Tesla Model S eller 3
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Model S eller 3
Man kan ju bara svara för en själv.. visst ser S mer premium ut utvändigt. Är det viktigt så skulle jag nog ta den.
Den absolut största anledningen för mig att inte ta en S är instrumentpanelen. Äger själv en model 3 och tycker det ser medeltida ut att ha instrument framför ratten. Det går bara inte längre. Känns gammalt tyvärr.
Den absolut största anledningen för mig att inte ta en S är instrumentpanelen. Äger själv en model 3 och tycker det ser medeltida ut att ha instrument framför ratten. Det går bara inte längre. Känns gammalt tyvärr.
Re: Tesla Model S eller 3
Kul hur olika detta är. Jag tycker det är en del av behållningen.Tjosansa skrev:Man kan ju bara svara för en själv.. visst ser S mer premium ut utvändigt. Är det viktigt så skulle jag nog ta den.
Den absolut största anledningen för mig att inte ta en S är instrumentpanelen. Äger själv en model 3 och tycker det ser medeltida ut att ha instrument framför ratten. Det går bara inte längre. Känns gammalt tyvärr.

Re: Tesla Model S eller 3
Tack alla för utförliga, snabba och talrika svar! Var lite sen o svara då jag var gone fishing med barnen
men missförstå inte jag tycker om båda bilar. men börja luta mer åt 3.an i dagsläget, alternativt se vad som kommer nu till Battery day. En ny S i samma prisklass sonden nuvarande alternativt 50.000 kr dyrare med uppdaterat interiör, samma batterityp som på 3.an (fast större förstås) samt samma uttag för laddning, då hade jag tagit en sån istället.
Nu är frågan dock om det blir en update, som går direkt i produktion så den går köpa, eller om det är en ny model med ett års leveranstid...
Just nu är leveranstiden på nuvarande S och 3 ändå september (tänker det är Covid19's fel) så jag kan ju vänta till september och hoppas på att om inget nytt har hänt då har leveranstiden kanske arbetats ner så det finns fordon i lager för snabb leverans.
- Ja S är verkligen vacker men jag har också just detta som lite av en showstopper vid S - jag har kört en del i 3.an och tycker det är mycket enklare med en display, och tycker det är enkelt att titta åt sidan. Dessutom kör jag oftast med någon bredvid mig (eller sitter själv bredvid) och då är treans mindre egoistisk. Tillsammans med Keyfob istället för telefonen som nyckel och så den krom-listen på baken som är lite förlegat, typ Opel Vectra.Tjosansa skrev:Man kan ju bara svara för en själv.. visst ser S mer premium ut utvändigt. Är det viktigt så skulle jag nog ta den.
Den absolut största anledningen för mig att inte ta en S är instrumentpanelen. Äger själv en model 3 och tycker det ser medeltida ut att ha instrument framför ratten. Det går bara inte längre. Känns gammalt tyvärr.
men missförstå inte jag tycker om båda bilar. men börja luta mer åt 3.an i dagsläget, alternativt se vad som kommer nu till Battery day. En ny S i samma prisklass sonden nuvarande alternativt 50.000 kr dyrare med uppdaterat interiör, samma batterityp som på 3.an (fast större förstås) samt samma uttag för laddning, då hade jag tagit en sån istället.
Nu är frågan dock om det blir en update, som går direkt i produktion så den går köpa, eller om det är en ny model med ett års leveranstid...
Just nu är leveranstiden på nuvarande S och 3 ändå september (tänker det är Covid19's fel) så jag kan ju vänta till september och hoppas på att om inget nytt har hänt då har leveranstiden kanske arbetats ner så det finns fordon i lager för snabb leverans.
Re: Tesla Model S eller 3
Tjosansa skrev:Man kan ju bara svara för en själv.. visst ser S mer premium ut utvändigt. Är det viktigt så skulle jag nog ta den.
Den absolut största anledningen för mig att inte ta en S är instrumentpanelen. Äger själv en model 3 och tycker det ser medeltida ut att ha instrument framför ratten. Det går bara inte längre. Känns gammalt tyvärr.
Medeltida med instrument i blickfånget? Ibland känns Model 3-förare som de riktiga sektmedlemmarna.
Re: Tesla Model S eller 3
Jag har tittat en hel del på PS2-reviewer på sistone.Verdi skrev:Tjosansa skrev:Man kan ju bara svara för en själv.. visst ser S mer premium ut utvändigt. Är det viktigt så skulle jag nog ta den.
Den absolut största anledningen för mig att inte ta en S är instrumentpanelen. Äger själv en model 3 och tycker det ser medeltida ut att ha instrument framför ratten. Det går bara inte längre. Känns gammalt tyvärr.
