Sida 2 av 3
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 26 nov 2020 23:34
av Jordad
Banane skrev:
Som jag skrev i aktie-tråden så tjänade VAG mer än 15 miljarder dollar under 2019. Antagligen skulle de kunna betala mer än Tesla om de bara ville.
Problemet är att de inte kan det. För att få tillgång till 15 miljarder måste VW ha bra marginaler på att sälja 10,6 miljoner avgasbilar. Börjar de krångla med att ställa om till elbilar försvinner marginalen och stora delar av den produktionsapparat som krävs för vinsten blir dessutom värdelös och istället en belastning. Att ha fabriker som kan att tillverka 10 miljoner förbränningsmotorer och växellådor är inget värt om man ska bygga elbilar. Pga skuldtyngden och de dystra framtidsutsikterna saknar VW även enkel tillgång till mer pengar om inte tyska staten går in vilket de säkert kommer tvingas göra om några år.
Tesla kunde i jämförelse just resa 5 miljarder dollar utan att vara låsta i en föråldrad produktionsapparat och utan att vara tvungna att sälja över 3 miljoner avgasbilar.
Det finns en anledning till att Tesla nämndes 31 gånger när VW nyligen presenterade sin reviderade framtidsplan.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 27 nov 2020 00:16
av Zalman3
Börjar de krångla med att ställa om till elbilar försvinner marginalen och stora delar av den produktionsapparat som krävs för vinsten blir dessutom värdelös och istället en belastning.
Kan bara hålla med.
Att sitta fast i långa kontrakt med underleverantörer kan blir dyrt att komma ur.
Och att tillverka fossilbilar framöver blir allt mera problematiskt då vissa underleverantörer går under.
Eller vill ha rejält mera betalt då volymerna minskar.
Folk har dessutom inte klart för sig hur dyr avgasreningen är.
På en lastbil kan avgasreningen kosta 250.000kr.
Och vågar man köpa en fossilbil idag?
Om 5 år, har åf gått i konken?
Finns reservdelar?
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 01 dec 2020 18:48
av Jerker
Zalman3 skrev:Och vågar man köpa en fossilbil idag?
Om 5 år, har åf gått i konken?
Finns reservdelar?
En ny fossilbil, aldrig. Går säkert att sälja, men man kommer inte att få särskilt mycket för den.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 01 dec 2020 19:10
av Zalman3
Jerker skrev:Zalman3 skrev:Och vågar man köpa en fossilbil idag?
Om 5 år, har åf gått i konken?
Finns reservdelar?
En ny fossilbil, aldrig. Går säkert att sälja, men man kommer inte att få särskilt mycket för den.
Och med allt dyrare avgasrening så blir det ett problem när bilen blir lite äldre.
Frågade vad hela avgasreningen till en Audi skulle kosta att byta ut, fick ett svar, över 100.000kr.
När fossilbilen är begagnad och har ett värde på exempelvis 50.000kr, och man inte klarar besiktningen för att avgasrenings partikelfilter/katalysator/adblue-system/styrdator har havererat och det kostar 60.000kr att fixa, då blir nog skroten för den bilen.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 01 dec 2020 19:11
av Banane
Zalman3 skrev:Jerker skrev:Zalman3 skrev:Och vågar man köpa en fossilbil idag?
Om 5 år, har åf gått i konken?
Finns reservdelar?
En ny fossilbil, aldrig. Går säkert att sälja, men man kommer inte att få särskilt mycket för den.
Och med allt dyrare avgasrening så blir det ett problem när bilen blir lite äldre.
Frågade vad hela avgasreningen till en Audi skulle kosta att byta ut, fick ett svar, över 100.000kr.
När fossilbilen är begagnad och har ett värde på exempelvis 50.000kr, och man inte klarar besiktningen för att avgasrenings partikelfilter/katalysator/adblue-system/styrdator har havererat och det kostar 60.000kr att fixa, då blir nog skroten för den bilen.
Varför skulle det kosta så mycket?
