Sida 2 av 3

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 05 sep 2020 01:10
av Dellinho
LarsL skrev:
Dellinho skrev:
Så du menar att det är inte så farligt att ladda så fort man har möjlighet, tex, när man handlar nån timme på Ica eller när man går i stan med sina kompisar?
Nej det är inte farligt att ladda en Tesla ofta med AC laddning, alltså från en laddbox. Bara du inte har ställt laddningen till 100% utan håller dig på en lägre nivå helst 80% men 90% kan också funka för bekvämligheten.

Men har du en under utvecklad bil där det inte går att ställa ner maxladdnivån som tex Leaf så bör du undvikas ansluta den när laddnivån är hög eller att ha den ansluten länge utan att köra eftersom batteriet slits ut av det.

Hoppas jag får min laddbox snart

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 02 jan 2021 23:04
av Lystico
Är det någon som har en bra guide på vad man ska titta efter på en begagnad model x?

Frugan och jag har börjat fundera om vi skulle sälja vår m3p och satsa på en X i stället.

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 03 jan 2021 00:16
av kenjon
Att vänta på en Y är inget alternativ?

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 03 jan 2021 09:18
av Yxel
Lystico skrev:
Är det någon som har en bra guide på vad man ska titta efter på en begagnad model x?

Frugan och jag har börjat fundera om vi skulle sälja vår m3p och satsa på en X i stället.
Drivaxlar, FW-dörrar som skaver/skavt. Annars är det vanliga begagnat-bil-saker.

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 03 jan 2021 09:33
av Lystico
kenjon skrev:
Att vänta på en Y är inget alternativ?
Ja Model Y är också ett alternativ, däremot så skulle det vara bra med 3 raden därav Model X.
Vi funderar nämligen på att göra oss av med fossilhäcken som vi använder i dag för längre resor med familjen.

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 03 jan 2021 12:09
av Gustafsson
Vill slå ett slag för aluminium karossen. Ju äldre bil, desto viktigare. amerikanska plåtbilar har inte bra rostskydd, och det gäller iaf även M3. MX bör hålla sig bättre med tiden, men är förstås redan lite ”omodern” jämfört med Y,

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 03 jan 2021 12:51
av taliz
Lystico skrev:
kenjon skrev:
Att vänta på en Y är inget alternativ?
Ja Model Y är också ett alternativ, däremot så skulle det vara bra med 3 raden därav Model X.
Vi funderar nämligen på att göra oss av med fossilhäcken som vi använder i dag för längre resor med familjen.
Kommer ju en 7-sits Y snart.

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 03 jan 2021 12:54
av taliz
Gustafsson skrev:
Vill slå ett slag för aluminium karossen. Ju äldre bil, desto viktigare. amerikanska plåtbilar har inte bra rostskydd, och det gäller iaf även M3. MX bör hålla sig bättre med tiden, men är förstås redan lite ”omodern” jämfört med Y,
Driftskostnaderna för en Y lär vara betydligt lägre. Man har nog råd att laga rätt mkt rost för den mellanskillnaden. ;)
Y och 3 består ju dock av en hel del aluminium.
Men sen är ju inte aluminium ett evighetsmaterial heller, det kan också korrodera och skapa problem.

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 03 jan 2021 14:45
av Svenssons
Lystico skrev:
kenjon skrev:
Att vänta på en Y är inget alternativ?
Ja Model Y är också ett alternativ, däremot så skulle det vara bra med 3 raden därav Model X.
Vi funderar nämligen på att göra oss av med fossilhäcken som vi använder i dag för längre resor med familjen.
Enligt Teslas beställningssida för Model Y: "Interiör med sju säten är tillgänglig 2021".

Är troligen lite längre väntetid än för 5 säten men man vet aldrig, varken 5 eller 7 produceras ju just nu i Giga Berlin.

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 03 jan 2021 15:36
av Monark1954
Lystico skrev:
Är det någon som har en bra guide på vad man ska titta efter på en begagnad model x?

