Freemont med kvalitén. Sitter i väggarna. Därför dom bygger ny fabrik i tyskland för att fixa en kvalité som är acceptabel för européer.
Som att kvaliteten sitter i geografin. Kvaliteten sitter i att man har rätt kontroller och processer på plats. Det verkar inte Tesla ha. Varför skulle de inför ett rigoröst kvalitetshöjande arbete i Berlin när de totalt har struntat i det genom alla år de funnits hittills?
Re: Borde Tesla köpa Mercedes?
Postat: 05 dec 2020 21:19
av mans71
4dy skrev:
mans71 skrev:
4dy skrev:
Tjosansa skrev:
4dy skrev:
Det finns nog en hel del att lära även av "gamla stofiler" också. Det brukar varje generation få lära sig den hårda vägen.
Jojo.. Nokia kunde minsann det här med att bygga mobiltelefoner också.
Det hade varit en klockren kommentar om nu Tesla varit duktiga på att bygga bilar.
...fast dom är ju det... dom andra fokuserar på panelgaps och rätt knapp-känsla under tiden Tesla utvecklar car-os med en touchskärm...
Som sagt... Vem behöver bra strålkastare när man kan pilla på en pekskärm? Vem behöver fungerande regnsensor när man kan få pruttljud? Vem behöver en välfungerande navi när man kan få titta på Netflix? Vem behöver länkarmar och drivaxlar som håller för effekten när man kan få camp mode OTA?
Tesla lever på sitt laddnätverk. Resten är sisådär.
Absolut, om fokus är "prata i telefon" så har du rätt... iphone 1 var heller inte perfekt men den stod kvar när alla andra föll...
Re: Borde Tesla köpa Mercedes?
Postat: 05 dec 2020 21:43
av holden
Det som är disruptivt är ju just detta, att folk nu köper bilar utifrån helt andra premisser än att dörrarna måste låta som att stänga ett kassaskåp, de traditionella biltillverkarna kliar sig i huvudet och fattar ingenting och därför är Tesla så framgångsrika. Det krävs en helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem som det gamla sättet att tänka skapade, för att citera Einstein.
Re: Borde Tesla köpa Mercedes?
Postat: 05 dec 2020 23:27
av Tjosansa
4dy skrev:
Tjosansa skrev:
4dy skrev:
Tjosansa skrev:
Vilken huvudvärk det kommer att bli för Tesla att få in gamla stofiler i företaget som minsann kan det här med bilar och ska berätta för Silicon valley killarna hur det här med att sälja bilar verkligen fungerar..
Tack, men nej tack.
Det finns nog en hel del att lära även av "gamla stofiler" också. Det brukar varje generation få lära sig den hårda vägen.
Jojo.. Nokia kunde minsann det här med att bygga mobiltelefoner också.
Det hade varit en klockren kommentar om nu Tesla varit duktiga på att bygga bilar.
Lustigt att alla blandar in bara Apple i min kommentar om Nokia..
Nokia missade helt det nya som kom. Själva telefonen var ju ok. Som Mercedes. Men tekniken (som OS) och synen på framtiden var föråldrad. De kunde helt enkelt inte anpassa sig till det nya.. De satt på för höga hästar.
Såna personer vill man inte ha in i ett nytänkande företag.. Ok. Ta i personer som kan göra bra bilsäten från Mercedes, men lämna de styrande i Mercedes utanför Tesla.
Re: Borde Tesla köpa Mercedes?
Postat: 06 dec 2020 01:17
av Anonymous FTW
Det lustiga är att när Nokia tas upp så är det av folk som inte är insatta, Nokia hade Maemo och sedan MeeGo tillsammans med Intel, ett operativ som låg år före konkurrenterna. Hårdvaran hade de sedan gammalt, Nokia har ju fortfarande stora intäkter från sin patentportfölj som de lagt miljarder efter miljarder på att ta fram.
Det Apple hade var namnet, en stor hemmamarknad och en appbutik som snabbt blev populär. Utan en populär appbutik så spelar det ingen roll om man sitter med världens bästa mobil för ingen köper den utan appar.
Re: Borde Tesla köpa Mercedes?
Postat: 06 dec 2020 01:42
av Tjosansa
Anonymous FTW skrev:
Det lustiga är att när Nokia tas upp så är det av folk som inte är insatta, Nokia hade Maemo och sedan MeeGo tillsammans med Intel, ett operativ som låg år före konkurrenterna. Hårdvaran hade de sedan gammalt, Nokia har ju fortfarande stora intäkter från sin patentportfölj som de lagt miljarder efter miljarder på att ta fram.
Det Apple hade var namnet, en stor hemmamarknad och en appbutik som snabbt blev populär. Utan en populär appbutik så spelar det ingen roll om man sitter med världens bästa mobil för ingen köper den utan appar.
