Sida 2 av 4

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 14:05
av jos32
Tycker det är trist..

Jag förstår att det inte kan vara gratis men dom kan ju åtminstone förpacka det smartare där det ingår 5000kw under 3 år eller liknande..

Många leasar ju på 3 år och köper nytt sen..

Skall själv byta till en X och superladdar kanske 8 ggr per år men tvekar pga ingen fri superladdning längre som jag har på min S

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 14:09
av NEO
jos32 skrev:
Tycker det är trist..

Jag förstår att det inte kan vara gratis men dom kan ju åtminstone förpacka det smartare där det ingår 5000kw under 3 år eller liknande..

Många leasar ju på 3 år och köper nytt sen..

Skall själv byta till en X och superladdar kanske 8 ggr per år men tvekar pga ingen fri superladdning längre som jag har på min S
Grym idé ändå!

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 14:11
av HelectriC
kollade precis Plugsurfing och Ionity kostar 11.09 NOK/kWh :lol: fan helt sjukt ju!

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 14:21
av mikebike
HelectriC skrev:
kollade precis Plugsurfing och Ionity kostar 11.09 NOK/kWh :lol: fan helt sjukt ju!
Och för det mesta bara 50 kW.....

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 14:36
av HelectriC
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
kollade precis Plugsurfing och Ionity kostar 11.09 NOK/kWh :lol: fan helt sjukt ju!
Och för det mesta bara 50 kW.....
nja, ionity är väl ganska stabila och levererar upp till 350kW. Det är väl det enda positiva med Ionity, att de har pålitliga och snabba laddare.

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 14:43
av fth
jos32 skrev:
Tycker det är trist..

Jag förstår att det inte kan vara gratis men dom kan ju åtminstone förpacka det smartare där det ingår 5000kw under 3 år eller liknande..

Många leasar ju på 3 år och köper nytt sen..

Skall själv byta till en X och superladdar kanske 8 ggr per år men tvekar pga ingen fri superladdning längre som jag har på min S
Jag har själv fri SuC på min X, en av flera anledningar att jag inte har varit så angelägen att byta till en ny X, inte minst eftersom jag snittar kanske 1500-2000 mil/år på SuC.

Men om du bara laddar 8ggr/år på SuC så är det ju i praktiken inga stora summor det rör sig om, fri SuC för dig skulle ju då max vara värt 8*100*2.9=2320:- per år, och prishöjningen som diskuteras i den här tråden kan max betyda 272:- per år för dig.

Det är visserligen pengar det med, men ändå tämligen små summor i sammanhanget. ;)

/fth

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 15:31
av mikebike
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
kollade precis Plugsurfing och Ionity kostar 11.09 NOK/kWh :lol: fan helt sjukt ju!
Och för det mesta bara 50 kW.....
nja, ionity är väl ganska stabila och levererar upp till 350kW. Det är väl det enda positiva med Ionity, att de har pålitliga och snabba laddare.
Var finns det 350 kW (eller minst 150 kW)?
Jag har inte hittat något sätt att filtrera på en karta.

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 15:34
av LasseTM
Höjer de för mycket så lär jag sluta använda min bil i tjänsten och börja ta en hyrbil med diesel igen.
Åkte nyss till norra Danmark med min M3 och jag får runt 35:- milen att köra i tjänsten, 18,5 eller vad det är är skattefritt.
Just nu tycker jag att går ungefär +-0 att använda egen bil men föredrar att åka Tesla i dagsläget kontra ICE.
Höjer Tesla SuC för mycket lär jag börja ta en E-class igen istället och åka de 250-300mil det snabbt blir när jag ska åka med jobbet.
Privat spelar det kanske mindre roll med någon krona men i tjänsten vill jag inte göra en förlustaffär.

