Nya officiella bilder på Model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Re: Nya officiella bilder på Model X

Inlägg av matbl »

TiborBlomhall skrev:
Priset tycker jag är sensationellt!
Endast $2,000 mer än motsvarande Model S :o

I svenska priser skulle det motsvara dryga 20,000 kronor extra för Model X isf motsvarande Model S. Vi får se vart priserna för de mer modest utrustade bilarna hamnar.

Eller har de börjat tänka tvärtom om Signature modellerna säljs för lägre pris än ordinarie modellerna kommer kosta?
Om jag minns rätt från referal-tävlingen så skulle en "fully loaded model x" kosta ca $25000 mer än basversionen. Om fully loaded är ca $145000 så blir ju basversionen $120000.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

matbl skrev:
Om jag minns rätt från referal-tävlingen så skulle en "fully loaded model x" kosta ca $25000 mer än basversionen. Om fully loaded är ca $145000 så blir ju basversionen $120000.
Du minns rätt - kollade just upp det. Men det kan helt omöjligt stämma - prisvariationen måste vara mycket större än så mellan grundutförande och maxad. Bara ludicrous kostar ju 10k USD. Då skulle alla övriga tillbehör tillsammans bara kosta 15k USD?
Det är nog rimligt att Model X kommer vara prissatt väldigt likt Model S. De har pratat om ca. 5% skillnad tidigare och det tror jag stämmer.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

matbl skrev:
Amerikanskt pris, dollarkurs på 8,45 och sen 25% moms blir dryga 1,5 mille. Och då är det inget påslag för frakt, tull (det är tull även på bildelar till EU tror jag) och sammansättning i europa...
Jäpp, verkar vara 3-5 % tull på bildelar, beroende på vad det är för typ av del, mot 10 % för ihopbyggda bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare

Inlägg av elulf »

[quote="matbl"
Om jag minns rätt från referal-tävlingen så skulle en "fully loaded model x" kosta ca $25000 mer än basversionen. Om fully loaded är ca $145000 så blir ju basversionen $120000.[/quote]

Det var väl en "fully loaded founders series" det gällde, förmodligen är då basversionen motsvarande Model S P90D med schysst färg och inredning. Sen finns 25 k$ ytterligare tillbehör att välja till.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Fortfarande ingen bild framifrån(?). Var det planerat att det skulle läcka? :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Ny bild på X:en i mytesla kontot.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

AGCF skrev:
Fortfarande ingen bild framifrån(?). Var det planerat att det skulle läcka? :)
Dels är bilden under My Tesla uppdaterad och dels är det några i USA som har fått tillgång till Design Studion som jag förstår det som. Tesla Motors verkar medvetet valt att inte visa hela bilden utan endast snett bakifrån. Det är enda bilden utifrån som syns i Design Studion. Kan knappast kalla det läcka utan kontrollerad release av Design Studio för Model X.
SR-71-BlackBird skrev:
Ny bild på X:en i mytesla kontot.

För mig är det samma bild som finns från trådskapandet. De har inte bytt igen under dagen vad jag kan se.

EDIT:
Såg nu att de har lagt till följande följt av min adress:
Shipping.png
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Är på semester och inflikade det då jag skummade och såg någon som ville veta om det var en officiell bild, nu återgår jag till solandet :)
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

danni skrev:
"Falcon Wing rear doors ..."
X-wing skulle passa bättre IMHO ;-)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
TiborBlomhall skrev:
Varifrån fick du för dig det?

Kostar $143,750 fullutrustad inkl Ludicrous, endast $4,250 mer än motsvarande utrustad Model S!
Priserna i USA är utan skatt. I Sverige betalar vi minimum 25% skatt på allt vi köper, till allas glädje! Och politikerna säger visst att det är häftigt att betala skatt, så då är det så!
Önskar att jag kunde betalt mycket mer i skatt - varför kunde inte bilen kostat 2,4 miljoner istället? Det hade varit ännu häftigare!
Du har väl inte betalat nån skatt alls på din Tesla ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
Nej, om man nu inte räknar kommunskatt, statsskatt, arbetsgivarskatt, förmögenhetsskatt och vinstskatt som skatt.
Bilen är bara befriad från mervärdesskatt i Norge, alla andra skatter får jag snällt betala. Men det är ju bara häftigt. Det är ju häftigt att betala skatt och Norska staten är ju i stort behov av pengar... skitland.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Bilen är bara befriad från mervärdesskatt i Norge, alla andra skatter får jag snällt betala.
Mjae, mervärdesskatt + deras särskilda skatt på cylindervolym, effekt och vikt, dessutom.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Nya officiella bilder på Model X

