Sida 2 av 3

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 11:12
av LasseTM
Gillar dessutom att dom nämner i Sundsvall fallet att man kanske stannar och laddar när man har 70% batteri kvar eller vad det nu var.
Mam bör ju rimligtvis stanna när man har 10% kvar för att få en acceptabel laddhastighet.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 11:14
av Kriper
Konstigt bara när de hävdade att elbilen passar bäst som andrabil i ett hushåll då det inte funkar att köra längre sträckor. Vår elbil har både varit i Syditalien, Kroatien och i England och till Härjedalsfjällen mitt i vintern utan några som helst problem. Gratis laddning har vi dessutom. Att inte ta detta viktiga ämne på större allvar riskerar att göra folk osäkra inför nästa bilval.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 11:49
av Bjorn
Kriper skrev:
Konstigt bara när de hävdade att elbilen passar bäst som andrabil i ett hushåll då det inte funkar att köra längre sträckor. Vår elbil har både varit i Syditalien, Kroatien och i England och till Härjedalsfjällen mitt i vintern utan några som helst problem. Gratis laddning har vi dessutom. Att inte ta detta viktiga ämne på större allvar riskerar att göra folk osäkra inför nästa bilval.
Jag tycker att det är mycket svårare att hitta en elbil som passar oss som andrabil. Det finns i vårt fall 2340:- i bensinkostnad per år att räkna hem den på. Får de hur en Dacia spring hamnar in i kalkylen.
Bil som tjänst, sån som hämtar mig på begäran skulle kanske vara ännu bättre än andrabil.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 12:15
av ermase
Huvuddelen av all kobolt, ca 60 %, används i kosttillskott (bl.a. vitamin B12), som färgämne, som komponent i katalysatorer, i kemiska processer inom olje- och gasindustrin (bl.a. avsvavling av petroleum), i metallegeringar för att skapa hållfasta och värmetåliga material (bl.a. jetmotorer, rymdskepp och turbiner). Resterande del används i uppladdningsbara batterier till bärbara datorer, telefoner, kameror och eldrivna fordon.

2018 användes ungefär 10 % av världsproduktionen av kobolt till litiumbatterier i fordon.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 12:26
av Jordad
Svenssons skrev:
Elix747 skrev:
JonasH skrev:
Kändes som om de inte direkt hade aktuell kunskap i ämnet.

Uttalandet att en elbil bara duger som andrabil är ju skrattretande.

Även uttalandet att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo känns ju inte helt korrekt.
Elbil som bara som Andrabil? Fjällresor verkar ju heller inte fungera då man bara kommer halvvägs. Konstigt. jag som trodde att mina fjällresor och sommarresor och vardagsliv med familj fungerar Bra med bara en elbil. Jag kanske bara har drömt. :roll:
Du är en humla och humlor kan egentligen inte flyga...

Det med att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo baseras nog på att barnarbete existerar i Kongo och Kongo producerar majoriteten av allt kobolt. Att enbart en lite del av produktionen i Kongo kommer från barnarbete och att världens största elbilstillverkare inte använder sig av något kobolt från Kongo tänker de inte på.
Tesla har använt kobolt från Kongo sedan 2017. Numera använder de Glencore som alla andra. Amnesty gjorde en rapport 2016 om barnarbete i amatörgruvor i Kongo. Många av de stora företagen som använder kobolt från Kongo förbättrade kontrollerna efter det. De enda som inte verkar bry sig idag är CATL och BYD.

Den största risken för kobolt från barnarbete i Teslas produkter är nog de första generationerna med power walls där man köpte in celler från Samsung.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 12:42
av martinot
Jordad skrev:
Svenssons skrev:
Elix747 skrev:
JonasH skrev:
Kändes som om de inte direkt hade aktuell kunskap i ämnet.

Uttalandet att en elbil bara duger som andrabil är ju skrattretande.

Även uttalandet att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo känns ju inte helt korrekt.
Elbil som bara som Andrabil? Fjällresor verkar ju heller inte fungera då man bara kommer halvvägs. Konstigt. jag som trodde att mina fjällresor och sommarresor och vardagsliv med familj fungerar Bra med bara en elbil. Jag kanske bara har drömt. :roll:
Du är en humla och humlor kan egentligen inte flyga...

Det med att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo baseras nog på att barnarbete existerar i Kongo och Kongo producerar majoriteten av allt kobolt. Att enbart en lite del av produktionen i Kongo kommer från barnarbete och att världens största elbilstillverkare inte använder sig av något kobolt från Kongo tänker de inte på.
Tesla har använt kobolt från Kongo sedan 2017. Numera använder de Glencore som alla andra. Amnesty gjorde en rapport 2016 om barnarbete i amatörgruvor i Kongo. Många av de stora företagen som använder kobolt från Kongo förbättrade kontrollerna efter det. De enda som inte verkar bry sig idag är CATL och BYD.

