Sida 2 av 8
Re: M3 med värmepump!
Postat: 14 sep 2020 16:58
av Tomas L
OfarligTesla skrev:Tomas L skrev:
Notera ordet långfärd, är ju bara då man behöver bry sig l. räckvidd. Då drar elvärmaren redan så pass liten del av totala energianvändningen att det kan inte röra sig om mer än några procents förbättring i bästa fall. I vinterväder ännu mindre om det ens är märkbar skillnad alls.
---
Vinterväder är då en värmepump kommer ha sämre effektivitet så skillnaden blir liten då.
Det är inte helt ovanligt att jag sitter i bilen och väntar på att sambon ska handla klart. Jag ser stora fördelar med en värmepump!
Självklart så sjunker effektiviteten på en värmepump när temperaturen sjunker, men effektiviteten sjunker snabbare på en bil utan värmepump. Jag tror inte Tesla skulle montera en värmepump i en bil om den gav större påverkan på effektiviteten än bara någon procent eller två.
Re: M3 med värmepump!
Postat: 14 sep 2020 17:03
av nx00
Är man rädd för att sin nya Tesla inte har senaste dagsfärska nyheten, ska man nog inte köpa en Tesla. För dom uppdaterar kontinuerligt sina modeller.
Då är det bättre och köpa en annan bil med traditionella modellår. För då får alla samma gamla konfiguration.
Re: M3 med värmepump!
Postat: 14 sep 2020 17:07
av OfarligTesla
Tomas L skrev:
Det är inte helt ovanligt att jag sitter i bilen och väntar på att sambon ska handla klart. Jag ser stora fördelar med en värmepump!
Självklart så sjunker effektiviteten på en värmepump när temperaturen sjunker, men effektiviteten sjunker snabbare på en bil utan värmepump. Jag tror inte Tesla skulle montera en värmepump i en bil om den gav större påverkan på effektiviteten än bara någon procent eller två.
Som sagt, räkna på det så kan du se själv. Vid -20 verkar värmaren (med fläkten) dra under 2 kW över tid, vid varmare temp då en värmepump har hög effektivitet drar då såklart mindre.
Men 2 kW är ju vid 120 km/h 17 Wh/km så även om värmepumpen skulle halvera den (vilket är osannolikt vid -20) så skulle det handla om runt 5% förbättring. Och det är som sagt ett osannolikt scenario från första början. Är det snö/regn på vägen skulle förbrukningen öka vilket minskar den procentuella vinsten osv.
Re: M3 med värmepump!
Postat: 14 sep 2020 17:08
av backe
nx00 skrev:Är man rädd för att sin nya Tesla inte har senaste dagsfärska nyheten, ska man nog inte köpa en Tesla. För dom uppdaterar kontinuerligt sina modeller.
Då är det bättre och köpa en annan bil med traditionella modellår. För då får alla samma gamla konfiguration.
Eller om man vänder på det, dom får det direkt istället för att behöva vänta några iterationer...
Re: M3 med värmepump!
Postat: 14 sep 2020 17:11
av TiborBlomhall
mikkling skrev:Äsch,
Det hela visade sig vara ett falsklarm. Tesla kontaktade mig och sa att säljaren var felinformerad. Så, inga M3:or i Sverige med värmepump...
\m/
Jag ändrade titeln på första inlägget så vi slipper läsa tre sidor kommentarer innan vi läser detta

Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Postat: 14 sep 2020 17:20
av plutomanen
Jag såg ett klipp på tuben förra veckan om att modell S, X och Y har betydligt längre leveranstider sedan ungefär en vecka tillbaka i tiden, dock inte modell 3. Kanalen spekulerade i att de skulle bygga om Freemont och därför blev helt plötsligt leveranstiderna längre. Att inte 3 drabbades förklarades med att det troligen fanns lagerbilar. Det kanske kan ligga nåt i det och i så fall kanske man ska vänta med köp till Q4...
Re: M3 med värmepump!
Postat: 14 sep 2020 17:22
av LarsL
Jerker skrev:taliz skrev:Fascinerande att så många verkar fastna för värmepump.
Det är inget magiskt. Det finns i flera andra elbilar redan och trots det har de ingen fantastik räckvidd. Sitter väl tex i Leaf och etron, bilar kända för sin usla räckvidd.
Skulle jag tacka nej till det? Förstås inte. Men jag skulle inte betala extra eller besvära mig med retur och krångel för det.
