Sida 2 av 2
Re: Gör klipp på elbilen!
Postat: 20 dec 2020 17:47
av Fredrik j
Är det bara MG som får elbilsstöd?
Re: Gör klipp på elbilen!
Postat: 20 dec 2020 19:01
av Perpendicular
Zalman3 skrev:nx00 skrev:
Låter inte så bra. 12 mån endast. Miljöbonusen blir då 5000:- per månad + kundens 3000:-. Sen exporteras den säkert, med bra vinst så klart...
Eftersom det händer så mycket i elbilsbranschen så tycker jag faktiskt att Hyundai Kona 64kWh är mera intressant än Nissan Leaf 62kWh och ID3 62kWh. Alla dessa 3 går att få under 3000kr/månad.
Och om 12 månader byter man till en Ioniq 5.
Precis vad jag tänkte och tack för tipset!
Fick den sista Konan Advanced Plus med vinterdäck i Sollentuna för drygt 4100/mån i 12 mån.
Alla de lägre utrustningsnivåerna var slut om man inte lade till metalliclack....
Re: Gör klipp på elbilen!
Postat: 20 dec 2020 19:17
av Zalman3
Är det bara MG som får elbilsstöd?
Om ett år borde ju dessa bilar finnas att välja på.
Priser med 9000 euro i elbilsstöd i Tyskland.
1. Ioniq 5, 36.000 euro
https://www.ludego.com/hyundai-45/
2. Skoda Enyaq, 24.800 euro
https://www.ludego.com/skoda-vision-iv/
3. Nissan Ariya, 33.000 euro
https://www.ludego.com/nissan-ariya/
4. Renault MEGANE eVision, 33.000 euro
https://www.ludego.com/renault-megane-evision/
5. MG 5 kombi, ca 22.000 euro
https://www.ludego.com/e-kombi/
£24,495(med elbilsstöd i England)
https://mg.co.uk/mg5-ev/
Dessutom borde snikversionen av Volvo XC40/Polestar 2 finnas ute från 400.000-70.000=330.000kr.
Re: Gör klipp på elbilen!
Postat: 20 dec 2020 20:16
av Zalman3
Kudos till VW som lanserade ID3 för 2.995kr per månad.
Det fick konkurrenterna att också sänka priset.
Re: Gör klipp på elbilen!
Postat: 20 dec 2020 20:50
av iAkita
Tänk vad mycket som har hänt de senaste åren! För fem år sen när jag köpte min första elbil (en Renault Zoe) var det nästan svårt att få till en affär. De flesta var fullständigt ointresserade av att sälja den, och än mindre intresserade av att ge ett bra pris. "Vad ska du med en sån till?" var en vanlig fråga från säljarna, varpå de radade upp ett gäng elbilsmyter. Fast forward till slutet av 2020 och tillverkarna i det närmaste tigger om att man ska köpa deras elbilar, med fantastiska leasingerbjudanden på högst kompetenta elbilar som inte ens är jämförbara med den Zoe jag till slut lyckades beställa i slutet av 2015. Bollen är verkligen i rullning. Om nu någon tvekat på att EU kan göra positiva saker för klimat- och miljö (om de väl bestämmer sig) så är väl det här ett utmärkt exempel på att så är fallet. Utan hot om höga böter hade vi aldrig sett dessa erbjudanden.
Re: Gör klipp på elbilen!
Postat: 20 dec 2020 22:12
av taliz
Utan Tesla hade EU antagligen experimenterat med biodrivmedel och kanske vätgas...
Re: Gör klipp på elbilen!
Postat: 20 dec 2020 22:23
av Zalman3
taliz skrev:Utan Tesla hade EU antagligen experimenterat med biodrivmedel och kanske vätgas...
Precis.
2012 kom Tesla MS med en elbil som gick 45 mil i verkligheten.
Då kunde fossilbils tillverkarna inte säga att det var omöjligt.
Re: Gör klipp på elbilen!
Postat: 21 dec 2020 01:04
av Svenssons
taliz skrev:Utan Tesla hade EU antagligen experimenterat med biodrivmedel och kanske vätgas...
Hade?
Lobbyisterna i EU har inte gett upp ännu, verkar fortfarande finnas en del pengar att hämta...
https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/ ... rategy.pdf
Verkar dock som fokus hamnar på att producera fossilfri vätgas och när det kommer till transport så verkar det som de fokuserar på vissa transporter där de tror att eldrift med batteri inte fungerar.
In transport, hydrogen is also a promising option where electrification is more difficult. In a first phase, early adoption of hydrogencan occur in captive uses, such as local city buses, commercial fleets (e.g. taxis) or specific parts of the rail network, where electrification is not feasible. Hydrogen refuelling stations can easily be supplied by regional or local electrolysers, but their deployment will need to build on clear analysis of fleet demand and different requirements for light-and heavy-duty vehicles.
