Sida 2 av 4
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 21 okt 2020 17:06
av Klintan
Sålde min S75D med en värdeminskning på 17 kr/mil nu, men det var enbart för att jag lyckades pricka in Teslas stora försäljningshets våren 2019. De som köpte några månader tidigare har en helt annan milkostnad, mångdubbelt högre.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 21 okt 2020 18:23
av d3marcus
Klintan skrev:Sålde min S75D med en värdeminskning på 17 kr/mil nu, men det var enbart för att jag lyckades pricka in Teslas stora försäljningshets våren 2019. De som köpte några månader tidigare har en helt annan milkostnad, mångdubbelt högre.
Den S75D jag köpte tappade 36 kr/mil...
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 21 okt 2020 19:36
av Esterox
d3marcus skrev:Klintan skrev:Sålde min S75D med en värdeminskning på 17 kr/mil nu, men det var enbart för att jag lyckades pricka in Teslas stora försäljningshets våren 2019. De som köpte några månader tidigare har en helt annan milkostnad, mångdubbelt högre.
Den S75D jag köpte tappade 36 kr/mil...
Och min hybrid tappade 19kr/Milen.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 21 okt 2020 19:50
av [JM]
Vi valde mellan en ny tesla MX eller en beggad volvo XC90 med 2500 mil på mätaren.
Blev MX pga förmodad lägre kostnad på lång sikt (TCO) och tech, drivlina etc är överlägsen.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 21 okt 2020 20:05
av Klintan
d3marcus skrev:Klintan skrev:Sålde min S75D med en värdeminskning på 17 kr/mil nu, men det var enbart för att jag lyckades pricka in Teslas stora försäljningshets våren 2019. De som köpte några månader tidigare har en helt annan milkostnad, mångdubbelt högre.
Den S75D jag köpte tappade 36 kr/mil...
Vilket också är helt ok. Finns många med mycket högre värdeminskning.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 21 okt 2020 20:10
av ChristerSjo
Klintan skrev:d3marcus skrev:Klintan skrev:Sålde min S75D med en värdeminskning på 17 kr/mil nu, men det var enbart för att jag lyckades pricka in Teslas stora försäljningshets våren 2019. De som köpte några månader tidigare har en helt annan milkostnad, mångdubbelt högre.
Den S75D jag köpte tappade 36 kr/mil...
Vilket också är helt ok. Finns många med mycket högre värdeminskning.
Alltid svårt att räkna värdeminskning per mil och jämföra om man inte har alla förutsättningar klara för sig. Man kan ju plocka ut en bil för 700-1000 kSEK och efter en månad bli tvungen och sälj efter 10 mil med ett tapp på 50-100 kSEK.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 22 okt 2020 07:04
av mati
JK800 skrev:Hur resonerar ni andra som inte är helt frälsta på ren elbil och aldrig kommer byta till något annat?
Jag hade fram tills för nåt år sedan aldrig kunnat tänka mig nåt annat än en ren elbil. Men jag har tänkt om lite där. Även om jag fortfarande tycker att rena elbilar är mycket bättre i det långa loppet så inser jag att laddhybriderna, åtminstone de med hyfsad räckvidd, har sina uppenbara fördelar. Som du säger så kör man förhoppningsvis 90% på el ändå, och på de ganska få långresorna man gör kan man dra nytta av att tanka bensin, det är både billigare och går såklart snabbare. Sen är det ju den eviga dragkroksfrågan. Elbilar med drag är fortfarande inte särskilt vanliga, eller så har de löjligt låg dragvikt. Hybrider har inte det problemet. Och för oss som har husvagn - fastän den är liten - är en laddhybrid förmodligen egentligen ett smartare val än en ren elbil. Men skulle jag skaffa en laddhybrid nu går det stick i stäv med det jag har predikat i många år. Dessutom är räckvidden lite för dålig hos de flesta hybriderna, jag skulle alltså förmodligen inte klara mig med enbart 10% bensindrift. Och då faller hela konceptet.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 22 okt 2020 07:25
av Esterox
mati skrev:JK800 skrev:Hur resonerar ni andra som inte är helt frälsta på ren elbil och aldrig kommer byta till något annat?