Jag har också suttit här och förundrats över värmepumpsvurmen. Jag tyckte att det var så bra när jag bytte till Tesla och slapp den där förbaskade värmepumpen som satt i Zoen och som lät som att bilen var på väg att lyfta vertikalt vilken sekund som helst. Det är skönt med min 3:as diskreta värmefläktsljud.
Ja, jämför man ljudnivån mellan min Leaf och min Tesla så är den påtaglig. Leafen låter som om den har en lite förbränningsmotor under huven.
Re: M3 med värmepump!
Postat: 14 sep 2020 17:28
av Svenssons
Tomas L skrev:
Hur som helst, som norrlänning vill jag gärna ha värmepump, så den är ett välkommet tillskott.
Det är ju i södra Sverige som kommer ha störst nytta med värmepump. Är det -10 grader lär det inte vara stor om någon skillnad med värmepump. +5 till +10 är nog där den gör störst nytta.
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Postat: 14 sep 2020 17:29
av taliz
Jaså, falsklarm. Dagens lokaltidningsbesvikelse?
En bild på en bister Mikael med bildtexten "Ingen värmepump för Mikael, 53" .
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Postat: 14 sep 2020 17:34
av Svenssons
Lite om luft-värmepump:
https://www.estesair.com/blog/what-temp ... %20degrees.
When Do Heat Pumps Quit Working Efficiently?
Heat pumps rely on heat within outdoor air to keep your home at comfortable temperatures during winter. The heat pump transfers heat from the outdoors into your home to warm your living areas. Even during cold weather, there is adequate heat available for the heat pump to operate. Atlanta’s mild climate throughout the majority of the year makes heat pumps an efficient heating choice for homes.
Once temperatures fall below a certain point, heat pumps are not able to work efficiently. They use more electricity in attempts to adequately heat the home, which increases your energy bills. Heat pumps are rated for efficient operation within a certain temperature range.
The optimal temperature range for conventional air source heat pump operation is above 25 to 30 degrees Fahrenheit. The heat pump begins to lose efficiency once temperatures dip to 40 degrees and is no longer the most efficient heating option once temperatures fall to 25 to 30 degrees.
When temperatures fall to freezing and below, the heat pump is not useless – it still runs, but it uses far more energy and typically struggles to maintain comfortable temperatures inside the home due to the lack of outdoor heat available for heat transfer.
Sammanfattning: Vid ca +4,5 grader C så börjar luftvärmepump tappa effektivitet och under ca -2 grader C så gör en luftvärmepump ingen nytta.
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Postat: 14 sep 2020 17:51
av mikkling
taliz skrev:Jaså, falsklarm. Dagens lokaltidningsbesvikelse?
En bild på en bister Mikael med bildtexten "Ingen värmepump för Mikael, 53" .
Haha, exakt!
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Postat: 14 sep 2020 17:53
av ChristerSjo
Svenssons skrev:
Sammanfattning: Vid ca +4,5 grader C så börjar luftvärmepump tappa effektivitet och under ca -2 grader C så gör en luftvärmepump ingen nytta.
Beror väl på vilken typ av värmepump vi pratar om. Jag har en Luft-Vatten som värmer huset och när jag tittar på t.ex. februari 2018 då månadsmedeltemperaturen var -4,5 grader hade jag en COP på 2,5. Den skall ge COP över 1,0 ner till -25 gader.
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Postat: 14 sep 2020 17:55
av backe
Svenssons skrev:Lite om luft-värmepump:
https://www.estesair.com/blog/what-temp ... %20degrees.
When Do Heat Pumps Quit Working Efficiently?
Heat pumps rely on heat within outdoor air to keep your home at comfortable temperatures during winter. The heat pump transfers heat from the outdoors into your home to warm your living areas. Even during cold weather, there is adequate heat available for the heat pump to operate. Atlanta’s mild climate throughout the majority of the year makes heat pumps an efficient heating choice for homes.
Once temperatures fall below a certain point, heat pumps are not able to work efficiently. They use more electricity in attempts to adequately heat the home, which increases your energy bills. Heat pumps are rated for efficient operation within a certain temperature range.
The optimal temperature range for conventional air source heat pump operation is above 25 to 30 degrees Fahrenheit. The heat pump begins to lose efficiency once temperatures dip to 40 degrees and is no longer the most efficient heating option once temperatures fall to 25 to 30 degrees.
