Sida 2 av 3
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 10:29
av taliz
De som skriver lagarna brukar rikta in sig på funktion, inte bakomliggande teknik.
Du är som förare ansvarig idag när du kör bilen med autopilot. Det kommer du vara även när den svänger ut på vägen åt dig.
Det kommer dröja länge innan det inte krävs körkort för att få framföra en bil.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 10:36
av heldiggrisen
80 meter = 3,2 sekunder på 90 väg.
Flesta Teslor klarar 0-90 på 3,2 sekunder, och det behövs om sidokameraet enbart ser 80 meter
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 10:46
av loftux
heldiggrisen skrev:80 meter = 3,2 sekunder på 90 väg.
Flesta Teslor klarar 0-90 på 3,2 sekunder, och det behövs om sidokameraet enbart ser 80 meter
Ska du svänga samtidigt blir det en riktigt härlig upplevelse med den accelerationen!
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 11:43
av Fredrik j
taliz skrev:Fredrik j skrev:
Just det faktum att människor är oberäkneliga gör det ju så mycket svårare att beräkna. En människa gör omedvetna bedömningar av sin omgivning hela tiden.
Det är ju när en maskin ska ta en risk åt dig som det blir problem. Är du beredd att ta samma risk som maskinen väljer att göra? Om det är ditt liv som läggs i vågskålen blir det knepigare. Troligtvis kommer man vilja att en annan människa tar ansvaret. T.ex. Elon Musk kanske...
Förmodligen kommer en autonom bil förbli stående om det finns en risk inblandad.
Det är ju just de där bedömningarna som är problemet. Olika människor gör olika bedömningar. En maskin kan instrueras att alltid göra precis samma bedömningar som en annan maskin. Det blir alltså förutsägbart och repeterbart. Eller i andra ord, pålitligt och säkert.
Har du glömt hur mkt automatiserade maskiner vi har idag? Jag åkte Metro i Köpenhamn igår. Satt längst fram och tittade ut genom vindrutan. Ingen förare, fullt automatiserad. Kände jag mig orolig? Inte det minsta.
Flygplan har autopilot, båtar har autopilot. Bilar har det också i allt större utsträckning.
Vad gör metron om det dyker upp ett problem? Jo den stannar. Samma sak kommer bilar göra. Faktum är att dom redan gör det iom tex autobroms som det snart är lag på.
Spårbunden trafik är väldigt annorlunda. Jag förstår inte heller varför vi fortfarande har lockförare. Det behövs ju inte ens någon ny teknik för det.
Risktagandet är ju relativt lågt eller kanske t.o.m. obefintligt för passagerarna. För spårbunden trafik handlar det ju om att inte köra på saker på spåret.
Jag tror också att autonoma bilar relativt ofta kommer att fly till alternativet att stanna vid vägkanten.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 20:21
av Bjelke
Verkar mest handla om en radar med större räckvidd, men jag tror att det skulle
behövas en med bredare fält (gärna en svepande med typ 180 graders fält) för att
göra den bättre på just problemet som skrivits om här dom senaste sidorna, för jag tror
också att bilens behöver något bättre för sidoseende... (annat än kameror eftersom det
som kan komma där kan ses bra av en radar)
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 23 okt 2020 23:59
av [JM]
Vad har en ny front och lyktor med kameran i b-stolpen att göra?
4D radar... haha... älskar när journalister babblar gojja om sånt dom inte vet ett skvatt om.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 24 okt 2020 12:38
av fth
[JM] skrev:Vad har en ny front och lyktor med kameran i b-stolpen att göra?
4D radar... haha... älskar när journalister babblar gojja om sånt dom inte vet ett skvatt om.
Artikeln jag länkade till handlar iofs om just en ny radar som Tesla ev kommer köpa in från en tredjepartstillverkare.
Detta skulle sannolikt kräva anpassning av fronten, vilket skulle kunna vara orsaken till faceliften det ryktas om.
/fth
”Riktig” facelift på G?
Postat: 24 okt 2020 17:07
av themax
taliz skrev:
Man svänger inte rakt ut på en 110-väg. De har långa av och påfarter av en anledning.
Haha. Det här var roligast idag. Du har aldrig kört E4 norr om Gävle va?
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 24 okt 2020 17:13
av taliz
themax skrev:taliz skrev:
Man svänger inte rakt ut på en 110-väg. De har långa av och påfarter av en anledning.
Haha. Det här var roligast idag. Du ge aldrig kört E4 norr om Gävle va?
Näe, vad ska man där upp å göra?

Ska man upp i Norrland får man köra själv.

Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 24 okt 2020 18:09
av mikebike
themax skrev:taliz skrev:
Man svänger inte rakt ut på en 110-väg. De har långa av och påfarter av en anledning.
Haha. Det här var roligast idag. Du ge aldrig kört E4 norr om Gävle va?
Söderhamn är en klassiker....
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 24 okt 2020 18:47
av Bjelke
mikebike skrev:themax skrev:taliz skrev:
Man svänger inte rakt ut på en 110-väg. De har långa av och påfarter av en anledning.
Haha. Det här var roligast idag. Du ge aldrig kört E4 norr om Gävle va?
Söderhamn är en klassiker....
"Min" utfart norr om Söderhamn är en klassiker, smått livsfarlig

Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 25 okt 2020 00:25
av [JM]
fth skrev:[JM] skrev:Vad har en ny front och lyktor med kameran i b-stolpen att göra?
4D radar... haha... älskar när journalister babblar gojja om sånt dom inte vet ett skvatt om.
Artikeln jag länkade till handlar iofs om just en ny radar som Tesla ev kommer köpa in från en tredjepartstillverkare.
Detta skulle sannolikt kräva anpassning av fronten, vilket skulle kunna vara orsaken till faceliften det ryktas om.
/fth
Radarn ser genom plasten och kan placeras vart som helst bakom plasten. Dvs endast en anpassning av fästpunkter mm bakom fronten behövs naturligtvis göras. I övrigt kan den se lika ut.
Hur några i den här tråden sen får det att handla om sikt rakt ut åt sidan med kameror från b-stolpen är en gåta...
Radarn ser rakt fram. Inte åt sidan.
Finns nån biltillverkare som satt radar åt sidan för att detektera bilar i döda vinkeln dock (eller övervägt det iaf. Minns inte hur det slutade)
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 25 okt 2020 00:43
av wcarlsson
Kanske är det här skälet till att uppgraderingen till HW3 går så fruktansvärt långsamt? Man vet att man måste ta in FSD bilarna för att byta radar också?
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 25 okt 2020 08:05
av Legato
[JM] skrev:fth skrev:[JM] skrev:Vad har en ny front och lyktor med kameran i b-stolpen att göra?
4D radar... haha... älskar när journalister babblar gojja om sånt dom inte vet ett skvatt om.
Artikeln jag länkade till handlar iofs om just en ny radar som Tesla ev kommer köpa in från en tredjepartstillverkare.
Detta skulle sannolikt kräva anpassning av fronten, vilket skulle kunna vara orsaken till faceliften det ryktas om.
/fth
Radarn ser genom plasten och kan placeras vart som helst bakom plasten. Dvs endast en anpassning av fästpunkter mm bakom fronten behövs naturligtvis göras. I övrigt kan den se lika ut.
Hur några i den här tråden sen får det att handla om sikt rakt ut åt sidan med kameror från b-stolpen är en gåta...
Radarn ser rakt fram. Inte åt sidan.
Finns nån biltillverkare som satt radar åt sidan för att detektera bilar i döda vinkeln dock (eller övervägt det iaf. Minns inte hur det slutade)
Håller med angående b-stolpen men "rakt fram" är ju en definitionsfråga. En av förbättringarna som kom med AP 2,5 och bytet från Bosch-radarn till Continental-radarn var ju att "vidvinkel-seendet" ökade markant. Med Bosch-radarn "skenar" bilen om vägen svänger kraftigt och man har en bil "framför" sig. Samma sak gäller faktiskt tyvärr min nya Honda E. Med AP 2.5 och 3 är det problemet nästan helt borta.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 25 okt 2020 12:08
av [JM]
Legato skrev:[JM] skrev:fth skrev:[JM] skrev:Vad har en ny front och lyktor med kameran i b-stolpen att göra?
4D radar... haha... älskar när journalister babblar gojja om sånt dom inte vet ett skvatt om.
Artikeln jag länkade till handlar iofs om just en ny radar som Tesla ev kommer köpa in från en tredjepartstillverkare.