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 15:47
av M3apan
LasseTM skrev:
Höjer de för mycket så lär jag sluta använda min bil i tjänsten och börja ta en hyrbil med diesel igen.
Åkte nyss till norra Danmark med min M3 och jag får runt 35:- milen att köra i tjänsten, 18,5 eller vad det är är skattefritt.
Just nu tycker jag att går ungefär +-0 att använda egen bil men föredrar att åka Tesla i dagsläget kontra ICE.
Höjer Tesla SuC för mycket lär jag börja ta en E-class igen istället och åka de 250-300mil det snabbt blir när jag ska åka med jobbet.
Privat spelar det kanske mindre roll med någon krona men i tjänsten vill jag inte göra en förlustaffär.
Mm, får inte riktigt ihop den här kalkylen? Är det värdeminskningen pga många mil som gör att du går +/-0? 35kr milen låter annars som att det borde täcka detta.

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 17:00
av mati
HelectriC skrev:
kollade precis Plugsurfing och Ionity kostar 11.09 NOK/kWh :lol: fan helt sjukt ju!
Tur att det åtminstone går hyfsat fort att ladda då. Förr i tiden gick man ju in och köpte nåt att käka, nån kaffe kanske. Men det har man ju inte råd med längre. Och tänk om bilen är klar innan man kommer tillbaka. Man vill ju inte ladda längre än absolut nödvändigt. Man liksom står och håller i laddhandsken som en bensinslang, och så fort bilen tycker att man tar sig till destinationen med 0% kvar så rycker man ut sladden. Det måste ju bli så. Jag har inte provat, och jag tänker inte göra det heller.
Kul när en laddning för 30 mil kostar 800 spänn. Men en elbil är ju så billig i drift sägs det... :evil:

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 17:07
av HelectriC
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
kollade precis Plugsurfing och Ionity kostar 11.09 NOK/kWh :lol: fan helt sjukt ju!
Och för det mesta bara 50 kW.....
nja, ionity är väl ganska stabila och levererar upp till 350kW. Det är väl det enda positiva med Ionity, att de har pålitliga och snabba laddare.
Var finns det 350 kW (eller minst 150 kW)?
Jag har inte hittat något sätt att filtrera på en karta.
Tex i Strömstad. Jag tror alla ionity är på 350kW faktiskt, men inte helt billigt som sagt.

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 17:08
av Svenssons
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
kollade precis Plugsurfing och Ionity kostar 11.09 NOK/kWh :lol: fan helt sjukt ju!
Och för det mesta bara 50 kW.....
nja, ionity är väl ganska stabila och levererar upp till 350kW. Det är väl det enda positiva med Ionity, att de har pålitliga och snabba laddare.
Var finns det 350 kW (eller minst 150 kW)?
Jag har inte hittat något sätt att filtrera på en karta.
Samtliga Ionity-laddare är förberedda för 350 kW vid 800V men det finns ingen bil som kan ladda snabbare än 270 kW (Porsche Taycan) så det är osäkert om laddarna verkligen kan ge 350 kW. Gissar att Ionity inte betalar för effekten (nätet som laddarna är kopplade till måste ju kunna leverera minst samma effekt) när den garanterat inte kommer kunna nyttjas.

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 17:10
av mati
LasseTM skrev:
Höjer de för mycket så lär jag sluta använda min bil i tjänsten och börja ta en hyrbil med diesel igen.
Åkte nyss till norra Danmark med min M3 och jag får runt 35:- milen att köra i tjänsten, 18,5 eller vad det är är skattefritt.
Just nu tycker jag att går ungefär +-0 att använda egen bil men föredrar att åka Tesla i dagsläget kontra ICE.
Höjer Tesla SuC för mycket lär jag börja ta en E-class igen istället och åka de 250-300mil det snabbt blir när jag ska åka med jobbet.
Privat spelar det kanske mindre roll med någon krona men i tjänsten vill jag inte göra en förlustaffär.
Precis så har det blivit för oss. Förr i tiden tog vi nästan alltid min bil när vi skulle resa i tjänsten. Det tog längre tid, men det var miljövänligt och framförallt mycket billigare. Då kunde man ta smällen att det tog en eller ett par timmar extra.
Så är det inte längre. Nu är det kollegornas dieselbilar som gäller igen. Visserligen har det inte blivit så många resor i år ändå, men det är helt enkelt inte längre försvarbart att ta min dyra elbil. Det tar längre tid och det kostar mer. Och bolaget måste spara pengar. Det är ett ganska dåligt utgångsläge för mig att motivera varför vi ändå skulle ta min bil. Det är bara miljön som kvarstår som argument, men det räcker inte som motivering när allt annat upplevs som sämre.

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 17:13
av HelectriC
Ingen här inne trodde det för två år sen, men det går mer och mer mot att folk tycker det är mer ekonomiskt att köra fossilt. Så sjukt tråkig utveckling! Även i Norge börjar fördelarna så sakta försvinna. Vägskatten höjs från nästa år, trängselskatten likaså, parkering är inte längre gratis, man får bara begränsat köra i bussfiler. Nu börjar flera i umgängeskretsen skruva på sig om man ändå inte ska satsa på en fossilbil igen. Det tar inte många år, så har man vänt hela trenden igen. Bara se på Danmark!

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 17:27
av Bjelke
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
kollade precis Plugsurfing och Ionity kostar 11.09 NOK/kWh :lol: fan helt sjukt ju!
Och för det mesta bara 50 kW.....
nja, ionity är väl ganska stabila och levererar upp till 350kW. Det är väl det enda positiva med Ionity, att de har pålitliga och snabba laddare.
Var finns det 350 kW (eller minst 150 kW)?
Jag har inte hittat något sätt att filtrera på en karta.
Tex i Strömstad. Jag tror alla ionity är på 350kW faktiskt, men inte helt billigt som sagt.
Strömstad, perfekt namn iaf :mrgreen:

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 17:43
av mikebike
Norr om Södertälje finns två (2) laddplatser, en i Sundsvall och en i Östersund.
Om man skall åka till Göteborg ser det bättre ut...

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 18:28
av LasseTM
M3apan skrev:
LasseTM skrev:
Höjer de för mycket så lär jag sluta använda min bil i tjänsten och börja ta en hyrbil med diesel igen.
Åkte nyss till norra Danmark med min M3 och jag får runt 35:- milen att köra i tjänsten, 18,5 eller vad det är är skattefritt.
Just nu tycker jag att går ungefär +-0 att använda egen bil men föredrar att åka Tesla i dagsläget kontra ICE.
Höjer Tesla SuC för mycket lär jag börja ta en E-class igen istället och åka de 250-300mil det snabbt blir när jag ska åka med jobbet.
Privat spelar det kanske mindre roll med någon krona men i tjänsten vill jag inte göra en förlustaffär.
Mm, får inte riktigt ihop den här kalkylen? Är det värdeminskningen pga många mil som gör att du går +/-0? 35kr milen låter annars som att det borde täcka detta.
Ja jag måste ju räkna med både värdeminskning och slitage, får jag runt 26:- milen som jag får nu efter skatt (52% skatt) och bilen nu ska kosta runt 6:- milen i drivmedel med 200Wh/km så är det bara 20:- kvar till värdeminskning och slitage.
Slitage får man nog räkna 5:- milen, då får de inte vara mycket till värdeminskning på en bil för nästan 700k för att den kalkylen ska gå +-0.
När jag sålde min SR+ efter 9 månader gick jag back ungefär 10:- milen i värdeminskning men det var också enbart eftersom jag hyrde ut bilen vid 3 tillfällen som gav kalkylen ett lyft. Annars hade jag hamnat på en värdeminskning på 22:- per mil och det var en billigare bil.

5:- för slitage är dessutom på tok för lågt räknat, ett stenskott kan rasera den siffran ganska snabbt.

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 18:58
av mati
HelectriC skrev:
Det tar inte många år, så har man vänt hela trenden igen. Bara se på Danmark!
Jag är också rädd för det. Man får bara gå till sig själv. Hur jag än vrider och vänder på det är en elbil det dyraste alternativet för mig. Det finns inget annat än miljön och den egna stoltheten som gör att jag ändå inte springer och köper en begagnad fossilbil.
Men jag får erkänna att jag har börjat titta på det alternativet. En tre år gammal V90 eller Passat som resebil har blivit ett inte helt orealistiskt scenario.
Vem trodde det för bara ett år sedan? :(

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 19:07
av Anonymous FTW
mati skrev:
HelectriC skrev:
Det tar inte många år, så har man vänt hela trenden igen. Bara se på Danmark!
Jag är också rädd för det. Man får bara gå till sig själv. Hur jag än vrider och vänder på det är en elbil det dyraste alternativet för mig. Det finns inget annat än miljön och den egna stoltheten som gör att jag ändå inte springer och köper en begagnad fossilbil.
Men jag får erkänna att jag har börjat titta på det alternativet. En tre år gammal V90 eller Passat som resebil har blivit ett inte helt orealistiskt scenario.
Vem trodde det för bara ett år sedan? :(
En Dacia Spring för småresor med en V90 som står på gården för långfärder och/eller dragbil kanske? Ekonomiska problemet är väl att du lagt en slant på dina bilar.

En sådan ekonomisk bil som Dacia Spring kan väl egentligen inte misslyckas ekonomiskt (förutsatt att man kan ladda hemmavid).

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 19:12
av fimpen
Men herregud vad snåla ni är alltså... här har ni fina bekväma elbilar att susa runt i och så överväger ni att bränna fossilbränsle bara för att ni kan spara några korvören??? Va? Kan ni inte tänka er att bidra endast något litet till planeten och framtiden eller är det ett absolut krav att staten ska subventionera så ni får den billigaste lösningen för att ni ska göra det?? Och kom inte å säg att ni inte har råd. Skämms!

/Fimpen

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 19:16
av Elix747
mati skrev:
HelectriC skrev:
Det tar inte många år, så har man vänt hela trenden igen. Bara se på Danmark!
Jag är också rädd för det. Man får bara gå till sig själv. Hur jag än vrider och vänder på det är en elbil det dyraste alternativet för mig. Det finns inget annat än miljön och den egna stoltheten som gör att jag ändå inte springer och köper en begagnad fossilbil.
Men jag får erkänna att jag har börjat titta på det alternativet. En tre år gammal V90 eller Passat som resebil har blivit ett inte helt orealistiskt scenario.
Vem trodde det för bara ett år sedan? :(
Jag ser ingen jättestor skillnad. Privat Elbil för mig har alltid varit mycket dyrare än Privat fossilbil. Tex Tesla M3 Jämförd med tex Standard utrustad volvo. Liten prisökning på suc är självklart tråkigt, men blir på totalen bara liten skillnad. Laddar Mest hemma men kanske 500-1000 mil på suc per år. Nu kommer det ju fler och billigare alternativ som elbil så jag tror elbilar Äntligen kan bli billigare än tidigare och bra alternativ.

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 19:22
av mans71
mati skrev:
HelectriC skrev:
Det tar inte många år, så har man vänt hela trenden igen. Bara se på Danmark!
Jag är också rädd för det. Man får bara gå till sig själv. Hur jag än vrider och vänder på det är en elbil det dyraste alternativet för mig. Det finns inget annat än miljön och den egna stoltheten som gör att jag ändå inte springer och köper en begagnad fossilbil.
Men jag får erkänna att jag har börjat titta på det alternativet. En tre år gammal V90 eller Passat som resebil har blivit ett inte helt orealistiskt scenario.
Vem trodde det för bara ett år sedan? :(
En beg Model S/X med fri SUC är ju också ett alternativ? Tror dom kommer att hålla värdet rätt bra framöver. Connectivity ingår ju också, och så himla mycket är det inte som skiljer en ny från en lite äldre.

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 19:44
av OfarligTesla
LasseTM skrev:
Ja jag måste ju räkna med både värdeminskning och slitage, får jag runt 26:- milen som jag får nu efter skatt (52% skatt) och bilen nu ska kosta runt 6:- milen i drivmedel med 200Wh/km så är det bara 20:- kvar till värdeminskning och slitage.
Slitage får man nog räkna 5:- milen, då får de inte vara mycket till värdeminskning på en bil för nästan 700k för att den kalkylen ska gå +-0.
När jag sålde min SR+ efter 9 månader gick jag back ungefär 10:- milen i värdeminskning men det var också enbart eftersom jag hyrde ut bilen vid 3 tillfällen som gav kalkylen ett lyft. Annars hade jag hamnat på en värdeminskning på 22:- per mil och det var en billigare bil.

5:- för slitage är dessutom på tok för lågt räknat, ett stenskott kan rasera den siffran ganska snabbt.
Fast du kan ju inte räkna på värdeminskning/antalet mil bilen fått totalt och tro att det är värdeminskningen du får av att lägga på fler mil. Den största värdeminskningen på Teslor verkar ju inte komma av antalet mil utan av ålder, jag ser iaf inte någon stor skillnad på bilar som gått några tusen mil mer än andra. Min 18 månaders S med 1200 mil såldes för samma pengar som liknande S med 4000 mil gjorde. Jag tror inte heller jag får mer för min 8 månader gamla 3a för den gått 300 mil kontra de som gått 2000 mil.

Men det beror ju på hur många mil man själv kör och hur många det blir i tjänsten, blir det många mil i tjänsten på en bil som annars går normallångt privat kan det ju påverka mer.

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 19:51
av mati
fimpen skrev:
Men herregud vad snåla ni är alltså... .... Skämms!
/Fimpen
Okej snålt alltså?
Läs noga nu Fimpen. Jag har de senaste fyra åren bränt precis alla mina tillgångar, alla sparade pengar, dragit ner på nästan allting för kunna ha råd med två elbilar så att ingen i vårt hushåll behöver köra fossilbil längre. För att kunna bidra till omställningen har jag lagt solceller på hela mitt tak. Jag visste hela tiden att alla dessa pengar är borta för alltid, men jag tyckte det var det värt.
Detta byggde dock på antagandet att elbilar inom överskådlig tid blir så pass billiga att jag kommer ha råd att köra elbil även när reserven är förbrukad. Det andra antagandet var att en elbil alltid kommer att vara billigare i drift än en fossilbil och på det viset kunna kompensera till viss del för det avsevärt högre priset.
Nu är reserven i princip förbrukad. Det finns lite billigare elbilar, men de är långt ifrån så billiga som jag hade hoppats på och räknat med. Samtidigt blir driften allt dyrare, på långresa är en elbil numera inte sällan dyrare än en diesel.
Men okej. Om det visar sig att det blir ohållbart för mig att fortsätta köra elbil så har jag i alla fall bidragit med allt jag hade. Jag tänker absolut inte skämmas för det!
Så, jag hoppas att jag var tillräckligt tydlig. Annars kan jag bli ännu tydligare.

Re: SuC Prishöjning?

Postat: 19 okt 2020 20:06
av fimpen
mati skrev:
fimpen skrev:
Men herregud vad snåla ni är alltså... .... Skämms!
/Fimpen
Okej snålt alltså?
Läs noga nu Fimpen.

...

Men okej. Om det visar sig att det blir ohållbart för mig att fortsätta köra elbil så har jag i alla fall bidragit med allt jag hade. Jag tänker absolut inte skämmas för det!
Så, jag hoppas att jag var tillräckligt tydlig. Annars kan jag bli ännu tydligare.
Ok... sorry att jag generaliserade lite. Min synpunkt grundade sig i att de som haft råd att skaffa elbil förmodligen inte är såpass ekonomiskt känsliga att de står och faller med dessa mindre prishöjningar. Jag tycker inte heller det är bra, men främst för att det avskräcker nya konvertiter.

Det var du som drabbats av en (flera?) riktigt dåliga teslor och fått lida av dålig service och återkommande fel va? Surt förstås och dåligt av tesla, vilket säkert drabbat dig hårt. Men starkt att du hänger kvar. Jag hoppas du har råd att ladda framöver också!

Vi har också bytt båda bilarna till BEV, för att vi ville, och förstås, att det var ekonomiskt möjligt, men var ingen billig omställning...

/F