Det där är fake news. Dela siffran med tre för att få den verkliga månadsförsäljningen. Jag tycker vi bör hålla en hög och saklig nivå och inte hålla på att vässa och överdriva.
Dela med tre? Taliz gör med att endast kolla på en månad men det är nästan lika fel det du skriver. Här är Teslas försäljning under tredje kvartalet i Europa
Juli: 856
Augusti: 7 020
September: 16 125
Så ja, det är stor variation över kvartalet men din metod skulle också ignorera över 7 800 Model 3 vilket jag skulle vilja påstå är ganska många.
Detta är alltså ytterligare ett avsteg från ett Tesla löfte om att en Tesla bil skulle kosta lika mycket över hela världen plus lokala skatter, avgifter och transporter. Hur förklarar Elon skillnaden mellan de Svenska och Norska priserna nu?
Det där är fake news. Dela siffran med tre för att få den verkliga månadsförsäljningen. Jag tycker vi bör hålla en hög och saklig nivå och inte hålla på att vässa och överdriva.
Dela med tre? Taliz gör med att endast kolla på en månad men det är nästan lika fel det du skriver. Här är Teslas försäljning under tredje kvartalet i Europa
Juli: 856
Augusti: 7 020
September: 16 125
Så ja, det är stor variation över kvartalet men din metod skulle också ignorera över 7 800 Model 3 vilket jag skulle vilja påstå är ganska många.
Då är vi i princip likställda med min Model Y LR-beställning på 680´. Var lite inne på att växla till en model 3 när den nu har fått de uppgraderingar jag behöver men denna prishöjning satte stopp för detta.
SR+ skulle väl inte få värmepump, eller? Det är väl bara LR och P som får det?
Har du nån källa på det? Låter helt olikt vad de hittills gjort med model 3, hålla nere och minska antalet tekniska varianter. Värmepumpen är inte bara "plocka bort", om man gör det måste man ha kvar den lite annorlunda kompressorn och helt annorlunda rörmokeriet i tillverkning och lager *enbart* för SR+.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Har du nån källa på det? Låter helt olikt vad de hittills gjort med model 3, hålla nere och minska antalet tekniska varianter. Värmepumpen är inte bara "plocka bort", om man gör det måste man ha kvar den lite annorlunda kompressorn och helt annorlunda rörmokeriet i tillverkning och lager *enbart* för SR+.
Kommer kinesiska M3 få värmepump als?
Om inte så lär inte SR+ få det tippar jag.
Det har en säljare på Tesla sagt till mig iaf.
Jag vet att de haft fel innan förstås.
Ja, det är tyvärr inte en pålitlig källa. Då jag var på tidig visning av Model 3 i Sverige så var det en i Teslas personal som mycket envist hävdade att Model S haft värmepump länge. Hon gick och frågade en kollega som enligt henne bekräftade detta. Med en snabb googling kan jag hitta många källor på motsatsen (vilket jag inte gjorde där och då).
Kommer kinesiska M3 få värmepump als?
Om inte så lär inte SR+ få det tippar jag.
Om de sätter värmepump på alla Y inkl de till varma amerikanska stater, varför skulle de ha extra varianter i onödan för model 3 för kina? Batteriets celler, okej, för det är en kostnadsdrivande komponent, men för att spara nått hundratal USD (eller tusen RMB) på korskopplingsventiler och en extra evaporator/kondensor? Och behöva ha många extra artikelnummer i HVAC-systemet? Plus annan mjukvara att underhålla?
Faktiskt är jag förvånad att de brydde sig om att göra plastattrapper för dimljusen på SR+, när det går att stänga av dem så enkelt i mjukvara.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Lite som mellandagsrea. De höger priserna strax innan och sedan kör de ordinarie priset som reapriser och alla tycker det är skitbilligt med 10% sänkning (jag raljerar lite här ).
Var på Bauhaus i förrgår och köpte två murarbaljor. Kostade 248:- tillsammans. De hade Medlemsdag då med 10% rabatt på allt om man "betalade med medlemskortet. Var där sedan igår också och köpte en tredje likadan murarbalja. Den kostade då 100:-...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Detta är alltså ytterligare ett avsteg från ett Tesla löfte om att en Tesla bil skulle kosta lika mycket över hela världen plus lokala skatter, avgifter och transporter. Hur förklarar Elon skillnaden mellan de Svenska och Norska priserna nu?
Detta är väl inget som Tesla lovat? Det har varit ett faktum när de endast hade en fabrik för tillverkning av bilar. Nu har de två fabriker igång och snart 4. Priserna lär då inte vara samma som i USA+tull, frakt, moms, VSG mm.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Detta är väl inget som Tesla lovat? Det har varit ett faktum när de endast hade en fabrik för tillverkning av bilar. Nu har de två fabriker igång och snart 4. Priserna lär då inte vara samma som i USA+tull, frakt, moms, VSG mm.
Jo, Elon har sagt att det ska se ut så. Men det var länge sedan och saker kan ändra sig. Tesla går mer och me4 mot att bli ett traditionellt bilbolag, tyvärr.
Jo, Elon har sagt att det ska se ut så. Men det var länge sedan och saker kan ändra sig. Tesla går mer och me4 mot att bli ett traditionellt bilbolag, tyvärr.
Tyvärr verkar det vara en liten förändring på gång hos Tesla. Kanske är oundvikligt när bolag växer och blir stora. Då går de oftast till att bli lite mer traditionella.
Förhoppningsvis så fortsätter Tesla att innovera på ingenjörssidan (även om marknads/sälj-sidan blir allt mer traditionell och mer lik övriga branschen).
Det är ganska länge sen Tesla övergav sin idé om samma pris på alla marknader.
Jag har hängt här sedan 2014 och på flertalet andra forum och Twitter. Jag har inget minne att jag sett det men har flera gånger skrivit om att Tesla har ett globalt pris. Har du något minne om var du sett detta eller helst någon länk? Jag har sökt men inte funnit något.
Jag har hängt här sedan 2014 och på flertalet andra forum och Twitter. Jag har inget minne att jag sett det men har flera gånger skrivit om att Tesla har ett globalt pris. Har du något minne om var du sett detta eller helst någon länk? Jag har sökt men inte funnit något.
Har också bara sett detta påstås. Aldrig sett något officiellt från Tesla eller Elon.
Tesla verkar tro att dollarkursen är 15 kr... Nej men skämt åsido. Sr+ borde ha sänkts till 500 000 kr, o så höjs den till 570 000 kr. Så himla tråkigt för omställningen i Sverige. Sjukt besviken.
Tesla kommer mer och mer likna en traditionell bilproducent. Fler och fler servicecentret/försäljare och tydligare skillnader på hårdvara=modellår. Nästa steg är rabatter på utgående modeller och sen följer rabatt för stora volymer.
Ser man till bil+FSD så har priset gått upp mer i USA än. När väl FSD-funktionalitet kan bli mer tillåtet i Europa så att FSD höjs även här räknar jag med att priset på bilen sänks.