Den största risken för kobolt från barnarbete i Teslas produkter är nog de första generationerna med power walls där man köpte in celler från Samsung.
Har hört folk beklaga sig över Teslas koboltanvändning, men som jag sett själva använda telefoner från Samsung. Mycket intressant fakta!

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 15:47
av LarsL
Tesla har ju certifierat sitt Kobolt så den är nog okej. Däremot hörde jag en anklagelse om att Tesla köper upp all Certifierad kobolt så att det inte blir något kvar åt de andra, så det är ändå Teslas fel och deras bilar är smutsiga... bra att veta.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 29 okt 2020 20:50
av MarkusL
Var det bara jag som också reagerade på problematiseringen av att alla elbilar ”väger 500Kg mer än fossilbilerna”. Hur kan de få slänga ur sig en sådan siffra? Om batteriet väger 500kg, väger då fossilskräpet 0kg? Om TM 3 väger ca 1900kg så väger en s60 diesel ca 1800. Borde vara straffbart att sprida lögner i TV.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 29 okt 2020 23:10
av Legato
Elektrifierad skrev:
Nämndes inget om att elbilar oftare är billigare än fossil om man ser till milkostnaden. Bara en massa tjat om hur mycket dyrare elbilar är i inköp och hur lång tid det kommer ta innan priset blir samma som för en ICE...
Ja det tycker jag faktiskt är det allra mest tragiska. Att inte ens Berggren som skrivit en bok om elbilar lyfte att det relevanta är TCO, inte inköpspris.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 29 okt 2020 23:15
av LarsL
MarkusL skrev:
Var det bara jag som också reagerade på problematiseringen av att alla elbilar ”väger 500Kg mer än fossilbilerna”. Hur kan de få slänga ur sig en sådan siffra? Om batteriet väger 500kg, väger då fossilskräpet 0kg? Om TM 3 väger ca 1900kg så väger en s60 diesel ca 1800. Borde vara straffbart att sprida lögner i TV.
Jo, det är inte tillåtet för SVT att inte ta upp alla aspekter av något. Men som alla professionella lögnare så har de tusen bra ursäkter om man konfronterar dem.

Min Model 3 SR+ är ju lättare än min MB E-klass sedan, så några 500kg handlar det aldrig om.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 30 okt 2020 07:14
av mati
Off Grid Byggaren skrev:
Varför är det så vanligt med uppfattningen att om en elbil har en ärlig batteri räckvidd på 30 mil, så stannar den sedan längs vägkanten och kräver bärgningsbil?
För att folk inte vet att det finns snabbladdare. Hur skulle de veta det? Som fossilbilist behöver man ju inte bry sig om sånt, och snabbladdarna syns ju inte direkt heller, såvida man inte vet vad man letar efter.
Så sett är det inte så konstigt att folk tror att en elbil måste hålla sig inom en radie som motsvarar halva räckvidden.
Sen finns ju även såna som inte ens vet att man kan ladda hemma. Då blir det riktigt spännande. Det händer hela tiden att folk frågar mig var jag laddar mina bilar, eftersom det i deras värld inte finns några laddmöjligheter någonstans. Jag har även träffat en kille, som faktiskt var tekniskt utbildad, som sa att han inte kan skaffa elbil förrän de byggs på ett sätt så att man kan ladda dem hemma. Man förstår inte hur otroligt lite folk vet om elbilar, eftersom man själv tycker att allting borde bara uppenbart och självklart.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 30 okt 2020 07:35
av Jerker
mati skrev:
Man förstår inte hur otroligt lite folk vet om elbilar, eftersom man själv tycker att allting borde bara uppenbart och självklart.
Nu verkar det ändå som att folk i gemen börjar fatta att det finns nåt som heter elbilar och det betyder att de enbart har en elektrisk drivlina. För ett par år sedan, när jag fortfarande körde Zoe, så stod jag och berättade för en bekant om hur den funkade, hur långt jag kunde köra och hur lång tid det tog att ladda, vad det kostade osv. Jag hade säkert pratat en kvart när han sa: "Jaha, men den har en bensinmotor också?"

