Hålla inställd laddningsnivå

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Re: Hålla inställd laddningsnivå

Inlägg av ChristerSjo »

Legato skrev:

Som jag skrev nyss så gör det ingen som helst skillnad om du byter till %.

Om du har en LR så är varje % ganska exakt 5 km. Tappar du 15 km så kommer du också tappa 3%.
Jo för du kommer aldrig uppnå 500 km med en Model 3 LR AWD i normala körförhållanden. Milen som rapporteras är en imaginär verklighet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

ChristerSjo skrev:
Legato skrev:

Om du har en LR så är varje % ganska exakt 5 km. Tappar du 15 km så kommer du också tappa 3%.
Jo för du kommer aldrig uppnå 500 km med en Model 3 LR AWD i normala körförhållanden. Milen som rapporteras är en imaginär verklighet.
Det är ingen som har påstått. Det som diskuterades var hans drain på natten. Den påverkas självfallet inte överhuvudtaget av om man visar batterikapaciteten i km eller i procent. Det är enbart en grafisk visualisering.

Sen har du iofs fel i sak också. Han skriver att han snittar 150 wh/km vilket faktiskt är precis under typical. Dvs med den förbrukningen så kommer han faktiskt ganska exakt 500 km i en LR AWD.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Legato skrev:

Det är ingen som har påstått. Det som diskuterades var hans drain på natten. Den påverkas självfallet inte överhuvudtaget av om man visar batterikapaciteten i km eller i procent. Det är enbart en grafisk visualisering.
Jo det var därför jag har ställ honom en tilläggsfråga, om du läser ovan, för att återgå till hans frågeställning.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

ChristerSjo skrev:
Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Legato skrev:

Jo det var därför jag har ställ honom en tilläggsfråga, om du läser ovan, för att återgå till hans frågeställning.
Fast du hade ju inte koll på detta alldeles nyss när du skrev:
"Det vore mer oroväckande om "hen" (hatar det ordet ;) ) ställer om till % istället och % minskar mer än 1% vilken den brukar göra t.ex. pga av att det är kyligt ute. Teslas milangivelse gav jag upp tidigt i mitt användande att lite på."

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Legato skrev:

Sen har du iofs fel i sak också. Han skriver att han snittar 150 wh/km vilket faktiskt är precis under typical. Dvs med den förbrukningen så kommer han faktiskt ganska exakt 500 km i en LR AWD.
Då är det bara att gratta honom för det inte många som lyckas göra på 8 mil (om inte 70 km och utan höjdskillnad och motvind) med en M3 LR AWD, om nu det är det han (eller hen) har.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Legato skrev:

"Det vore mer oroväckande om "hen" (hatar det ordet ;) ) ställer om till % istället och % minskar mer än 1% vilken den brukar göra t.ex. pga av att det är kyligt ute. Teslas milangivelse gav jag upp tidigt i mitt användande att lite på."
Jag vet inte vad du är ute efter förutom att käfta med mig istället för att hjälpa frågeställarna. Dvs att han måste ha något som kan påverka hans tapp av räckvidd.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

ChristerSjo skrev:
Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Legato skrev:
ChristerSjo skrev:

Jag vet inte vad du är ute efter förutom att käfta med mig istället för att hjälpa frågeställarna. Dvs att han måste ha något som kan påverka hans tapp av räckvidd.
Jag är ute efter att förklara hur det faktiskt fungerar istället för att förvirra honom med saker som helt saknar relevans. Pga dina felaktiga påståenden om km vs % så skulle han nu försöka åtgärda problemet genom att ändra till %. Något du själv nu skriver att du vet att det inte överhuvudtaget hjälper.

Med tanke på att bilen verkar stå ute så verkar det enkla svaret dock vara att han förvärmer bilen och på så sätt tappar sina 20 km / 4%...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Arn skrev:
Ja precis, kör 8 mil och 10 mil försvinner trots låg förbrukning 150wh enl färddatorn dvs 2 mil för mycket

Ska testa byta till % och hoppas den inte tappar ner än 1% per dygn. I nuläget tappar den ofta 15km från kl 17 när hag parkerar bilen hemma till kl 07 då jag åker iväg. Tänkt att det kan bero på temperaturväxlingar över dygnet, håller tummarna fenomenet försvinner om jag byter till procent
Att byta till % hjälper inte men du undviker att se en mil siffra som du normalt sett aldrig kommer uppnå är min uppfattning.

Vad jag förstår så gjorde Tesla en förändring för ett antal månader sedan så att räckvidd och batteri% tog hänsyn till hur kallt batteriet var men det frågan om runt 1% av kapaciteten som dras ned och det är inge 2 mil.

