Sida 2 av 2
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 15 okt 2020 23:37
av ChristerSjo
Legato skrev:
Som jag skrev nyss så gör det ingen som helst skillnad om du byter till %.
Om du har en LR så är varje % ganska exakt 5 km. Tappar du 15 km så kommer du också tappa 3%.
Jo för du kommer aldrig uppnå 500 km med en Model 3 LR AWD i normala körförhållanden. Milen som rapporteras är en imaginär verklighet.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 15 okt 2020 23:46
av Legato
ChristerSjo skrev:Legato skrev:
Som jag skrev nyss så gör det ingen som helst skillnad om du byter till %.
Om du har en LR så är varje % ganska exakt 5 km. Tappar du 15 km så kommer du också tappa 3%.
Jo för du kommer aldrig uppnå 500 km med en Model 3 LR AWD i normala körförhållanden. Milen som rapporteras är en imaginär verklighet.
Det är ingen som har påstått. Det som diskuterades var hans drain på natten. Den påverkas självfallet inte överhuvudtaget av om man visar batterikapaciteten i km eller i procent. Det är enbart en grafisk visualisering.
Sen har du iofs fel i sak också. Han skriver att han snittar 150 wh/km vilket faktiskt är precis
under typical. Dvs med den förbrukningen så kommer han faktiskt ganska exakt 500 km i en LR AWD.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 15 okt 2020 23:49
av ChristerSjo
Legato skrev:ChristerSjo skrev:Legato skrev:
Som jag skrev nyss så gör det ingen som helst skillnad om du byter till %.
Om du har en LR så är varje % ganska exakt 5 km. Tappar du 15 km så kommer du också tappa 3%.
Jo för du kommer aldrig uppnå 500 km med en Model 3 LR AWD i normala körförhållanden. Milen som rapporteras är en imaginär verklighet.
Det är ingen som har påstått. Det som diskuterades var hans drain på natten. Den påverkas självfallet inte överhuvudtaget av om man visar batterikapaciteten i km eller i procent. Det är enbart en grafisk visualisering.
Jo det var därför jag har ställ honom en tilläggsfråga, om du läser ovan, för att återgå till hans frågeställning.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 15 okt 2020 23:52
av Legato
ChristerSjo skrev:Legato skrev:ChristerSjo skrev:Legato skrev:
Som jag skrev nyss så gör det ingen som helst skillnad om du byter till %.
Om du har en LR så är varje % ganska exakt 5 km. Tappar du 15 km så kommer du också tappa 3%.
Jo för du kommer aldrig uppnå 500 km med en Model 3 LR AWD i normala körförhållanden. Milen som rapporteras är en imaginär verklighet.
Det är ingen som har påstått. Det som diskuterades var hans drain på natten. Den påverkas självfallet inte överhuvudtaget av om man visar batterikapaciteten i km eller i procent. Det är enbart en grafisk visualisering.
Jo det var därför jag har ställ honom en tilläggsfråga, om du läser ovan, för att återgå till hans frågeställning.
Fast du hade ju inte koll på detta alldeles nyss när du skrev:
"Det vore mer oroväckande om "hen" (hatar det ordet

) ställer om till % istället och % minskar mer än 1% vilken den brukar göra t.ex. pga av att det är kyligt ute. Teslas milangivelse gav jag upp tidigt i mitt användande att lite på."
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 15 okt 2020 23:57
av ChristerSjo
Legato skrev:ChristerSjo skrev:Legato skrev:
Sen har du iofs fel i sak också. Han skriver att han snittar 150 wh/km vilket faktiskt är precis under typical. Dvs med den förbrukningen så kommer han faktiskt ganska exakt 500 km i en LR AWD.
Då är det bara att gratta honom för det inte många som lyckas göra på 8 mil (om inte 70 km och utan höjdskillnad och motvind) med en M3 LR AWD, om nu det är det han (eller hen) har.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 16 okt 2020 00:05
av ChristerSjo
Legato skrev:ChristerSjo skrev:Legato skrev:ChristerSjo skrev:Legato skrev:
Som jag skrev nyss så gör det ingen som helst skillnad om du byter till %.
Om du har en LR så är varje % ganska exakt 5 km. Tappar du 15 km så kommer du också tappa 3%.