Frugan och jag har börjat fundera om vi skulle sälja vår m3p och satsa på en X i stället.
6 eller 7 sits? 6 sist har bättre säten i andra raden, går packa mjuka väskor mellan sätena eller kylbox men inga långa saker går in bakifrån då 2:a raden inte har fällbara säten.
Stolar. 2016 och ett tag till hade även tillvalet fläktkylning. Superbra när det är varmt. Borta på nya bilar, de har bara värme men sköna framstolar.

Är stora skärmen (MCU) bytt? Kommer att gå sönder. En fördel att hela skärmen är bytt, ger bättre bild men numera byter även Tesla felande komponent i stället. Kolla vilka reparationsvillkor som finns nu från Tesla.
Värmeelementet verkar kunna gå sönder men rimligen omöjligt att bedöma på en begagnad. DVS fördel om den redan är bytt.
Jag har även bytt AC kompressor, lika värmeelement ovan.
X har aluminium kaross, du behöver inte leta rost.
Har bilen stenskottsfilm? En fördel, oskyddade ytor som min bakdörr blir blästrad.

Hur degraderat är batteriet? Svårt att kolla men det jag tror mest på är låna bilen och registrera hur många % ni laddat samt antal kWh. Tror mindre på räckvidd på mätaren i bilen. 90D modeller har eller kommer få en begränsning till max 90 kWh. Inte så dramatiskt men något längre laddtid från tomt till ca halvt. Kan inte utantill vad som gäller andra modeller vad gäller max laddeffekt när billen blir några år.

Kolla däckens mönster längst in. Kan vara 0 mm längst in men 5 mm längre ut. Inget avgörande men ett prutargument.

Knakande i framvagnen, jag har haft det i låg fart men det har gått över. Felet är hittat och inte orimligt dyrt att åtgärda.

Ljusramp, har bilen det +++. Orginal helljus är inte roligt att köra med.

Jag föredrar 20" sommar och 19" vinter. Sommarhjulen drar ca 10% mindre än de större tror jag. Här är tyckandet väldigt olika.

Knutar, du har ju vad jag vet 8 års drivlinegaranti i botten. Bör kännas vid kraftig acceleration om du provkör. Jag har inte bytt på 13.000 mil.

P eller inte P? Om du inte straffas av högre förmånsvärde för P versioner är det härligt men har kört utan P i en bil i 13.000 mil och även den är långt kvickare än de flesta andra bilar.

Autopilot eller vad du nu vill kalla det. Jag föredrar "navigate on autopilot" där bilen är duktig på filbyte och att hitta rätt avfart från en huvudväg. Min 2016 med en kamera på rutan kan hjälpligt byta fil på större flerfiliga vägar. Vet inte vilken modell fler kameror kom och viktigast har bilen "total självkörningsförmåga"? Då jag har det på alla bilar vet jag inte var gränsen går. Väljer du mellan olika bilar kan det vara värt att testa under körning om säljaren är oklar.

Drag.
Numera ingår det på nya bilar men hur är det på den begagnade du köper. Antar att fästet alltid sitter där men måste du köpa till en löstagbar dragkrok och vilken besiktning behövs om du vill ha drag och måste köpa till drag.

Ljudanläggningar. Från början fanns olika val, nya bilar har bara en variant. Vet ej när valbarheten togs bort. Bästa tillvalet Ultra Hi fi och nya bilar har toppenljud.

Fri laddning. Finns trådar om det men jag tror att med 2016 har bilen fri laddning om den inte har sålts begagnad via Tesla. De lär ta bort det. Någon gång 2017 blev det att fri laddning följer första ägare. Finns även en text i kunskapsbasen i forumet. Nya bilar betalar för laddning, även X. Inte dramatiskt men en av många faktorer.

AC laddning. Gick att uppgradera från 11 till 16 kW. Tror inte X har tidiga med 22 kW. Nu är 16kW standard. 16 kW har fördelar i glesbygd, främst förr.

Köldpaket var ett tillbehör första åren. Kolla om det ingår. Jag har rattvärme, värme i torkarnas viloläge .

Lycka till.