Hydrogen fuel cellsshould be further encouragedin heavy-duty road vehicles, alongside electrification, includingcoaches, special purpose vehicles,and long-haul road freightgiven their high CO2emissions. The 2025 and 2030 targets set out in the CO2Emission Standards Regulation are an important driver to create a lead market for hydrogen solutions, once fuel cell technology is sufficiently mature and cost-effective.Projects of the Horizon 2020 Fuel Cells and HydrogenJoint Undertaking (FCH-JU) are aiming to accelerate Europe’s technological lead.
Det har väl dock på senaste tiden visat sig att tex bussar och lastbilar inte har några problem alls med batteridrift.
Re: Gör klipp på elbilen!
Postat: 21 dec 2020 08:03
av Zalman3
Nu är ju privatleasing billigt.
Men har nån lyckats pruta 10% på en ID3?
Borde ju vara möjligt då VW är så sugna på att få ut bilar.
Re: Gör klipp på elbilen!
Postat: 22 dec 2020 11:45
av Zalman3
Re: Gör klipp på elbilen!
Postat: 22 dec 2020 22:30
av FredrikR
iAkita skrev:Tänk vad mycket som har hänt de senaste åren! För fem år sen när jag köpte min första elbil (en Renault Zoe) var det nästan svårt att få till en affär. De flesta var fullständigt ointresserade av att sälja den, och än mindre intresserade av att ge ett bra pris. "Vad ska du med en sån till?" var en vanlig fråga från säljarna, varpå de radade upp ett gäng elbilsmyter. Fast forward till slutet av 2020 och tillverkarna i det närmaste tigger om att man ska köpa deras elbilar, med fantastiska leasingerbjudanden på högst kompetenta elbilar som inte ens är jämförbara med den Zoe jag till slut lyckades beställa i slutet av 2015. Bollen är verkligen i rullning. Om nu någon tvekat på att EU kan göra positiva saker för klimat- och miljö (om de väl bestämmer sig) så är väl det här ett utmärkt exempel på att så är fallet. Utan hot om höga böter hade vi aldrig sett dessa erbjudanden.
Verkligen! En jäkla skillnad. Ville titta på Kia Soul tidigt 2016 (tror jag det var), Kia handlaren ville bara få över mig till alla andra bilar, och han kunde inget om bilen. Hade förvarnat att jag skulle komma in och provköra, körde iväg och hela provturen fick jag varningsmeddelande att jag måste ta mig till närmsta laddare. De hade inte ens laddat upp bilen. Laddnivå omkring 20%. Snacka om medveten svartmålning av elbilen.
Re: Gör klipp på elbilen!
Postat: 23 dec 2020 01:03
av martinot
FredrikR skrev:iAkita skrev:Tänk vad mycket som har hänt de senaste åren! För fem år sen när jag köpte min första elbil (en Renault Zoe) var det nästan svårt att få till en affär. De flesta var fullständigt ointresserade av att sälja den, och än mindre intresserade av att ge ett bra pris. "Vad ska du med en sån till?" var en vanlig fråga från säljarna, varpå de radade upp ett gäng elbilsmyter. Fast forward till slutet av 2020 och tillverkarna i det närmaste tigger om att man ska köpa deras elbilar, med fantastiska leasingerbjudanden på högst kompetenta elbilar som inte ens är jämförbara med den Zoe jag till slut lyckades beställa i slutet av 2015. Bollen är verkligen i rullning. Om nu någon tvekat på att EU kan göra positiva saker för klimat- och miljö (om de väl bestämmer sig) så är väl det här ett utmärkt exempel på att så är fallet. Utan hot om höga böter hade vi aldrig sett dessa erbjudanden.
Verkligen! En jäkla skillnad. Ville titta på Kia Soul tidigt 2016 (tror jag det var), Kia handlaren ville bara få över mig till alla andra bilar, och han kunde inget om bilen. Hade förvarnat att jag skulle komma in och provköra, körde iväg och hela provturen fick jag varningsmeddelande att jag måste ta mig till närmsta laddare. De hade inte ens laddat upp bilen. Laddnivå omkring 20%. Snacka om medveten svartmålning av elbilen.
Jag förstår att Polestar inte vill ha ÅF, och jag förstår att Volvo är inne på att skippa externa ÅF (ivf. i lika stor grad som tidigare).
Detta är skrämmande vad vanliga ÅF optimerar försäljningen för sina egna affärer (sälja service och reservdelar med bra vinstmarginal till krävande ICE-bilar som behöver mycket vård), och lyssnar extremt lite på sina potentiella kunder (för jag hoppas att ni gav era pengar till sådana skithögar till försäljare?).
Re: Gör klipp på elbilen!