When temperatures fall to freezing and below, the heat pump is not useless – it still runs, but it uses far more energy and typically struggles to maintain comfortable temperatures inside the home due to the lack of outdoor heat available for heat transfer.
Sammanfattning: Vid ca +4,5 grader C så börjar luftvärmepump tappa effektivitet och under ca -2 grader C så gör en luftvärmepump ingen nytta.
Vad är det som gör att det skiljer så mycket mellan en sån här värmepump för bilar och en för hemmet?
Toshiba har väl en som ger ok verkningsgrad ända ner till -30?
De som finns för hemmabruk kan även kyla, borde även det kunna ge en del besparing kanske jämfört med traditionell ACC?
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-va ... seikai9-35
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Postat: 14 sep 2020 17:59
av ChristerSjo
Beror troligtvis vad man optimerar värmepumpen till värme eller kyla. I våra klimat prioriterar man värme och optimerar dom efter det.
EDIT. En optimering som gör dom dyrare antar jag dessutom.
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Postat: 14 sep 2020 18:00
av LasseTM
backe skrev:Svenssons skrev:Lite om luft-värmepump:
https://www.estesair.com/blog/what-temp ... %20degrees.
When Do Heat Pumps Quit Working Efficiently?
Heat pumps rely on heat within outdoor air to keep your home at comfortable temperatures during winter. The heat pump transfers heat from the outdoors into your home to warm your living areas. Even during cold weather, there is adequate heat available for the heat pump to operate. Atlanta’s mild climate throughout the majority of the year makes heat pumps an efficient heating choice for homes.
Once temperatures fall below a certain point, heat pumps are not able to work efficiently. They use more electricity in attempts to adequately heat the home, which increases your energy bills. Heat pumps are rated for efficient operation within a certain temperature range.
The optimal temperature range for conventional air source heat pump operation is above 25 to 30 degrees Fahrenheit. The heat pump begins to lose efficiency once temperatures dip to 40 degrees and is no longer the most efficient heating option once temperatures fall to 25 to 30 degrees.
When temperatures fall to freezing and below, the heat pump is not useless – it still runs, but it uses far more energy and typically struggles to maintain comfortable temperatures inside the home due to the lack of outdoor heat available for heat transfer.
Sammanfattning: Vid ca +4,5 grader C så börjar luftvärmepump tappa effektivitet och under ca -2 grader C så gör en luftvärmepump ingen nytta.
Vad är det som gör att det skiljer så mycket mellan en sån här värmepump för bilar och en för hemmet?
Toshiba har väl en som ger ok verkningsgrad ända ner till -30?
De som finns för hemmabruk kan även kyla, borde även det kunna ge en del besparing kanske jämfört med traditionell ACC?
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-va ... seikai9-35
Framförallt har du en ganska liten värmeväxlare på bil så kör du på för hårt får du frost på den värmeväxlare vilket gör den vördelös. LV hemma har en stor värmeväxlare och kan därför ta ut mer effekt. Sedan kan du växla så du kör värme någon minut på den du har hemma så du kan börja använda den igen. På en bil med fartvind och - grader hjälper det föga att försöka värma den. Och någon spillvärme går ju inte direkt att hitta på en Tesla
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Postat: 14 sep 2020 18:31
av kenjon
Svenssons skrev:Lite om luft-värmepump:
https://www.estesair.com/blog/what-temp ... %20degrees.
When Do Heat Pumps Quit Working Efficiently?
Heat pumps rely on heat within outdoor air to keep your home at comfortable temperatures during winter. The heat pump transfers heat from the outdoors into your home to warm your living areas. Even during cold weather, there is adequate heat available for the heat pump to operate. Atlanta’s mild climate throughout the majority of the year makes heat pumps an efficient heating choice for homes.
Once temperatures fall below a certain point, heat pumps are not able to work efficiently. They use more electricity in attempts to adequately heat the home, which increases your energy bills. Heat pumps are rated for efficient operation within a certain temperature range.
The optimal temperature range for conventional air source heat pump operation is above 25 to 30 degrees Fahrenheit. The heat pump begins to lose efficiency once temperatures dip to 40 degrees and is no longer the most efficient heating option once temperatures fall to 25 to 30 degrees.
When temperatures fall to freezing and below, the heat pump is not useless – it still runs, but it uses far more energy and typically struggles to maintain comfortable temperatures inside the home due to the lack of outdoor heat available for heat transfer.
Sammanfattning: Vid ca +4,5 grader C så börjar luftvärmepump tappa effektivitet och under ca -2 grader C så gör en luftvärmepump ingen nytta.
Det står ju att den optimala temperaturen för värmepump är 25-30 ° F. 32 ° F är ju 0 ° C. Så alltså är den optimala temperaturen ca -5 till 0 ° C, inte att den är värdelös under +2 ° c.
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Postat: 14 sep 2020 18:59
av 12man
Svenssons skrev:Lite om luft-värmepump:
https://www.estesair.com/blog/what-temp ... %20degrees.
When Do Heat Pumps Quit Working Efficiently?
Heat pumps rely on heat within outdoor air to keep your home at comfortable ..........s inside the home due to the lack of outdoor heat available for heat transfer.
Sammanfattning: Vid ca +4,5 grader C så börjar luftvärmepump tappa effektivitet och under ca -2 grader C så gör en luftvärmepump ingen nytta.
Stämmer inte, min bergvärmepump "ser" 0 gradigt vatten på varma sidan och ger då cop3 dvs ger mig 3 kw värme för 1kw el in
Energimyndigheten testar llvp då och då, de har bättre koll än herr Estes.,
http://www.energimyndigheten.se/tester/ ... ,1267,1266
Ett diagram över liknande test råd & rön 2004
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Postat: 14 sep 2020 20:49
av Tomas L
Svenssons skrev:Tomas L skrev:
Hur som helst, som norrlänning vill jag gärna ha värmepump, så den är ett välkommet tillskott.
Det är ju i södra Sverige som kommer ha störst nytta med värmepump. Är det -10 grader lär det inte vara stor om någon skillnad med värmepump. +5 till +10 är nog där den gör störst nytta.
Hallå där!

. Jag vet att det ibland talas om "Norrlandsfönstret"

men Norrland är inte en frysbox, jag bor i Piteå och medeltemperaturen i den kallaste månaden januari är -11 grader.
Svenssons skrev:Lite om luft-värmepump:
https://www.estesair.com/blog/what-temp ... %20degrees.
When Do Heat Pumps Quit Working Efficiently?
Heat pumps rely on heat within outdoor air to keep your home at comfortable temperatures during winter. The heat pump transfers heat from the outdoors into your home to warm your living areas. Even during cold weather, there is adequate heat available for the heat pump to operate. Atlanta’s mild climate throughout the majority of the year makes heat pumps an efficient heating choice for homes.
Once temperatures fall below a certain point, heat pumps are not able to work efficiently. They use more electricity in attempts to adequately heat the home, which increases your energy bills. Heat pumps are rated for efficient operation within a certain temperature range.
The optimal temperature range for conventional air source heat pump operation is above 25 to 30 degrees Fahrenheit. The heat pump begins to lose efficiency once temperatures dip to 40 degrees and is no longer the most efficient heating option once temperatures fall to 25 to 30 degrees.
When temperatures fall to freezing and below, the heat pump is not useless – it still runs, but it uses far more energy and typically struggles to maintain comfortable temperatures inside the home due to the lack of outdoor heat available for heat transfer.
Sammanfattning: Vid ca +4,5 grader C så börjar luftvärmepump tappa effektivitet och under ca -2 grader C så gör en luftvärmepump ingen nytta.
Nej, som andra redan konstaterat, det stämmer inte. Jag funderade på att skaffa en luftvärmepump för 10-15 år sedan till garaget och då de bästa luftvärmepumparna effektiva ned till runt -25 grader, d v s de gav mer värme än man stoppade in. Som du ser på 12man:s kurvor så var COP för en luftvärmepump för 16 år sedan mellan 1,5-2 vid minus -18. Jag tror att de är bättre idag.
Men det är ju luftvärmepumpar för hem, jag har ingen aning om hur effektiv
Teslas värmepump för en bil är vid -10 eller -20, men vi kan titta andra tillverkares lösningar:
Volkswagen claims that e-Golfs equipped with the heat pump regain about 30% range in the right conditions – which is around 25-35 degrees Fahrenheit outside. If it gets much colder than that, the heat pump is less effective and the cars will use their resistive heaters instead.
Den temperatur de nämner som "rätt förhållanden" är alltså mellan -4 och +2 grader.