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 03 jan 2021 15:56
av Gustafsson
taliz skrev:
Gustafsson skrev:
Vill slå ett slag för aluminium karossen. Ju äldre bil, desto viktigare. amerikanska plåtbilar har inte bra rostskydd, och det gäller iaf även M3. MX bör hålla sig bättre med tiden, men är förstås redan lite ”omodern” jämfört med Y,
Driftskostnaderna för en Y lär vara betydligt lägre. Man har nog råd att laga rätt mkt rost för den mellanskillnaden. ;)
Y och 3 består ju dock av en hel del aluminium.
Men sen är ju inte aluminium ett evighetsmaterial heller, det kan också korrodera och skapa problem.
Det där kan man nog diskutera. En beg X jämfört med en ny Y. Man får ju lite mer bil med en X också. Finns väldigt många variabler att ta hänsyn till.

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 08 jan 2021 09:39
av Lystico
Monark1954 skrev:
Lystico skrev:
Är det någon som har en bra guide på vad man ska titta efter på en begagnad model x?

Frugan och jag har börjat fundera om vi skulle sälja vår m3p och satsa på en X i stället.
6 eller 7 sits? 6 sist har bättre säten i andra raden, går packa mjuka väskor mellan sätena eller kylbox men inga långa saker går in bakifrån då 2:a raden inte har fällbara säten.
Stolar. 2016 och ett tag till hade även tillvalet fläktkylning. Superbra när det är varmt. Borta på nya bilar, de har bara värme men sköna framstolar.

Är stora skärmen (MCU) bytt? Kommer att gå sönder. En fördel att hela skärmen är bytt, ger bättre bild men numera byter även Tesla felande komponent i stället. Kolla vilka reparationsvillkor som finns nu från Tesla.
Värmeelementet verkar kunna gå sönder men rimligen omöjligt att bedöma på en begagnad. DVS fördel om den redan är bytt.
Jag har även bytt AC kompressor, lika värmeelement ovan.
X har aluminium kaross, du behöver inte leta rost.
Har bilen stenskottsfilm? En fördel, oskyddade ytor som min bakdörr blir blästrad.

Hur degraderat är batteriet? Svårt att kolla men det jag tror mest på är låna bilen och registrera hur många % ni laddat samt antal kWh. Tror mindre på räckvidd på mätaren i bilen. 90D modeller har eller kommer få en begränsning till max 90 kWh. Inte så dramatiskt men något längre laddtid från tomt till ca halvt. Kan inte utantill vad som gäller andra modeller vad gäller max laddeffekt när billen blir några år.

Kolla däckens mönster längst in. Kan vara 0 mm längst in men 5 mm längre ut. Inget avgörande men ett prutargument.

Knakande i framvagnen, jag har haft det i låg fart men det har gått över. Felet är hittat och inte orimligt dyrt att åtgärda.

Ljusramp, har bilen det +++. Orginal helljus är inte roligt att köra med.

Jag föredrar 20" sommar och 19" vinter. Sommarhjulen drar ca 10% mindre än de större tror jag. Här är tyckandet väldigt olika.

Knutar, du har ju vad jag vet 8 års drivlinegaranti i botten. Bör kännas vid kraftig acceleration om du provkör. Jag har inte bytt på 13.000 mil.

P eller inte P? Om du inte straffas av högre förmånsvärde för P versioner är det härligt men har kört utan P i en bil i 13.000 mil och även den är långt kvickare än de flesta andra bilar.

Autopilot eller vad du nu vill kalla det. Jag föredrar "navigate on autopilot" där bilen är duktig på filbyte och att hitta rätt avfart från en huvudväg. Min 2016 med en kamera på rutan kan hjälpligt byta fil på större flerfiliga vägar. Vet inte vilken modell fler kameror kom och viktigast har bilen "total självkörningsförmåga"? Då jag har det på alla bilar vet jag inte var gränsen går. Väljer du mellan olika bilar kan det vara värt att testa under körning om säljaren är oklar.

Drag.
Numera ingår det på nya bilar men hur är det på den begagnade du köper. Antar att fästet alltid sitter där men måste du köpa till en löstagbar dragkrok och vilken besiktning behövs om du vill ha drag och måste köpa till drag.

Ljudanläggningar. Från början fanns olika val, nya bilar har bara en variant. Vet ej när valbarheten togs bort. Bästa tillvalet Ultra Hi fi och nya bilar har toppenljud.

Fri laddning. Finns trådar om det men jag tror att med 2016 har bilen fri laddning om den inte har sålts begagnad via Tesla. De lär ta bort det. Någon gång 2017 blev det att fri laddning följer första ägare. Finns även en text i kunskapsbasen i forumet. Nya bilar betalar för laddning, även X. Inte dramatiskt men en av många faktorer.

AC laddning. Gick att uppgradera från 11 till 16 kW. Tror inte X har tidiga med 22 kW. Nu är 16kW standard. 16 kW har fördelar i glesbygd, främst förr.

Köldpaket var ett tillbehör första åren. Kolla om det ingår. Jag har rattvärme, värme i torkarnas viloläge .

Lycka till.
Tack för en utförlig information!

Det är 6 sits som intresserar oss mest, det enda nackdelen är att vi tycker bilarna är dyra helt nya så det kommer bli en begagnad. Min fru är däremot orolig för FWD att de kommer kräva omfattande reparationer framöver vilket gör att man helst vill ha en bil som har garanti kvar.

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 10 jan 2021 19:56
av alma83
Hej, detta är mitt första inlägg men jag har följt många trådar här. Är i samma situation som du. Letar efter en 6 sits Model X (fyra barn). Jag funderar på en begagnad 90d eller 100d. Hittar lite olika åsikter om skillnaden, degradering etc. Hur ser man om batteriet är välskött? Står sig 100d bättre i längden vad gäller degradering?

Jag tänker att AP2 är ett måste så att man kan uppgradera till FSD i framtiden även om många på forat verka tycka att AP1 är bättre.

Vad jag förstår har 2016 års Model X en del barnsjukdomar. ÄR det skillnad på en från mitten av 2016 och en från början av 2017?

Fri supercharge är väl bara en "gimmick" och inte värt så mycket?

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 10 jan 2021 22:41
av Legato
alma83 skrev:
Hej, detta är mitt första inlägg men jag har följt många trådar här. Är i samma situation som du. Letar efter en 6 sits Model X (fyra barn). Jag funderar på en begagnad 90d eller 100d. Hittar lite olika åsikter om skillnaden, degradering etc. Hur ser man om batteriet är välskött? Står sig 100d bättre i längden vad gäller degradering?

Jag tänker att AP2 är ett måste så att man kan uppgradera till FSD i framtiden även om många på forat verka tycka att AP1 är bättre.

Vad jag förstår har 2016 års Model X en del barnsjukdomar. ÄR det skillnad på en från mitten av 2016 och en från början av 2017?

Fri supercharge är väl bara en "gimmick" och inte värt så mycket?
Jag har (numera) också fyra barn och har ägt en 6-sits X75, en 5 sits X100 och nu en 7-sits XP100.

Vill börja med att råda dig att noga fundera igenom 6 vs 7-sits. 6-sits är verkligen lyxigare och är barnen långa så sitter man bra mycket bekvämare i tredje raden i den. Men... En sexsits med alla platser upptagna lastar ganska lite. För oss hade den helt enkelt inte funkat. Det gör en stor skillnad när man ska på semester att kunna vika ena stolen i tredje raden i 7-sits och packa där. Så fundera på vilket som är viktigast!

Barnsjukdomar skulle jag inte oroa mig alltför mycket för. Tror det mest varit FWD det varit en del problem med och vanligast då skav på lacken på insidan av dörrarna. Vår första X som var en 2016 var helt problemfri (bortsett från lite skav under dörrarna).

Tänk också på att hoppet från X90 till X100 är större än från X75 till X90. Personligen hade jag mycket hellre tagit en långmilad X100 än en X90 med få mil. Det är stor skillnad att ha ca 98 kWh (exkl degradering) jämfört med ca 83 kWh... I en X tycker jag verkligen man har nytta av det pga den höga förbrukningen. Deusstom har just 90-batteriet bevisligen haft stora problem med degradering och begränsad laddhastighet.

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 11 jan 2021 05:58
av alma83
Tack för mycket bra input.

Vad gäller val mellan 6- och 7-sits tänker jag att det blir svårt att kommunicera med barnen i bakersta raden. Hur upplever ni det? Är de inte så stora ännu blir det väl svårt att ens se dem med så höga säten? Jag hade tänkt att det skulle gå att packa lite mellan framsätena och dessutom ha en box på dragkroken. Någon erfarenhet av det? Du har övertygat mig angående 100d. Ska leta efter en sådan. Problemet nu är ju att jag hade bestämt mig för 6-sits men blir lite osäker. Har IRL bara sett den gamla 7-sits modellen. Den nya har jag bara sett på video och jag tycker det verkar rätt tight och ser lite klaustrofobiskt ut... Är det inte också lättare för barnen att själva kliva i och ur en 6-sits?
En annan fråga vad gäller 6-sits. När jag provkörde noterade jag att andra radens säten måste positioneras relativt långt bak med mycket benutrymme för andra radens passagerare på bekostnad av tredje radens dito. Annars gnäller bilen om att sätena inte är låsta. Är det säkert att köra även om man flyttar fram sätena lite och de är ”olåsta” enligt bilen?

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 11 jan 2021 09:03
av Svenssons
Jag har den klassiska 7-sitsiga Model X P90D och skulle nog välja en 6-sitsig ifall jag skulle välja idag. Den nya med 7 säten är visserligen mycket mer praktisk men soffan är inte alls lika bekväm att sitta i som monopost-stolarna. Det blir dock mer instängt med 7 säten än 6 säten och med 6 säten behöver inte de i andra raden kliva ut när en i tredje raden ska ut, det går ju att ta sig ut via mitten. Det blir visserligen mindre utrymme men det är ju endast när man har full packning och 5 passagerare som detta märks. Barnens favoritsäte undantaget det främre passagerarsätet är dock mittensätet i andra raden. Ger bäst sikt framåt och minst risk att behöva gå ut och fixa något. Det är dock en fördel med ett mellanrum mellan platserna om man har ungar som gärna bråkar med varandra men det kanske vi är ensamma om...

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 11 jan 2021 09:15
av fth
Svenssons skrev:
Jag har den klassiska 7-sitsiga Model X P90D och skulle nog välja en 6-sitsig ifall jag skulle välja idag. Den nya med 7 säten är visserligen mycket mer praktisk men soffan är inte alls lika bekväm att sitta i som monopost-stolarna. Det blir dock mer instängt med 7 säten än 6 säten och med 6 säten behöver inte de i andra raden kliva ut när en i tredje raden ska ut, det går ju att ta sig ut via mitten. Det blir visserligen mindre utrymme men det är ju endast när man har full packning och 5 passagerare som detta märks. Barnens favoritsäte undantaget det främre passagerarsätet är dock mittensätet i andra raden. Ger bäst sikt framåt och minst risk att behöva gå ut och fixa något.
Jag har också monopost 7-sits, och är precis som du rätt kluven, 7-sits vill jag fortfarande ha, men bagageutrymmet är ju bedrövligt litet för en så stor bil när man inte kan fälla andra raden.

Å andra sidan är monopost helt oslagbara vad gäller komfort för baksätespassagerare...
Svenssons skrev:
Det är dock en fördel med ett mellanrum mellan platserna om man har ungar som gärna bråkar med varandra men det kanske vi är ensamma om...
Ja, det fenomenet har jag aldrig ens hört talas om, mina barn talar hövligt och civiliserat med varandra under alla omständigheter :D :D :roll: :roll:

/fth

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 11 jan 2021 09:28
av fth
alma83 skrev:
När jag provkörde noterade jag att andra radens säten måste positioneras relativt långt bak med mycket benutrymme för andra radens passagerare på bekostnad av tredje radens dito. Annars gnäller bilen om att sätena inte är låsta. Är det säkert att köra även om man flyttar fram sätena lite och de är ”olåsta” enligt bilen?
Du skall absolut inte köra med passagerare i andra raden med stolarna olåsta, men om du använder rätt reglage så förblir stolarna låsta även när du flyttar fram andra raden.

Det är alltså två olika reglage som hanterar detta:

Ett reglage på sidan av stolsryggen (eller på skärmen) sköter att flytta fram/bak stolarna när du skall komma åt tredje raden eller skjuta fram stolarna för att få större lastutrymme. Detta skall du alltså inte använda för att "distribuera benutrymme".

Ett annat reglage på sidan av stolssitsen skjuter stolarna fram/bak för att justera benutrymme på andra/tredje raden, vid denna justering så förblir stolarna låsta.

/fth

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 11 jan 2021 10:29
av [JM]
Gällande box på kroken så har jag kör MTR Backbox i två år nu och den funkar kanon.


Bra:
*Enkel att montera av/på.
Jag tar av den när vi kommer fram till slutmålet för att enklare kunna parkera.
*Lätt att packa i och vinkla ner/bak så att man kommer åt bagaget.
*Förlängare på sidorna så att man kan välja hur mkt utrymme man behöver.
*Boxen rymmer ca 4 uppsättingar slalomskidor + stavar. 6 Hjälmar och ryggskydd med utrymme över för småplock.
*De längsta förlängarna gör boxen nästan lika bred som en MX. Men sticker inte ut. Saknas nån cm.
*Ingen påverkan på förbrukning.

Dåligt:
*Skymmer backkameran och sensorerna bak.
*Lite pyssligt att få dit elkontakten. Mest pga Teslas placering/vinkel av kontakten.
*utrymmet mellan nervikt box och bakre stötfångare är så smalt att man precis får plats men man skitar lätt ner byxorna.
*Skidor längre än ca 170cm kräver att man lossar på ena sidoförlängaren för att plocka i/ur skidorna.

Glöm inte:
*Beställa extra reg-plåt hos transportstyrelsen.
Tar 1-2 veckor att få hem efter att du betalt.
*Köpa till sidoförlängare

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 11 jan 2021 13:15
av alma83
fth skrev:

Ett annat reglage på sidan av stolssitsen skjuter stolarna fram/bak för att justera benutrymme på andra/tredje raden, vid denna justering så förblir stolarna låsta.

/fth

Detta visste jag inte! Då bir det definitivt en 6-sits.

Vad gäller degradering av batteri förefaller det finnas delade meningar om hur allvarlig den egentlige är för 90d, men tillräckligt många har uttryckt sig negativt för att jag ska undvika det. Hur är det för 75d? Vad jag kan se på andrahandsmarknaden är 75d betydligt lägre i pris. Eller är batteriet för litet för en MX? Nyare begagnade 100d är så högt prissatta att man lika gärna kan köpa en ny nu när priserna har justerats. Dessutom bör ju priserna justeras ännu mer nu när dollarn har gått ner nästan 20% mot kronan.

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 11 jan 2021 13:20
av Svenssons
alma83 skrev:

Vad gäller degradering av batteri förefaller det finnas delade meningar om hur allvarlig den egentlige är för 90d, men tillräckligt många har uttryckt sig negativt för att jag ska undvika det. Hur är det för 75d? Vad jag kan se på andrahandsmarknaden är 75d betydligt lägre i pris. Eller är batteriet för litet för en MX? Nyare begagnade 100d är så högt prissatta att man lika gärna kan köpa en ny nu när priserna har justerats. Dessutom bör ju priserna justeras ännu mer nu när dollarn har gått ner nästan 20% mot kronan.
Det är inte pga degradering som 90D inte är förstavalet. 90D har väl 82kWh batterikapacitet utan degradering och 100D har 98kWh och 75D har kanske 74kWh. Det blir alltså ett rätt stort hopp från 90-100 (16 kWh) och inte så stort hopp som man tror mellan 75D och 90D (8 kWh).

