Ganska imponerande att ha en så fullständig klar bild efter en provkörning av en bil (oavsett vilken det är).johanh skrev:Sådär, nu har jag provkört en Model 3 performance. Det var kul!
Drivlinan är fantastisk och passar den lilla bilen bra, den känns väldigt agil och på. Fjädringskomforten är god och fungerade även på sämre grusvägar minst lika bra som min bil med luftfjädring.
I övrigt är bilen imho rätt medioker.
Halvljuset är dåligt, helljuset är bra. Helljusautomatiken är dålig och ljuset följer inte med rattens rörelser.
Vindrutetorkarna är från stenåldern blandat med rymdåldern i en dålig mix, om man inte kan få till en normal automatik borde man ha en fysisk spak som går att nå lätt bredvid ratten.
Ratten är plastig och samma sak med stolarna, framstolarna var trots det sköna att sitta i. Baksätet fungerar endast till barn.
Ljudet är bra men saknar lite tyngd jämfört med min Burmester i Mercedesen.
Manuell baklucka känns också lite föråldrat och dörrhandtagen känns lite som en Jula-lösning.
Sammantaget kan jag trots alla brister bilen har tänka mig att byta till den tack vare den härliga drivlinan. Den har mer körglädje än någon annan bil jag kört.
Sugen på ny bil
Moderator: Redaktion
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Sugen på ny bil
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Sugen på ny bil
Ja höjden verkar ändras med tiden eller uppdateringar. Vilket som är orsaken vet jag inte. När bilar börjar blinka på mig kör jag upp fronten mot garageporten (när det inte är allt för ljust) och går in i service menyn för belysning, det första den gör då är en automatisk justering och om du är observant kan du du hur den reglerar ljusbilden. Senast jag gjorde det reglerade den ner lycktorna rejält. Ingen som blinkar på mig längre för de tror jag har helljus på.pefreli skrev:Nej, det var höjden jag tänkte på. Jag upplever att den har förändrats vid någon uppdatering så det var det jag menade.Johlei skrev:Jag vet att man via Service-menyn kan gå in och ställa höjden på bägge lyktorna individuellt. Kan man labba på nåt mer sätt med ljuset, typ käglans bredd?pefreli skrev:LED-ljuset i Model 3 är bra men halvljuset kräver att man labbar med inställningen för att få bra ljusbild (enkelt)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Sugen på ny bil
Jag äger en Model S men håller med dig i princip efter din provkörning. Bilen har fantastisk drivlina men mycket annat är mediokert (navigation, handtag, regnsensor, AP, byggkvalitet, strålkastare, infotainment). Däremot tycker jag interiören i Model S är bättre än sitt rykte.ChristerSjo skrev:Ganska imponerande att ha en så fullständig klar bild efter en provkörning av en bil (oavsett vilken det är).johanh skrev:Sådär, nu har jag provkört en Model 3 performance. Det var kul!
Drivlinan är fantastisk och passar den lilla bilen bra, den känns väldigt agil och på. Fjädringskomforten är god och fungerade även på sämre grusvägar minst lika bra som min bil med luftfjädring.
I övrigt är bilen imho rätt medioker.
Halvljuset är dåligt, helljuset är bra. Helljusautomatiken är dålig och ljuset följer inte med rattens rörelser.
Vindrutetorkarna är från stenåldern blandat med rymdåldern i en dålig mix, om man inte kan få till en normal automatik borde man ha en fysisk spak som går att nå lätt bredvid ratten.
Ratten är plastig och samma sak med stolarna, framstolarna var trots det sköna att sitta i. Baksätet fungerar endast till barn.
Ljudet är bra men saknar lite tyngd jämfört med min Burmester i Mercedesen.
Manuell baklucka känns också lite föråldrat och dörrhandtagen känns lite som en Jula-lösning.
Sammantaget kan jag trots alla brister bilen har tänka mig att byta till den tack vare den härliga drivlinan. Den har mer körglädje än någon annan bil jag kört.
Re: Sugen på ny bil
Japp, eller hurChristerSjo skrev:Ganska imponerande att ha en så fullständig klar bild efter en provkörning av en bil (oavsett vilken det är).johanh skrev:Sådär, nu har jag provkört en Model 3 performance. Det var kul!
Drivlinan är fantastisk och passar den lilla bilen bra, den känns väldigt agil och på. Fjädringskomforten är god och fungerade även på sämre grusvägar minst lika bra som min bil med luftfjädring.
I övrigt är bilen imho rätt medioker.
Halvljuset är dåligt, helljuset är bra. Helljusautomatiken är dålig och ljuset följer inte med rattens rörelser.
Vindrutetorkarna är från stenåldern blandat med rymdåldern i en dålig mix, om man inte kan få till en normal automatik borde man ha en fysisk spak som går att nå lätt bredvid ratten.
Ratten är plastig och samma sak med stolarna, framstolarna var trots det sköna att sitta i. Baksätet fungerar endast till barn.
Ljudet är bra men saknar lite tyngd jämfört med min Burmester i Mercedesen.
Manuell baklucka känns också lite föråldrat och dörrhandtagen känns lite som en Jula-lösning.
Sammantaget kan jag trots alla brister bilen har tänka mig att byta till den tack vare den härliga drivlinan. Den har mer körglädje än någon annan bil jag kört.

Jag har väl lagt ca 20 mil i den, på såväl motorväg, krokiga små landsvägar, grusvägar upp till skjutbana, regn som tilltog och avtog om vartannat så jag fick sitta och fippla med touchskärmen och ställa torkarna upp och ner. Även haft möte med rådjur som hann komma lite närmre än jag är van vid innan jag såg dem. (samma stråk där de brukar hålla till).
Den har fått bekänna färg, milen på "bränslemätaren" gick ner ungefär 2 mil per mil jag körde. Nu sitter den i laddboxen för andra gången ikväll så jag kan ta en liten tur till innan det är sovdags.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Sugen på ny bil
Det skulle, återigen, underlätta om man la in vilka bilar man äger i sin profil så man förstår vilket perspektiv de uttalar sig om.
Har man Tesla S/X så borde det ju vara bättre i många avseende också då man väljer att betala 300-600 kSEK mera.
Har man Tesla S/X så borde det ju vara bättre i många avseende också då man väljer att betala 300-600 kSEK mera.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Sugen på ny bil
Japp, eller hurjohanh skrev:ChristerSjo skrev:Ganska imponerande att ha en så fullständig klar bild efter en provkörning av en bil (oavsett vilken det är).johanh skrev:Sådär, nu har jag provkört en Model 3 performance. Det var kul!
Drivlinan är fantastisk och passar den lilla bilen bra, den känns väldigt agil och på. Fjädringskomforten är god och fungerade även på sämre grusvägar minst lika bra som min bil med luftfjädring.
I övrigt är bilen imho rätt medioker.
Halvljuset är dåligt, helljuset är bra. Helljusautomatiken är dålig och ljuset följer inte med rattens rörelser.
Vindrutetorkarna är från stenåldern blandat med rymdåldern i en dålig mix, om man inte kan få till en normal automatik borde man ha en fysisk spak som går att nå lätt bredvid ratten.
Ratten är plastig och samma sak med stolarna, framstolarna var trots det sköna att sitta i. Baksätet fungerar endast till barn.
Ljudet är bra men saknar lite tyngd jämfört med min Burmester i Mercedesen.
Manuell baklucka känns också lite föråldrat och dörrhandtagen känns lite som en Jula-lösning.
Sammantaget kan jag trots alla brister bilen har tänka mig att byta till den tack vare den härliga drivlinan. Den har mer körglädje än någon annan bil jag kört.

Om du gör ett lätt tryck på vänster spakknapp så drar torkarna en gång Håller du in den så blir det även spolarvätska (och torkardrag)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%