Medeltida med instrument i blickfånget? Ibland känns Model 3-förare som de riktiga sektmedlemmarna.
Det ser ut som det sitter en tjocktv framför ratten.

Har kört S en del också, när man sen sätter sig i 3an känns det som man har en tre ggr större framruta. Enormt mkt bättre sikt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla Model S eller 3
Som sagt så är jag efter alla reviews, alla kommentarer här och vid självsyn under de 15 frenetiska minuterna man får hos Tesla showroom inte i tvivel om att det finns en mängd premium features i Tesla S. Frågan är om mängden av dem gör en bättre bil ? (än 3 alltså)Verdi skrev:Tjosansa skrev:Man kan ju bara svara för en själv.. visst ser S mer premium ut utvändigt. Är det viktigt så skulle jag nog ta den.
Den absolut största anledningen för mig att inte ta en S är instrumentpanelen. Äger själv en model 3 och tycker det ser medeltida ut att ha instrument framför ratten. Det går bara inte längre. Känns gammalt tyvärr.
Medeltida med instrument i blickfånget? Ibland känns Model 3-förare som de riktiga sektmedlemmarna.
dubbelskärm vid ratten eller ej är en smaksak, men det funkar bra i trean at titta åt sidan - det vänjer man sig vid jättesnabbt.
elektriska dörrhandtag eller inte - båda är snygga, att de är elektriska är väl mer en gimmick. det har ingen större betydelse för mig
elektrisk backlucka borde 3.an ha JA
Ja jag hade gärna betalat för större motor (S) och större batteri (S) och luftfjädring (S) - men är bilen som helhet bättre? rent praktisk finns ju bare en skillnad egentligen 895 liter i bakluckan eller en krok på bilen S/R
det de flesta verkar ha emot 3.an är interiören - men det är också det de som gillar den gillar! Jag gör iallafall. Hur som helst så funkar båda alldeles utmärkt, så det måste ju sägas vara en smaksak, men ärlig talat funktionaliteten är inte sämre i 3 så mycket är jag säker på.
Re: Tesla Model S eller 3
”Det går bara inte längre” Sorry, men det här är ju humorTjosansa skrev:Man kan ju bara svara för en själv.. visst ser S mer premium ut utvändigt. Är det viktigt så skulle jag nog ta den.
Den absolut största anledningen för mig att inte ta en S är instrumentpanelen. Äger själv en model 3 och tycker det ser medeltida ut att ha instrument framför ratten. Det går bara inte längre. Känns gammalt tyvärr.

För mig är det i princip en dealbreaker att inte ha skärm bakom ratten. Oändligt mycket jobbigare att flytta blick i sidled än upp/ner. Kanske en vanesak, och säkert individuellt både hur lång tid det tar att vänja sig och hur jobbigt man tycker att det är innan man vant sig. Men alldeles oavsett hade jag saknat att ha navigeringen bakom ratten. Tycker att det är en oerhört bra feature att kunna ha en större mer utzoomad karta på stora skärmen och en detaljkarta bakom ratten. Dessutom har jag alltid kartan bakom ratten tillgänglig, även om någon för tillfället pillar med stora skärmen.
Älskar också auto present handles, trodde fram till nu att 3 också hade det.
Och för den som absolut vill använda mobilen för att låsa upp går ju det även med S.
MS P85 2014
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla Model S eller 3
Jag hade inte köpt en S innan de uppdaterar den på grund av att värdeminskningen lär bli stor pga det. När de gjort så funderar jag själv på att övertala frun att byta in vår Model 3 och gå tillbaka till en S.
Enligt mig en mycket trevligare bil till allt förutom när man är ute och buskör, tycker inte 3an är inget under av feedback och involvering då heller. Skulle mycket hellre ta ut en BMW M2 på buskörning t.ex.
För mig är det främst ljudnivån som är riktigt dålig i 3an.
Enligt mig en mycket trevligare bil till allt förutom när man är ute och buskör, tycker inte 3an är inget under av feedback och involvering då heller. Skulle mycket hellre ta ut en BMW M2 på buskörning t.ex.
För mig är det främst ljudnivån som är riktigt dålig i 3an.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5859
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla Model S eller 3
Premium är också en tyst bil och bra prestanda. MS är bättre på bägge. S har med tiden blivit riktigt tyst och prestanda är helt fantastisk. Även förbrukningen är för bilstorleken extremt låg.
Min invändning är att den inte kan fås med krok och kan upplevas för stor.
Sedan gillar jag rattvärme dessutom.
Min invändning är att den inte kan fås med krok och kan upplevas för stor.
