Din säkerhet. Nu är risken mycket liten, men skulle det bli ett stort haveri på högspänningsdelarna i din bil så skulle det kunna läcka likspänning ut från bilen. Då kan en klassisk JFB Typ A upphöra att fungera som avsett (den riskerar att inte lösa ut som den skall vid ett läckage mellan fas och jord).TobbeTesla skrev:Ok förstår fortfarande inte varför det är bra att byta? För att skydda nätbolagets elnät eller för min säkerhet om det skulle bli något jordfel med likström? Har dålig koll som du märker...ChristerSjo skrev:Det tror jag inte men den hjälper inte mot läckande likström om jag förstått det rätt.
Vi bytte ut vår JFB A till en JFB B.
Elcentral till laddbox
Moderator: Redaktion
Re: Elcentral till laddbox

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- TobbeTesla
- Teslaägare
Ok är det ett krav? Dvs har elektrikern gjort fel som satt dit en typ A när han installerat Teslas Wall Charger även om jag inte direkt efterfrågat det?martinot skrev:Din säkerhet. Nu är risken mycket liten, men skulle det bli ett stort haveri på högspänningsdelarna i din bil så skulle det kunna läcka likspänning ut från bilen. Då kan en klassisk JFB Typ A upphöra att fungera som avsett (den riskerar att inte lösa ut som den skall vid ett läckage mellan fas och jord).TobbeTesla skrev:Ok förstår fortfarande inte varför det är bra att byta? För att skydda nätbolagets elnät eller för min säkerhet om det skulle bli något jordfel med likström? Har dålig koll som du märker...ChristerSjo skrev:Det tror jag inte men den hjälper inte mot läckande likström om jag förstått det rätt.
Vi bytte ut vår JFB A till en JFB B.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Jag tror det är ett krav på JFB B vid installation av billaddare oavsett märke. Vissa laddare har det inbyggt, en inte WC
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- TobbeTesla
- Teslaägare
Okej tack för era svar. Jag får ta kontakt med min elektriker och se vad han säger.ChristerSjo skrev:Jag tror det är ett krav på JFB B vid installation av billaddare oavsett märke. Vissa laddare har det inbyggt, en inte WC
Det är ett krav som Christer mycket riktigt påpekar, om inte väggboxen kan hantera detta.TobbeTesla skrev:Okej tack för era svar. Jag får ta kontakt med min elektriker och se vad han säger.ChristerSjo skrev:Jag tror det är ett krav på JFB B vid installation av billaddare oavsett märke. Vissa laddare har det inbyggt, en inte WC
De flesta väggboxar kan hantera det själva, och då behövs det ingen extern separat JFB Typ B, men tyvärr inte just Teslas egna WC (de är lite gammalmodiga och efter på det mesta jämfört med moderna väggboxar).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Poängteras bör det göra att Jfb inte bör kopplas i serie utan parallellt med varandra. Så om din laddare med inbyggd jfb kopplas in efter husets ordinarie jfb är detta inget bra.
Model Y LR.
Model S70D
- TobbeTesla
- Teslaägare
Tack för tipset, nej huset och garaget är kopplat separat direkt till elskåpet med huvudsäkringarna i.frippe skrev:Poängteras bör det göra att Jfb inte bör kopplas i serie utan parallellt med varandra. Så om din laddare med inbyggd jfb kopplas in efter husets ordinarie jfb är detta inget bra.