”Riktig” facelift på G?
Moderator: Redaktion
Re: ”Riktig” facelift på G?
De som skriver lagarna brukar rikta in sig på funktion, inte bakomliggande teknik.
Du är som förare ansvarig idag när du kör bilen med autopilot. Det kommer du vara även när den svänger ut på vägen åt dig.
Det kommer dröja länge innan det inte krävs körkort för att få framföra en bil.
Du är som förare ansvarig idag när du kör bilen med autopilot. Det kommer du vara även när den svänger ut på vägen åt dig.
Det kommer dröja länge innan det inte krävs körkort för att få framföra en bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: ”Riktig” facelift på G?
80 meter = 3,2 sekunder på 90 väg.
Flesta Teslor klarar 0-90 på 3,2 sekunder, och det behövs om sidokameraet enbart ser 80 meter
Flesta Teslor klarar 0-90 på 3,2 sekunder, och det behövs om sidokameraet enbart ser 80 meter
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 895
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: ”Riktig” facelift på G?
Ska du svänga samtidigt blir det en riktigt härlig upplevelse med den accelerationen!heldiggrisen skrev:80 meter = 3,2 sekunder på 90 väg.
Flesta Teslor klarar 0-90 på 3,2 sekunder, och det behövs om sidokameraet enbart ser 80 meter
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: ”Riktig” facelift på G?
Spårbunden trafik är väldigt annorlunda. Jag förstår inte heller varför vi fortfarande har lockförare. Det behövs ju inte ens någon ny teknik för det.taliz skrev:Det är ju just de där bedömningarna som är problemet. Olika människor gör olika bedömningar. En maskin kan instrueras att alltid göra precis samma bedömningar som en annan maskin. Det blir alltså förutsägbart och repeterbart. Eller i andra ord, pålitligt och säkert.Fredrik j skrev:Just det faktum att människor är oberäkneliga gör det ju så mycket svårare att beräkna. En människa gör omedvetna bedömningar av sin omgivning hela tiden.
Det är ju när en maskin ska ta en risk åt dig som det blir problem. Är du beredd att ta samma risk som maskinen väljer att göra? Om det är ditt liv som läggs i vågskålen blir det knepigare. Troligtvis kommer man vilja att en annan människa tar ansvaret. T.ex. Elon Musk kanske...
Förmodligen kommer en autonom bil förbli stående om det finns en risk inblandad.
Har du glömt hur mkt automatiserade maskiner vi har idag? Jag åkte Metro i Köpenhamn igår. Satt längst fram och tittade ut genom vindrutan. Ingen förare, fullt automatiserad. Kände jag mig orolig? Inte det minsta.
Flygplan har autopilot, båtar har autopilot. Bilar har det också i allt större utsträckning.
Vad gör metron om det dyker upp ett problem? Jo den stannar. Samma sak kommer bilar göra. Faktum är att dom redan gör det iom tex autobroms som det snart är lag på.
Risktagandet är ju relativt lågt eller kanske t.o.m. obefintligt för passagerarna. För spårbunden trafik handlar det ju om att inte köra på saker på spåret.
Jag tror också att autonoma bilar relativt ofta kommer att fly till alternativet att stanna vid vägkanten.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: ”Riktig” facelift på G?
Verkar mest handla om en radar med större räckvidd, men jag tror att det skullefth skrev:Ryktet om "facelift" får uppbackning, orsaken kan vara en ny "Phoenix" 4D-radar:
https://electrek.co/2020/10/22/tesla-4d ... f-driving/
/fth
behövas en med bredare fält (gärna en svepande med typ 180 graders fält) för att
göra den bättre på just problemet som skrivits om här dom senaste sidorna, för jag tror
också att bilens behöver något bättre för sidoseende... (annat än kameror eftersom det
som kan komma där kan ses bra av en radar)
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: ”Riktig” facelift på G?
Vad har en ny front och lyktor med kameran i b-stolpen att göra?
