Min poäng var att EQS skall försöka matcha model S i ”elbils metrics” som räckvidd, laddhastighet osv.
EQS är väl ute på marknaden innan Model S Plaid?
Om vi pratar vanliga bil metrics som komfort, ljudnivå, byggkvalite, teknik på tex. nya S-Klass W223 så är det väl bara dumt att jämföra mot en model S det är inte samma division.
Är det ens möjligt att få det där till att bli en snygg bil med de proportionerna?
Dom säger att produktionen ska börja första halvan det här året men ändå pratar dom om 2022 EQS, borde inte dom första vara 2021 års modell?
MY22 är från 1/7-2021, så bilarna som tillverkas innan dess ligger troligtvis som förproduktion.
Re: Mercedes EQS
Postat: 05 apr 2021 15:53
av vigge50
Nu har Mercedes släppt en hel del ny information och ja, 0,20 i Cd värde är ju riktigt grymt. Det tillsammans med bland annat 108 kWh användbar kapacitet leder till en räckvidd på 770 km enligt WLTP. Garanti på 10 år och 25 000 mil gör batteriet är också trevligt.
Nu har Mercedes släppt en hel del ny information och ja, 0,21 i Cd värde är ju riktigt grymt. Det tillsammans med bland annat 108 kWh användbar kapacitet leder till en räckvidd på 770 km enligt WLTP. Garanti på 10 år och 25 000 mil gör batteriet är också trevligt.
Står till och med 0,20 där. "A world record. First production car with a cd value from 0.20"
Re: Mercedes EQS
Postat: 05 apr 2021 16:33
av vigge50
Anonymous FTW skrev:
vigge50 skrev:
Nu har Mercedes släppt en hel del ny information och ja, 0,21 i Cd värde är ju riktigt grymt. Det tillsammans med bland annat 108 kWh användbar kapacitet leder till en räckvidd på 770 km enligt WLTP. Garanti på 10 år och 25 000 mil gör batteriet är också trevligt.
Står till och med 0,20 där. "A world record. First production car with a cd value from 0.20"
Skrev visst fel, korrigerat
Re: Mercedes EQS
Postat: 05 apr 2021 16:34
av Bjelke
Ja dom har ju en riktigt bra historia kring luftmotstånd (och höga hastigheter)
Re: Mercedes EQS
Postat: 05 apr 2021 17:14
av Off Grid Byggaren
De presenterar en ny metod för att ladda:
Drive to the charging station, open the flap, insert the connector and the power starts to flow: this is how easy the charging process is with the EQS, thanks to Plug & Charge.
The new charging method is offered by Mercedes me Charge.
Re: Mercedes EQS
Postat: 05 apr 2021 17:41
av OfarligTesla
Som elbil verkar den ändå rätt bra, har dock en känsla av att den kommer bli galet dyr (som nog sig bör eftersom det är en S-klass). Återstår också att se hur de gör med infotainmentsystemet, kommer det finnas Spotify, YouTube och Netflix inbyggt t.ex..
Tror nog dock det enda som får mig att välja denna framför en Model S skulle vara om den kommer med laglig nivå 3 självkörning inom EU (och Tesla inte börjar prata om det), inte bara Tyskland som de pratat om tidigare.
Re: Mercedes EQS
Postat: 05 apr 2021 18:42
av Bjelke
Off Grid Byggaren skrev:
De presenterar en ny metod för att ladda:
Drive to the charging station, open the flap, insert the connector and the power starts to flow: this is how easy the charging process is with the EQS, thanks to Plug & Charge.
The new charging method is offered by Mercedes me Charge.
With an operating range of up to 770 kilometres (WLTP) and an output of up to 385 kW, the powertrain of the EQS also meets every expectation of a progressive saloon in the S-Class segment. All EQS models have an electric powertrain (eATS) at the rear axle, while the versions with 4MATIC also have an eATS at the front axle.
* Modular drive concept for high overall performance and long range
* EQS from Mercedes-EQ, with 245 to 385 kW plus an even more powerful performance version
* The electrical consumption1 of the EQS 450+, NEDC: combined electrical consumption:
* 19.1-16.0 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km
* The electrical consumption1 of the EQS 580 4MATIC+, NEDC: combined electrical consumption: 20.0-16.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km
* Max. torque transmission output: 568 Nm (EQS 450+) resp. 855 Nm (EQS 580 4MATIC)
* WLTP ranges of up to 770 kilometres are possible depending on vehicle equipment and configuration
* Top speed limited to 210 km/h
* Modular battery concept
* Possibility of over-the-air updates for the battery management system
* 400-volt architecture
* Two battery sizes depending on power and drive (rear or 4MATIC)
* With usable energy content of 90 or 107.8 kWh
* With ten or twelve cell modules
* With pouch or hard-case cells
Vi kan alltså se att tillgängligt batteri är upp till 107,8 kWh. Vidare går det att se att i den enklare 450+ är förbrukningen i blandad körning mellan 1,60 och 1,91 kWh / mil enligt NEDC. Det ger oss räckvidder på 56,7 till 67,4 NEDC-mil. Hur kan man då skriva 77 mil? Ja, det står WLTP upp till 77 mil och det tolkar jag som att man tagit den lättaste WLTP-cykeln. Tänker jag helt galet nu eller får vi förbereda oss på helt andra siffror än vad som kommunicerats ut? Det är ju inte så att bilen verkar dålig på något sätt men det ser ju ut som att den först ger intryck av att slå vanliga Model S LR för att istället riskera att slåss med en Model 3 LR.
Re: Mercedes EQS
Postat: 05 apr 2021 19:49
av OfarligTesla
Franz skrev:
Vi kan alltså se att tillgängligt batteri är upp till 107,8 kWh. Vidare går det att se att i den enklare 450+ är förbrukningen i blandad körning mellan 1,60 och 1,91 kWh / mil enligt NEDC. Det ger oss räckvidder på 56,7 till 67,4 NEDC-mil. Hur kan man då skriva 77 mil? Ja, det står WLTP upp till 77 mil och det tolkar jag som att man tagit den lättaste WLTP-cykeln. Tänker jag helt galet nu eller får vi förbereda oss på helt andra siffror än vad som kommunicerats ut? Det är ju inte så att bilen verkar dålig på något sätt men det ser ju ut som att den först ger intryck av att slå vanliga Model S LR för att istället riskera att slåss med en Model 3 LR.
Skulle nog tro att WLTP hamnar på 77 mil, frågan är dock vad nya Model S LR hamnar på när den är testad och klar. Antingen har de gjort batteriet mindre i nya S eller så väntar de helt enkelt tills den är klar och de kan testa den innan de justerar räckvidden. Sen lär ju en EQS kosta som en Plaid+ så det vore ju inte konstigt om den slår en LR vad gäller räckvidd.
Re: Mercedes EQS
Postat: 05 apr 2021 21:09
av HelectriC
Tydligen har man helt gratis bruk av ionity första året om man köper en EQS. Dvs både abonnemang OCH kWh-kostnad. Jag tror EQS blir ett autobahnlok av rang och säkert populär hos tyskar med lite kött på plånboken. Själva kostnaden för laddning lär inte vara något problem för dessa personer, men det ser ju bra ut på samma sätt som när Tesla hade samma prismodell.
Re: Mercedes EQS
Postat: 05 apr 2021 21:18
av martinot
HelectriC skrev:
Tydligen har man helt gratis bruk av ionity första året om man köper en EQS. Dvs både abonnemang OCH kWh-kostnad.
Ovanligt, men snyggt och bra marknadsföring!
Re: Mercedes EQS
Postat: 05 apr 2021 21:29
av Off Grid Byggaren
400 volt batterispänning. and a
fast-charging capacity of 200 kW
Undrar varför de inte går på 800 volt?
25 000 mil batterigaranti låter ju bra.
Re: Mercedes EQS
Postat: 05 apr 2021 21:29
av HelectriC
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Tydligen har man helt gratis bruk av ionity första året om man köper en EQS. Dvs både abonnemang OCH kWh-kostnad.
Ovanligt, men snyggt och bra marknadsföring!
Är dock osäker på om det gäller i alla länder eller enbart för de som säljs i Tyskland. Återstår att se.
With an operating range of up to 770 kilometres (WLTP) and an output of up to 385 kW, the powertrain of the EQS also meets every expectation of a progressive saloon in the S-Class segment. All EQS models have an electric powertrain (eATS) at the rear axle, while the versions with 4MATIC also have an eATS at the front axle.
* Modular drive concept for high overall performance and long range
* EQS from Mercedes-EQ, with 245 to 385 kW plus an even more powerful performance version
* The electrical consumption1 of the EQS 450+, NEDC: combined electrical consumption:
* 19.1-16.0 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km
* The electrical consumption1 of the EQS 580 4MATIC+, NEDC: combined electrical consumption: 20.0-16.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km
* Max. torque transmission output: 568 Nm (EQS 450+) resp. 855 Nm (EQS 580 4MATIC)
* WLTP ranges of up to 770 kilometres are possible depending on vehicle equipment and configuration
* Top speed limited to 210 km/h
* Modular battery concept
* Possibility of over-the-air updates for the battery management system
* 400-volt architecture
* Two battery sizes depending on power and drive (rear or 4MATIC)
* With usable energy content of 90 or 107.8 kWh
* With ten or twelve cell modules
* With pouch or hard-case cells
Vi kan alltså se att tillgängligt batteri är upp till 107,8 kWh. Vidare går det att se att i den enklare 450+ är förbrukningen i blandad körning mellan 1,60 och 1,91 kWh / mil enligt NEDC. Det ger oss räckvidder på 56,7 till 67,4 NEDC-mil. Hur kan man då skriva 77 mil? Ja, det står WLTP upp till 77 mil och det tolkar jag som att man tagit den lättaste WLTP-cykeln. Tänker jag helt galet nu eller får vi förbereda oss på helt andra siffror än vad som kommunicerats ut? Det är ju inte så att bilen verkar dålig på något sätt men det ser ju ut som att den först ger intryck av att slå vanliga Model S LR för att istället riskera att slåss med en Model 3 LR.
Reagerade också på den delen, mycket märkligt.
Med 108 kWh netto så måste den dra 140Wh/km för att uppnå 770km. Känns aningen optimistiskt trots bra Cd-värde och front area.
Nått vi missar här eller hur får de ihop siffrorna?
Re: Mercedes EQS
Postat: 05 apr 2021 21:44
av Off Grid Byggaren
Vad innebär detta?
With pouch or hard-case cells
Pouch-celler brukar ju LG chem tillverka till bland annat Audi e-tron.
Men vad är hard-case cells?
Kan det innebära solid state batterier?
Re: Mercedes EQS
Postat: 05 apr 2021 21:56
av Zalman3
Off Grid Byggaren skrev:
400 volt batterispänning. and a
fast-charging capacity of 200 kW
Undrar varför de inte går på 800 volt?
25 000 mil batterigaranti låter ju bra.
Lite dumt att gå på 400V om man klarar att ladda I 200kW.
Mycket få laddare klarar 400V och 200kW.
De flesta 400V laddare maxar i praktiken på 175 kW.
Kan en Kia ladda I 800/400V och 232 kW.
Då borde Mercedes flaggskepp klara samma sak.
Re: Mercedes EQS
Postat: 05 apr 2021 22:06
av MrEarp
22kw AC verkar vara standard på EQS också, säkert bra för många.
Film under färd skall komma om kunden köper till hyperscreen, kan ses i högra delen av hypersceen om bilen är vänsterstyrd, samt på skärmarna bak i bilen. 5G-modem finns ombord.
Re: Mercedes EQS
Postat: 05 apr 2021 22:13
av MrEarp
Zalman3 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
400 volt batterispänning. and a
fast-charging capacity of 200 kW
Undrar varför de inte går på 800 volt?
25 000 mil batterigaranti låter ju bra.
Lite dumt att gå på 400V om man klarar att ladda I 200kW.
Mycket få laddare klarar 400V och 200kW.
De flesta 400V laddare maxar i praktiken på 175 kW.
Kan en Kia ladda I 800/400V och 232 kW.
Då borde Mercedes flaggskepp klara samma sak.
MB förlitar sig på Ionity för laddning, där är 500A Max som också verkar vara bilens Max. Förmodligen ligger nominell spänning på batteriet kring 440V men har inte sett siffror på det.
Ryktas om 800V på EQS ”AMG” som kommer senare.
Re: Mercedes EQS
Postat: 05 apr 2021 22:28
av Fredrik j
Top speed of 210km/h. Det kryper nedåt. Är det samling runt 180 tror ni?