Milen som Tesla påstår att du skall komma stämmer väldigt sällan då det bygger på att du kör enligt en bestämd körcykel. För M3 LR AWD med 19 tum tror jag den ligger på 157 kW/km

Om du förvärmer bilen (utan att den är inkopplad) innan då åker kl 7 så blir du av med X antal km. Har inte bilen kunnat få sova under natten så blir det ytterligare några meter. Man kan ha installerat en app eller en webapplikation som man gått med i som pollar (ställer ständigt "frågor" till bilen som gör att den håller sig vaken).

Vilen av Modell 3 har du förresten. Skriv gärna in det i din profil så att det syns underst i dina meddelanden.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Arn skrev:
Ja precis, kör 8 mil och 10 mil försvinner trots låg förbrukning 150wh enl färddatorn dvs 2 mil för mycket

Ska testa byta till % och hoppas den inte tappar ner än 1% per dygn. I nuläget tappar den ofta 15km från kl 17 när hag parkerar bilen hemma till kl 07 då jag åker iväg. Tänkt att det kan bero på temperaturväxlingar över dygnet, håller tummarna fenomenet försvinner om jag byter till procent
Men vänta här!
Du kör alltså 8 mil men räckvidds displayen minskar men 100 km? Vilken bil har du? Min bil har en typical, alltså det räckvidden beräknas efter på 137 Wh/km. Kör jag då alltså med 150Wh/km så kommer jag ”förlora” 9% mer sträcka än vad jag faktiskt har kört.

Displayen visar i mitt fall antal Wh bilen tror att jag har delat med 137. Den visar inte hur långt du faktiskt kan köra. Typical värdet kan du se om du går i i energi grafen.

Jag använder % för att slippa dumheterna. Jag hade hellre sett att de visade kWh istället för låssats km.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Tack för alla svar

Har bytt till procent nu, får utvärdera detta i några dagar

Inga appar och faktiskt inte använt värmaren mer en en gång. Då var den på i drygt 5 min. Kupen värmdes från 2 till 18 grader men räckvidden sjönk hela 10km så jag använder den endast om is på rutorna. Kör man igång den 1h i förväg som Tesla rekommenderar så undrar man ju vad som händer med räckvidden.

Ska skriva lite dagbok om procenten efter och innan körningarna
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det drar ju mest när du ska höja temperaturen. Att hålla temperatur kommer dra mycket mindre.

Sen snackar vi alltså 10km vilket är typ 1,5 kWh eller 1-2 kr... jag tar hellre en varm bil varje dag i veckan än att spara in ett sånt belopp.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Arn skrev:
Tack för alla svar

Har bytt till procent nu, får utvärdera detta i några dagar

Inga appar och faktiskt inte använt värmaren mer en en gång. Då var den på i drygt 5 min. Kupen värmdes från 2 till 18 grader men räckvidden sjönk hela 10km så jag använder den endast om is på rutorna. Kör man igång den 1h i förväg som Tesla rekommenderar så undrar man ju vad som händer med räckvidden.

Ska skriva lite dagbok om procenten efter och innan körningarna
"Hela 10km". :lol:
Har du så lite marginal när du kör att 10km är avgörande?
Om du har sladden inkopplad så drar den ström från nätet AFAIK, då kan du köra värmaren hur länge du vill utan att det påverkar räckvidden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Resultatet av långkörning 31 mil på 2 dagar

Startade på 95% laddning
Efter 311km 20% kvar

Så 75% av bilens batteri gav räckvidd 311km. Då räknar jag att 100-0% skulle ge 311/0.75= 414km

Men samtidigt visar färddatorn förbrukning 161. Om man tar batterikapaciteten 75kw/1.61= 465km

Hur tolkar man detta? Läst någonstans att av de 75kwh är 72.5 tillgängligt. I så fall blir ju 72.5/1.61=450km

Tappade från 62-->60% 3h efter återstart efter 15 mil på motorväg. I övrigt märkte jag inga signifikanta förluster. Över natten minskade 1%.
Senast redigerad av Arn, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

På avdelningen i-landsproblem kan jag tillägga att det tamejfan är omöjligt att lyckas sätta laddgränsen på 80%, 79 eller 81 går däremot utmärkt..
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

I bilen eller i appen?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

kenjon skrev:
I bilen eller i appen?
Båda.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Inga problem alls i appen för mej (iOS).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Jag får frekventa uppdateringar av telefonnyckeln. Nya klockslag och det står ansluten. Skulle det spara batteri om man på något sätt fick bort dessa?
Skriv svar