Sedan gillar jag rattvärme dessutom.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla Model S eller 3
Prestanda? Vilken prestanda pratar du då?Gustafsson skrev:Premium är också en tyst bil och bra prestanda. MS är bättre på bägge. S har med tiden blivit riktigt tyst och prestanda är helt fantastisk. Även förbrukningen är för bilstorleken extremt låg.
Min invändning är att den inte kan fås med krok och kan upplevas för stor.
Sedan gillar jag rattvärme dessutom.
Model 3 laddar snabbare.
Model 3 har lägre förbrukning.
Model 3 är snabbare på allt annat än rakt fram.
Toppfart vet jag inte ens för för mig är det inte relevant, men kan inte vara någon stor skillnad?
Vår LRAWD+ känns klart snabbare än vår XP100DL i praktiken. Skillnaden blir såklart ännu större till 3ans fördel i en P.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Tesla Model S eller 3
När jag provkörde en 3P så tyckte jag den saknade en del av "klippet" som min SP100D har. Var lite mer "komma upp i varv" känsla. Men den kändes ju som ett under av smidighet i jämförelse.
Klart högre ljudnivå tyckte jag också var en klar nackdel. Men ska ta och prova en nyare bil och se om det blivit bättre.
Klart högre ljudnivå tyckte jag också var en klar nackdel. Men ska ta och prova en nyare bil och se om det blivit bättre.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla Model S eller 3
Ja den är mycket mjukare, tror det har att göra med att de aktiverar bakmotorn först vid gaspådrag och det är en PM motor medan induktionsmotorn sitter fram på 3an, skall vara tvärtom på S vad jag vet. Min 2020 3a är en del tystare än de tidigare jag testat, fortfarande rätt långt bakom vår S75D vi hade dock.jpetters skrev:När jag provkörde en 3P så tyckte jag den saknade en del av "klippet" som min SP100D har. Var lite mer "komma upp i varv" känsla. Men den kändes ju som ett under av smidighet i jämförelse.
Klart högre ljudnivå tyckte jag också var en klar nackdel. Men ska ta och prova en nyare bil och se om det blivit bättre.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5859
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla Model S eller 3
Det är rätt stor skillnad i acceleration ( = omkörning) mellan modellerna.Legato skrev:Prestanda? Vilken prestanda pratar du då?Gustafsson skrev:Premium är också en tyst bil och bra prestanda. MS är bättre på bägge. S har med tiden blivit riktigt tyst och prestanda är helt fantastisk. Även förbrukningen är för bilstorleken extremt låg.
Min invändning är att den inte kan fås med krok och kan upplevas för stor.
Sedan gillar jag rattvärme dessutom.
Model 3 laddar snabbare.
Model 3 har lägre förbrukning.
Model 3 är snabbare på allt annat än rakt fram.
Toppfart vet jag inte ens för för mig är det inte relevant, men kan inte vara någon stor skillnad?
Vår LRAWD+ känns klart snabbare än vår XP100DL i praktiken. Skillnaden blir såklart ännu större till 3ans fördel i en P.
Min nuvarande S (Pre-Raven) ligger på 196 Wh/km i snitt sedan den var ny efter två år. Nu på sommaren går den på ca 170 Wh/km. Räckvidden är över 50 mil i praktiken. Det tycker jag är bra för biltypen.
Sen kör jag aldrig med skrikande däck i kurvorna, men där glänser säkert M3.
Laddhastigheten är ju högre på M3, men fullt OK på en LR S också. Speciellt de nyare bilarna.
Men för en amatörförare som mig tycker jag S ligger som ett strykjärn i kurvorna....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla Model S eller 3
M3 förutsätter jag vara den som är kvickare att köra om med. Men S är ju fortfarande riktigt snabb i omkörningarna, påminner om att köra om med motorcykeln (fast väldigt mycket bredare). Och jämfört med min gamla V70 är den verkligen som ett strykjärnGustafsson skrev:Det är rätt stor skillnad i acceleration ( = omkörning) mellan modellerna.Legato skrev:Prestanda? Vilken prestanda pratar du då?Gustafsson skrev:Premium är också en tyst bil och bra prestanda. MS är bättre på bägge. S har med tiden blivit riktigt tyst och prestanda är helt fantastisk. Även förbrukningen är för bilstorleken extremt låg.
Min invändning är att den inte kan fås med krok och kan upplevas för stor.
Sedan gillar jag rattvärme dessutom.
Model 3 laddar snabbare.
Model 3 har lägre förbrukning.
Model 3 är snabbare på allt annat än rakt fram.
Toppfart vet jag inte ens för för mig är det inte relevant, men kan inte vara någon stor skillnad?