Jag hade fram tills för nåt år sedan aldrig kunnat tänka mig nåt annat än en ren elbil. Men jag har tänkt om lite där. Även om jag fortfarande tycker att rena elbilar är mycket bättre i det långa loppet så inser jag att laddhybriderna, åtminstone de med hyfsad räckvidd, har sina uppenbara fördelar. Som du säger så kör man förhoppningsvis 90% på el ändå, och på de ganska få långresorna man gör kan man dra nytta av att tanka bensin, det är både billigare och går såklart snabbare. Sen är det ju den eviga dragkroksfrågan. Elbilar med drag är fortfarande inte särskilt vanliga, eller så har de löjligt låg dragvikt. Hybrider har inte det problemet. Och för oss som har husvagn - fastän den är liten - är en laddhybrid förmodligen egentligen ett smartare val än en ren elbil. Men skulle jag skaffa en laddhybrid nu går det stick i stäv med det jag har predikat i många år. Dessutom är räckvidden lite för dålig hos de flesta hybriderna, jag skulle alltså förmodligen inte klara mig med enbart 10% bensindrift. Och då faller hela konceptet.
Jag går från laddhybrid till ren elbil. Det verkar faktiskt som att med förbrukningen på E-tronen så kanske jag till och med får betala mera per mil än med hybriden trots ca 6 mil ToR. Och långresor med snabbladdning är ju rena förlusten. Så en superb hybrid är både billigare och smartare att köpa eller kanske till och med A6 hybrid.
Jag vill prova elbil men kan tänka mig att nästa bil blir en hybrid igen. Men först skall jag hämta ut min E-tron imorgon !
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 22 okt 2020 07:37
av LarsL
För dig Mati elller för mig som har 2 mil till affären och lite till till jobbet så är ju en laddhybrid inte riktigt rätt. Vi kommer få köra på bensin i princip varje gång vi är ute och åker. En REX hade kunnat vara ett alternativ men sådana finns ju inte längre.
Hade vi däremot bott mitt i stan och bilen gått korta sträckor lite då och då så hade en laddhybrid kanske varit ett alternativ. Många av dessa människor kör ju bara till IKEA eller mataffären några km bort och det funkar ju utmärkt med en laddhybrid. Sedan gör de en eller två resor till fjällen och sommarstugan och då slipper de tänka utan kan fortsätta som vanligt och tanka.
För mig spelar inte kostnaden för Superchargening någon jättestor roll. Jag har ju inte lyckats förbruka mina fria mil ens så även om det kostat mig som diesel hade det knappt påverkat budgeten.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 22 okt 2020 07:44
av BEV[e-Rage]
Esterox skrev:mati skrev:JK800 skrev:Hur resonerar ni andra som inte är helt frälsta på ren elbil och aldrig kommer byta till något annat?
Jag hade fram tills för nåt år sedan aldrig kunnat tänka mig nåt annat än en ren elbil. Men jag har tänkt om lite där. Även om jag fortfarande tycker att rena elbilar är mycket bättre i det långa loppet så inser jag att laddhybriderna, åtminstone de med hyfsad räckvidd, har sina uppenbara fördelar. Som du säger så kör man förhoppningsvis 90% på el ändå, och på de ganska få långresorna man gör kan man dra nytta av att tanka bensin, det är både billigare och går såklart snabbare. Sen är det ju den eviga dragkroksfrågan. Elbilar med drag är fortfarande inte särskilt vanliga, eller så har de löjligt låg dragvikt. Hybrider har inte det problemet. Och för oss som har husvagn - fastän den är liten - är en laddhybrid förmodligen egentligen ett smartare val än en ren elbil. Men skulle jag skaffa en laddhybrid nu går det stick i stäv med det jag har predikat i många år. Dessutom är räckvidden lite för dålig hos de flesta hybriderna, jag skulle alltså förmodligen inte klara mig med enbart 10% bensindrift. Och då faller hela konceptet.