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 01 dec 2020 19:55
av BrooklynS
Det kostar så mycket. Ett partikelfilter kan kosta 40.000 bara det. Pump till AdBluesystemet, ca 15.000. Datorn 10.000. Osv osv.
Självklart kommer det att finnas "bonnsmeder" som fixar universallösningar eller fulsläcker lampor men kostnaderna att rena en dieselbil är astronomiska, därav VAG-s dieselgate...
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 01 dec 2020 20:13
av Jerker
BrooklynS skrev:Det kostar så mycket. Ett partikelfilter kan kosta 40.000 bara det. Pump till AdBluesystemet, ca 15.000. Datorn 10.000. Osv osv.
Självklart kommer det att finnas "bonnsmeder" som fixar universallösningar eller fulsläcker lampor men kostnaderna att rena en dieselbil är astronomiska, därav VAG-s dieselgate...
Ja, det är ju mer än en tillverkare som har dödförklarat dieseln.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 01 dec 2020 20:32
av Banane
BrooklynS skrev:Det kostar så mycket. Ett partikelfilter kan kosta 40.000 bara det. Pump till AdBluesystemet, ca 15.000. Datorn 10.000. Osv osv.
Självklart kommer det att finnas "bonnsmeder" som fixar universallösningar eller fulsläcker lampor men kostnaderna att rena en dieselbil är astronomiska, därav VAG-s dieselgate...
Men att allt skulle gå sönder samtidigt känns inte särskilt troligt. Finns väl partikelfilter som bränner ur sig själv och aldrig behöver bytas också?
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 01 dec 2020 20:33
av Banane
Jerker skrev:BrooklynS skrev:Det kostar så mycket. Ett partikelfilter kan kosta 40.000 bara det. Pump till AdBluesystemet, ca 15.000. Datorn 10.000. Osv osv.
Självklart kommer det att finnas "bonnsmeder" som fixar universallösningar eller fulsläcker lampor men kostnaderna att rena en dieselbil är astronomiska, därav VAG-s dieselgate...
Ja, det är ju mer än en tillverkare som har dödförklarat dieseln.
Det beror ju inte på kostnaderna utan på hot om miljözoner i städerna.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 01 dec 2020 20:34
av dd88
Jerker skrev:Zalman3 skrev:Och vågar man köpa en fossilbil idag?
Om 5 år, har åf gått i konken?
Finns reservdelar?
En ny fossilbil, aldrig. Går säkert att sälja, men man kommer inte att få särskilt mycket för den.
När händer det här? Låter väldigt lovande. Vi snackar alltså om 90% av alla bilar som sålts i år.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 01 dec 2020 20:40
av Banane
dd88 skrev:Jerker skrev:Zalman3 skrev:Och vågar man köpa en fossilbil idag?
Om 5 år, har åf gått i konken?
Finns reservdelar?
En ny fossilbil, aldrig. Går säkert att sälja, men man kommer inte att få särskilt mycket för den.
När händer det här? Låter väldigt lovande. Vi snackar alltså om 90% av alla bilar som sålts i år.
Ja, finns faktiskt en del fossilbilar jag kan tänka mig om de blir väldigt billiga.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 01 dec 2020 23:20
av Zalman3
Banane skrev:Jerker skrev:BrooklynS skrev:Det kostar så mycket. Ett partikelfilter kan kosta 40.000 bara det. Pump till AdBluesystemet, ca 15.000. Datorn 10.000. Osv osv.
Självklart kommer det att finnas "bonnsmeder" som fixar universallösningar eller fulsläcker lampor men kostnaderna att rena en dieselbil är astronomiska, därav VAG-s dieselgate...
Ja, det är ju mer än en tillverkare som har dödförklarat dieseln.
Det beror ju inte på kostnaderna utan på hot om miljözoner i städerna.
I Umeå har man redan miljözoner. Dock inte Miljözon 3 ännu.
Vet att exempelvis smutsiga bussar ansöker om dispens från miljözonen och har fått avslag.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 01 dec 2020 23:32
av HenrikC
Jag tror inte det blir kostnaden för att underhålla gamla bilar kommer knäcka dieselbilen. Det blir utvecklingskostnaderna för nya motorer. Med fallande försäljning blir det omöjligt att räkna hem investeringarna. Troligen krymper utbudet av förbränningsmotorer för varje år framöver. De har hamnat bland hundarna i BCG matrisen.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 01 dec 2020 23:47
av Zalman3
HenrikC skrev:Jag tror inte det blir kostnaden för att underhålla gamla bilar kommer knäcka dieselbilen. Det blir utvecklingskostnaderna för nya motorer. Med fallande försäljning blir det omöjligt att räkna hem investeringarna. Troligen krymper utbudet av förbränningsmotorer för varje år framöver. De har hamnat bland hundarna i BCG matrisen.
Och fossilbilsdöden går fort!
Försäljningen av en bensindriven VW Golf har minskat med ca 81% det senaste året!
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 02 dec 2020 06:39
av Jerker
Jag såg en föreläsning av en ekonom som förklarade hur lite det behövs för att försätta stora biltillverkare i ekonomiska problem. En bilfabrik blir olönsam väldigt snabbt om den inte körs med full produktion och att man inte uppfyller sin åtaganden till underleverantörer är dyrt. Det kan räcka med en nedgång på 10-20% i efterfrågan för att en bilfabrik måste stängas för att inte blöda pengar. Så det är upp till ägarna att bedöma hur länge de kan hålla ut och låta fabriken gå med förlust. Och när då scenariot är att en viss biltyp eller motortyp inte längre har nån framtid då väljer man att hellre att helt lägga ned produktionen eftersom man inte har nån utsikt att ta igen förlusten senare.
Det är sådana här mekanismer som gör att många teknikskiften inte sker linjärt utan exponentiellt.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 02 dec 2020 06:52
av Zalman3
Jerker skrev:Jag såg en föreläsning av en ekonom som förklarade hur lite det behövs för att försätta stora biltillverkare i ekonomiska problem. En bilfabrik blir olönsam väldigt snabbt om den inte körs med full produktion och att man inte uppfyller sin åtaganden till underleverantörer är dyrt. Det kan räcka med en nedgång på 10-20% i efterfrågan för att en bilfabrik måste stängas för att inte blöda pengar. Så det är upp till ägarna att bedöma hur länge de kan hålla ut och låta fabriken gå med förlust. Och när då scenariot är att en viss biltyp eller motortyp inte längre har nån framtid då väljer man att hellre att helt lägga ned produktionen eftersom man inte har nån utsikt att ta igen förlusten senare.
Det är sådana här mekanismer som gör att många teknikskiften inte sker linjärt utan exponentiellt.
Fossilmotortillverkningen hamnar i en spiral av kostnadsökningar.
Ju färre fossilmotorer som säljs, ju fler underleverantör slår igen.
Och att byta underleverantör kostar dyra pengar och tar dyrbar tid.
Allt detta påskyndar utfasningen av fossil motorn.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 02 dec 2020 08:22
av dd88
Håller med i mycket av det ni skriver, men att en ny fossilbil skulle vara värdelös om några år är bara nonsens. En omställning är på gång, men fossilbilen kommer leva många år till.
Även i vårt lilla land så satsas det fortfarande på fossilt, även om vi borde veta bättre.
https://www.gp.se/ekonomi/volvos-motorb ... 1.37724154
Hybriden är svarte Petter, men den kommer fördröja omställningen så länge tillverkarna bara kan dra ut på det.
Kommer bli intressant att se hur många friskrivningar hybriden kommer få när det diskuteras miljözoner och handelsstopp.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 17 dec 2020 16:34
av johbal
Jag tror det blir svårt också för konkurrenter att lägga om sin produktion till el. Tesla har ju haft förmånen att direkt hoppa in i elbilsmarknaden och göra det riktigt bra. De andra stora biltillverkarna har en stor byråkratimaskin som måste skiftas fram och tillbaka innan de kan hoppa på tåget. Mycket som ska redas ut och kalkyleras med.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 17 dec 2020 17:14
av Zalman3
johbal skrev:Jag tror det blir svårt också för konkurrenter att lägga om sin produktion till el. Tesla har ju haft förmånen att direkt hoppa in i elbilsmarknaden och göra det riktigt bra. De andra stora biltillverkarna har en stor byråkratimaskin som måste skiftas fram och tillbaka innan de kan hoppa på tåget. Mycket som ska redas ut och kalkyleras med.