Vår LRAWD+ känns klart snabbare än vår XP100DL i praktiken. Skillnaden blir såklart ännu större till 3ans fördel i en P.
Min nuvarande S (Pre-Raven) ligger på 196 Wh/km i snitt sedan den var ny efter två år. Nu på sommaren går den på ca 170 Wh/km. Räckvidden är över 50 mil i praktiken. Det tycker jag är bra för biltypen.
Sen kör jag aldrig med skrikande däck i kurvorna, men där glänser säkert M3.
Laddhastigheten är ju högre på M3, men fullt OK på en LR S också. Speciellt de nyare bilarna.
Men för en amatörförare som mig tycker jag S ligger som ett strykjärn i kurvorna....
MS P85 2014
Re: Tesla Model S eller 3
OfarligTesla skrev:Jag hade inte köpt en S innan de uppdaterar den på grund av att värdeminskningen lär bli stor pga det. När de gjort så funderar jag själv på att övertala frun att byta in vår Model 3 och gå tillbaka till en S.
Enligt mig en mycket trevligare bil till allt förutom när man är ute och buskör, tycker inte 3an är inget under av feedback och involvering då heller. Skulle mycket hellre ta ut en BMW M2 på buskörning t.ex.
För mig är det främst ljudnivån som är riktigt dålig i 3an.
Tack för åsikter båda hållen. Nu börjar faktisk att bli sugen på en fiktiv ny S mer än en 3Gustafsson skrev:Premium är också en tyst bil och bra prestanda. MS är bättre på bägge. S har med tiden blivit riktigt tyst och prestanda är helt fantastisk. Även förbrukningen är för bilstorleken extremt låg.
Min invändning är att den inte kan fås med krok och kan upplevas för stor.
Sedan gillar jag rattvärme dessutom.

på andrahandsvärdet borde 3 vinna klart (och då det är en billigare bil från början, finns det mindre värde att förlora också. Y kommer inte på ett år och det är lite dyrare så köpte man en 3:a idag då finns det massor med köpare om 3 år som vill ha en billigt (med mindre batterierne revolutioneras overnight, och alla bilar får million mile battery typ från 22. september)
hur snabbt brukar det gå innan nyheterna leveras? omdelbart om det är på befintliga modeller? Ett modernare ännu större batteri i S och och modernare ladd-uttag hade nog räckt för att tippa mig över i en S, oavsett hur den annars svänger eller ser lite för konventionell ut inne.
Re: Tesla Model S eller 3
Låt oss bara konstatera att det är högst individuellt vad man föredrar och prioriterar. Det finns inget rätt eller fel helt enkelt. Alla har bias mot det ena eller andra och det blir tydligt när man läser i den här tråden.
Det enda rätta är att provköra och bilda sig en egen uppfattning utifrån behov och preferenser. Vad folk skriker på internet kan man mest ta med en nypa salt och det gäller såklart även mina subjektiva åsikter
Det var en liknande tråd i höstas:
viewtopic.php?f=51&t=18320
Nedan har jag klippt in den texten jag skrev i tråden, vilken jag tycker stämmer bra fortfarande. Om något så är jag ännu mer nöjd med min Model 3 idag än vad jag var för 9 månader sedan. För priset som Model 3 kostar så är det en "bargain" och utifrån mina preferenser det bästa i bilväg i prisklassen. Tilläggas skall då att det gäller P-modellen och jag tycker verkligen den extra prestandan, 20" däcken, styvare chassit gör bilen snäppet vassare.
Några saker som jag uppskattar med 3:an som jag skulle saknar om jag bytte till S:
- Lamporna är betydligt bättre och ger en bredare och mer jämn ljusbild. Samtliga mina S (facelift) hade ganska dåliga lampor. Gäller även hel-ljuset.
- Vindrutetorkare och spolning fungerar betydligt bättre än i S där det var en utmaning att få rutan ren i motorvägsfart
- Förvaring inne i kupén är smart med gott om plats i mittkonsol, fack i dörrar samt fack för solglasögon och andra småpryttlar som jag aldrig visste var jag skulle göra av i S:en
- Placering av mobiltelefon(er) under skärmen. Har man trådlös laddplatta blir det ännu bättre. Man kan se mobildisplayen när den laddas och den ligger still även vid "inspirerande körning"
- Sportigare och mindre ratt
- Modernare och mer clean interiör som känns framtid (smaksak). Dock tycker jag det behövs en wrap av träplankan och pianolacken i centerkonsolen för att det ska komma till sin rätt.
- Skönt att slippa instrumenteringen framför ratten och få bättre sikt framåt. Ratten kan då ställas in utan att ta hänsyn till att man ska se en display genom rattkransen.