Jag går från laddhybrid till ren elbil. Det verkar faktiskt som att med förbrukningen på E-tronen så kanske jag till och med får betala mera per mil än med hybriden trots ca 6 mil ToR. Och långresor med snabbladdning är ju rena förlusten. Så en superb hybrid är både billigare och smartare att köpa eller kanske till och med A6 hybrid.
Jag vill prova elbil men kan tänka mig att nästa bil blir en hybrid igen. Men först skall jag hämta ut min E-tron imorgon !
Idag skulle jag nog välja mellan att köpa en Tesla eller att privatleasa en laddhybrid.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 22 okt 2020 08:00
av Esterox
BEV[e-Rage] skrev:Esterox skrev:mati skrev:JK800 skrev:Hur resonerar ni andra som inte är helt frälsta på ren elbil och aldrig kommer byta till något annat?
Jag hade fram tills för nåt år sedan aldrig kunnat tänka mig nåt annat än en ren elbil. Men jag har tänkt om lite där. Även om jag fortfarande tycker att rena elbilar är mycket bättre i det långa loppet så inser jag att laddhybriderna, åtminstone de med hyfsad räckvidd, har sina uppenbara fördelar. Som du säger så kör man förhoppningsvis 90% på el ändå, och på de ganska få långresorna man gör kan man dra nytta av att tanka bensin, det är både billigare och går såklart snabbare. Sen är det ju den eviga dragkroksfrågan. Elbilar med drag är fortfarande inte särskilt vanliga, eller så har de löjligt låg dragvikt. Hybrider har inte det problemet. Och för oss som har husvagn - fastän den är liten - är en laddhybrid förmodligen egentligen ett smartare val än en ren elbil. Men skulle jag skaffa en laddhybrid nu går det stick i stäv med det jag har predikat i många år. Dessutom är räckvidden lite för dålig hos de flesta hybriderna, jag skulle alltså förmodligen inte klara mig med enbart 10% bensindrift. Och då faller hela konceptet.
Jag går från laddhybrid till ren elbil. Det verkar faktiskt som att med förbrukningen på E-tronen så kanske jag till och med får betala mera per mil än med hybriden trots ca 6 mil ToR. Och långresor med snabbladdning är ju rena förlusten. Så en superb hybrid är både billigare och smartare att köpa eller kanske till och med A6 hybrid.
Jag vill prova elbil men kan tänka mig att nästa bil blir en hybrid igen. Men först skall jag hämta ut min E-tron imorgon !
Idag skulle jag nog välja mellan att köpa en Tesla eller att privatleasa en laddhybrid.
Ja tyvärr saknar teslan en del funktioner och den kompromissen ville jag inte göra. Men du har annars helt rätt i ekonomin
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 22 okt 2020 08:02
av Esterox
LarsL skrev:För dig Mati elller för mig som har 2 mil till affären och lite till till jobbet så är ju en laddhybrid inte riktigt rätt. Vi kommer få köra på bensin i princip varje gång vi är ute och åker. En REX hade kunnat vara ett alternativ men sådana finns ju inte längre.
Hade vi däremot bott mitt i stan och bilen gått korta sträckor lite då och då så hade en laddhybrid kanske varit ett alternativ. Många av dessa människor kör ju bara till IKEA eller mataffären några km bort och det funkar ju utmärkt med en laddhybrid. Sedan gör de en eller två resor till fjällen och sommarstugan och då slipper de tänka utan kan fortsätta som vanligt och tanka.
För mig spelar inte kostnaden för Superchargening någon jättestor roll. Jag har ju inte lyckats förbruka mina fria mil ens så även om det kostat mig som diesel hade det knappt påverkat budgeten.
Om du behöver åka 1 mil på bensin och resten el så är ju inte det så dumt. Ha en förbrukning på elbil runt 2,50-3 KW/h så är hybriden billigare.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 22 okt 2020 08:03
av mati
LarsL skrev:För dig Mati elller för mig som har 2 mil till affären och lite till till jobbet så är ju en laddhybrid inte riktigt rätt. Vi kommer få köra på bensin i princip varje gång vi är ute och åker. En REX hade kunnat vara ett alternativ men sådana finns ju inte längre.