Men okunskapen om elbilar är ändå fortfarande bedövande. Och det visar sig också i ett sånt här program, där det medverkar personer som trots allt vet en hel del om elbilar, så kan man inte lyfta fram relevant information utan fortsätter att tradera myter och missförstånd.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 30 okt 2020 08:38
av MarkusL
De flesta har ju gått någon form av ”garagelektion” eller i alla fall förstått att man ska kunna vissa grundläggande saker om tankning, motorolja, kylvärskenivå etc. Är det inte dags att skicka på alla körkortsinnehavare en kompletterande utbildning i moderna bilar?

Och vad gäller politiker och beslutsfattare så måste man ta fram en mer omfattande utbildning. Att de idag har sina källor i vad någon granne har sagt, vad Aftonbladet skrev eller vad någon hittepåexpert sagt för 5 år sedan liknar ju att de skulle ha Flashback som källa i beslut rörande invandringspolitiken.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 30 okt 2020 08:54
av LarsL
MarkusL skrev:
De flesta har ju gått någon form av ”garagelektion” eller i alla fall förstått att man ska kunna vissa grundläggande saker om tankning, motorolja, kylvärskenivå etc. Är det inte dags att skicka på alla körkortsinnehavare en kompletterande utbildning i moderna bilar?

Och vad gäller politiker och beslutsfattare så måste man ta fram en mer omfattande utbildning. Att de idag har sina källor i vad någon granne har sagt, vad Aftonbladet skrev eller vad någon hittepåexpert sagt för 5 år sedan liknar ju att de skulle ha Flashback som källa i beslut rörande invandringspolitiken.
Vi behöver folkbildning över allt! När det gäller bilar så saknas ju idag Trafikmagasinet som skulle kunna informera alla om hur en elbil fungerar och hur den ska användas. Det kräver så klart att dessa presentatörer har kunskapen, men det får de se till att skaffa sig.

Politikerna eller de som skriver åt dem verkar mest läsa Facebook eller Twitter. Jag har hört flera exakta citat av vad jag har skrivit eller läst på Facebook eller Twitter komma ur politikernas munnar. Det är skandal att de inte kan göra egena undersökningar och skaffa sig en egen åsikt.
mati skrev:
Jag har även träffat en kille, som faktiskt var tekniskt utbildad, som sa att han inte kan skaffa elbil förrän de byggs på ett sätt så att man kan ladda dem hemma. Man förstår inte hur otroligt lite folk vet om elbilar, eftersom man själv tycker att allting borde bara uppenbart och självklart.
Den här typen av person brukar vara enkel att övertyg däremot. Jag brukar förklara att det sitter en liten laddare inne i bilen så det är bara att ansluta vanlig ström från ett vägguttag, om man vill. Ja, jag säger brukar för det har hänt mer än en gång under åren.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 30 okt 2020 10:17
av fth
MarkusL skrev:
De flesta har ju gått någon form av ”garagelektion” eller i alla fall förstått att man ska kunna vissa grundläggande saker om tankning, motorolja, kylvärskenivå etc. Är det inte dags att skicka på alla körkortsinnehavare en kompletterande utbildning i moderna bilar?

Och vad gäller politiker och beslutsfattare så måste man ta fram en mer omfattande utbildning. Att de idag har sina källor i vad någon granne har sagt, vad Aftonbladet skrev eller vad någon hittepåexpert sagt för 5 år sedan liknar ju att de skulle ha Flashback som källa i beslut rörande invandringspolitiken.
Det vore ju en bra idé att komplettera körkortsutbildningen med relevanta fakta om elbilar, då skulle ju i alla fall den nya generationen förare veta lite mer.

Är det någon som vet om elbilar berörs öht i teoriprov etc?

Min dotter tog körkort för ett par år sedan (på första försöket efter övningskörning enbart i Tesla :D ), jag kan inte minnas att elbilar nämndes öht i studiematerialet hon hade.

/fth

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 30 okt 2020 10:26
av Kriper
fth skrev:
MarkusL skrev:
De flesta har ju gått någon form av ”garagelektion” eller i alla fall förstått att man ska kunna vissa grundläggande saker om tankning, motorolja, kylvärskenivå etc. Är det inte dags att skicka på alla körkortsinnehavare en kompletterande utbildning i moderna bilar?

Och vad gäller politiker och beslutsfattare så måste man ta fram en mer omfattande utbildning. Att de idag har sina källor i vad någon granne har sagt, vad Aftonbladet skrev eller vad någon hittepåexpert sagt för 5 år sedan liknar ju att de skulle ha Flashback som källa i beslut rörande invandringspolitiken.
Det vore ju en bra idé att komplettera körkortsutbildningen med relevanta fakta om elbilar, då skulle ju i alla fall den nya generationen förare veta lite mer.

