Sida 2 av 2

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 08 nov 2020 00:01
av kenjon
Svenssons skrev:
Har ett likströmsuttag i traktorgaraget:
20181006_140327.jpg
Ser ut som om du behöver städa lite....
När jag växte upp på Västkusten hade Götebord likström i vissa stadsdelar (t ex Olskroken om jag minns rätt).

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 08 nov 2020 10:53
av Bjelke
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Lite osäker gällande Teslas UMC (kanske bara var den norska versionen som saknade JFB), men den 1-2 år gamla EVSE som jag har har inte någon JFB (tyvärr), och samma gällande liknande nya som säljs idag;

https://evconnect.se/collections/portab ... 6-32a-230v
Läser på tillverkarens hemsida, att om du köper den utan inbyggd jordfelsbrytare, får den endast användas i vägguttag som redan skyddas av en jordfelsbrytare.

https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-1-phase/
noter.JPG
Exakt.

När jag köpte min så fanns tyvärr inte alternativet med inbyggd JFB/RCD.

Hade jag köpt nytt idag så hade jag självklart valt varianten med JFB/RCD (då man inte alltid vet hur olika uttag är kopplade).
Om man kopplar in en med inbyggd JFB i ett uttag med JFB så tar dom ut varandra...
(eller inte :lol: )

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 08 nov 2020 10:55
av martinot
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Lite osäker gällande Teslas UMC (kanske bara var den norska versionen som saknade JFB), men den 1-2 år gamla EVSE som jag har har inte någon JFB (tyvärr), och samma gällande liknande nya som säljs idag;

https://evconnect.se/collections/portab ... 6-32a-230v
Läser på tillverkarens hemsida, att om du köper den utan inbyggd jordfelsbrytare, får den endast användas i vägguttag som redan skyddas av en jordfelsbrytare.

https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-1-phase/
noter.JPG
Exakt.

När jag köpte min så fanns tyvärr inte alternativet med inbyggd JFB/RCD.

Hade jag köpt nytt idag så hade jag självklart valt varianten med JFB/RCD (då man inte alltid vet hur olika uttag är kopplade).
Om man kopplar in en med inbyggd JFB i ett uttag med JFB så tar dom ut varandra...
(eller inte :lol: )
Alltid misstänkt det då - * - = + ;)

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 08 nov 2020 10:57
av Bjelke
martinot skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Lite osäker gällande Teslas UMC (kanske bara var den norska versionen som saknade JFB), men den 1-2 år gamla EVSE som jag har har inte någon JFB (tyvärr), och samma gällande liknande nya som säljs idag;

https://evconnect.se/collections/portab ... 6-32a-230v
Läser på tillverkarens hemsida, att om du köper den utan inbyggd jordfelsbrytare, får den endast användas i vägguttag som redan skyddas av en jordfelsbrytare.

https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-1-phase/
noter.JPG
Exakt.

När jag köpte min så fanns tyvärr inte alternativet med inbyggd JFB/RCD.

Hade jag köpt nytt idag så hade jag självklart valt varianten med JFB/RCD (då man inte alltid vet hur olika uttag är kopplade).
Om man kopplar in en med inbyggd JFB i ett uttag med JFB så tar dom ut varandra...
(eller inte :lol: )
- * - = +
Exakt :lol:

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 08 nov 2020 12:27
av Off Grid Byggaren
Om man kopplar in en med inbyggd JFB i ett uttag med JFB så tar dom ut varandra...
(eller inte :lol: )[/quote]
- * - = +[/quote]
Exakt :lol:[/quote][/quote]

Nej, det blir en tävling faktiskt. Vilken av dem som kommer lösa ut snabbast. Oftast är de lika snabba, så båda löser ut samtidigt.

Re: Extra skydd vid laddning på "okända" ställen

Postat: 08 nov 2020 13:30
av LarsL
Off Grid Byggaren skrev:
Om man kopplar in en med inbyggd JFB i ett uttag med JFB så tar dom ut varandra...
(eller inte :lol: )
- * - = +
Exakt :lol:
Nej, det blir en tävling faktiskt. Vilken av dem som kommer lösa ut snabbast. Oftast är de lika snabba, så båda löser ut samtidigt.
Kom inte dragandes med fakta nu! ;)