Sida 2 av 2

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Postat: 10 okt 2020 07:44
av krillokrokodil
Legato skrev:
loftux: Du kör inte Tibber förresten? Det verkar som Tibber håller bilen vaken konstant...

Visste inte det och tråkigt för det är en smidig funktion annars, men nu måste den tas bort.
Har uppmärksammat Tibber på problemet, de säger så här :

Vi er klar over at tilkoblingen vår til Tesla fører til at vi vekker bilen mer enn det som burde være nødvendig når smartlading er aktivert. Det jobbes med en oppfriskning av smartlading generelt, og hvor problemet med oppvekking av Tesla er blant de sakene vi ønsker å få løst.
Forhåpentligvis vil vi da få sjekket først om bilen er våken eller ikke. Om bilen sover og vi ikke skal gjøre annet enn å hente status, så ønsker vi da kun å hente forrige oppdatering fra Tesla som bilen sendte. En slik løsning vil da kunne fjerne vampiredrain og uønskede oppvåkninger nesten helt.

Jag frågar när man tror det kan vara klart :

Oppstarten er nå i høst, og det involverer en ganske stor omskrivning av smartlading i sin helhet som også, blant annet, vil føre til bedre funksjonalitet i appen for de som både har bil og Easee lader tilknyttet. Jeg har dessverre ikke fått noe anslag om hvor lang tid det vil ta, men vil anta at det først vil være klart på nyåret.

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Postat: 10 okt 2020 09:20
av Legato
Bra att de agerar!

Jag behåller Tibber av andra skäl ändå, men vore trevligt om man kan börja använda Tesla integrationen igen.

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Postat: 22 okt 2020 18:19
av frippan
Testade att köra som det tipsades om i denna tråd.
Kurvan är på väg åt rätt håll i alla fall.

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Postat: 22 okt 2020 19:04
av Legato
frippan skrev:
Testade att köra som det tipsades om i denna tråd.
Kurvan är på väg åt rätt håll i alla fall.
Bra där!

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Postat: 22 okt 2020 19:18
av ChristerSjo
Har liknande problem har börjat att inte ladda bilen hela tiden, men har precis börjat.

Skärmklipp.JPG

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Postat: 23 okt 2020 08:16
av ducce916
ChristerSjo skrev:
Har liknande problem har börjat att inte ladda bilen hela tiden, men har precis börjat.

Skärmklipp.JPG
Hur får man fram diagrammet?

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Postat: 23 okt 2020 08:19
av frippan
ducce916 skrev:
ChristerSjo skrev:
Har liknande problem har börjat att inte ladda bilen hela tiden, men har precis börjat.

Skärmklipp.JPG
Hur får man fram diagrammet?
Det är från teslafi.com kräver att man har ett konto där som loggar allt.

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Postat: 27 okt 2020 21:10
av kanylbullen
Jag tycker jag har lite mindre räckvidd än jag minns att jag hade för två år sedan. Jag har en X 75D som gått 6000 mil. Enligt ABRP har jag en batteridegradering på 7.6%, kan det fixas med kalibrering?Bild

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Postat: 27 okt 2020 21:33
av Legato
kanylbullen skrev:
Jag tycker jag har lite mindre räckvidd än jag minns att jag hade för två år sedan. Jag har en X 75D som gått 6000 mil. Enligt ABRP har jag en batteridegradering på 7.6%, kan det fixas med kalibrering?Bild
Är omöjligt att svara "ja" eller "nej" på. Gör du det som beskrivs här regelbundet så är det antagligen din "verkliga" degradering. Drygt 7% efter 6000 mil är lite högt, men absolut inte extremt.

Gör du inte det som beskrivs så är det ju bara att börja... Efter någon månad märker du om du får tillbaka några km eller ej.

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Postat: 31 okt 2020 21:20
av perre
Vilka appar är det som håller bilen vaken?

I början av tråden talas det om
Tibber.
och
Sentry Mode

Är det någon som vet hur det är med
Stats?
Tesla Plus?
Watch for Tesla?

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Postat: 31 okt 2020 22:31
av Tellus
perre skrev:
Vilka appar är det som håller bilen vaken?

I början av tråden talas det om
Tibber.
och
Sentry Mode

Är det någon som vet hur det är med
Stats?
Tesla Plus?
Watch for Tesla?
I Watch for Tesla kan man välja om appen ska få väcka bilen eller bara kolla om den är vaken och hämta info, med inställbart intervall. Detta gäller uppdatering av info på urtavlan. Startar du appen i klockan så väcks bilen.

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Postat: 28 nov 2020 12:12
av frippan
Nu har jag kommit upp i snittet av alla bilar :)

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Postat: 20 nov 2021 10:54
av pejvic
Bumpar en intressant tråd.
Många nya ägare i år med sladden i för jämnan.

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Postat: 20 nov 2021 11:43
av AAKEE
[quote="[JM]
Edit:
Laddar bilen 2ggr i veckan till mellan 70 och 90÷
Använder sällan sentry.
Model X som enl länken bara ska behöva sova 20min för en avläsning.
Tvingar bilen sova med hjälp av teslafi.[/quote]

Man måste skilja på ”sann räckvidd” och det som visas vid batterisymbolen.
Sann räckvidd(=batteriets riktiga kapacitet) påverkas inte positivt av alla försök att få upp räckvidden via BMS-kalibreringar.

Batteriets kapacitet sjunker med tiden och har man hög SOC under lång tid sliter det på batteriets kapacitet.
Att ladda till 70-90% två ggr i veckan är inte en av de bättre lösningarna för att hålla nere degraderingen. Den lösningen bör man bara använda om man saknar egen laddmöjlighet och ”tvingas” till det.

”BMS-kalibrering” sker genom att bilen sover och batteriets kontaktorer kopplar ut batteriet från systemet och batteriet får vila och återta sin riktiga vilospänning. Det tar sannolikt mer än 20 min att få en bra avläsning av vilospänningen.
Men den enda vinsten är att det visas fler km vid batterisymbolen. Bilen går inte köra längre ändå.

Det är troligt att BMS i de flesta fall är relativt korrekt, och att ”kalibreringar” egentligen inte behövs. Man bör dock se till att bilen får sova.

Om man vill hålla nere den riktiga degraderingen bör man ladda ofta, och använda så låg SOC man kan( dvs ladda hellre till 50% än 70-90%). Batteriet har ingen undre gräns där det mår dåligt. Planerar man laddningen så den sker innan avfärd står batteriet med lägre SOC över natten minskar man degraderingen. Detta gäller speciellt om man måste ladda till hög SOC.

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Postat: 07 feb 2022 22:42
av PEHO
Hur ska man tolka batteriets hälsa om man inte kan ladda till 100% utan bilen slutar ladda på 97%?

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Postat: 07 feb 2022 23:19
av Legato
PEHO skrev:
Hur ska man tolka batteriets hälsa om man inte kan ladda till 100% utan bilen slutar ladda på 97%?
Brukar inte ha något med batterihälsa att göra utan också just en dåligt kalibrerad BMS. Följ tipsen i tråden så löser det sig förhoppningsvis efter några veckor.