Re: Tesla destination charger mm
Postat: 24 okt 2020 10:51
Glest med destination chargers på Österlen. Men de två som finns verkar tillgängliga.
Och det blir bättre av att köra 12h och sen koppla ur en timme och sen köra 12h igen?Johlei skrev:Det räcker inte att bara känna på uttaget! Det kan finns fler kopplingspunkter mellan elcentralen och uttaget; kopplingsdosor i innerväggar, uttagsdosor i innerväggar etc. Om NÅGON koppling på vägen är dåligt åtskruvad uppstår värmeutvecklingen DÄR (t.ex. i innerväggen inne i huset). Så du skulle behöva känna till kabeldragningen och känna på alla punkter på vägen.[JM] skrev:Vad är vitsen med att koppla ur efter 12h?
Om uttaget är dåligt så blir det varmt på några minuter.
Starta laddningen på 5A. Kör 10min. Känn på uttaget och stickproppen med handen. Är det kallt/svalt/har samma temp som innan laddningen är det bara att höja en eller två ampere. Vänta 10min till och sen känna igen.
Fortsätt tills du kommer upp till 9-10A.
Koppla bara in den på 5amp och glöm allt annat det kommer med 99% säkerhet gå bra (förmodligen kan du dra runt 10amp under lång tid utan problem också men högre kan säkring gå under lång tids laddning om det är sämre eldragning och i värsta fall om du har extrem otur elbrand). Sedan kan det ju vara så att det är timerstyrning och då slås laddningen av ganska snabbt. Uttagen du laddar på måste såklart vara jordade också.Arn skrev:Tack för era råd
Men det faktum att det är minusgrader ute vid motorvärmaruttaget kanske hjälper till hålla uttaget svalt?
Samma metod att ladda på sommaren skulle påfresta mer?
Om man nu ändå vill låta uttaget vila lite kan man starta och stoppa laddningen via appen eller måste man dra ut kabeln?
Finns en del eon 22kw som faktiskt är gratis dessutom(åtminstone i somras).Kriper skrev:Glest med destination chargers på Österlen. Men de två som finns verkar tillgängliga.
5A kommer fungera bra. En förutsättning är förstås att det inte är timer på motorvärmaruttaget. Många uttag är dessutom avsäkrade på 6A. Så om du tänker prova 10A, kolla säkringen först.Arn skrev:En fråga, nu när vintern närmar sig erbjuder vissa boenden i fjällen uttag för motorvärmare. Om man ställer ner bilens ampere till 5a, kan man då låta bilen stå 1-2 dygn tills den laddat mot 85-90%. Eller ska man låta uttaget få vila emellanåt?
Mer över 90% som inte är så bra alltför ofta (innan längre tur någon gång per månad inga problem) .Arn skrev:Då kollar jag vad som står på uttaget och kör 5a oavsett som säkerhetsåtgärd. Om man nu skulle ha den extrema oturen med brand, täcker försäkringen skadan då?
Apropå dessa gratis 22kw laddare som finns på en del håll, är det dåligt för batteriet att ladda ofta vid dessa på full effekt 16A? I manualen står att långsam laddning är bra men är det specifikt snabbladdning 50kw och uppåt som inte är bra om man använder för ofta eller även 22kw? Skulle jag få tag på en sådan laddare på ankomstdag till destination skulle jag sätta gräns till 90% om bilen ska stå still 1 vecka efter det. 90% ska inte batteriet må så dåligt av?
Rent krasst är det bäst att ladda runt 1C så har du ett 50kWh batteri ska du ladda med 50kW har du ett 75 batteri ska du ladda med 75kW osv.Arn skrev:Då kollar jag vad som står på uttaget och kör 5a oavsett som säkerhetsåtgärd. Om man nu skulle ha den extrema oturen med brand, täcker försäkringen skadan då?
Apropå dessa gratis 22kw laddare som finns på en del håll, är det dåligt för batteriet att ladda ofta vid dessa på full effekt 16A? I manualen står att långsam laddning är bra men är det specifikt snabbladdning 50kw och uppåt som inte är bra om man använder för ofta eller även 22kw? Skulle jag få tag på en sådan laddare på ankomstdag till destination skulle jag sätta gräns till 90% om bilen ska stå still 1 vecka efter det. 90% ska inte batteriet må så dåligt av?
Haha, på Wikipedia kan vem som helst skriva vad som helst (nästan). Prova själv......Verdi skrev:LarsA skrev:Inga alls för att vara exakt.Arn skrev:Hej,
I österlen är det inte så många superchargers
En E.ON snabbladdare i Simrishamn.
I Österlens utkanter finns det snabbladdare i
Kivik, Tomelilla, Sjöbo och Ystad(3st). Men med tesla behövs det inte mycket sådant, österlen är ju bara 20 x 20 km stort(litet)
Är det inte större än 20x20? Börjar väl i typ Brösarp och går ner till Ystad? Iaf enligt Wikipedia. De har aldrig fel.