Det har visat sig svårare än man trott att ställa om till eldrift.
Elbilar ger industrin problem.
Återkallelser och produktionsproblem ger bilindustrin huvudvärk. Att ställa om till produktion av elbilar har visat sig mycket svårare än väntat.
Biljättarna inom den traditionella bilindustrin trodde länge att så snart de hade utvecklat nya elbilsmodeller skulle deras know-how inom
produktion göra att de skulle kunna ta igen försprånget som uppstickaren Tesla skaffat sig. Men det har visat sig svårare än någon hade räknat med.
Nya underleverantörer har i många fall misslyckats med att både leverera volym och kvalitet, vilket lett till en rad kostsamma återkallelser och leveransproblem.
Elektrifieringen är bara en sida av problemen, mjukvaruproblemen är lika stora. Tills alla problem är lösta lär Tesla behålla ledningen både inom elektrifiering och inom uppkoppling.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... -problem-/
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 15 mar 2021 12:00
av Zalman3
Varför har konkurrenterna så svårt att komma ikapp Tesla?
Tesla är mer än man väntade sig.
Faktumet är att Teslan oftare överträffade förväntan från de som bestämde sig för att köpa en Tesla.
De flesta Tesla-ägarna kunde peka på tio eller fler positiva saker som överraskade dem efter köpet.
På det hela är hela 91 procent av Tesla-ägarna extremt positiva till sitt köp. Hyllas gör köpupplevelsen, finansiering, service, laddinfrastruktur och navigering.
Hos elbilister som inte kör Tesla låg motsvarande nöjdhetsgrad på 70 procent och överlag är de mer benägna att välja en Tesla vid sitt nästa köp.
https://alltomelbil.se/studie-darfor-ko ... for-bilen/
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 15 mar 2021 12:11
av martinot
Zalman3 skrev:Varför har konkurrenterna så svårt att komma ikapp Tesla?
Tesla är mer än man väntade sig.
Faktumet är att Teslan oftare överträffade förväntan från de som bestämde sig för att köpa en Tesla.
De flesta Tesla-ägarna kunde peka på tio eller fler positiva saker som överraskade dem efter köpet.
På det hela är hela 91 procent av Tesla-ägarna extremt positiva till sitt köp. Hyllas gör köpupplevelsen, finansiering, service, laddinfrastruktur och navigering.
Hos elbilister som inte kör Tesla låg motsvarande nöjdhetsgrad på 70 procent och överlag är de mer benägna att välja en Tesla vid sitt nästa köp.
https://alltomelbil.se/studie-darfor-ko ... for-bilen/
Mycket intressant artikel, med mycket bra objektiv information om bilköpares förhållande till Tesla (som i stort verkar rätt annorlunda mot vad många här föreställer sig).
Följande data tyckte jag var väldigt intressant att ta del av ifrån forskarnas studie:
Resultatet kanske överraskar. Det utmanar kanske de flestas uppfattning om vad det är som bidragit till Teslas framgång och position som ledande i omställningen till elbilar.
– Medan uppfattningen bland branschexperter föreslår att Tesla slår traditionella biltillverkare på grund av en extraordinär tillgivenhet för varumärket eller dess polariserande ledare, så berättade konsumenterna själva att de attraheras av företagets produkter, säger Mike Dovorany, chefsanalytiker på Escalent.
– Faktum är att det bland de svarande som tänkt köpa eller redan köpt en elbil, Tesla eller någon annan, så anser man att Elon Musk snarare kan vara en nackdel om man överväger bilmärket, tilläger Mike.