Ja, så är det kanske. Jag har 2 mil t o r till affären. Då funkar det ju med laddhybrid iofs. Till Lidköping som vi brukar åka till är det 6 mil t o r, och det blir ju redan tajt.
Sen åker jag ibland till kunder, och det är minst 4 mil enkel väg vilket betyder att en laddhybrid inte funkar så bra längre.
Å andra sidan tar vi Golfen för de flesta ärenden och man skulle ju kunna arrangera sig så att jag får ta Golfen när jag ska åka till kunder. Men det känns ärligt talat ganska bökigt att man måste alltid fundera på vilken bil man ska ta bara för att slippa tanka bensin.
Som jag skrev i en annan tråd nånstans, en laddhybrid med en räckvidd på 10 mil hade varit det optimala. Men då pratar vi Mercedes och en prisklass som ligger i paritet med ganska dyra elbilar. Det är alltså inget alternativ.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 22 okt 2020 08:22
av Esterox
mati skrev:LarsL skrev:För dig Mati elller för mig som har 2 mil till affären och lite till till jobbet så är ju en laddhybrid inte riktigt rätt. Vi kommer få köra på bensin i princip varje gång vi är ute och åker. En REX hade kunnat vara ett alternativ men sådana finns ju inte längre.
Ja, så är det kanske. Jag har 2 mil t o r till affären. Då funkar det ju med laddhybrid iofs. Till Lidköping som vi brukar åka till är det 6 mil t o r, och det blir ju redan tajt.
Sen åker jag ibland till kunder, och det är minst 4 mil enkel väg vilket betyder att en laddhybrid inte funkar så bra längre.
Å andra sidan tar vi Golfen för de flesta ärenden och man skulle ju kunna arrangera sig så att jag får ta Golfen när jag ska åka till kunder. Men det känns ärligt talat ganska bökigt att man måste alltid fundera på vilken bil man ska ta bara för att slippa tanka bensin.
Som jag skrev i en annan tråd nånstans, en laddhybrid med en räckvidd på 10 mil hade varit det optimala. Men då pratar vi Mercedes och en prisklass som ligger i paritet med ganska dyra elbilar. Det är alltså inget alternativ.
Fast ur ekonomisk synpunkt så tror jag du har fel Mati. Du skulle testa en hybrid.
Jag pendlade 8 mil om dagen i hybrid utan möjlighet att ladda. Med förbrukning på 0,25/mil blir det svårslaget.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 22 okt 2020 08:30
av Banane
LarsL skrev:För dig Mati elller för mig som har 2 mil till affären och lite till till jobbet så är ju en laddhybrid inte riktigt rätt. Vi kommer få köra på bensin i princip varje gång vi är ute och åker. En REX hade kunnat vara ett alternativ men sådana finns ju inte längre.
Hade vi däremot bott mitt i stan och bilen gått korta sträckor lite då och då så hade en laddhybrid kanske varit ett alternativ. Många av dessa människor kör ju bara till IKEA eller mataffären några km bort och det funkar ju utmärkt med en laddhybrid. Sedan gör de en eller två resor till fjällen och sommarstugan och då slipper de tänka utan kan fortsätta som vanligt och tanka.
För mig spelar inte kostnaden för Superchargening någon jättestor roll. Jag har ju inte lyckats förbruka mina fria mil ens så även om det kostat mig som diesel hade det knappt påverkat budgeten.
En modern hybrid fixar ju 2 mil tur och retur på el ganska lätt.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 24 okt 2020 06:35
av BrooklynS
Laddhybrider måste servas oftare än vanliga fossilbilar, dessutom slits motorerna mer pga fler kallstarter och dessutom släpper de då ut mer skit.
Ett passerat kapitel i bilutvecklingen om det inte hade varit för de skattemässiga reglerna som enbart finns för att gynna den egna bilindustrin som annars hade fått klappa igen.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 24 okt 2020 06:44
av Esterox
BrooklynS skrev:Laddhybrider måste servas oftare än vanliga fossilbilar, dessutom slits motorerna mer pga fler kallstarter och dessutom släpper de då ut mer skit.
Ett passerat kapitel i bilutvecklingen om det inte hade varit för de skattemässiga reglerna som enbart finns för att gynna den egna bilindustrin som annars hade fått klappa igen.