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Mjae, mervärdesskatt + deras särskilda skatt på cylindervolym, effekt och vikt, dessutom.
Du refererar till den särskilda miljöavgift som man lagt på bilar med ottomotor som förorenar. Det är knappast en skatt som Model S skulle haft hur man än vänder och vrider på det, inte minst eftersom Model S saknar ottomotor.

Med samma argument kan man ju också hävda att en käxchoklad är skattebefriad, eftersom man inte behöver betala ottomotons särskilda miljöavgift på den...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Bakifrån ser X ut som en bajsnödig model S.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Niclas skrev:
Brukar din Model S vara bajsnödig?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Niclas skrev:
Brukar din Model S vara bajsnödig?
Oj oj, här var en Model X-reservant som blev förnärmad :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Nej min S har inga förstoppningsproblem som X ser ut att ha-:)

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Jag ändrar mig; model X ser grym ut! Bättre så?

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Niclas skrev:
Jag ändrar mig; model X ser grym ut! Bättre så?
Ja :)

Skitbra med en modell till, när Model 3 kommer de ha fler modeller än Saab hade stundvis (9-5 +9-3). Alla hittar nått de vill ha :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
danni skrev:
Du refererar till den särskilda miljöavgift som man lagt på bilar med ottomotor som förorenar. Det är knappast en skatt som Model S skulle haft hur man än vänder och vrider på det, inte minst eftersom Model S saknar ottomotor.

Med samma argument kan man ju också hävda att en käxchoklad är skattebefriad, eftersom man inte behöver betala ottomotons särskilda miljöavgift på den...
Det är inte en avgift specifikt på ottomotorer - det är en avgift på nya bilar (även med andra motortyper än ottomotor, t.ex. dieselmotor eller wankelmotor). Skatten räknas ut med separata komponenter baserade på vikt, motoreffekt, NOx-utsläpp, CO2-utsläpp, respektive slagvolym. Din bil saknar förvisso de tre sistnämnda, men den har ju ändå, till skillnad från en kexchoklad, både vikt och motoreffekt i överflöd. Så skulle man följa lagen till punkt och pricka och räkna ut avgiften för en Model S skulle den ändå blivit rejält hög (över 1,3 miljoner NOK i avgift för en P85D om jag lyckats få till formeln rätt). Det krävs ett aktivt undantag för att befria elbilar från den här skatten, och även om det är helt och fullt rimligt med tanke på lagens syfte, så kan man inte säga riktigt detsamma om en kexchoklad.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag går emot strömmen och säger att Model X ser grymt snygg ut!

SUV och MPV brukar ofta bli väldigt fula men Model X ser smäcker ut! Speciellt för en sjusitsig familjebuss!

Den kommer nog stjäla en och annan Model S kund med sin häftiga vindruta, individuellt elektriskt justerbara baksäten och falkvingedörrar. Ventilerade säten och dragkrok kan dyka upp i Model S också men inte sånt.

Glöm inte att vinkeln snett bakifrån är inte den mest fördelaktiga för en bil heller.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

De verkar ju dölja fronten ganska noga. Jag hoppas verkligen att den blir en positiv överraskning och inte lika snäll som den de visade tidigare.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Hur funkar vindrutan egentligen i solsken, blir man inte väldigt bländad, eller finns det nedfällbara solskydd?

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Niclas skrev:
Hur funkar vindrutan egentligen i solsken, blir man inte väldigt bländad, eller finns det nedfällbara solskydd?
Den ser rejält tonad ut på bilden. Det har spekulerats i att rutan ska vara elektrokrom och alltså gå att tona elektriskt via skärmen.
Användarvisningsbild
dirrus
Teslaägare

Inlägg av dirrus »

Niclas skrev:
Kollar man bilden på interiören på första sidan i denna tråden så ser det ut som att det finns solskydd ovanför dörren som man kan fälla ut.
Skriv svar