Sida 2 av 5
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 16 sep 2020 22:19
av Milo14
Kört Tesla sedan mars 2018, laddat på SC kanske 40ggr. I samband med en storhelg fick vi vänta en kvart i Löddeköpinge, en laddare var också trasig då. De flesta gångerna är det färre än hälften av laddarna som är upptagna (laddar oftast i Lödde, Falkenberg, Mellbystrand, Ulricehamn).
Än så länge är det alltså en ickefråga.
Micke
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 16 sep 2020 23:39
av M3apan
Har köat 2ggr, båda i somras vid Puoltikasvaara. Då bör man veta att det bara är 2 stolpar där och den ena var ur funktion...
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 17 sep 2020 07:26
av frippe
Enda stället vi behövt köa är på Munchberg Nord en sportlovshelg. Men då bara i 10 minuter och då hade de bara sex stall totalt.
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 17 sep 2020 12:06
av A76
2år med MS, kö vid tre tillfällen, alla i Norge. Värst i Lillehammer. Men då var det också några laddare som var ur funktion.
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 17 sep 2020 12:14
av gasgaraget
I sommar i Norge var det kö flera gånger. Värst var väl 10 bilar i kö på 22 (av 24) stolpar i Lillesand. Kötid på ca 25 minuter innan man fick en stolpe men bra köordning. Lika illa längs de flesta av laddarna längs E18 norrut från Kristiansand trots att det finns en hel del.
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 17 sep 2020 12:20
av Remuz
Jag tog sista platsen i Ödeshög en gång förra sommaren och då var det två bilar som rullade in och skapade kö efter mig. Lunchtid och helg var det också.
När jag lämnade fanns det några platser lediga.
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 17 sep 2020 12:25
av LarsL
Har sett nästan fulla Superchargers vid två tillfällen en gång i Falkenberg och en gång i Rygge. Hittade däremot plats direkt och fick bra fart på laddningen.
Ska vi snacka Leaf?
Under 5 år har jag fått vänta 3 gånger på laddning. Men det är egentligen positivt då jag vet att laddaren fungerar. Har haft 10 gånger då jag inte fått igång snabbladdaren. En gång då jag fick riktiga problem och var tvungen att hypermila i 2 mil. - jag föredrar Superchargers.
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 17 sep 2020 13:09
av Svenssons
Drygt 4 år och kanske 100 Supperchargersessioner. Aldrig stått i kö men det var nära i Falkenberg där Tesla skickat ut en som dirigerade bilarna som kom för att minska köbildningen.
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 17 sep 2020 17:46
av B99
Egentligen är det ju tämligen ointressant hur kösituationen har sett ut historiskt. Det som är intressant är ju de senaste månaderna när antalet bilar ökar snabbt.
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 17 sep 2020 17:57
av Svenssons
B99 skrev:Egentligen är det ju tämligen ointressant hur kösituationen har sett ut historiskt. Det som är intressant är ju de senaste månaderna när antalet bilar ökar snabbt.
De senaste månaderna inkluderas i mina 4 år. Tror att de senaste månaderna varit lugnare eller i alla fall inte värre än förra året.
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 17 sep 2020 18:06
av ChristerSjo
Åker ofta Gnesta - Linköping ToR i jobbet och stannar ofta till på SuC i Norrköping med 20 stolpar. Har aldrig sett mer än 8 bilar där.
Har viss erfarenhet av Arboga också där har det alltid funkat också men det roliga (eller tråkiga) var att när jag hade kopplat upp min bil och är på väg in på Dinners och käka något så rullar en Tesla (MS) in och väljer en stolpe i samma par (1A+1B, 2A+2B) fast det alla andra var lediga...
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 17 sep 2020 18:58
av frippe
B99 skrev:Egentligen är det ju tämligen ointressant hur kösituationen har sett ut historiskt. Det som är intressant är ju de senaste månaderna när antalet bilar ökar snabbt.
De senaste månaderna är väl också historiskt? Även om det inte är så långt tillbaka i tiden.
Och om frågan är kö på superchargers, blir det svårt att inte svara hur det sett ut bakåt i tiden.
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 17 sep 2020 19:39
av Verdi
frippe skrev:B99 skrev:Egentligen är det ju tämligen ointressant hur kösituationen har sett ut historiskt. Det som är intressant är ju de senaste månaderna när antalet bilar ökar snabbt.
De senaste månaderna är väl också historiskt? Även om det inte är så långt tillbaka i tiden.
Och om frågan är kö på superchargers, blir det svårt att inte svara hur det sett ut bakåt i tiden.
Allt beror ju på hur de lyckas bygga ut. När jag skaffade min första Tesla fanns inte SuC i Norrköping, Enköping, Hudiksvall, Markaryd, Fullerö osv osv. Har hänt en hel del. Men händer det tillräckligt?
Att det är tomt och lugnt en vanlig vardag är ju inget konstigt. Perfekt för såna som jobbpendlar osv. Men hur ser det ut under trafiktopparna när en annan är ute och åker? Det är ju det som är intressant. Har som sagt köat 3 ggr av ca 60 SuC-besök. Det är 5%. Har fått dela stolpe säkert 5-10 ggr också.
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 17 sep 2020 20:07
av Klintan
Superladdar inte så ofta, men har hamnat i kö i Arboga, annandag påsk 2019. Kaotiskt med bilar som köade från två håll.
Nöjde mig med några kWh från 22kW-stolparna bredvid för att ha tillräckligt.