- Skärmen i 3:an är enklare att arbeta med under körning då den sitter närmare föraren. Tycker också det är skönt att ha allt på en skärm. Jag var också skeptisk innan, men efter att jag vant mig så tycker jag denna lösningen är helt optimal och saknar varken skärm eller HUD.
- Utrymmet fram är luftigare och för min del (187cm) får jag bättre plats för huvudet då takhöjden är högre i Model 3.
- Tycker även baksätet är bekvämare för två personer (tre personer åker bättre i S då den är bredare). Gillar mittarmstödet i baksätet och stolarna är sköna även detta såklart smaksak och baserat på kroppsbyggnad.
- Klimatanläggningen i 3:an ger en jämnare temperatur och mer inställningsmöjligheter för hur luftutsläppen blåser.
- Mobilen som nyckel och slippa key-fob är hur skönt som helst. Har funkat 100% för mig med öppning/stängning (använt iPhone X och numera iPhone 11 Pro, vilket funkar felfritt).
- Stereon upplever jag som bättre och ger en skönare spridning av ljudet jämfört med Ultra-Hifi i S:en.
Snabbare laddhastighet, CCS-port utan adapter, nyare batteriteknik, nästan obefintlig Vampire drain, "tyskt" chassi som är en skön blandning av komfort/sport trots 20" på min bil samt betydligt bättre bromsar (på P) är ytterligare sådant som är fördel.
Det enda rätta är att provköra och bilda sig en egen uppfattning utifrån behov och preferenser. Vad folk skriker på internet kan man mest ta med en nypa salt och det gäller såklart även mina subjektiva åsikter

Det var en liknande tråd i höstas:
viewtopic.php?f=51&t=18320
Nedan har jag klippt in den texten jag skrev i tråden, vilken jag tycker stämmer bra fortfarande. Om något så är jag ännu mer nöjd med min Model 3 idag än vad jag var för 9 månader sedan. För priset som Model 3 kostar så är det en "bargain" och utifrån mina preferenser det bästa i bilväg i prisklassen. Tilläggas skall då att det gäller P-modellen och jag tycker verkligen den extra prestandan, 20" däcken, styvare chassit gör bilen snäppet vassare.
Några saker som jag uppskattar med 3:an som jag skulle saknar om jag bytte till S:
- Lamporna är betydligt bättre och ger en bredare och mer jämn ljusbild. Samtliga mina S (facelift) hade ganska dåliga lampor. Gäller även hel-ljuset.
- Vindrutetorkare och spolning fungerar betydligt bättre än i S där det var en utmaning att få rutan ren i motorvägsfart
- Förvaring inne i kupén är smart med gott om plats i mittkonsol, fack i dörrar samt fack för solglasögon och andra småpryttlar som jag aldrig visste var jag skulle göra av i S:en
- Placering av mobiltelefon(er) under skärmen. Har man trådlös laddplatta blir det ännu bättre. Man kan se mobildisplayen när den laddas och den ligger still även vid "inspirerande körning"
- Sportigare och mindre ratt
- Modernare och mer clean interiör som känns framtid (smaksak). Dock tycker jag det behövs en wrap av träplankan och pianolacken i centerkonsolen för att det ska komma till sin rätt.
- Skönt att slippa instrumenteringen framför ratten och få bättre sikt framåt. Ratten kan då ställas in utan att ta hänsyn till att man ska se en display genom rattkransen.
- Skärmen i 3:an är enklare att arbeta med under körning då den sitter närmare föraren. Tycker också det är skönt att ha allt på en skärm. Jag var också skeptisk innan, men efter att jag vant mig så tycker jag denna lösningen är helt optimal och saknar varken skärm eller HUD.
- Utrymmet fram är luftigare och för min del (187cm) får jag bättre plats för huvudet då takhöjden är högre i Model 3.
- Tycker även baksätet är bekvämare för två personer (tre personer åker bättre i S då den är bredare). Gillar mittarmstödet i baksätet och stolarna är sköna även detta såklart smaksak och baserat på kroppsbyggnad.
- Klimatanläggningen i 3:an ger en jämnare temperatur och mer inställningsmöjligheter för hur luftutsläppen blåser.
- Mobilen som nyckel och slippa key-fob är hur skönt som helst. Har funkat 100% för mig med öppning/stängning (använt iPhone X och numera iPhone 11 Pro, vilket funkar felfritt).
- Stereon upplever jag som bättre och ger en skönare spridning av ljudet jämfört med Ultra-Hifi i S:en.