Nokia körde Symbian. Det var ingen höjdare direkt.
Fanns ingen appbutik när iPhone släpptes. Det kom senare.
Re: Borde Tesla köpa Mercedes?
Postat: 06 dec 2020 02:20
av Anonymous FTW
Tjosansa skrev:
Anonymous FTW skrev:
Det lustiga är att när Nokia tas upp så är det av folk som inte är insatta, Nokia hade Maemo och sedan MeeGo tillsammans med Intel, ett operativ som låg år före konkurrenterna. Hårdvaran hade de sedan gammalt, Nokia har ju fortfarande stora intäkter från sin patentportfölj som de lagt miljarder efter miljarder på att ta fram.
Det Apple hade var namnet, en stor hemmamarknad och en appbutik som snabbt blev populär. Utan en populär appbutik så spelar det ingen roll om man sitter med världens bästa mobil för ingen köper den utan appar.
Nokia körde Symbian. Det var ingen höjdare direkt.
Fanns ingen appbutik när iPhone släpptes. Det kom senare.
Näe appbutiken kom senare, men iPhone tog inte över världen på en gång heller.
Nokia körde Symbian men de hade lanserade Maemo 2005 också som senare blev MeeGo tillsammans med Intel vilket var ett Linuxoperativ som låg långt före övriga, styrdes helt med att Swype.
Om vi ska fortsätta att göra jämförelser mellan bilar och mobiler. HTC som var pionjär inom Android som är det andra stora operativssystemsspelaren på mobilvärldsmarknaden. HTC som hade sådant försprång iom deras Androidsatsning...Vem skulle det motsvara bland elbilar?
Re: Borde Tesla köpa Mercedes?
Postat: 06 dec 2020 13:07
av Svenssons
Anonymous FTW skrev:
Om vi ska fortsätta att göra jämförelser mellan bilar och mobiler. HTC som var pionjär inom Android som är det andra stora operativssystemsspelaren på mobilvärldsmarknaden. HTC som hade sådant försprång iom deras Androidsatsning...Vem skulle det motsvara bland elbilar?
Har varit 80%, men mobilmarknaden är en oerhört snabb marknad. Det som är sanning idag behöver inte vara det imorgon.
Appbutik är dock en svår om inte omöjlig nöt att knäcka. Kan bli så inom bilar också med Android Automotive, hoppas inte det men är absolut inte omöjligt. Systemet är omtyckt och hyllat i Polestar och flera stora spelare aviserar att de ska gå Android, hoppas stora VW fortsätter stå emot och att deras egna system blir bra till slut. Även att kineserna lärt sig från mobilsidan och fixar eget istället. Jag själv skulle vilja ha Android i bilen, men vill absolut inte att de ska ta över helt, det vore väldigt tråkigt.
Re: Borde Tesla köpa Mercedes?
Postat: 06 dec 2020 13:14
av Anonymous FTW
Svenssons skrev:
Anonymous FTW skrev:
Om vi ska fortsätta att göra jämförelser mellan bilar och mobiler. HTC som var pionjär inom Android som är det andra stora operativssystemsspelaren på mobilvärldsmarknaden. HTC som hade sådant försprång iom deras Androidsatsning...Vem skulle det motsvara bland elbilar?
BMW skulle jag säga.
Den såg jag inte och hade inte en tanke på dem, ger dig pluspoäng där. GM:s EV1 känns mer fel än BMW.
Re: Borde Tesla köpa Mercedes?
Postat: 06 dec 2020 13:27
av Jerka
Vi kan dock konstatera att smartphones har en betryggande ledning över gamla "feature phones". De för en tynande tillvaro idag.
Jag tror det man kan lära sig från jämförelsen med mobiltelefonerna är att det inte alltid är det man tror som visar sig vara en killer feature. Först skulle mobilerna ha lång batteritid. Sen skulle de vara pyttesmå, då gick det minsann bra att batteritiden var kort. Därefter kom smarta telefoner och helt plötsligt var det helt okej med en storlek som ett år tidigare hade avfärdats som tegelsten. Idag har marknaden mognat och man kan shoppa efter preferenser och plånbok. Vare sig man vill ha en stor telefon, liten, vattentät, tålig, bra kamera eller lågt pris så har man olika alternativ (även från Apple numera).
Jag tror Teslas stora fördel än så länge är helheten. De gör trendiga, snygga och snabba bilar med bra räckvidd och bra snabbladdning. Dessutom har de ett nytänkande kring infotainmentsystemet och självkörningsfunktioner som många uppskattar. Precis som med batteritiden på telefonerna så är vi beredda att leva med dåliga vindrutetorkare, tveksam karosspassning och andra skönhetsfläckar bara vi får de egenskaper vi vill ha. I framtiden slipper vi förhoppningsvis välja.