Postat: 23 dec 2020 22:13
av FredrikR
martinot skrev:FredrikR skrev:iAkita skrev:Tänk vad mycket som har hänt de senaste åren! För fem år sen när jag köpte min första elbil (en Renault Zoe) var det nästan svårt att få till en affär. De flesta var fullständigt ointresserade av att sälja den, och än mindre intresserade av att ge ett bra pris. "Vad ska du med en sån till?" var en vanlig fråga från säljarna, varpå de radade upp ett gäng elbilsmyter. Fast forward till slutet av 2020 och tillverkarna i det närmaste tigger om att man ska köpa deras elbilar, med fantastiska leasingerbjudanden på högst kompetenta elbilar som inte ens är jämförbara med den Zoe jag till slut lyckades beställa i slutet av 2015. Bollen är verkligen i rullning. Om nu någon tvekat på att EU kan göra positiva saker för klimat- och miljö (om de väl bestämmer sig) så är väl det här ett utmärkt exempel på att så är fallet. Utan hot om höga böter hade vi aldrig sett dessa erbjudanden.
Verkligen! En jäkla skillnad. Ville titta på Kia Soul tidigt 2016 (tror jag det var), Kia handlaren ville bara få över mig till alla andra bilar, och han kunde inget om bilen. Hade förvarnat att jag skulle komma in och provköra, körde iväg och hela provturen fick jag varningsmeddelande att jag måste ta mig till närmsta laddare. De hade inte ens laddat upp bilen. Laddnivå omkring 20%. Snacka om medveten svartmålning av elbilen.
Jag förstår att Polestar inte vill ha ÅF, och jag förstår att Volvo är inne på att skippa externa ÅF (ivf. i lika stor grad som tidigare).
Detta är skrämmande vad vanliga ÅF optimerar försäljningen för sina egna affärer (sälja service och reservdelar med bra vinstmarginal till krävande ICE-bilar som behöver mycket vård), och lyssnar extremt lite på sina potentiella kunder (för jag hoppas att ni gav era pengar till sådana skithögar till försäljare?).
Nädå, inte en chans, har faktiskt aldrig varit där igen.
En kompis som var med vid tillfället brukar fortfarande påminna om det här som väldigt humoristiskt att säljaren konstant tjatar vidare om fosilbilar trots att jag visar 0 intresse.

inte precis "att känna sin kund". Blev Nissan Leaf istället och nu Hyundai x 2 (som inte säljs av samma firma i Uppsala i alla fall).
Re: Gör klipp på elbilen!
Postat: 23 dec 2020 22:36
av martinot
FredrikR skrev:martinot skrev:FredrikR skrev:iAkita skrev:Tänk vad mycket som har hänt de senaste åren! För fem år sen när jag köpte min första elbil (en Renault Zoe) var det nästan svårt att få till en affär. De flesta var fullständigt ointresserade av att sälja den, och än mindre intresserade av att ge ett bra pris. "Vad ska du med en sån till?" var en vanlig fråga från säljarna, varpå de radade upp ett gäng elbilsmyter. Fast forward till slutet av 2020 och tillverkarna i det närmaste tigger om att man ska köpa deras elbilar, med fantastiska leasingerbjudanden på högst kompetenta elbilar som inte ens är jämförbara med den Zoe jag till slut lyckades beställa i slutet av 2015. Bollen är verkligen i rullning. Om nu någon tvekat på att EU kan göra positiva saker för klimat- och miljö (om de väl bestämmer sig) så är väl det här ett utmärkt exempel på att så är fallet. Utan hot om höga böter hade vi aldrig sett dessa erbjudanden.
Verkligen! En jäkla skillnad. Ville titta på Kia Soul tidigt 2016 (tror jag det var), Kia handlaren ville bara få över mig till alla andra bilar, och han kunde inget om bilen. Hade förvarnat att jag skulle komma in och provköra, körde iväg och hela provturen fick jag varningsmeddelande att jag måste ta mig till närmsta laddare. De hade inte ens laddat upp bilen. Laddnivå omkring 20%. Snacka om medveten svartmålning av elbilen.
Jag förstår att Polestar inte vill ha ÅF, och jag förstår att Volvo är inne på att skippa externa ÅF (ivf. i lika stor grad som tidigare).
Detta är skrämmande vad vanliga ÅF optimerar försäljningen för sina egna affärer (sälja service och reservdelar med bra vinstmarginal till krävande ICE-bilar som behöver mycket vård), och lyssnar extremt lite på sina potentiella kunder (för jag hoppas att ni gav era pengar till sådana skithögar till försäljare?).
Nädå, inte en chans, har faktiskt aldrig varit där igen.
En kompis som var med vid tillfället brukar fortfarande påminna om det här som väldigt humoristiskt att säljaren konstant tjatar vidare om fosilbilar trots att jag visar 0 intresse.

inte precis "att känna sin kund". Blev Nissan Leaf istället och nu Hyundai x 2 (som inte säljs av samma firma i Uppsala i alla fall).
Gott, och helt rätt gjort!