Snabbare laddhastighet, CCS-port utan adapter, nyare batteriteknik, nästan obefintlig Vampire drain, "tyskt" chassi som är en skön blandning av komfort/sport trots 20" på min bil samt betydligt bättre bromsar (på P) är ytterligare sådant som är fördel.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 2 gång.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla Model S eller 3
Det som ryktas om är en relativt stor uppgradering är på gång, ett stort lyft av interiören har ryktats ett bra tag, frågan är bara när det kommer. Det är en sådan större grej som kommer göra att de äldre tappar en del i värde direkt då de helt plötsligt blir "gamla versionen".Froslee skrev:Tack för åsikter båda hållen. Nu börjar faktisk att bli sugen på en fiktiv ny S mer än en 3verkar som att det bara går att vänta, men att köpa den nuvarande model S Raven verkar inte vara det bästa valet just nu. Åh andra sidan så kan det ju inte vara något jättestort de ändrar. Angående dubbla displayer eller inte så är det inte det som er deal breaker i sig för mig utan interiördesignen över lag. Det är mycket renare design inuti i 3:an, det kanske man kan göra i S också och behålla två skärmar. Vill gärna bort från traditionellt bildesign - finns ingen anledning
på andrahandsvärdet borde 3 vinna klart (och då det är en billigare bil från början, finns det mindre värde att förlora också. Y kommer inte på ett år och det är lite dyrare så köpte man en 3:a idag då finns det massor med köpare om 3 år som vill ha en billigt (med mindre batterierne revolutioneras overnight, och alla bilar får million mile battery typ från 22. september)
hur snabbt brukar det gå innan nyheterna leveras? omdelbart om det är på befintliga modeller? Ett modernare ännu större batteri i S och och modernare ladd-uttag hade nog räckt för att tippa mig över i en S, oavsett hur den annars svänger eller ser lite för konventionell ut inne.
Själv hoppas jag på att ett fällbart mittsäte är en del i en refresh.
Re: Tesla Model S eller 3
För allt i världen vänta inteFroslee skrev:OfarligTesla skrev:Jag hade inte köpt en S innan de uppdaterar den på grund av att värdeminskningen lär bli stor pga det. När de gjort så funderar jag själv på att övertala frun att byta in vår Model 3 och gå tillbaka till en S.
Enligt mig en mycket trevligare bil till allt förutom när man är ute och buskör, tycker inte 3an är inget under av feedback och involvering då heller. Skulle mycket hellre ta ut en BMW M2 på buskörning t.ex.
För mig är det främst ljudnivån som är riktigt dålig i 3an.Tack för åsikter båda hållen. Nu börjar faktisk att bli sugen på en fiktiv ny S mer än en 3Gustafsson skrev:Premium är också en tyst bil och bra prestanda. MS är bättre på bägge. S har med tiden blivit riktigt tyst och prestanda är helt fantastisk. Även förbrukningen är för bilstorleken extremt låg.
Min invändning är att den inte kan fås med krok och kan upplevas för stor.
Sedan gillar jag rattvärme dessutom.verkar som att det bara går att vänta, men att köpa den nuvarande model S Raven verkar inte vara det bästa valet just nu. Åh andra sidan så kan det ju inte vara något jättestort de ändrar. Angående dubbla displayer eller inte så är det inte det som er deal breaker i sig för mig utan interiördesignen över lag. Det är mycket renare design inuti i 3:an, det kanske man kan göra i S också och behålla två skärmar. Vill gärna bort från traditionellt bildesign - finns ingen anledning
på andrahandsvärdet borde 3 vinna klart (och då det är en billigare bil från början, finns det mindre värde att förlora också. Y kommer inte på ett år och det är lite dyrare så köpte man en 3:a idag då finns det massor med köpare om 3 år som vill ha en billigt (med mindre batterierne revolutioneras overnight, och alla bilar får million mile battery typ från 22. september)
hur snabbt brukar det gå innan nyheterna leveras? omdelbart om det är på befintliga modeller? Ett modernare ännu större batteri i S och och modernare ladd-uttag hade nog räckt för att tippa mig över i en S, oavsett hur den annars svänger eller ser lite för konventionell ut inne.

Det är helt omöjligt att gissa hur lång tid det tar till S uppdateras. Det känns sannolikt att det kommer ganska snart, men det skulle inte förvåna mig om det dröjer 2 år heller...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Tesla Model S eller 3
Legato skrev:För allt i världen vänta inteFroslee skrev:OfarligTesla skrev:Jag hade inte köpt en S innan de uppdaterar den på grund av att värdeminskningen lär bli stor pga det. När de gjort så funderar jag själv på att övertala frun att byta in vår Model 3 och gå tillbaka till en S.