Vem är då elbilarnas Samsung, marknadsledaren 10 år efter revolutionen? Kommer elbilarna ha en motsvarighet till Google, som levererar mjukvara till nästan alla tillverkare? Blir det rentav Google själva?
Re: Borde Tesla köpa Mercedes?
Postat: 06 dec 2020 13:33
av Svenssons
Anonymous FTW skrev:
Svenssons skrev:
Anonymous FTW skrev:
Om vi ska fortsätta att göra jämförelser mellan bilar och mobiler. HTC som var pionjär inom Android som är det andra stora operativssystemsspelaren på mobilvärldsmarknaden. HTC som hade sådant försprång iom deras Androidsatsning...Vem skulle det motsvara bland elbilar?
BMW skulle jag säga.
Den såg jag inte och hade inte en tanke på dem, ger dig pluspoäng där. GM:s EV1 känns mer fel än BMW.
GM ser jag mer som Nokia och EV1 som N9.
Re: Borde Tesla köpa Mercedes?
Postat: 06 dec 2020 13:54
av holden
Jag tror att det vi ser är en nedmontering av bilen som statussymbol och identitetsskapande produkt, bil 2.0 är helt enkelt ett transportmedel som på smidigast möjliga sätt tar sina passagerare från A till B. Tesla model 3 visar vägen i den utvecklingen med avskalad interiör och anonym/generisk exteriör design samt FSD. Den som fortfarande förväntar sig millimeterprecision i paneler etc. har helt enkelt fel förväntningar, model S som ju nu är en gammal bilmodell byggde mycket mer på att leva upp till fossilbil-paradigmet, snart en hopplös anakronism enligt vad jag tror.
Re: Borde Tesla köpa Mercedes?
Postat: 06 dec 2020 14:24
av Zalman3
Jerka skrev:
Vi kan dock konstatera att smartphones har en betryggande ledning över gamla "feature phones". De för en tynande tillvaro idag.
Jag tror det man kan lära sig från jämförelsen med mobiltelefonerna är att det inte alltid är det man tror som visar sig vara en killer feature. Först skulle mobilerna ha lång batteritid. Sen skulle de vara pyttesmå, då gick det minsann bra att batteritiden var kort. Därefter kom smarta telefoner och helt plötsligt var det helt okej med en storlek som ett år tidigare hade avfärdats som tegelsten. Idag har marknaden mognat och man kan shoppa efter preferenser och plånbok. Vare sig man vill ha en stor telefon, liten, vattentät, tålig, bra kamera eller lågt pris så har man olika alternativ (även från Apple numera).
Jag tror Teslas stora fördel än så länge är helheten. De gör trendiga, snygga och snabba bilar med bra räckvidd och bra snabbladdning. Dessutom har de ett nytänkande kring infotainmentsystemet och självkörningsfunktioner som många uppskattar. Precis som med batteritiden på telefonerna så är vi beredda att leva med dåliga vindrutetorkare, tveksam karosspassning och andra skönhetsfläckar bara vi får de egenskaper vi vill ha. I framtiden slipper vi förhoppningsvis välja.
Vem är då elbilarnas Samsung, marknadsledaren 10 år efter revolutionen? Kommer elbilarna ha en motsvarighet till Google, som levererar mjukvara till nästan alla tillverkare? Blir det rentav Google själva?
Tesla inspireras mycket av Apple.
Har man hela Applekonceptet med iPhone, iPad, Apple TV, Macbook Pro, iTunes, iWatch, Airpods och en massa andra laddare och adaptrar.
Då är det inte så enkelt att bara gå och köpa en Samsung mobil.
Tesla vill att du ska ha Tesla solceller, Powerwall, Försäkring, elbil med SuC och Tesla elabonemang.
Intressant är dock hur Tesla tänker angående mjukvara.
Ska man släppa in tredjepartsappar?
Och om man köper en app, följer den med bilen eller användaren?
Låt säga att man betalar 77.000kr för FSD.
Så blir det ju en inlåsningseffekt om jag gratis kan flytta över FSD till en ny Tesla.
Men då kanske uppdateringar av FSD kostar en peng.
Men stora pengar står på spel.
Exempelvis Google är mycket intresserade av att komma in i bilarna.
Hörde en siffra på att bildata är värt 5000 dollar per bil.
Vad är din integritet värd?
Är det värt 50.000kr för att Google ska få ALL bildata?
Re: Borde Tesla köpa Mercedes?
Postat: 06 dec 2020 14:27
av spacecoin
Jag ser ingen upside för Tesla att köpa en legacy-tillverkare längre.
Även om det finns massor att anmärka på så tänker jag att det riktigt svåra verkar dom redan ha löst. Och dom kommer att ta rejäla kliv i tillverkningen de kommande åren, med unibody och färre delar.