Jo för du kommer aldrig uppnå 500 km med en Model 3 LR AWD i normala körförhållanden. Milen som rapporteras är en imaginär verklighet.
Det är ingen som har påstått. Det som diskuterades var hans drain på natten. Den påverkas självfallet inte överhuvudtaget av om man visar batterikapaciteten i km eller i procent. Det är enbart en grafisk visualisering.
Jo det var därför jag har ställ honom en tilläggsfråga, om du läser ovan, för att återgå till hans frågeställning.
Fast du hade ju inte koll på detta alldeles nyss när du skrev:
"Det vore mer oroväckande om "hen" (hatar det ordet

) ställer om till % istället och % minskar mer än 1% vilken den brukar göra t.ex. pga av att det är kyligt ute. Teslas milangivelse gav jag upp tidigt i mitt användande att lite på."
Jag vet inte vad du är ute efter förutom att käfta med mig istället för att hjälpa frågeställarna. Dvs att han måste ha något som kan påverka hans tapp av räckvidd.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 16 okt 2020 00:17
av Legato
ChristerSjo skrev:Legato skrev:ChristerSjo skrev:Legato skrev:ChristerSjo skrev:
Jo för du kommer aldrig uppnå 500 km med en Model 3 LR AWD i normala körförhållanden. Milen som rapporteras är en imaginär verklighet.
Det är ingen som har påstått. Det som diskuterades var hans drain på natten. Den påverkas självfallet inte överhuvudtaget av om man visar batterikapaciteten i km eller i procent. Det är enbart en grafisk visualisering.
Jo det var därför jag har ställ honom en tilläggsfråga, om du läser ovan, för att återgå till hans frågeställning.
Fast du hade ju inte koll på detta alldeles nyss när du skrev:
"Det vore mer oroväckande om "hen" (hatar det ordet

) ställer om till % istället och % minskar mer än 1% vilken den brukar göra t.ex. pga av att det är kyligt ute. Teslas milangivelse gav jag upp tidigt i mitt användande att lite på."
Jag vet inte vad du är ute efter förutom att käfta med mig istället för att hjälpa frågeställarna. Dvs att han måste ha något som kan påverka hans tapp av räckvidd.
Jag är ute efter att förklara hur det faktiskt fungerar istället för att förvirra honom med saker som helt saknar relevans. Pga dina felaktiga påståenden om km vs % så skulle han nu försöka åtgärda problemet genom att ändra till %. Något du själv nu skriver att du vet att det inte överhuvudtaget hjälper.
Med tanke på att bilen verkar stå ute så verkar det enkla svaret dock vara att han förvärmer bilen och på så sätt tappar sina 20 km / 4%...
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 16 okt 2020 01:05
av ChristerSjo
Arn skrev:Ja precis, kör 8 mil och 10 mil försvinner trots låg förbrukning 150wh enl färddatorn dvs 2 mil för mycket
Ska testa byta till % och hoppas den inte tappar ner än 1% per dygn. I nuläget tappar den ofta 15km från kl 17 när hag parkerar bilen hemma till kl 07 då jag åker iväg. Tänkt att det kan bero på temperaturväxlingar över dygnet, håller tummarna fenomenet försvinner om jag byter till procent
Att byta till % hjälper inte men du undviker att se en mil siffra som du normalt sett aldrig kommer uppnå är min uppfattning.
Vad jag förstår så gjorde Tesla en förändring för ett antal månader sedan så att räckvidd och batteri% tog hänsyn till hur kallt batteriet var men det frågan om runt 1% av kapaciteten som dras ned och det är inge 2 mil.
Milen som Tesla påstår att du skall komma stämmer väldigt sällan då det bygger på att du kör enligt en bestämd körcykel. För M3 LR AWD med 19 tum tror jag den ligger på 157 kW/km
Om du förvärmer bilen (utan att den är inkopplad) innan då åker kl 7 så blir du av med X antal km. Har inte bilen kunnat få sova under natten så blir det ytterligare några meter. Man kan ha installerat en app eller en webapplikation som man gått med i som pollar (ställer ständigt "frågor" till bilen som gör att den håller sig vaken).