Detta skulle sannolikt kräva anpassning av fronten, vilket skulle kunna vara orsaken till faceliften det ryktas om.
/fth
Radarn ser genom plasten och kan placeras vart som helst bakom plasten. Dvs endast en anpassning av fästpunkter mm bakom fronten behövs naturligtvis göras. I övrigt kan den se lika ut.
Hur några i den här tråden sen får det att handla om sikt rakt ut åt sidan med kameror från b-stolpen är en gåta...
Radarn ser rakt fram. Inte åt sidan.
Finns nån biltillverkare som satt radar åt sidan för att detektera bilar i döda vinkeln dock (eller övervägt det iaf. Minns inte hur det slutade)
Håller med angående b-stolpen men "rakt fram" är ju en definitionsfråga. En av förbättringarna som kom med AP 2,5 och bytet från Bosch-radarn till Continental-radarn var ju att "vidvinkel-seendet" ökade markant. Med Bosch-radarn "skenar" bilen om vägen svänger kraftigt och man har en bil "framför" sig. Samma sak gäller faktiskt tyvärr min nya Honda E. Med AP 2.5 och 3 är det problemet nästan helt borta.
Typiska värden för en AESA-radar i militära applikationer är att utstyrningsvinkeln är max ca 60 grader. Dvs man ser inte rakt åt sidan.
Civila applikationer har oftast fasta fördefinerade antennlober för att få ner priset. Ju fler lober desto fler AD-omvandlare och desto mer signalbehandling krävs.
På hemsidan till denna radar så anger dom 24 parallella beräkningskanaler och 1 grads lober.
Dvs vill du täcka +-60grader =120 totalt så kan du inte göra det med 24 simultana beräkningskanaler.
120/24 = 20 grader bred antennlob/sektorindelning.
Vill man ha 1 grads upplösning så kan man max ha det inom 24 graders synfält.
Det jag försöker säga är att man kan inte få vidvinkel och superhög vinkelupplösning samtidigt utan att det kostar i antal ADC:er.
Inget tesla kan lösa i nåt AI utan en begränsning i radarn.
Man kan växla mellan wide och narrow field men på bekostnad av uppdateringshastighet.
Allt blir en avvägning av olka prestanda som man väger mot varandra.
Gällande 4D så är en radar jättebra på att mäta avstånd och relativ hastighet med sämre på att mäta vinkel.
4 dimensioner är ju tre riktningar som funktion av tid.
Blir ju svårt när två av dimensionerna, höger/vänster och upp/ner, har sämre upplösning.
Kamerasystem (stereo-vision) är bra på att mäta vinkel, höger/vänster/upp/ner, men sämre på avstånd och hastighet.
Dom kompletterar alltså varandra bra i teorin men det svåra är att slå samman informationen så att det man ser med båda systemen korrelerar.
Tesla kan fixa 4D med AI och information från sina sensorer men en enskild sensor kan inte ge 4D i sig.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 25 okt 2020 14:04
av nek0
[JM] skrev:fth skrev:[JM] skrev:Vad har en ny front och lyktor med kameran i b-stolpen att göra?
4D radar... haha... älskar när journalister babblar gojja om sånt dom inte vet ett skvatt om.
Artikeln jag länkade till handlar iofs om just en ny radar som Tesla ev kommer köpa in från en tredjepartstillverkare.
Detta skulle sannolikt kräva anpassning av fronten, vilket skulle kunna vara orsaken till faceliften det ryktas om.
/fth
Radarn ser genom plasten och kan placeras vart som helst bakom plasten. Dvs endast en anpassning av fästpunkter mm bakom fronten behövs naturligtvis göras. I övrigt kan den se lika ut.
Hur några i den här tråden sen får det att handla om sikt rakt ut åt sidan med kameror från b-stolpen är en gåta...
Radarn ser rakt fram. Inte åt sidan.
Finns nån biltillverkare som satt radar åt sidan för att detektera bilar i döda vinkeln dock (eller övervägt det iaf.
Minns inte hur det slutade)
Det har inte slutat än.Har fungerat hur bra som helst på min Superb de senaste 3 åren

Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 25 okt 2020 14:14
av Fredrik j
Alla bilar som har dödavinkel-varning har väl radar längs sidorna? Tekniken har ju funnits i flera år. Dock har dom ju kanske lite kort räckvidd? ”Ser” ju bara i filen intill.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 25 okt 2020 14:24
av nek0
Fredrik j skrev:Alla bilar som har dödavinkel-varning har väl radar längs sidorna? Tekniken har ju funnits i flera år. Dock har dom ju kanske lite kort räckvidd? ”Ser” ju bara i filen intill.
Inte alla. Nissan Pulsar har kameror i backspeglarna som varnar hela tiden när det regnar

Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 25 okt 2020 19:18
av Franz
https://www.google.se/maps/@61.3025363, ... 312!8i6656
Är det den här Söderhamnspåfarten som det syftas på? Ganska tydligt att man inte står 90 grader mot vägen och därmed väl är inne på kameror med lite längre räckvidd. Jag antar (?) att när det rör sig om lite högre hastigheter, d.v.s. minst 60-70 km/h så har man i praktiken redan börjat svänga innan påfart. Kanske annorlunda i Norrland? Sedan skulle jag väl själv tippa på att även om en kamera anges med t.ex. 100 meters räckvidd behöver det inte nödvändigtvis vara så att den är 100% blind efter den sträckan. Det är väl så att bilden som visar räckvidden för kamerorna är sedan AP2 kom och om t.ex. nuvarande hårdvara är kapabel till att jobba med högre upplösningar kanske den är kapabel till att uppmärksamma snabba upphinnande objekt på längre avstånd än man angav 2017.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 25 okt 2020 19:43
av Anderzzon
Norr om Gävle finns ett gäng ”avfarter” där man om man ska svänga vänster, först svänger av höger och sedan korsar vägen i en 90-graders vinkel. I dessa fall kommer kamerorna förmodligen inte räcka till.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 25 okt 2020 19:48
av [JM]
nek0 skrev:Fredrik j skrev:Alla bilar som har dödavinkel-varning har väl radar längs sidorna? Tekniken har ju funnits i flera år. Dock har dom ju kanske lite kort räckvidd? ”Ser” ju bara i filen intill.
Inte alla. Nissan Pulsar har kameror i backspeglarna som varnar hela tiden när det regnar

Många bilar har en kamera under sidospegeln.
https://assets.volvocars.com/images/sup ... nghigh.jpg
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 25 okt 2020 20:09
av Fredrik j
[JM] skrev:nek0 skrev:Fredrik j skrev:Alla bilar som har dödavinkel-varning har väl radar längs sidorna? Tekniken har ju funnits i flera år. Dock har dom ju kanske lite kort räckvidd? ”Ser” ju bara i filen intill.
Inte alla. Nissan Pulsar har kameror i backspeglarna som varnar hela tiden när det regnar

Många bilar har en kamera under sidospegeln.
https://assets.volvocars.com/images/sup ... nghigh.jpg
Kul.
Det där är ju Volvos första system som man lanserade för 15år sedan på S80/V70.
På dom senaste bilarna, sedan 2015, har man gått ifrån kameror och använder sensorer i bakre stötfångarna. Skulle gissa på radar...
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 25 okt 2020 21:30
av Franz
Anderzzon skrev:Norr om Gävle finns ett gäng ”avfarter” där man om man ska svänga vänster, först svänger av höger och sedan korsar vägen i en 90-graders vinkel. I dessa fall kommer kamerorna förmodligen inte räcka till.
Det blir väl ungefär som att hamna i en korsning va? D.v.s. relativt kort sträcka som skall tillryggaläggas; 1 billängd + 1-2 filbredder ungefär. Gissar att vi pratar om lite lägre hastigheter här också va? Det som en Tesla fixar på 2 sekunder kan ju säkert ta över 10 sekunder för en buss eller lastbil vilket trots allt skulle kräva sikt flera hundra meter bort vid höga hastigheter.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 25 okt 2020 22:25
av Fredrik j
Franz skrev:Anderzzon skrev:Norr om Gävle finns ett gäng ”avfarter” där man om man ska svänga vänster, först svänger av höger och sedan korsar vägen i en 90-graders vinkel. I dessa fall kommer kamerorna förmodligen inte räcka till.
Det blir väl ungefär som att hamna i en korsning va? D.v.s. relativt kort sträcka som skall tillryggaläggas; 1 billängd + 1-2 filbredder ungefär. Gissar att vi pratar om lite lägre hastigheter här också va? Det som en Tesla fixar på 2 sekunder kan ju säkert ta över 10 sekunder för en buss eller lastbil vilket trots allt skulle kräva sikt flera hundra meter bort vid höga hastigheter.
Norröver är det inte ovanligt med påfarter som den där på 90-vägar och ibland även 110. Precis som du säger så behöver det vara bra sikt för att en lastbil ska hinna upp men det gäller ju att kameran kan se långt. I praktiken är det ofta tvåfiligt och man svänger upp på vägen när man ser att bilen som kommer bakifrån slår på vänsterblinkers. Kanske kan en självkörande bil dra samma slutsats? Om den ser det och är programmerad att begripa vad det betyder.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Postat: 29 okt 2020 20:00
av martinot
Fredrik j skrev:Franz skrev:Anderzzon skrev:I praktiken är det ofta tvåfiligt och man svänger upp på vägen när man ser att bilen som kommer bakifrån slår på vänsterblinkers. Kanske kan en självkörande bil dra samma slutsats? Om den ser det och är programmerad att begripa vad det betyder.
Det är jag helt övertygad om att det går att lösa (även om vi inte är riktigt där i dag).