4D radar... haha... älskar när journalister babblar gojja om sånt dom inte vet ett skvatt om.
4D radar... haha... älskar när journalister babblar gojja om sånt dom inte vet ett skvatt om.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8168
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: ”Riktig” facelift på G?
Artikeln jag länkade till handlar iofs om just en ny radar som Tesla ev kommer köpa in från en tredjepartstillverkare.[JM] skrev:Vad har en ny front och lyktor med kameran i b-stolpen att göra?
4D radar... haha... älskar när journalister babblar gojja om sånt dom inte vet ett skvatt om.
Detta skulle sannolikt kräva anpassning av fronten, vilket skulle kunna vara orsaken till faceliften det ryktas om.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
”Riktig” facelift på G?
Haha. Det här var roligast idag. Du har aldrig kört E4 norr om Gävle va?taliz skrev:
Man svänger inte rakt ut på en 110-väg. De har långa av och påfarter av en anledning.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Näe, vad ska man där upp å göra?themax skrev:Haha. Det här var roligast idag. Du ge aldrig kört E4 norr om Gävle va?taliz skrev:
Man svänger inte rakt ut på en 110-väg. De har långa av och påfarter av en anledning.

Ska man upp i Norrland får man köra själv.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9457
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: ”Riktig” facelift på G?
Söderhamn är en klassiker....themax skrev:Haha. Det här var roligast idag. Du ge aldrig kört E4 norr om Gävle va?taliz skrev:
Man svänger inte rakt ut på en 110-väg. De har långa av och påfarter av en anledning.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: ”Riktig” facelift på G?
"Min" utfart norr om Söderhamn är en klassiker, smått livsfarligmikebike skrev:Söderhamn är en klassiker....themax skrev:Haha. Det här var roligast idag. Du ge aldrig kört E4 norr om Gävle va?taliz skrev:
Man svänger inte rakt ut på en 110-väg. De har långa av och påfarter av en anledning.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: ”Riktig” facelift på G?
Radarn ser genom plasten och kan placeras vart som helst bakom plasten. Dvs endast en anpassning av fästpunkter mm bakom fronten behövs naturligtvis göras. I övrigt kan den se lika ut.fth skrev:Artikeln jag länkade till handlar iofs om just en ny radar som Tesla ev kommer köpa in från en tredjepartstillverkare.[JM] skrev:Vad har en ny front och lyktor med kameran i b-stolpen att göra?
4D radar... haha... älskar när journalister babblar gojja om sånt dom inte vet ett skvatt om.
Detta skulle sannolikt kräva anpassning av fronten, vilket skulle kunna vara orsaken till faceliften det ryktas om.
/fth
Hur några i den här tråden sen får det att handla om sikt rakt ut åt sidan med kameror från b-stolpen är en gåta...
Radarn ser rakt fram. Inte åt sidan.
Finns nån biltillverkare som satt radar åt sidan för att detektera bilar i döda vinkeln dock (eller övervägt det iaf. Minns inte hur det slutade)
Re: ”Riktig” facelift på G?
Kanske är det här skälet till att uppgraderingen till HW3 går så fruktansvärt långsamt? Man vet att man måste ta in FSD bilarna för att byta radar också?
Re: ”Riktig” facelift på G?
Håller med angående b-stolpen men "rakt fram" är ju en definitionsfråga. En av förbättringarna som kom med AP 2,5 och bytet från Bosch-radarn till Continental-radarn var ju att "vidvinkel-seendet" ökade markant. Med Bosch-radarn "skenar" bilen om vägen svänger kraftigt och man har en bil "framför" sig. Samma sak gäller faktiskt tyvärr min nya Honda E. Med AP 2.5 och 3 är det problemet nästan helt borta.[JM] skrev:Radarn ser genom plasten och kan placeras vart som helst bakom plasten. Dvs endast en anpassning av fästpunkter mm bakom fronten behövs naturligtvis göras. I övrigt kan den se lika ut.fth skrev:Artikeln jag länkade till handlar iofs om just en ny radar som Tesla ev kommer köpa in från en tredjepartstillverkare.[JM] skrev:Vad har en ny front och lyktor med kameran i b-stolpen att göra?