Mer:
German technology company MAHLE is working on its own heat pump to sell to automakers. It claims its technology can improve cold-weather cruising range by between 7 and 20 percent.
“In field tests with a compact electric car, MAHLE has demonstrated that its ITS reduces the loss of cruising range substantially, especially at cold ambient temperatures. The original vehicle used, equipped with conventional electric heating, started with a cruising range of 100 kilometers. When the vehicle was equipped with the ITS, the cruising range increased to 116 kilometers,” states MAHLE in a press release.
Given the higher range of a Tesla, the potential 7 – 30% range savings a heat pump can offer during cold weather driving is a much higher number of miles than what you see with a lower range car. If a 250-mile Model 3 Standard Range Plus had this technology, it could potentially gain 20 miles or more depending on conditions.
https://www.currentautomotive.com/model ... -big-deal/
Exakt hur effektiv Tesla lösning är vid olika temperaturer återstår att se (TeslaBjörn, you have been summoned!), men helt klart är att det blir bättre med en värmepump än utan.
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Postat: 14 sep 2020 20:56
av Bjelke
Den kan väl iaf inte få sämre verkningsgrad än 1 iaf?

så aldrig sämre än utan skulle man
kunna säga, om man enbart ser till verkningsgrad alltså...
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Postat: 14 sep 2020 23:23
av LasseTM
Vet inte om någon läst denna men fler "bevis" på att det kommer värmepump. Ta det med en nypa salt dock men kan vi med leverans efter battery Day få en med värmepump?
https://m.benzinga.com/article/17488724
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Postat: 15 sep 2020 06:20
av Tomas L
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Postat: 15 sep 2020 08:04
av Leo
Så här såg det ut på en e-Golf med 24kWh batteri och 19 mils räckvidd enligt NEDC. Man kan säkert tänka sig att det är något liknande på Model Y. Till vänster är det km och nertill utetemperatur. Så visst gör värmepump nytta en hel del nytta vid -10 till +10.
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Postat: 15 sep 2020 08:06
av Zalman3
Leo skrev:Värmepump.jpg
Så här såg det ut på en e-Golf med 24kWh batteri och 19 mils räckvidd enligt NEDC. Man kan säkert tänka sig att det är något liknande på Model Y. Till vänster är det km och nertill utetemperatur. Så visst gör värmepump nytta en hel del nytta vid -10 till +10.
Bra höst och vår.
Värdelöst om det är mer än -20 grader.
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Postat: 15 sep 2020 08:15
av Leo
Zalman. Jag är själv uppväxt utanför Umeå och bott där i 30 år. Helt ärligt hur ofta är det ens -20 grader där

(I inlandet är det ofta kallare) Jag bor sedan 20 år i Mälardalen och här är det väldigt få dagar/år det är -20grader
Självklart gör en värmepump nytta i stora delar av Sverige en stor del av året.
Sen HUR mycket nytta och att det är begränsad och i princip 0 nytta vid -20grader är inget konstigt men det blir då lite ovanligare förhållanden för de allra flesta som bor i Sverige.
Varför är alltid fokus på de "statistiskt ovanliga fallen"

oavsett om det gäller dragvikt, utrymme i bilen, räckvidd, ekonomi eller hur de flesta bilar används och var de finns?
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Postat: 15 sep 2020 08:32
av Zalman3
Leo skrev:Zalman. Jag är själv uppväxt utanför Umeå och bott där i 30 år. Helt ärligt hur ofta är det ens -20 grader där

(I inlandet är det ofta kallare) Jag bor sedan 20 år i Mälardalen och här är det väldigt få dagar/år det är -20grader
Självklart gör en värmepump nytta i stora delar av Sverige en stor del av året.
Sen HUR mycket nytta och att det är begränsad och i princip 0 nytta vid -20grader är inget konstigt men det blir då lite ovanligare förhållanden för de allra flesta som bor i Sverige.
Varför är alltid fokus på de "statistiskt ovanliga fallen"

oavsett om det gäller dragvikt, utrymme i bilen, räckvidd, ekonomi eller hur de flesta bilar används och var de finns?
Det är minus 20 grader varje vinter i Umeå fortfarande.
Men klimatförändringar har helt klart gjort det varmare i Norrland.
Januari månadsmedeltemp Umeå flygplats
2019, -10,2
2003, -12,5
1987, -18,2
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da- ... sstatistik