Tesla S85D 2015 versus Mercedes S-klass 350 Bluetech 4-matic

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Re: Tesla S85D 2015 versus Mercedes S-klass 350 Bluetech 4-m

Inlägg av Jorma »

Min mobil lyckades jag få idag, det var en inställning i telefonen som var felet, alltså inget fel på Teslan.

Min recension/jämförelse mellan dessa bilar är mina personliga synpunkter, så jag är öppen för att andra kan ha en annat synsätt.

Nu har jag ingen Tesla förrän på torsdag efter lunch.
Hon är inne på polering, lackkonservering och allt vad det heter, så på torsdag får jag en ännu snyggare bil hoppas jag.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Ett litet tillägg till min lilla test är växellådan, som ju Teslan inte har mer än fram eller back. Den har lång betänketid i Mercan, vid en omkörning innan mercan har tänkt färdigt, växlat, varvat upp turbona så har man nog redan kört om med Teslan. Det tar väl ca, 1/2 sekund innan mercan har gjort allt detta och det är ungefär den tid som det känns som i Teslan när omkörningen är klar.

En sak till är bromsen, alltså motorbromsen, det är sällan man behöver använda den vanliga bromsen i Teslan, jag använde den nog inte mer än 3-4 gånger på en hel dags körning. Det är avslappnande att köra med denna kraftiga elbroms som ju är en återvinning till batterierna och som också bidrar till att Teslan känns lyxig att köra. Då spakarna runt ratten ser lika ut så kommer jag på mig emellanåt att försöka växla ned med rattpaddlarna som ju inte finns i Teslan :lol:
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Nu efter 2 veckor med Teslan vill jag tillägga att Teslan är jag jättenöjd med, den är otroligt lättkörd, kanske lite farlig för körkortet då den går att köra fortare med på krokvägar än något annat som jag har kört och det utan att det känns farligt, det är också riktigt gott att kunna köra en hel dag nästan utan att behöva använda bromsarna, den klarar dom flesta inbromsningarna med motorbromsen/återvinningen.

Det är väl några smådetaljer som jag tycker att Mercan är bättre på.
Hoppiga småväger blir Teslan lite för hård, Mercans comfortläge är då bättre inte bara i komfort utan också som det känns som i väghållning.
Ljuset är betydligt bättre på Mercan, alltså hel och halvljus.
Och lite lyxbekymmer som att jag måste använda nyckeln eller handen för att öppna bakluckan, det gör man med ett fotviftande på mercan, men det går att leva med utan den funktionen :lol:
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Jorma skrev:
Ett litet tillägg till min lilla test är växellådan, som ju Teslan inte har mer än fram eller back. Den har lång betänketid i Mercan, vid en omkörning innan mercan har tänkt färdigt, växlat, varvat upp turbona så har man nog redan kört om med Teslan. Det tar väl ca, 1/2 sekund innan mercan har gjort allt detta och det är ungefär den tid som det känns som i Teslan när omkörningen är klar.
Jag körde Ferrari 458 nyligen (i automatläget) och hade precis samma känsla. Tänkte att något måste vara trasigt med bilen, hur kan det vara så segt.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

En sak till som jag störde mig i Teslan dom första 20-30 milen var ett lågfrekvent buller.
Frugan frågade om jag hade någon av bakfönstren öppna.
Detta har försvunnit och var förmodligen däcken som behövde köra in.
Då skrev jag också i början av denna jämförelse att Teslan och Mercan ligger ungefär lika i ljudnivå, men med olika ljud i frekvens.
Nu efter ett antal mil till jag har kört den 180 mil nu så ligger faktiskt Teslan lägre i upplevd ljudnivå än Mercan.
Detta tycker jag är helt otroligt, jag var den första helgen med Teslan ganska övertygad om att jag skulle behöva lägga in kraftiga tunga gummimattor i bilen för att minska resonanserna i den. Men det måste ha varit inkörning av däcken då jag inte har känslan längre om att det finns störande buller längre.
Helt enkelt i jämförelsen mellan världens bästa bilar så övertygar Teslan om att jag är en lycklig ägare av 2 av världens bästa bilar och om jag hade varit tvungen att välja, ja då hade det blivit Tesla.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Denna jämförelse är hittills inte alls något som jag som gammal s.k. "petrolhead" inte alls något som jag har lagt in ekologi i, detta har hittills enbart varit en jämförelse mellan dessa bilar utan en tanke på detta. Om vi ska ta med den biten också så vinner naturligtvis Teslan, men det är helt fantastiskt att den vinner detta race också och övertygar inte enbart på ekologi, utan att den vinner anhängare också bland mina gamla polare som har varit övertygade om att det behövs lite muller bakom häcken för att vara kul att köra. Alla hittills av dom som har fått provköra, eller vågat att åka med mig har snabbt glömt av att det behövs buller för att var kul. Teslan övertygar hittills 100% av mina gamla polare "petrolhedsen". Tesla är skitkul att köra och åka med i.
(förutom kanske några fåtal som har blivit åksjuka när jag rattar Teslan) :mrgreen:
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Det är riktigt bra betyg att du anser att Teslan är bra i jämförelse med en nästan eller kanske lika dyr Mercedes. Själv kommer jag från en tredjedel eller nästan fjärdedel så dyr Citroen och har i stort sett bara mugghållare bak som enda minus. Min son som nyss tagit körkort och kört diverse bilar under den utbildningen fick köra Teslan några mil summerade det med att "Det är ju så här en bil ska va"

Om...
- Startmotor istället för vev.
- Automatisk tändförställning.
- Synkroniserad växellåda.
Alltså ungefär VW typ1, (Bagge), Volvo 444 - 544 (PV), VW Passat eller Volvo XC 60.
Var Bil 2.0 efter T-forden.

Då är Teslan Bil 3.0. Det bara är så, vad än nån motorjournalist än säger. Det vet vi som har en. :)
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Du som verkar kunna MB. Hur är det med deras fjädring som anpassar sig efter vägen med hjälp av bla. kameran? Vill minnas att jag läste att någon journalist tyckte att det fungerade väldigt bra och i så fall känns det som att det är ljusår längre fram än Teslas luftfjädring.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Perry
Teslaägare

Inlägg av Perry »

Pontus skrev:
Du som verkar kunna MB. Hur är det med deras fjädring som anpassar sig efter vägen med hjälp av bla. kameran? Vill minnas att jag läste att någon journalist tyckte att det fungerade väldigt bra och i så fall känns det som att det är ljusår längre fram än Teslas luftfjädring.
Teslas luftfjädring är i förhållande faktiskt ganska halvkass om jag ska vara ärlig, även jämfört med Mercedes äldre bilar när de först införde sin luftfjädring. Det är svårt att beskriva "mjukhet", men jämfört med Mercedes så har fjädringen i Model S en tendens att studsa ganska ordentligt vilket jag inte kan minnas att jag kända av alls i Mercedes bilar.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Pontus skrev:

Det kallas för Body Magic Control på Mercedesspråk och den funktionen fins/fanns inte till min.
Det kan du bara få till Merca S-klass 500, alltså bensinaren med V8-motor och då enbart till den bakhjulsdrivna, inte om man väljer till 4-hjulsdrift.
Och pris 75 000 extra, men inklusive Distronic Plus, som är liknande Teslas teknikpaket.

Alltså lite krångligt på Mercavis att få det ena om du inte tar det andra och väljer bort det tredje och väljer rätt motor och drivning och lägger upp ett par hundra tusen till.
Skriv svar