De fem främsta anledningen till att man skulle välja en Tesla är helt och hållet förknippade med produkten i sig. Toppar gör Teslas försprång i att erbjuda elbilar med lång räckvidd. Därefter lockar prestanda och acceleration.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 15 mar 2021 13:44
av d3marcus
martinot skrev:Zalman3 skrev:Varför har konkurrenterna så svårt att komma ikapp Tesla?
Tesla är mer än man väntade sig.
Faktumet är att Teslan oftare överträffade förväntan från de som bestämde sig för att köpa en Tesla.
De flesta Tesla-ägarna kunde peka på tio eller fler positiva saker som överraskade dem efter köpet.
På det hela är hela 91 procent av Tesla-ägarna extremt positiva till sitt köp. Hyllas gör köpupplevelsen, finansiering, service, laddinfrastruktur och navigering.
Hos elbilister som inte kör Tesla låg motsvarande nöjdhetsgrad på 70 procent och överlag är de mer benägna att välja en Tesla vid sitt nästa köp.
https://alltomelbil.se/studie-darfor-ko ... for-bilen/
Mycket intressant artikel, med mycket bra objektiv information om bilköpares förhållande till Tesla (som i stort verkar rätt annorlunda mot vad många här föreställer sig).
Följande data tyckte jag var väldigt intressant att ta del av ifrån forskarnas studie:
Resultatet kanske överraskar. Det utmanar kanske de flestas uppfattning om vad det är som bidragit till Teslas framgång och position som ledande i omställningen till elbilar.
– Medan uppfattningen bland branschexperter föreslår att Tesla slår traditionella biltillverkare på grund av en extraordinär tillgivenhet för varumärket eller dess polariserande ledare, så berättade konsumenterna själva att de attraheras av företagets produkter, säger Mike Dovorany, chefsanalytiker på Escalent.
– Faktum är att det bland de svarande som tänkt köpa eller redan köpt en elbil, Tesla eller någon annan, så anser man att Elon Musk snarare kan vara en nackdel om man överväger bilmärket, tilläger Mike.
De fem främsta anledningen till att man skulle välja en Tesla är helt och hållet förknippade med produkten i sig. Toppar gör Teslas försprång i att erbjuda elbilar med lång räckvidd. Därefter lockar prestanda och acceleration.
I min mening är det absolut sämsta med att äga en Tesla:
1) Personkulten av lättkränkta jättebebisen Elon Musk.
2) Den okritiska följarskaran som är mer som en hejarklack än välutbildade, kritiskt tänkande konsumenter.
För drivlinan är ju fin.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 15 mar 2021 13:59
av MWall
d3marcus skrev:
I min mening är det absolut sämsta med att äga en Tesla:
1) Personkulten av lättkränkta jättebebisen Elon Musk.
2) Den okritiska följarskaran som är mer som en hejarklack än välutbildade, kritiskt tänkande konsumenter.
För drivlinan är ju fin.
Instämmer. Jag köpte Tesla trots Elon Musk, inte tack vare. Model S var, och är, den enda elbil som uppfyller samtliga mina skall-krav. Konkurrenterna kanske uppfyller fler bör-krav men de går bort på att de missar skall-kraven istället. Men så fort konkurrenterna löser kombon av utrymme, laddning, pris, prestanda, lågt förmånsvärde och räckvidd i en enda bil så byter jag nog. E-Tron är som sagt närmast än så länge. Tyvärr ser jag ingen annan som kan bli aktuell heller. BMW iX är intressant men blir nog alldeles för dyr. Ja och så är den lite ful men det gör mig inte jättemycket. Skulle matcha i3:an bra.

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 15 mar 2021 14:03
av Jerker
Man får ju inte glömma bort att utan denne lättkränkta jättebebis så hade det med största sannolikhet inte funnits någon fantastisk Tesla att köpa och ännu färre andra elbilar också. Det är mycket med Elon som jag inte heller gillar, men det är ju ofta så med driftiga entreprenörer/genier.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Postat: 15 mar 2021 15:05
av BrooklynS
Jag fattar inte att man överhuvudtaget bryr sig om Elon eller vad andra personer säger. Man väljer väl bil efter vad man själv tänker?