Vilen av Modell 3 har du förresten. Skriv gärna in det i din profil så att det syns underst i dina meddelanden.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 16 okt 2020 01:32
av LarsL
Arn skrev:Ja precis, kör 8 mil och 10 mil försvinner trots låg förbrukning 150wh enl färddatorn dvs 2 mil för mycket
Ska testa byta till % och hoppas den inte tappar ner än 1% per dygn. I nuläget tappar den ofta 15km från kl 17 när hag parkerar bilen hemma till kl 07 då jag åker iväg. Tänkt att det kan bero på temperaturväxlingar över dygnet, håller tummarna fenomenet försvinner om jag byter till procent
Men vänta här!
Du kör alltså 8 mil men räckvidds displayen minskar men 100 km? Vilken bil har du? Min bil har en typical, alltså det räckvidden beräknas efter på 137 Wh/km. Kör jag då alltså med 150Wh/km så kommer jag ”förlora” 9% mer sträcka än vad jag faktiskt har kört.
Displayen visar i mitt fall antal Wh bilen tror att jag har delat med 137. Den visar inte hur långt du faktiskt kan köra. Typical värdet kan du se om du går i i energi grafen.
Jag använder % för att slippa dumheterna. Jag hade hellre sett att de visade kWh istället för låssats km.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 16 okt 2020 15:33
av Arn
Tack för alla svar
Har bytt till procent nu, får utvärdera detta i några dagar
Inga appar och faktiskt inte använt värmaren mer en en gång. Då var den på i drygt 5 min. Kupen värmdes från 2 till 18 grader men räckvidden sjönk hela 10km så jag använder den endast om is på rutorna. Kör man igång den 1h i förväg som Tesla rekommenderar så undrar man ju vad som händer med räckvidden.
Ska skriva lite dagbok om procenten efter och innan körningarna
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 16 okt 2020 16:04
av LarsL
Det drar ju mest när du ska höja temperaturen. Att hålla temperatur kommer dra mycket mindre.
Sen snackar vi alltså 10km vilket är typ 1,5 kWh eller 1-2 kr... jag tar hellre en varm bil varje dag i veckan än att spara in ett sånt belopp.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 16 okt 2020 16:06
av taliz
Arn skrev:Tack för alla svar
Har bytt till procent nu, får utvärdera detta i några dagar
Inga appar och faktiskt inte använt värmaren mer en en gång. Då var den på i drygt 5 min. Kupen värmdes från 2 till 18 grader men räckvidden sjönk hela 10km så jag använder den endast om is på rutorna. Kör man igång den 1h i förväg som Tesla rekommenderar så undrar man ju vad som händer med räckvidden.
Ska skriva lite dagbok om procenten efter och innan körningarna
"Hela 10km".
Har du så lite marginal när du kör att 10km är avgörande?
Om du har sladden inkopplad så drar den ström från nätet AFAIK, då kan du köra värmaren hur länge du vill utan att det påverkar räckvidden.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 18 okt 2020 16:22
av Arn
Resultatet av långkörning 31 mil på 2 dagar
Startade på 95% laddning
Efter 311km 20% kvar
Så 75% av bilens batteri gav räckvidd 311km. Då räknar jag att 100-0% skulle ge 311/0.75= 414km
Men samtidigt visar färddatorn förbrukning 161. Om man tar batterikapaciteten 75kw/1.61= 465km
Hur tolkar man detta? Läst någonstans att av de 75kwh är 72.5 tillgängligt. I så fall blir ju 72.5/1.61=450km
Tappade från 62-->60% 3h efter återstart efter 15 mil på motorväg. I övrigt märkte jag inga signifikanta förluster. Över natten minskade 1%.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 18 okt 2020 18:20
av holden
På avdelningen i-landsproblem kan jag tillägga att det tamejfan är omöjligt att lyckas sätta laddgränsen på 80%, 79 eller 81 går däremot utmärkt..
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 18 okt 2020 18:36
av kenjon
I bilen eller i appen?
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 18 okt 2020 18:37
av holden
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 18 okt 2020 18:40
av kenjon
Inga problem alls i appen för mej (iOS).
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 20 okt 2020 23:11
av Arn
Jag får frekventa uppdateringar av telefonnyckeln. Nya klockslag och det står ansluten. Skulle det spara batteri om man på något sätt fick bort dessa?