4D radar... haha... älskar när journalister babblar gojja om sånt dom inte vet ett skvatt om.
Detta skulle sannolikt kräva anpassning av fronten, vilket skulle kunna vara orsaken till faceliften det ryktas om.
/fth
Hur några i den här tråden sen får det att handla om sikt rakt ut åt sidan med kameror från b-stolpen är en gåta...
Radarn ser rakt fram. Inte åt sidan.
Finns nån biltillverkare som satt radar åt sidan för att detektera bilar i döda vinkeln dock (eller övervägt det iaf. Minns inte hur det slutade)
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: ”Riktig” facelift på G?
Typiska värden för en AESA-radar i militära applikationer är att utstyrningsvinkeln är max ca 60 grader. Dvs man ser inte rakt åt sidan.Legato skrev:Håller med angående b-stolpen men "rakt fram" är ju en definitionsfråga. En av förbättringarna som kom med AP 2,5 och bytet från Bosch-radarn till Continental-radarn var ju att "vidvinkel-seendet" ökade markant. Med Bosch-radarn "skenar" bilen om vägen svänger kraftigt och man har en bil "framför" sig. Samma sak gäller faktiskt tyvärr min nya Honda E. Med AP 2.5 och 3 är det problemet nästan helt borta.[JM] skrev:Radarn ser genom plasten och kan placeras vart som helst bakom plasten. Dvs endast en anpassning av fästpunkter mm bakom fronten behövs naturligtvis göras. I övrigt kan den se lika ut.fth skrev:Artikeln jag länkade till handlar iofs om just en ny radar som Tesla ev kommer köpa in från en tredjepartstillverkare.[JM] skrev:Vad har en ny front och lyktor med kameran i b-stolpen att göra?
4D radar... haha... älskar när journalister babblar gojja om sånt dom inte vet ett skvatt om.
Detta skulle sannolikt kräva anpassning av fronten, vilket skulle kunna vara orsaken till faceliften det ryktas om.
/fth
Hur några i den här tråden sen får det att handla om sikt rakt ut åt sidan med kameror från b-stolpen är en gåta...
Radarn ser rakt fram. Inte åt sidan.
Finns nån biltillverkare som satt radar åt sidan för att detektera bilar i döda vinkeln dock (eller övervägt det iaf. Minns inte hur det slutade)
Civila applikationer har oftast fasta fördefinerade antennlober för att få ner priset. Ju fler lober desto fler AD-omvandlare och desto mer signalbehandling krävs.
På hemsidan till denna radar så anger dom 24 parallella beräkningskanaler och 1 grads lober.
Dvs vill du täcka +-60grader =120 totalt så kan du inte göra det med 24 simultana beräkningskanaler.
120/24 = 20 grader bred antennlob/sektorindelning.
Vill man ha 1 grads upplösning så kan man max ha det inom 24 graders synfält.
Det jag försöker säga är att man kan inte få vidvinkel och superhög vinkelupplösning samtidigt utan att det kostar i antal ADC:er.
Inget tesla kan lösa i nåt AI utan en begränsning i radarn.
Man kan växla mellan wide och narrow field men på bekostnad av uppdateringshastighet.
Allt blir en avvägning av olka prestanda som man väger mot varandra.
Gällande 4D så är en radar jättebra på att mäta avstånd och relativ hastighet med sämre på att mäta vinkel.
4 dimensioner är ju tre riktningar som funktion av tid.
Blir ju svårt när två av dimensionerna, höger/vänster och upp/ner, har sämre upplösning.
Kamerasystem (stereo-vision) är bra på att mäta vinkel, höger/vänster/upp/ner, men sämre på avstånd och hastighet.
Dom kompletterar alltså varandra bra i teorin men det svåra är att slå samman informationen så att det man ser med båda systemen korrelerar.
Tesla kan fixa 4D med AI och information från sina sensorer men en enskild sensor kan inte ge 4D i sig.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Det har inte slutat än.Har fungerat hur bra som helst på min Superb de senaste 3 åren[JM] skrev:Radarn ser genom plasten och kan placeras vart som helst bakom plasten. Dvs endast en anpassning av fästpunkter mm bakom fronten behövs naturligtvis göras. I övrigt kan den se lika ut.fth skrev:Artikeln jag länkade till handlar iofs om just en ny radar som Tesla ev kommer köpa in från en tredjepartstillverkare.[JM] skrev:Vad har en ny front och lyktor med kameran i b-stolpen att göra?
4D radar... haha... älskar när journalister babblar gojja om sånt dom inte vet ett skvatt om.
Detta skulle sannolikt kräva anpassning av fronten, vilket skulle kunna vara orsaken till faceliften det ryktas om.
/fth
Hur några i den här tråden sen får det att handla om sikt rakt ut åt sidan med kameror från b-stolpen är en gåta...
Radarn ser rakt fram. Inte åt sidan.
Finns nån biltillverkare som satt radar åt sidan för att detektera bilar i döda vinkeln dock (eller övervägt det iaf. Minns inte hur det slutade)

Re: ”Riktig” facelift på G?
Alla bilar som har dödavinkel-varning har väl radar längs sidorna? Tekniken har ju funnits i flera år. Dock har dom ju kanske lite kort räckvidd? ”Ser” ju bara i filen intill.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Inte alla. Nissan Pulsar har kameror i backspeglarna som varnar hela tiden när det regnarFredrik j skrev:Alla bilar som har dödavinkel-varning har väl radar längs sidorna? Tekniken har ju funnits i flera år. Dock har dom ju kanske lite kort räckvidd? ”Ser” ju bara i filen intill.

- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: ”Riktig” facelift på G?
https://www.google.se/maps/@61.3025363, ... 312!8i6656
Är det den här Söderhamnspåfarten som det syftas på? Ganska tydligt att man inte står 90 grader mot vägen och därmed väl är inne på kameror med lite längre räckvidd. Jag antar (?) att när det rör sig om lite högre hastigheter, d.v.s. minst 60-70 km/h så har man i praktiken redan börjat svänga innan påfart. Kanske annorlunda i Norrland? Sedan skulle jag väl själv tippa på att även om en kamera anges med t.ex. 100 meters räckvidd behöver det inte nödvändigtvis vara så att den är 100% blind efter den sträckan. Det är väl så att bilden som visar räckvidden för kamerorna är sedan AP2 kom och om t.ex. nuvarande hårdvara är kapabel till att jobba med högre upplösningar kanske den är kapabel till att uppmärksamma snabba upphinnande objekt på längre avstånd än man angav 2017.
Är det den här Söderhamnspåfarten som det syftas på? Ganska tydligt att man inte står 90 grader mot vägen och därmed väl är inne på kameror med lite längre räckvidd. Jag antar (?) att när det rör sig om lite högre hastigheter, d.v.s. minst 60-70 km/h så har man i praktiken redan börjat svänga innan påfart. Kanske annorlunda i Norrland? Sedan skulle jag väl själv tippa på att även om en kamera anges med t.ex. 100 meters räckvidd behöver det inte nödvändigtvis vara så att den är 100% blind efter den sträckan. Det är väl så att bilden som visar räckvidden för kamerorna är sedan AP2 kom och om t.ex. nuvarande hårdvara är kapabel till att jobba med högre upplösningar kanske den är kapabel till att uppmärksamma snabba upphinnande objekt på längre avstånd än man angav 2017.
Driver sajten Car.info
Re: ”Riktig” facelift på G?