Enligt mig en mycket trevligare bil till allt förutom när man är ute och buskör, tycker inte 3an är inget under av feedback och involvering då heller. Skulle mycket hellre ta ut en BMW M2 på buskörning t.ex.
För mig är det främst ljudnivån som är riktigt dålig i 3an.Tack för åsikter båda hållen. Nu börjar faktisk att bli sugen på en fiktiv ny S mer än en 3Gustafsson skrev:Premium är också en tyst bil och bra prestanda. MS är bättre på bägge. S har med tiden blivit riktigt tyst och prestanda är helt fantastisk. Även förbrukningen är för bilstorleken extremt låg.
Min invändning är att den inte kan fås med krok och kan upplevas för stor.
Sedan gillar jag rattvärme dessutom.verkar som att det bara går att vänta, men att köpa den nuvarande model S Raven verkar inte vara det bästa valet just nu. Åh andra sidan så kan det ju inte vara något jättestort de ändrar. Angående dubbla displayer eller inte så är det inte det som er deal breaker i sig för mig utan interiördesignen över lag. Det är mycket renare design inuti i 3:an, det kanske man kan göra i S också och behålla två skärmar. Vill gärna bort från traditionellt bildesign - finns ingen anledning
på andrahandsvärdet borde 3 vinna klart (och då det är en billigare bil från början, finns det mindre värde att förlora också. Y kommer inte på ett år och det är lite dyrare så köpte man en 3:a idag då finns det massor med köpare om 3 år som vill ha en billigt (med mindre batterierne revolutioneras overnight, och alla bilar får million mile battery typ från 22. september)
hur snabbt brukar det gå innan nyheterna leveras? omdelbart om det är på befintliga modeller? Ett modernare ännu större batteri i S och och modernare ladd-uttag hade nog räckt för att tippa mig över i en S, oavsett hur den annars svänger eller ser lite för konventionell ut inne.Vet inte vad du kör idag, men oavsett vad det är så kommer du bara ångra att du inte bytte tidigare oavsett om du köper en S eller 3. Framförallt såklart om nuvarande bil är en fossilbil.
Det är helt omöjligt att gissa hur lång tid det tar till S uppdateras. Det känns sannolikt att det kommer ganska snart, men det skulle inte förvåna mig om det dröjer 2 år heller...
Jag har bestämt mig för att nuvarande 3 är mer för mig än nuvarande S, även om mitt främsta behov är långmil motorväg 5 pers i bilen (3 barn bak) och en massa grejor fram och tillbaka mellan Skåne och Bohuslän.(vet att det kan låta som en S

Nu är det bara om jag ska göra det och vara fast med en 3:a i tre år, om det kommer den fantastiska S-en som jag egentligen rent praktisk hade behövd. På tal om det hade X svarat på samtliga behov men bara 5% av tiden. resterane 95% hade den varit överkurs på alla sätt och vis, och då är det kanske bättre att sitta hopklämda med familjen och bara gilla läget.
Så nu är frågan inte längre nuvarande S eller 3, utan 3 eller vänta på ny S... TACK för bra svar allihopa
Re: Tesla Model S eller 3
Jag kan påpeka att oavsett S eller 3 så är jag 100% på att jag vill ha den vita interiören, så träplankan är bortahelix skrev:- Modernare och mer clean interiör som känns framtid (smaksak). Dock tycker jag det behövs en wrap av träplankan och pianolacken i centerkonsolen för att det ska komma till sin rätt.
[/i]


Jag har en kompis med mycket aktiv livsstil som har vit interiör i sin tesla - och den ser efter 1 1/2 år fortfarande perfekt ut så det med att hålla det rent är en icke fråga tycker jag. speglingar i fönstret är inte heller ett problem jag har upplevd när vi åkt tillsammans.
Re: Tesla Model S eller 3
[/quote] ....För allt i världen vänta inte
Vet inte vad du kör idag, men oavsett vad det är så kommer du bara ångra att du inte bytte tidigare oavsett om du köper en S eller 3. Framförallt såklart om nuvarande bil är en fossilbil.
Det är helt omöjligt att gissa hur lång tid det tar till S uppdateras. Det känns sannolikt att det kommer ganska snart, men det skulle inte förvåna mig om det dröjer 2 år heller...[/quote]
efter jag sålde min Jaguar har jag enbart en bil kvar till allt. en gammal 7'sitsig VW Touran 2005 med 300.000km som går milen litern och läcker en liter olja på ett par månader, så vill egentligen hälst inte vänta utan vill bort från det fossila så snabbt det bara går.

