Sida 2 av 2

Re: Kobolt används i oljeraffianderier

Postat: 11 aug 2020 19:07
av tor
Enligt the guardian https://www.theguardian.com/environment ... cars-congo källa använder model s (dvs gamla batterikemin för 18650) 11 kg kobolt och model 3 LR 4,5 kg.
Tesla’s first Model S, launched in 2012, was built with an average of 11kg of cobalt per vehicle, but according to Benchmark Minerals that was down to about 4.5kg in its successor car, the Model 3, which launched in 2018. That has been achieved using a nickel-cobalt-aluminium
Undrar vad som kommer presenteras på battery day om det är ytterligare förbättringar. Jag gissar på att det är utan cobolt alls.https://www.cnbc.com/2020/06/30/tesla-a ... ttery.html

Re: Kobolt används i oljeraffianderier

Postat: 11 aug 2020 22:57
av JonasH
Såg även att någon frågade om energiåtgång vid framställning av dinosauriejuice.

Vad jag hört (tror det var FullyChargedShow) som grävt fram att det gick åt 1 kWh el för varje liter bensin.

Re: Kobolt används i oljeraffianderier

Postat: 11 aug 2020 23:35
av Svenssons
JonasH skrev:
Såg även att någon frågade om energiåtgång vid framställning av dinosauriejuice.

Vad jag hört (tror det var FullyChargedShow) som grävt fram att det gick åt 1 kWh el för varje liter bensin.
Nja, det är en bensinmyt:
https://teslaclubsweden.se/bensinmyten/

Re: Kobolt används i oljeraffianderier

Postat: 14 aug 2020 16:18
av Zalman3
Nu börjar svaren från bensinbolagen strömma in.

ST1
Svaret är att vi har både nickel/molybden och kobolt/molybden som en liten beståndsdel i katalysatorerna i våra avsvavlingsanläggningar. Vilken sort beror på vilken produkt det handlar om. När katalysatorn har nått sin livslängd, skickas den iväg på regenerering, alternativt återvinning.

Med vänlig hälsning/Kind regards

Karin Jansson 
Varuförsörjningschef/Supply Manager 
St1 Refinery AB 

Re: Kobolt används i oljeraffianderier

Postat: 02 okt 2020 20:58
av martinot
LarsL skrev:
Sååå det är okej med barnarbete bara man använder lite?
:D

Känns som elbilsmotståndare resonerar lite så (även fast många är helt okunniga och ovetande att kobolt går åt till fossibränsleframställning).
LarsL skrev:
Det är alltså inte kobolt som är problemet utan politiken och samhället i Kongo. Det är det som måste ändras inte vårat användande av en nyttig råvara.
Helt riktigt!

Re: Kobolt används i oljeraffianderier

Postat: 04 okt 2020 08:18
av Nicklas
Den här typen av utveckling är väl inte helt ointressant i denna debatt...
https://electrek.co/2020/10/01/tesla-re ... batteries/

Utvecklingen verkar gå otroligt fort med elbilar och dess delar nu för tiden jämfört med hur fossilbilen och dess delar har utvecklats det senaste...

Re: Kobolt används i oljeraffianderier

Postat: 04 okt 2020 08:37
av Svenssons
Nicklas skrev:
Den här typen av utveckling är väl inte helt ointressant i denna debatt...
https://electrek.co/2020/10/01/tesla-re ... batteries/

Utvecklingen verkar gå otroligt fort med elbilar och dess delar nu för tiden jämfört med hur fossilbilen och dess delar har utvecklats det senaste...
Tror att koboltfria batterier är ett krav om batterierna tillverkas i Kina. Tveksamt om det går att hålla koll på att mänskliga rättigheter följs för kobolt som finns i Kina. Skulle gissa att man kan vara rätt säker på att det kommer från Kongo.

Re: Kobolt används i oljeraffianderier

Postat: 04 okt 2020 10:16
av miksch
Hittil har man i alle år akseptert kobolt i alle batterier. Vi finner det i mobiltelefoner, laptops, nettbrett, elsykler og biler. Frem til det kom elbiler var det ingen jævel som brydde seg om det.
Så kom elbilene, og behovet for kobolt økte. Da kom protestene.
Konklusjonen min er at det ikke er barnearbeid og det politiske systemet i Kongo som er i fokus, men at det har blitt storkommersielt. Det har nok aldri vært spørsmål om moral. Til slutt er det jo alltid penger og fortjeneste som er bottom line for de fleste.
Det er først når f. eks Tesla eller andre aktører investerer tid og penger for å jobbe aktivt for å redusere koboltinnholdet i sine batterier at jeg ser en mulig holdningsendring.
Det er ikke veldig troverdig å kritisere andre for kjøp av elbiler og samtidig selv ha mobiltelefoner mm i hverdaglig bruk.


Sent from my iPhone using Tapatalk