Norr om Gävle finns ett gäng ”avfarter” där man om man ska svänga vänster, först svänger av höger och sedan korsar vägen i en 90-graders vinkel. I dessa fall kommer kamerorna förmodligen inte räcka till.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Många bilar har en kamera under sidospegeln.nek0 skrev:Inte alla. Nissan Pulsar har kameror i backspeglarna som varnar hela tiden när det regnarFredrik j skrev:Alla bilar som har dödavinkel-varning har väl radar längs sidorna? Tekniken har ju funnits i flera år. Dock har dom ju kanske lite kort räckvidd? ”Ser” ju bara i filen intill.
https://assets.volvocars.com/images/sup ... nghigh.jpg
Re: ”Riktig” facelift på G?
Kul.[JM] skrev:Många bilar har en kamera under sidospegeln.nek0 skrev:Inte alla. Nissan Pulsar har kameror i backspeglarna som varnar hela tiden när det regnarFredrik j skrev:Alla bilar som har dödavinkel-varning har väl radar längs sidorna? Tekniken har ju funnits i flera år. Dock har dom ju kanske lite kort räckvidd? ”Ser” ju bara i filen intill.
https://assets.volvocars.com/images/sup ... nghigh.jpg

Det där är ju Volvos första system som man lanserade för 15år sedan på S80/V70.
På dom senaste bilarna, sedan 2015, har man gått ifrån kameror och använder sensorer i bakre stötfångarna. Skulle gissa på radar...
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: ”Riktig” facelift på G?
Det blir väl ungefär som att hamna i en korsning va? D.v.s. relativt kort sträcka som skall tillryggaläggas; 1 billängd + 1-2 filbredder ungefär. Gissar att vi pratar om lite lägre hastigheter här också va? Det som en Tesla fixar på 2 sekunder kan ju säkert ta över 10 sekunder för en buss eller lastbil vilket trots allt skulle kräva sikt flera hundra meter bort vid höga hastigheter.Anderzzon skrev:Norr om Gävle finns ett gäng ”avfarter” där man om man ska svänga vänster, först svänger av höger och sedan korsar vägen i en 90-graders vinkel. I dessa fall kommer kamerorna förmodligen inte räcka till.
Driver sajten Car.info
Re: ”Riktig” facelift på G?
Norröver är det inte ovanligt med påfarter som den där på 90-vägar och ibland även 110. Precis som du säger så behöver det vara bra sikt för att en lastbil ska hinna upp men det gäller ju att kameran kan se långt. I praktiken är det ofta tvåfiligt och man svänger upp på vägen när man ser att bilen som kommer bakifrån slår på vänsterblinkers. Kanske kan en självkörande bil dra samma slutsats? Om den ser det och är programmerad att begripa vad det betyder.Franz skrev:Det blir väl ungefär som att hamna i en korsning va? D.v.s. relativt kort sträcka som skall tillryggaläggas; 1 billängd + 1-2 filbredder ungefär. Gissar att vi pratar om lite lägre hastigheter här också va? Det som en Tesla fixar på 2 sekunder kan ju säkert ta över 10 sekunder för en buss eller lastbil vilket trots allt skulle kräva sikt flera hundra meter bort vid höga hastigheter.Anderzzon skrev:Norr om Gävle finns ett gäng ”avfarter” där man om man ska svänga vänster, först svänger av höger och sedan korsar vägen i en 90-graders vinkel. I dessa fall kommer kamerorna förmodligen inte räcka till.
Re: ”Riktig” facelift på G?
Det är jag helt övertygad om att det går att lösa (även om vi inte är riktigt där i dag).Fredrik j skrev:Franz skrev:Anderzzon skrev:I praktiken är det ofta tvåfiligt och man svänger upp på vägen när man ser att bilen som kommer bakifrån slår på vänsterblinkers. Kanske kan en självkörande bil dra samma slutsats? Om den ser det och är programmerad att begripa vad det betyder.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/