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 03 jan 2021 15:25
av lator
Just nu i Mora... 14 st i kö till 8 platser. Tänk om inte Corona hade funnits...
https://www.facebook.com/groups/teslawestsweden
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 03 jan 2021 17:39
av jeppe_sthlm
Frågan är om det skulle gå att lösa med reserverade tidsslottar vid högtider. Låt säga att man vill åka mellan Sälen och Stockholm, man knappar in sin resplan i appen och begär ut en biljett för laddning. Då kanske det slutar med att man får lämna en timme senare eller tidigare än man tänkt, men det kanske är bättre än att sitta i kö på laddaren.
Finns naturligtvis en massa praktiska saker ett lösa med det - vad händer om man inte kommer i tid, vad händer om någon ställt sig på din plats osv.
Frågan är väl om det är ekonomiskt försvarbart att dimensionera för toppar som uppstår en 3-4 gånger per år?
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 03 jan 2021 18:16
av B99
Ingen kö är för lång för idioter som åker till fjällen.
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 03 jan 2021 18:19
av Remuz
Kö i Mora för folk ska härja i fjällen... själv sitter man och ruttnar hemma hela jullovet såsom våra folkvalda sagt åt Oss.
#bitter
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 03 jan 2021 18:56
av Jeppe1990
jeppe_sthlm skrev:Frågan är om det skulle gå att lösa med reserverade tidsslottar vid högtider. Låt säga att man vill åka mellan Sälen och Stockholm, man knappar in sin resplan i appen och begär ut en biljett för laddning. Då kanske det slutar med att man får lämna en timme senare eller tidigare än man tänkt, men det kanske är bättre än att sitta i kö på laddaren.
Finns naturligtvis en massa praktiska saker ett lösa med det - vad händer om man inte kommer i tid, vad händer om någon ställt sig på din plats osv.
Frågan är väl om det är ekonomiskt försvarbart att dimensionera för toppar som uppstår en 3-4 gånger per år?
Klart alla måste kunna ladda när det passar dem utan att behöva boka tid i förväg, hela poängen med en bil är att kunna vara
fri, måste man boka in ladd sessioner så kommer jag sälja min bil illa kvickt och gå tillbaka till Diesel.
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 03 jan 2021 19:02
av Banane
Remuz skrev:Kö i Mora för folk ska härja i fjällen... själv sitter man och ruttnar hemma hela jullovet såsom våra folkvalda sagt åt Oss.
#bitter
Jag sitter hemma för min egen skull. Vill för allt i världen inte bli smittad så nära vaccinet. Tror folk de är odödliga? Såna som Eliasson och Löfven kan mycket väl stryka med om de blir smittade.
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 03 jan 2021 19:19
av OfarligTesla
Jeppe1990 skrev:
Klart alla måste kunna ladda när det passar dem utan att behöva boka tid i förväg, hela poängen med en bil är att kunna vara fri, måste man boka in ladd sessioner så kommer jag sälja min bil illa kvickt och gå tillbaka till Diesel.
Jag lär gå tillbaka till bensin om jag får vänta mer än 5 minuter över några års körande, speciellt när vi får så lite självkörning snart. Det är värre att behöva vänta, förhoppningsvis kommer det finnas dyrare alternativ att använda om det börjar bli kö på Superchargers.
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 03 jan 2021 19:38
av frippe
OfarligTesla skrev:Jeppe1990 skrev:
Klart alla måste kunna ladda när det passar dem utan att behöva boka tid i förväg, hela poängen med en bil är att kunna vara fri, måste man boka in ladd sessioner så kommer jag sälja min bil illa kvickt och gå tillbaka till Diesel.
Jag lär gå tillbaka till bensin om jag får vänta mer än 5 minuter över några års körande, speciellt när vi får så lite självkörning snart. Det är värre att behöva vänta, förhoppningsvis kommer det finnas dyrare alternativ att använda om det börjar bli kö på Superchargers.
I facebooktråden framgår det att bensinen tog slut i Vemdalen i fredags, ingen ny bensin hade kommit igår. Så gäller att planera alternativ oavsett drivmedel.
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 03 jan 2021 19:45
av OfarligTesla
frippe skrev:
I facebooktråden framgår det att bensinen tog slut i Vemdalen i fredags, ingen ny bensin hade kommit igår. Så gäller att planera alternativ oavsett drivmedel.
Japp, jag har aldrig tankat i Vemdalen faktiskt, de har inte haft 98 oktan så Ljusdal brukade vara sista stoppet för tankningen för mig.
Re: Kö på Supercharger?
Postat: 03 jan 2021 19:48
av taliz
OfarligTesla skrev:Jeppe1990 skrev:
Klart alla måste kunna ladda när det passar dem utan att behöva boka tid i förväg, hela poängen med en bil är att kunna vara fri, måste man boka in ladd sessioner så kommer jag sälja min bil illa kvickt och gå tillbaka till Diesel.
Jag lär gå tillbaka till bensin om jag får vänta mer än 5 minuter över några års körande, speciellt när vi får så lite självkörning snart. Det är värre att behöva vänta, förhoppningsvis kommer det finnas dyrare alternativ att använda om det börjar bli kö på Superchargers.
Om du vill ha ett dyrt alternativ kan du ju köra IONITY med plugsurfing. Ca 13kr/kWh har jag för mig.

Re: Kö på Supercharger?
Postat: 03 jan 2021 19:51
av OfarligTesla
taliz skrev:
Om du vill ha ett dyrt alternativ kan du ju köra IONITY med plugsurfing. Ca 13kr/kWh har jag för mig.

Dyrt är mest för att folk inte använder det lika mycket då, folk verkar ju hellre köa en halvtimme än att betala 200 kr extra... Så Ionity kan ju funka även om jag tror de kommer fyllas upp även de med ID3or osv.