Det är helt omöjligt att gissa hur lång tid det tar till S uppdateras. Det känns sannolikt att det kommer ganska snart, men det skulle inte förvåna mig om det dröjer 2 år heller...[/quote]
efter jag sålde min Jaguar har jag enbart en bil kvar till allt. en gammal 7'sitsig VW Touran 2005 med 300.000km som går milen litern och läcker en liter olja på ett par månader, så vill egentligen hälst inte vänta utan vill bort från det fossila så snabbt det bara går.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3649
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla Model S eller 3
Jag har haft ljusgrå eller beige interiör i mina BMW de senaste 20 åren. Då har även golvet varit ljusgrått eller beige, aldrig svart. Det inbegriper småbarnsperioden. Inga problem att hålla det fräscht. Tvärtom är det så härligt att ha en ljus interiör.Froslee skrev:Jag kan påpeka att oavsett S eller 3 så är jag 100% på att jag vill ha den vita interiören, så träplankan är bortahelix skrev:- Modernare och mer clean interiör som känns framtid (smaksak). Dock tycker jag det behövs en wrap av träplankan och pianolacken i centerkonsolen för att det ska komma till sin rätt.
[/i]Den vita känns mer tesla och framtid
jag har dessutom alldrig ägd en bil med svart interiör, utan har alltid haft beige eller ljust interiör, på Jaguaren hade jag dock "London tan" som var lite mörkare än beige.
Jag har en kompis med mycket aktiv livsstil som har vit interiör i sin tesla - och den ser efter 1 1/2 år fortfarande perfekt ut så det med att hålla det rent är en icke fråga tycker jag. speglingar i fönstret är inte heller ett problem jag har upplevd när vi åkt tillsammans.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Tesla Model S eller 3
ENIG! ljust är trevligt.Niklas Z skrev:Jag har haft ljusgrå eller beige interiör i mina BMW de senaste 20 åren. Då har även golvet varit ljusgrått eller beige, aldrig svart. Det inbegriper småbarnsperioden. Inga problem att hålla det fräscht. Tvärtom är det så härligt att ha en ljus interiör.Froslee skrev:Jag kan påpeka att oavsett S eller 3 så är jag 100% på att jag vill ha den vita interiören, så träplankan är bortahelix skrev:- Modernare och mer clean interiör som känns framtid (smaksak). Dock tycker jag det behövs en wrap av träplankan och pianolacken i centerkonsolen för att det ska komma till sin rätt.
[/i]Den vita känns mer tesla och framtid
jag har dessutom alldrig ägd en bil med svart interiör, utan har alltid haft beige eller ljust interiör, på Jaguaren hade jag dock "London tan" som var lite mörkare än beige.
Jag har en kompis med mycket aktiv livsstil som har vit interiör i sin tesla - och den ser efter 1 1/2 år fortfarande perfekt ut så det med att hålla det rent är en icke fråga tycker jag. speglingar i fönstret är inte heller ett problem jag har upplevd när vi åkt tillsammans.
angående pianolacken i mittkonsolen har jag dock övervägd en wrap här. Är det något man fixar till själv, och i så fall vilken produkt? eller lämnar man in bilen för det lilla?
Re: Tesla Model S eller 3
Håller med. Vänta inte för länge. Oavsett detaljerna på S eller 3 så blir det allra flesta nöjda. Största ”problemet” med båda Bilarna är att det är lätt att körsträckan ökar och man spenderar mer tid framför ratten. Efter 4900 mil (pendling och utflykter) eller ca 100 min/dag i snitt i min 3:a så är det fortfarande trevligt bakom ratten. Sen kan man diskutera om det är bra eller dåligtLegato skrev:För allt i världen vänta inteVet inte vad du kör idag, men oavsett vad det är så kommer du bara ångra att du inte bytte tidigare oavsett om du köper en S eller 3. Framförallt såklart om nuvarande bil är en fossilbil.
.

TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1367
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Tesla Model S eller 3
Kom ihåg att om 1-1 1/2 år börjar de första förmånsbilar av Tesla Model 3 gå ut och finns ju risk för marknadsvärdet kommer sjunka lite mer, men det är ju ingen som vet än. Samtidigt kommer Model Y som jag tror många kommer välja framför Model 3. Välj den du tycker bäst om och trivs bäst med och bry dig inte om så mycket annat, båda är mycket fina bilar.
Själv gjorde jag valet i februari - köpte en Model S Performance begagnad framför en ny Model 3 först och främst för att jag tycker 3:an är för högljud, gillar inte interiören och exteriören.
Själv gjorde jag valet i februari - köpte en Model S Performance begagnad framför en ny Model 3 först och främst för att jag tycker 3:an är för högljud, gillar inte interiören och exteriören.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous