Faktisk ”drivmedelskostnad”

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av ChristerSjo »

OfarligTesla skrev:
markuswesterberg skrev:
Sedan är det många som gör glädjekalkyler på vad el kostar. Att räkna bort nätavgifter och skatter och annat är enligt mig fel. Allt som nyttjar ström i din fastighet borde dela på de fasta kostnaderna och utslaget betalar då de flesta (utan solceller och eventuell hemmalagring) mellan 1,10-1,50 kr/kWh för elen hemma.
Nej det vore väldigt fel att ta med fasta kostnader i beräkningen för elbilen, det hade varit vettigt om man hade tänkt vara utan ström ifall man inte hade en elbil. Men eftersom de flesta hade ström innan de skaffade elbil också så får den kostnaden snarare placeras in i boendekostnad eller liknande eftersom det gissningsvis är ägandet av bostaden som gett upphov till den fasta elnätskostnaden.

Däremot måste man självklart räkna med rörliga nätavgifter.
Om man är tvungen att säkra upp (= med större fast kostnad) för att ha elbil bör den rimligen med i kalkylen.

EDIT: Kostnaden för installation av hemmaladdaren bör väl med också. Om vi för detta resonemang "allt annat lika".
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Ett exempel:

Höja huvudsäkring från 16 till 20 A hos Vattenfall kostar cirka 1 500 kr per år.
Installation av hemmaladdning kostar 5 000 SEK efter bidrag, vi räknar den håller i 10 år dvs 500 kr per år.

Jag har en överföringsavgift plus skatt på 80 öre inklusive moms. Räknar att jag kan ladda nattetid till i snitt 20 ör över året, dvs totalt 100 öre per kW.

Bilen drar i snitt 2 kW per mil

Jag kör 1000 mil per år: (1500+500)/1000= 200 öre + 2 x 100=200 ->= 400 öre/mil
Jag kör 4000 mil per år: (1500+500)/4000= 50 öre + 2 x 100=200 -> 250 öre/mil.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

ChristerSjo skrev:
OfarligTesla skrev:
markuswesterberg skrev:
Sedan är det många som gör glädjekalkyler på vad el kostar. Att räkna bort nätavgifter och skatter och annat är enligt mig fel. Allt som nyttjar ström i din fastighet borde dela på de fasta kostnaderna och utslaget betalar då de flesta (utan solceller och eventuell hemmalagring) mellan 1,10-1,50 kr/kWh för elen hemma.
Nej det vore väldigt fel att ta med fasta kostnader i beräkningen för elbilen, det hade varit vettigt om man hade tänkt vara utan ström ifall man inte hade en elbil. Men eftersom de flesta hade ström innan de skaffade elbil också så får den kostnaden snarare placeras in i boendekostnad eller liknande eftersom det gissningsvis är ägandet av bostaden som gett upphov till den fasta elnätskostnaden.

Om man är tvungen att säkra upp (= med större fast kostnad) för att ha elbil bör den rimligen med i kalkylen.

EDIT: Kostnaden för installation av hemmaladdaren bör väl med också. Om vi för detta resonemang "allt annat lika".
Har 25A in, och har inte behövt höja för billaddning.

Visst skall man vid köp av bilen räkna med kostnad för både vinterdäck och vägganslutning (är ingen ladare, laddaren sitter i bilen). Samma sak för de som köper domkraft, verktyg för oljefilterbyte, garageplats, etc.

Men det hör nog mer korrekt hemma på investeringskostnaden. Möjligen kan det fördelas ut på underhållskostnader, men att sätta upp det på milkostand blir fel rent bokföringsmässigt/kalkylmässigt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

ChristerSjo skrev:

Ja det är självklart, alla extrakostnader som kommer av elbilen måste ju räknas in. Sen skulle jag nog ha absolut minst 20A om jag bodde i hus oavsett elbil eller ej, gissningsvis 25A.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

ChristerSjo skrev:
Ett exempel:

Höja huvudsäkring från 16 till 20 A hos Vattenfall kostar cirka 1 500 kr per år.
Installation av hemmaladdning kostar 5 000 SEK efter bidrag, vi räknar den håller i 10 år dvs 500 kr per år....
Jag höjde huvudsäkringen från 16 till 20A enbart för solcellerna, de knäckte nämligen säkringen, elbilarna klarade sig lätt med 16A. Den större säkringen kostar mig ungefär 3000kr/år vilket är så dyrt att det hade varit bättre att installera färre solceller. Det går aldrig att tjäna in den merkostnaden. Men jag lägger detta ändå inte på bilkontot utan snarare på shit-happens-kontot. Det har ju dessutom väldigt lite med bilen att göra och ger mig kanske i framtiden ett ekonomisk incitament att installera batteribackup. Men även det går ju inte riktigt på bilkontot.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare

Inlägg av gasgaraget »

Laddbox med lastkänning så funkar det utmärkt. Effektivakt på frekvensstyrd värmepump också. Hus på 240m2 uppvärmd yta med 16A huvudsäkring. Inga problem att köra vad man vill. Bilen pausar ibland men laddar ifatt snabbt. Inga säkringar går, så med lite jobb att lägga in jämn faslast och t.ex. torktumlaren på tvåfas (ej vp) funkar det. Jag har kört så under 8 år (3.5 år med elbil). Gällande solcellel så är väl min kostnad samma om man laddar natt och säljer elen med skattesubvention på dagen eller laddar på dagen. Nu har jag iofs satt upp systemet så att på dagen kan jag ladda upp till 32A. 16A från panelerna (nästan) och 16A från nätet. Men laddboxen kan ju även endast följa panelerna om man vill.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Renault Zoe Intens 41kWh -17 nr 2 även den blå
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

När jag köpte elbil insåg jag att jag hade 25A säkring och att jag lätt kunde sänka till 20 även med elbilen - dka jag då räkna att jag får in intäkt på den fasta avgiften då, kanske kommer jag ner i 1kr/mil om man räknar så (obs, har inte räknat) :D
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

martinot skrev:
ChristerSjo skrev:
OfarligTesla skrev:
markuswesterberg skrev:

Har 25A in, och har inte behövt höja för billaddning.

Visst skall man vid köp av bilen räkna med kostnad för både vinterdäck och vägganslutning (är ingen ladare, laddaren sitter i bilen). Samma sak för de som köper domkraft, verktyg för oljefilterbyte, garageplats, etc.

Men det hör nog mer korrekt hemma på investeringskostnaden. Möjligen kan det fördelas ut på underhållskostnader, men att sätta upp det på milkostand blir fel rent bokföringsmässigt/kalkylmässigt.
Jag har också 25A för att jag har installerat Luft-Vatten som uppvärmning för tre år sedan, jag har viss "luft" i dessa 25A så det funkar bra att hantera två elbilar så länge man inte laddar dom samtidigt i hög effekt. Som du ser i mitt nästa inlägg är det ett exempel, det behöver ju inte vara så att man måste höja huvudsäkringen.

Med "Allt annat lika" så menar jag skillnaden mellan att gå från fossil- till el-bil. Vinterdäck behöver du på båda bilarna. Men vill du ladda hemma behöver du anordna möjligheter för att ladda hemma. Detta är en skillnad om du skall jämför driftkostnader mellan fossil- och el-bil. Eller så skiter du att ladda hemma och laddar på befintliga kommersiella landningsställen och då är ju kostnaden/kW tydlig.

Det är mycket enkelt/mänskligt att blunda för kostnader för att rättfärdiga sina beslut.

Sedan hoppas jag att du förstod vad jag menade när jag skriv hemmaladdare eller som du skriver "ladare" sedan behöver det inte vara en vägganslutning heller för man kan likväl placera den i taket. Att märka ord så länge man förstår vad den andra menar för ju inte diskussionen framåt så jag ber om ursäkt att jag märker ord här för jag förstår vad du menar.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

MarkusL skrev:
När jag köpte elbil insåg jag att jag hade 25A säkring och att jag lätt kunde sänka till 20 även med elbilen - dka jag då räkna att jag får in intäkt på den fasta avgiften då, kanske kommer jag ner i 1kr/mil om man räknar så (obs, har inte räknat) :D
Låter mer som att du har haft för stor säkring innan du skaffade elbil.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

gasgaraget skrev:
Laddbox med lastkänning så funkar det utmärkt. Effektivakt på frekvensstyrd värmepump också. Hus på 240m2 uppvärmd yta med 16A huvudsäkring. Inga problem att köra vad man vill. Bilen pausar ibland men laddar ifatt snabbt. Inga säkringar går, så med lite jobb att lägga in jämn faslast och t.ex. torktumlaren på tvåfas (ej vp) funkar det. Jag har kört så under 8 år (3.5 år med elbil). Gällande solcellel så är väl min kostnad samma om man laddar natt och säljer elen med skattesubvention på dagen eller laddar på dagen. Nu har jag iofs satt upp systemet så att på dagen kan jag ladda upp till 32A. 16A från panelerna (nästan) och 16A från nätet. Men laddboxen kan ju även endast följa panelerna om man vill.
Du skriver i din signatur att du har 11,2 kW Solceller på taket. Installerade teoretiskt peak effekt (kWp effekt på solfångare x antal solfångare) eller beräknat max effekt utifrån solfångarnas placering och en molnfri sommardag i juni-augusti? Men oavsett så är det fåtal timmar på en sommar dag du kan få 11k kW (16A X 690V = 11 040 W) på dessa.

Jag har 21 kWp installerat men solcellerna toppar som mest 15 kW mellan 11-13 under optimala förhållanden (juni-aug 11-13), producerar cirka 17-18 000 kWh per år.

Väldigt nöjd med mina solceller men för att inte skönmåla det hela så skall man vara tydlig med att toppeffekten är som sagt under ett fåtal timmar en optimal dag.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare

Inlägg av gasgaraget »

Jo det är endast några timmar man får maximum från panelerna, kanske var otydlig? Men det jag menade var att det sköter sig självt med lastreglering och skillnad i kostnad dag eller natt är inte så stor. Ändrar detta sig får jag ställa om till att laddboxen ger vad panelerna minus husets förbrukning är. Jag brukar iofs ladda natt då det är bättre för resten av Sveriges elnät.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Renault Zoe Intens 41kWh -17 nr 2 även den blå
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

gasgaraget skrev:
Jo det är endast några timmar man får maximum från panelerna, kanske var otydlig? Men det jag menade var att det sköter sig självt med lastreglering och kostnad dag eller natt är inte så stor. Ändrar detta sig får jag ställa om till att laddboxen ger vad panelerna minus husets förbrukning är. Jag brukar iofs ladda natt då det är bättre för resten av Sveriges elnät.
Nja, inte otydlig för de som har solceller och som förstod att du antagligen menade vad du max skall få ut. Skall du ha möjlighet att ladda med 11 kW från solceller från kl 6-20 en molnfri sommar dagar måste du överdimensionera ditt system radikalt samt att sätta solpanelerna i alla väderstreck.

Då jag har Homey som "Controller" för att styra mitt hem med diverse olika saker (t.ex. laddning/status av Tesla, hur det är med solelsproduktionen samt hur hur mycket Luft-Vatten värmepumpen drar). Har jag använt den för att styra att Tesla ladda om det är soligt och inte ladda om värmepumpen drar för mycket och eftersom jag har Tibber kan jag även ladda den utifrån elpriset (låter inte Tibber styra laddningen utan genom ett "Flow" i Homey). Men gasgarage ditt sätt är mer precis och mer "lätt". Men är man tekniknörd och antagligen med några bokstavskombinationer så väljer man inte alltid den lätta vägen. :D

Men som du säger är det ofta bästa att ladda på natten även sommartid och sälja elen på dag tid, bland annat på grund av att det är underhåll av kärnkraftverk etc under sommaren som gör att vi vissa dagar har haft timpriser över 200 öre.

Frugans Zoe som inte går att styra på samma sätt har vi inställd på att den skall ladda (om hon väl är inkopplad) mellan kl 1 och 4 på natten, för då har vi normalt det lägsta elpriset. Kanske finns nåra timmar med lägre ören, men det är enkelt och kräver inte mycket tänk.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

mati skrev:
Min el kommer till 100% från solcellerna, dvs jag är självförsörjande på årsbasis. Det roligaste är såklart när man säger att elen kostar 0kr, men det är ju inte sant.
Beroende på vad man sätter för livslängd på panelerna och hur länge skattereduktionen kommer finnas kvar så får man lite olika priser per kWh.
Är du verkligen 100% självförsörjande av Solel på årsbasis, för då är ju skattereduktionen på 60 öre/kWh ointressant efter som du måste minst konsumera (köpa) lika mycket el som du säljer för att vara berättigad till avdraget (om jag förstått det rätt)? Eller menar du att du kostnads/intäktsmässigt går +/- 0?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
ChristerSjo skrev:

Ja det är självklart, alla extrakostnader som kommer av elbilen måste ju räknas in. Sen skulle jag nog ha absolut minst 20A om jag bodde i hus oavsett elbil eller ej, gissningsvis 25A.
Absolut.
ChristerSjo skrev:
Med "Allt annat lika" så menar jag skillnaden mellan att gå från fossil- till el-bil. Vinterdäck behöver du på båda bilarna. Men vill du ladda hemma behöver du anordna möjligheter för att ladda hemma. Detta är en skillnad om du skall jämför driftkostnader mellan fossil- och el-bil.
Absolut.

Men man måste också kunna skilja på finansiellt grundläggande helt olika saker som Capex och Opex. Du blandar helt felaktigt ihop dessa saker på ett väldigt ostrukturerat sätt.

Väggkabelanslutning (du får gärna kalla det "laddare" om du blir gladare av det) är Capex, precis som bilen.

Elkostnaden är däremot Opex.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

markuswesterberg skrev:
Smidigt att kunna tanka gratis på vissa ställen, detta ger en fin "kick" i kalkylerna. Hoppas (men tror tyvärr inte) att man kommer kunna ladda gratis i många år till på gallerior och köpcentrum etc.
Tror du har helt rätt i det. Däremot så måste man ju välja någonstans hur man skall räkna. Jag väljer att räkna efter de förutsättningar som gäller för mig i nutid.

Skall du (försöka) räkna på framtida kostnader, så måste du även på andra sidan ta med ytterligare höjda skatter och bränslekostnader för fossilbränsle, som garanterat kommer gå upp i framtiden.

Du kan alltså inte räkna på "nutid" på ena sidan med fossildrivmedelskostnader, och på andra sidan av ekvation gissa i "framtid" om eldriftskostnader.

Man får bestämma sig där någonstans för hur man skall räkna, om man skall lyckas jämföra på ett logiskt konsekvent och strukturerat sätt.
Bild
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

martinot skrev:
markuswesterberg skrev:
Smidigt att kunna tanka gratis på vissa ställen, detta ger en fin "kick" i kalkylerna. Hoppas (men tror tyvärr inte) att man kommer kunna ladda gratis i många år till på gallerior och köpcentrum etc.
Tror du har helt rätt i det. Däremot så måste man ju välja någonstans hur man skall räkna. Jag väljer att räkna efter de förutsättningar som gäller för mig i nutid.

Skall du (försöka) räkna på framtida kostnader, så måste du även på andra sidan ta med ytterligare höjda skatter och bränslekostnader för fossilbränsle, som garanterat kommer gå upp i framtiden.

Du kan alltså inte räkna på "nutid" på ena sidan med fossildrivmedelskostnader, och på andra sidan av ekvation gissa i "framtid" om eldriftskostnader.

Man får bestämma sig där någonstans för hur man skall räkna, om man skall lyckas jämföra på ett logiskt konsekvent och strukturerat sätt.
Jag tror däremot att man kan ladda gratis på stora köpcentrum jag. Tänk att alla platserna är utbyggda med gratis 11kW-laddning, speciellt i köpcentrum som ligger långt från där det finns annat än att handla. Hade jag varit köpcentrum hade jag lätt bjudit på 50kr (snittet blir nog ännu lägre) laddning till kunderna om de kommer till mig och handlar.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

zyax skrev:
Jag tror däremot att man kan ladda gratis på stora köpcentrum jag. Tänk att alla platserna är utbyggda med gratis 11kW-laddning, speciellt i köpcentrum som ligger långt från där det finns annat än att handla. Hade jag varit köpcentrum hade jag lätt bjudit på 50kr (snittet blir nog ännu lägre) laddning till kunderna om de kommer till mig och handlar.
Tror definitivt att köpcentrum som kräver bil (typ alla?) kommer behöva erbjuda laddning för att kunna konkurrera. Sedan kanske det inte behöver vara gratis utan bara till självkostnad typ 50öre/kWh.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

LarsL skrev:
zyax skrev:
Tror definitivt att köpcentrum som kräver bil (typ alla?) kommer behöva erbjuda laddning för att kunna konkurrera. Sedan kanske det inte behöver vara gratis utan bara till självkostnad typ 50öre/kWh.
Det kräver att du får bort böket att betala. Typ dra ditt ICA-kort utanför ICA för att ladda. Handlarna vill inte att kunderna ska ha en negativ upplevelse med sig och tar det tid och kraft att få igång laddningen så är det inte värt att ta betalt, det är därför jag tror att gratis kommer vara framtiden. Typ som Lidl idag med solceller på taket för billig el när butiken är öppen (solen lyser) fast med mycket billigare laddare förstås.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

ChristerSjo skrev:
MarkusL skrev:
Låter mer som att du har haft för stor säkring innan du skaffade elbil.
Ja, det var ju det som var poängen. Innan jag skaffade elbil hade jag inte funderat över huvudsäkringen.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

zyax skrev:
LarsL skrev:
zyax skrev:
Det kräver att du får bort böket att betala. Typ dra ditt ICA-kort utanför ICA för att ladda. Handlarna vill inte att kunderna ska ha en negativ upplevelse med sig och tar det tid och kraft att få igång laddningen så är det inte värt att ta betalt, det är därför jag tror att gratis kommer vara framtiden. Typ som Lidl idag med solceller på taket för billig el när butiken är öppen (solen lyser) fast med mycket billigare laddare förstås.
Ica har ett system som är hyfsat smidigt vid flera av sina affärer. Ibland har det varit gratis ibland inte. Just nu behöver du ICAs laddaapp eller tag. Men går säkert att utveckla så det blir smidigare och mer integrerat med deras Ica-kort.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

mati skrev:
ChristerSjo skrev:
Ett exempel:

Installation av hemmaladdning kostar 5 000 SEK efter bidrag, vi räknar den håller i 10 år dvs 500 kr per år....
Jag höjde huvudsäkringen från 16 till 20A enbart för solcellerna, de knäckte nämligen säkringen, elbilarna klarade sig lätt med 16A. Den större säkringen kostar mig ungefär 3000kr/år vilket är så dyrt att det hade varit bättre att installera färre solceller. Det går aldrig att tjäna in den merkostnaden. Men jag lägger detta ändå inte på bilkontot utan snarare på shit-happens-kontot. Det har ju dessutom väldigt lite med bilen att göra och ger mig kanske i framtiden ett ekonomisk incitament att installera batteribackup. Men även det går ju inte riktigt på bilkontot.
Måste man verkligen höja säkringen i det fallet, går det inte att begränsa effekten i invertern el dyl?

Då utnyttjar man förstås inte maxeffekten på optimala dagar, men det borde väl inte motsvara 300kl/år?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

frippe skrev:
zyax skrev:
LarsL skrev:
zyax skrev:
Ica har ett system som är hyfsat smidigt vid flera av sina affärer. Ibland har det varit gratis ibland inte. Just nu behöver du ICAs laddaapp eller tag. Men går säkert att utveckla så det blir smidigare och mer integrerat med deras Ica-kort.
Min närmaste ICA Kvantum har tills vidare gratis laddning (sedan de startade i början av året). Kan ju ändras i framtiden, men förhoppnings då med en sådan smidig lösning som du nämner.
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
zyax skrev:
Märker ju själv att jag gärna prioriterar att handla hos de moderna och nybyggda gallerior som erbjuder laddning - oftast gratis, över de som inte erbjuder möjligheten. Så det är ju definitivt en vinnande konkurrensfördel för de galleriorna som har det erbjudandet när det gäller mig som elbilskund.
Bild
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

En lite spännande jämförelse mellan en fossilbil och en elbil på vintern är att när jag hade en fossilbil så drog den ca 30-40kWh för motor och kupé värmare per vecka.

Nu när jag har en elbil så slår jag på värmen med appen och kan på så sätt spara mycket ström istället för att bara ha motor och kupé värmare igång i någon hela tiden form av jourläge.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
En lite spännande jämförelse mellan en fossilbil och en elbil på vintern är att när jag hade en fossilbil så drog den ca 30-40kWh för motor och kupé värmare per vecka.

Nu när jag har en elbil så slår jag på värmen med appen och kan på så sätt spara mycket ström istället för att bara ha motor och kupé värmare igång i någon hela tiden form av jourläge.
Mycket smidig funktion.

Det sagt så verkar detta, att kunna styra värme/kylning via appen, även vara standard på alla nya ICE-bilar jag sett. Så kanske inte längre samma fördel för elbilar.
Bild
Skriv svar