Är det någon som vet om elbilar berörs öht i teoriprov etc?

Min dotter tog körkort för ett par år sedan (på första försöket efter övningskörning enbart i Tesla :D ), jag kan inte minnas att elbilar nämndes öht i studiematerialet hon hade.

/fth
Gillnge halkbana har Nissan Leaf som vår dotter gillade när hon genomförde Risktvåan. Annars lyser elbilarna med sin frånvaro i körkortsutbildningen.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 30 okt 2020 18:07
av mati
Kriper skrev:
fth skrev:
MarkusL skrev:
De flesta har ju gått någon form av ”garagelektion” eller i alla fall förstått att man ska kunna vissa grundläggande saker om tankning, motorolja, kylvärskenivå etc. Är det inte dags att skicka på alla körkortsinnehavare en kompletterande utbildning i moderna bilar?

Och vad gäller politiker och beslutsfattare så måste man ta fram en mer omfattande utbildning. Att de idag har sina källor i vad någon granne har sagt, vad Aftonbladet skrev eller vad någon hittepåexpert sagt för 5 år sedan liknar ju att de skulle ha Flashback som källa i beslut rörande invandringspolitiken.
Det vore ju en bra idé att komplettera körkortsutbildningen med relevanta fakta om elbilar, då skulle ju i alla fall den nya generationen förare veta lite mer.

Är det någon som vet om elbilar berörs öht i teoriprov etc?

Min dotter tog körkort för ett par år sedan (på första försöket efter övningskörning enbart i Tesla :D ), jag kan inte minnas att elbilar nämndes öht i studiematerialet hon hade.

/fth
Gillnge halkbana har Nissan Leaf som vår dotter gillade när hon genomförde Risktvåan. Annars lyser elbilarna med sin frånvaro i körkortsutbildningen.
Det tar nog tid att ändra sånt. Min morfar tog sitt körkort 1940, 16 år gammal. Vid den tiden var hästar fortfarande vanligare än bilar där han växte upp, och att ta körkort handlade bara om att man skulle kunna visa att man kan hantera en bil. I hans fall betydde det att han backade in i en parkeringsficka och ut igen. Typ. Och så fick han ett körkort med samtliga körtkortsklasser, mer eller mindre gratis. Detta körkortet med alla behörigheter hade han tills han dog i vintras, 96 år gammal. Lite coolt faktiskt.
Idag är fossilbilar dåtidens hästar, och elbilar är det nya. Om 50 år är det ingen utom oss "gamla" som kommer veta hur man kör fossilbil med manuell låda och utan en massa assistanssystem.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 30 okt 2020 19:31
av mikebike
Tur att man har något för att hålla färdigheterna vid liv.
20200803_073542.jpg
20200803_073622.jpg

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 30 okt 2020 19:34
av martinot
mikebike skrev:
Tur att man har något för att hålla färdigheterna vid liv.
20200803_073542.jpg
Snyggt! 8-)

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 30 okt 2020 19:37
av martinot
mati skrev:
Kriper skrev:
fth skrev:
MarkusL skrev:
De flesta har ju gått någon form av ”garagelektion” eller i alla fall förstått att man ska kunna vissa grundläggande saker om tankning, motorolja, kylvärskenivå etc. Är det inte dags att skicka på alla körkortsinnehavare en kompletterande utbildning i moderna bilar?

Och vad gäller politiker och beslutsfattare så måste man ta fram en mer omfattande utbildning. Att de idag har sina källor i vad någon granne har sagt, vad Aftonbladet skrev eller vad någon hittepåexpert sagt för 5 år sedan liknar ju att de skulle ha Flashback som källa i beslut rörande invandringspolitiken.
Det vore ju en bra idé att komplettera körkortsutbildningen med relevanta fakta om elbilar, då skulle ju i alla fall den nya generationen förare veta lite mer.

Är det någon som vet om elbilar berörs öht i teoriprov etc?

Min dotter tog körkort för ett par år sedan (på första försöket efter övningskörning enbart i Tesla :D ), jag kan inte minnas att elbilar nämndes öht i studiematerialet hon hade.

/fth
Gillnge halkbana har Nissan Leaf som vår dotter gillade när hon genomförde Risktvåan. Annars lyser elbilarna med sin frånvaro i körkortsutbildningen.
Det tar nog tid att ändra sånt. Min morfar tog sitt körkort 1940, 16 år gammal. Vid den tiden var hästar fortfarande vanligare än bilar där han växte upp, och att ta körkort handlade bara om att man skulle kunna visa att man kan hantera en bil. I hans fall betydde det att han backade in i en parkeringsficka och ut igen. Typ. Och så fick han ett körkort med samtliga körtkortsklasser, mer eller mindre gratis. Detta körkortet med alla behörigheter hade han tills han dog i vintras, 96 år gammal. Lite coolt faktiskt.
Idag är fossilbilar dåtidens hästar, och elbilar är det nya. Om 50 år är det ingen utom oss "gamla" som kommer veta hur man kör fossilbil med manuell låda och utan en massa assistanssystem.

