Sida 2 av 2

Re: Importera från Norge?

Postat: 06 nov 2020 07:10
av HelectriC
Perpendicular skrev:
mati skrev:
I vanliga fall säljer man en elbil till Norge, man köper väl inte därifrån. ;)
När jag köpte loss min leasade BMW i3 REX från ALD 2017 gratulerade säljaren mig till att bli ägare till en av de få leasade laddhybriderna som fanns kvar i landet.
Han pekade på två fullastade biltransporter (bil+släp) utanför och sade ”Alla andra går till Norge”.
Men då stod NOK i 1.10-1.15 vilket tillsammans med den då höga miljöbilspremien på laddhybrider gjorde att skattepengar lämnade landet.
mati skrev:
Det jag kan se som en fördel (enda fördelen?) är att utbudet är mycket större än här. Vill man köpa en begagnad elbil så finns ju inte särskilt många här i Sverige, man får nästan ta det man får tag i. Prismässigt är det nog mindre intressant att handla ifrån Norge. Men om man kan få exakt den bilen man är ute efter, istället för att kompromissa med det ena eller det andra, så kan det ju vara värt det ändå.
Det är precis så jag tänker. ;)
Exporterades det verkligen i3 REX till Norge? Som jag förstår har den varit ganska kall på norska marknaden eftersom den skattas som en fossilbil när den inte är ren elbil. Har knappt sett någon sådan alls faktiskt.

Re: Importera från Norge?

Postat: 06 nov 2020 09:38
av Perpendicular
HelectriC skrev:
Exporterades det verkligen i3 REX till Norge? Som jag förstår har den varit ganska kall på norska marknaden eftersom den skattas som en fossilbil när den inte är ren elbil. Har knappt sett någon sådan alls faktiskt.
När du säger det så verkar det inte särskilt troligt. Minns att biltransporter var full av Passat GTE, Outlander PHEV mm.
Säljarsnack? Kanske på väg till kontinenten, minns att CNG-bilar försvann med farlig fart till Tyskland i samma veva när svenska kronan var billig.

Re: Importera från Norge?

Postat: 09 apr 2021 18:16
av HelectriC
Perpendicular skrev:
HelectriC skrev:
Exporterades det verkligen i3 REX till Norge? Som jag förstår har den varit ganska kall på norska marknaden eftersom den skattas som en fossilbil när den inte är ren elbil. Har knappt sett någon sådan alls faktiskt.
När du säger det så verkar det inte särskilt troligt. Minns att biltransporter var full av Passat GTE, Outlander PHEV mm.
Säljarsnack? Kanske på väg till kontinenten, minns att CNG-bilar försvann med farlig fart till Tyskland i samma veva när svenska kronan var billig.
Det är ganska lätt att se vilka i3 som är BEV och vilka som är Rex eftersom BEV har elbilsregskylt (första bokstäverna är EL, EK, EV etc), och jag vidhåller att jag nog inte sett en enda i3 med vanliga regskyltar, dvs de man ser är BEV. Tror inte det blev exporterat så många Rex till Norge.

Re: Importera från Norge?

Postat: 02 feb 2022 17:27
av mikasand
Norsk tesla m3 kostar nu 369.000 vilket är mer eller mindre detsamma i svenska kronor
Svensk tesla m3 kostar 559.000 kr vilket är ca 190.000 kr mer än i Norge.
Tillkommer 10% tull och 25% moms i Sverige, totalpris 507.000 eller 498.000 beroende på om man betalar moms på tullavgiften eller inte (känner inte till vad som gäller).

Hur man än vrider på detta, så verkar det ju som att man sparar runt 50.000 kr att köpa den i Norge.
Eller har jag missat nåt?

Har man rätt att få ut statligt bidrag för elbil (70.000 kr) för nya privatimporterade bilar?
Om Ja, så blir ju kalkylen ännu bättre, då sparar man ju ca 120.000 kr

Re: Importera från Norge?

Postat: 02 feb 2022 17:30
av PatteJan
mikasand skrev:
Norsk tesla m3 kostar nu 369.000 vilket är mer eller mindre detsamma i svenska kronor
Svensk tesla m3 kostar 559.000 kr vilket är ca 190.000 kr mer än i Norge.
Tillkommer 10% tull och 25% moms i Sverige, totalpris 507.000 eller 498.000 beroende på om man betalar moms på tullavgiften eller inte (känner inte till vad som gäller).

Hur man än vrider på detta, så verkar det ju som att man sparar runt 50.000 kr att köpa den i Norge.
Eller har jag missat nåt?
Skulle vara att du får tillbaka 70 000:- i Sverige efter ett halvår ;)

Re: Importera från Norge?

Postat: 02 feb 2022 18:25
av Fredrik j
mikasand skrev:
Norsk tesla m3 kostar nu 369.000 vilket är mer eller mindre detsamma i svenska kronor
Svensk tesla m3 kostar 559.000 kr vilket är ca 190.000 kr mer än i Norge.
Tillkommer 10% tull och 25% moms i Sverige, totalpris 507.000 eller 498.000 beroende på om man betalar moms på tullavgiften eller inte (känner inte till vad som gäller).

Hur man än vrider på detta, så verkar det ju som att man sparar runt 50.000 kr att köpa den i Norge.
Eller har jag missat nåt?

Har man rätt att få ut statligt bidrag för elbil (70.000 kr) för nya privatimporterade bilar?
Om Ja, så blir ju kalkylen ännu bättre, då sparar man ju ca 120.000 kr
Vill tesla sälja en bil till dig i norge som du inte vill registrera där? Hänvisar dom inte bara till svenska utlämningsställen?

Re: Importera från Norge?

Postat: 03 feb 2022 07:02
av Airlift
Fredrik j skrev:
mikasand skrev:
Norsk tesla m3 kostar nu 369.000 vilket är mer eller mindre detsamma i svenska kronor
Svensk tesla m3 kostar 559.000 kr vilket är ca 190.000 kr mer än i Norge.
Tillkommer 10% tull och 25% moms i Sverige, totalpris 507.000 eller 498.000 beroende på om man betalar moms på tullavgiften eller inte (känner inte till vad som gäller).

Hur man än vrider på detta, så verkar det ju som att man sparar runt 50.000 kr att köpa den i Norge.
Eller har jag missat nåt?

Har man rätt att få ut statligt bidrag för elbil (70.000 kr) för nya privatimporterade bilar?
Om Ja, så blir ju kalkylen ännu bättre, då sparar man ju ca 120.000 kr
Vill tesla sälja en bil till dig i norge som du inte vill registrera där? Hänvisar dom inte bara till svenska utlämningsställen?
Så är det. Tesla säljer inget för exportvaran flyttar då bilen till köparens land. Tro att jag har försökt…