Olika räckvidder för olika batteripack: https://teslatap.com/articles/selecting ... tery-size/

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 11 jan 2021 14:09
av Lystico
alma83 skrev:
fth skrev:

Ett annat reglage på sidan av stolssitsen skjuter stolarna fram/bak för att justera benutrymme på andra/tredje raden, vid denna justering så förblir stolarna låsta.

/fth

Detta visste jag inte! Då bir det definitivt en 6-sits.

Vad gäller degradering av batteri förefaller det finnas delade meningar om hur allvarlig den egentlige är för 90d, men tillräckligt många har uttryckt sig negativt för att jag ska undvika det. Hur är det för 75d? Vad jag kan se på andrahandsmarknaden är 75d betydligt lägre i pris. Eller är batteriet för litet för en MX? Nyare begagnade 100d är så högt prissatta att man lika gärna kan köpa en ny nu när priserna har justerats. Dessutom bör ju priserna justeras ännu mer nu när dollarn har gått ner nästan 20% mot kronan.

Jag kanske är cynisk men tror/hoppas att Model X priser går ned i samband med model Y kommer till Sverige.

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 11 jan 2021 14:20
av fth
alma83 skrev:
Vad gäller degradering av batteri förefaller det finnas delade meningar om hur allvarlig den egentlige är för 90d, men tillräckligt många har uttryckt sig negativt för att jag ska undvika det.
Jag har 90-batteriet och har väldigt liten degradering, det tror jag inte du behöver oroa dig för specifikt.

Det är dock rätt stor skillnad i användbar kapacitet med 100-batteriet, mer än vad siffrorna antyder, 81.8 vs 98.4 kWh, dvs du får 20% bättre räckvidd jämfört med 90-batteriet.

/fth

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 11 jan 2021 14:47
av alma83
fth skrev:
Jag har 90-batteriet och har väldigt liten degradering, det tror jag inte du behöver oroa dig för specifikt.

Det är dock rätt stor skillnad i användbar kapacitet med 100-batteriet, mer än vad siffrorna antyder, 81.8 vs 98.4 kWh, dvs du får 20% bättre räckvidd jämfört med 90-batteriet.

/fth

Tack för alla svar! Nu lutar jag åt att köpa en 6 sits 75d (kommer att räcka till 95% av alla resor) eller en 100d (varför inte). Blir en box på dragkroken, dock inte den groteskt stora aluminum boxen som Bjorn Nyland visade på sin YouTube-video (ska ju inte frakta kroppar...).

Re: Tesla Model X köpråd

Postat: 11 jan 2021 16:25
av Legato
alma83 skrev:
fth skrev:
Jag har 90-batteriet och har väldigt liten degradering, det tror jag inte du behöver oroa dig för specifikt.

Det är dock rätt stor skillnad i användbar kapacitet med 100-batteriet, mer än vad siffrorna antyder, 81.8 vs 98.4 kWh, dvs du får 20% bättre räckvidd jämfört med 90-batteriet.

/fth

Tack för alla svar! Nu lutar jag åt att köpa en 6 sits 75d (kommer att räcka till 95% av alla resor) eller en 100d (varför inte). Blir en box på dragkroken, dock inte den groteskt stora aluminum boxen som Bjorn Nyland visade på sin YouTube-video (ska ju inte frakta kroppar...).
Hur bra en 75a är beror helt på hur ditt körmönster ser ut. Kör du sällan långt så är det ett bra och prisvärt alternativ.

Kör du ofta långt så skulle jag definitivt sikta på en 100 dock. Det bökiga med 75an är inte (främst) räckvidden utan kombinationen av lägre laddhastighet (den har 350 volts batteri vs 400 volt för övriga, dvs den laddar 12,5% långsammare) och att man ofta blir tvungen att ladda till hög SOC för att klara sin delsträcka (framförallt vintertid).

Lägre laddhastighet i grunden, samt det faktum att man ofta får ladda till hög SOC (där laddningen går extremt långsamt) gör att man på långresa utan problem kan få stå dubbelt så lång tid vid laddare med en X75 som med en X100.