Jasså ? Varför då? Min servades vid samma miltal som min tidigare diesel. Visst motorn har inte gått lika mycket men oavsett så är ju inte hybriden dyrare eller kräver service oftare ? Är ju ingen etanol vi pratar om.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 24 okt 2020 06:56
av BrooklynS
Det har visat sig att de kräver mer service och slits betydligt mer då de ofta startas kalla och med omedelbar belastning samt sällan körs genomvarma.
Jag skulle aldrig heller köpa en begagnad laddhybrid. En vanlig möjligen, typ Prius som alltid använder motorn.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 24 okt 2020 07:13
av benke_berguv
Jag har inte stött på nån laddhybrid som är Dyrare än en ren fossilbil att serva. Har du några konkreta exempel på det?
Servade pheven rätt nyligt och det kostade bra bit under 4000kr vilket inte alls är speciellt farligt kan jag tycka och inte alls mer än vad lexusen innan kostade.
//Benke.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 24 okt 2020 07:42
av Laban
Hade inga problem med våran Outlander PHEV, Visst, det var service vart 1500:e mil men det var förhållandevis billigt att serva den. Annars 10+k problemfria mil. Och nog skulle jag säga att den var betydligt renare överlag jämfört med motsvarande ren bensin/dieselbil. På sommarn körde vi ibland tur och retur till jobbet på el, 4 mil. ibland kunde den dra 0.1 l/milen på sträckan. Vintertid betydligt sämre förstås men 0.4/0.5 när batteriet var laddat. Längre sträckor 0.7-0.8.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 24 okt 2020 07:45
av wannabee
Ta bort
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 24 okt 2020 07:49
av wannabee
BrooklynS skrev:Det har visat sig att de kräver mer service och slits betydligt mer då de ofta startas kalla och med omedelbar belastning samt sällan körs genomvarma.
Jag skulle aldrig heller köpa en begagnad laddhybrid. En vanlig möjligen, typ Prius som alltid använder motorn.
Prius är ju en ganska hållbar bil, men vissa fel är mycket dyrare att åtgärda på den, än på andra bilar.
Tex kan startmotorn på andra bilar kosta några tusenlappar att byta om de går sönder, men Prius har inte en vanlig startmotor, utan den har tre funktioner elmotor/generator/startmotor i samma del, det är sällsynt att den går sönder, men när den gör det kostar den typ 30 000 kr att byta.
Batteriet är också dyrt att byta, när det kanske behöver bytas efter tio år eller så, och billigare rekonditonerade batterier kanske bara håller ett par år.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 24 okt 2020 08:08
av Teslaspolen
Laban skrev:Hade inga problem med våran Outlander PHEV, Visst, det var service vart 1500:e mil men det var förhållandevis billigt att serva den. Annars 10+k problemfria mil. Och nog skulle jag säga att den var betydligt renare överlag jämfört med motsvarande ren bensin/dieselbil. På sommarn körde vi ibland tur och retur till jobbet på el, 4 mil. ibland kunde den dra 0.1 l/milen på sträckan. Vintertid betydligt sämre förstås men 0.4/0.5 när batteriet var laddat. Längre sträckor 0.7-0.8.
Jag tror mycket av problemet ligger i den andel som struntar i att ladda, som sabbar statistiken totalt för hela segmentet.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 24 okt 2020 08:11
av LarsL
Teslaspolen skrev:
Jag tror mycket av problemet ligger i den andel som struntar i att ladda, som sabbar statistiken totalt för hela segmentet.
Jag tror problemet är att det finns möjlighet att tanka bilen. Det blir lite som med Etanolbilarna, det kändes varmt och gosigt för samvetet när man köpte den men sedan tankades det bensin som förut.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Postat: 24 okt 2020 08:22
av Laban
Teslaspolen skrev:
Jag tror mycket av problemet ligger i den andel som struntar i att ladda, som sabbar statistiken totalt för hela segmentet.
Så är det nog. Gäller nog också ofta de bilar som släpper ut mest när de körs på bensin och som har för klena elmotorer, XC90 T8 ex.