Exakt! Nu var det iofs mer än 30 år sedan jag ägde en bil med manuell låda, men tekniken kring aktiv säkerhet och pilot assist har ju gått fantastiskt framåt. :)

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 30 okt 2020 21:08
av mati
martinot skrev:
Exakt! Nu var det iofs mer än 30 år sedan jag ägde en bil med manuell låda, men tekniken kring aktiv säkerhet och pilot assist har ju gått fantastiskt framåt. :)
Jag sålde min sista manuellt växlade bil 2016 när jag köpte min första Tesla. Det var en Mazda Miata. Och jag får utan att skämmas erkänna att jag saknar denna bilen varje år när vårsolen börjar titta fram. En ren leksak som jag skaffade när jag bodde själv. Vilken rolig bil. Hunden satt alltid i passagerarsätet med nosen i vinden.
Undrar hur den bilen hade varit med eldrift.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 30 okt 2020 21:37
av martinot
mati skrev:
martinot skrev:
Exakt! Nu var det iofs mer än 30 år sedan jag ägde en bil med manuell låda, men tekniken kring aktiv säkerhet och pilot assist har ju gått fantastiskt framåt. :)
Jag sålde min sista manuellt växlade bil 2016 när jag köpte min första Tesla. Det var en Mazda Miata. Och jag får utan att skämmas erkänna att jag saknar denna bilen varje år när vårsolen börjar titta fram. En ren leksak som jag skaffade när jag bodde själv. Vilken rolig bil. Hunden satt alltid i passagerarsätet med nosen i vinden.
Undrar hur den bilen hade varit med eldrift.
Hur har Mazda det med utvecklingen av sin elbilsteknik rent generellt (inte hört något om det)?

Kan tänka mig att det är en grymt fin liten bil att elektrifiera. Kan nog bara bli ännu sportigare då! :)

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 30 okt 2020 22:29
av Svenssons
mikebike skrev:
Tur att man har något för att hålla färdigheterna vid liv.
Vi har något liknande om än inte lika fint skick under huven:
DSC_0990~2.JPG
DSC_0024_1.jpg

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 30 okt 2020 22:53
av mikebike
Jag har ärvt min PV (fast Pappa är fortfarande i livet).
Den var den första nya bil han köpte, hösten 1962. Efter några år sålde han den till en bekant.
25 år senare ringer köparen till min far och frågar om han vill ha tillbaks bilen, eller om den skall skrotas?
Pappa och jag hämtade bilen och under ungefär 10 år renoverade Pappa den till nyskick. Numera sitter även extraljusen på plats igen.
20200802_192011.jpg

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 31 okt 2020 10:53
av mati
martinot skrev:
Hur har Mazda det med utvecklingen av sin elbilsteknik rent generellt (inte hört något om det)?

Kan tänka mig att det är en grymt fin liten bil att elektrifiera. Kan nog bara bli ännu sportigare då! :)
Mazda har ju uttryckt många gånger att de inte har några större ambitioner kring elbilar och elektrifiering. De tror på fortsatt utveckling av bensinmotorn. Och deras elbil MX- 30 visar ju tydligt var Mazda står. En elbil med kort räckvidd som kör som en bensinbil och som låter precis som en bensinbil. Det enda de inte har implementerat är ett virtuellt växellåde-ljud. Hade det funnits det också hade man inte märkt att man kör en elbil. Nu är det mer så att man undrar varför den aldrig växlar upp.
Det säger en del tycker jag. Chansen att de någonsin skulle lansera en el-Miata är nog tämligen liten.
Enligt en Mazda-säljare jag har pratat med säljs det väldigt få Mazda-bilar i Europa. De har ju varken elbilar eller hybrider, och de kan varken klara utsläppskraven eller så vill folk betala en massa skatt för en Mazda.
Det finns enligt säljaren en stor risk att de drar sig tillbaka från den europeiska marknaden. Precis som Mitsubishi gör. Tragiskt egentligen. Jag gillar deras bilar. De är inte så dyra, det är hög kvalitet och hög kvalitetskänsla, ingen Toyota-plast. Men utan eldrivna alternativ har de nog ingen chans.