Re: Ladda 3 fas
Postat: 22 aug 2015 11:17
Om det är så att det är några motstånd som sätter ström nivån så borde det ju gå att få till en adapter mellan 32A CEE till Typ 2. Den kommer ju inte kosta många kronor att tillverka.
Det där var en rolig sida! Kolla denna luringen - om man saknar trefasuttag men kan hitta tre olika vanliga 16A-säkringar så kan man bygga ett spindelnät av förlängningssladdar och få trefasladdning ändå..LarsL skrev:Googlade lite och hittade
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=136397&Vare=2411
Och lite enklare
http://eauto.si/metron-shop/?product=ad ... n-3-x-32-a
Det vore intressant om det var praktiskt möjligt... Nu tror jag dock att denna adapter ger ström från 3 schuko istället för från ett Typ 2/Mennekes-uttag och inte en Typ 2 från tre enfaser 16A Schuko.Herr X skrev:Det där var en rolig sida! Kolla denna luringen - om man saknar trefasuttag men kan hitta tre olika vanliga 16A-säkringar så kan man bygga ett spindelnät av förlängningssladdar och få trefasladdning ändå..LarsL skrev:Googlade lite och hittade
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=136397&Vare=2411
Och lite enklare
http://eauto.si/metron-shop/?product=ad ... n-3-x-32-a
http://eauto.si/metron-shop/?product=ad ... chuko-16-a
Nej den är tvärt omHerr X skrev:Det där var en rolig sida! Kolla denna luringen - om man saknar trefasuttag men kan hitta tre olika vanliga 16A-säkringar så kan man bygga ett spindelnät av förlängningssladdar och få trefasladdning ändå..LarsL skrev:Googlade lite och hittade
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=136397&Vare=2411
Och lite enklare
http://eauto.si/metron-shop/?product=ad ... n-3-x-32-a
http://eauto.si/metron-shop/?product=ad ... chuko-16-a
Detta var det elektriker gjorde när de installerade en enkel röd handske (ej laddbox)?!? Känns overkill då jag inte har sladden i annat än när jag laddar. Jag är verkligen helt okunnig när det kommer till el så jag ifrågasatte detta om detta var nödvändigt och fick till svar att detta var absolut nödvändigt enligt Tesla... Pratade med Tesla som sa att detta inte behövdes. Fakturan var rejält saltad jämfört med när jag pratade med dem i telefon innan installationen. Nu är jag osäker om det är bra att ha eller om det är helt onödigt. Någon som kan detta bättre?Martinen skrev:Observera att det är bra att använda kablar som följer gällande standarder mm och CE-märkta.
Hela poängen med att ha någon form av laddbox eller laddkabel emellan uttaget och bilen är för att den ska vara säker att använda.
När kablen inte är inkopplad i bilen så ska den vara spänningslös. Så kan hundar bita på den, barn slänga ner den i vattenpöl och så vidare (inget jag rekommenderar att ni testar ändå) .
När man sen kopplar in sladden till bilen så läser bilen av motståndet mellan 2 av trådarna i laddboxen. Om det känns och bilen vill ladda så lägger bilen på ett eget motstånd parallellt med det första. När laddboxen känner av detta så slår den på spänningen.
Ganska enkel idé egentligen, men funkar.
Ska man hitta på egna lösningar eller använda konstiga kablar så bör man ha full koll på vad man gör, så det inte händer olyckor.
Jag inser nu att min fråga var mycket luddigMartinen skrev:@Tessling osäker på om jag tolkade ditt meddelande rätt.
Vad sa elektrikern att hade Tesla sagt att du behövde?
I alla fall så räcker det mer än väl med en vanlig röd handske till teslan. Många tycker att laddbox är en snyggare lösning, men det är också dyrare. Hemma kör jag med vanlig röd handske och i den har jag kopplat min UMC-kabel. Funkar utmärkt.
Jag har dessutom köpt en extra UMC för att slippa koppla ur kabeln från väggen varje dag.
Ah. Kul. Hittade hel kabel också, lite dyrare dåLarsL skrev:Googlade lite och hittade
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=136397&Vare=2411
Och lite enklare
http://eauto.si/metron-shop/?product=ad ... n-3-x-32-a
Ungefär så skulle jag nog göra också. En separat brytare för laddaren, precis ovanför uttaget så jag kan bryta där innan jag kopplar i eller ur sladden. Dessutom är ju sladden strömlös när den hänger urkopplad.Tessling skrev:
Jag inser nu att min fråga var mycket luddig![]()
Elektrikern menade på att jag behövde en separat huvudbrytare och även en extra jordfelsbrytare enbart för den röda handsken. ÄR inte detta overkill?
Dock är brytaren inne i det låsta elskåpet, där tänker jag inte låsa upp/stänga varje dag för laddning. Jordfelsbrytaren är kanske bra för att inte hela huset slås ut. Har inte heller sladden i handsken mer än när jag faktiskt laddar.LarsL skrev:Ungefär så skulle jag nog göra också. En separat brytare för laddaren, precis ovanför uttaget så jag kan bryta där innan jag kopplar i eller ur sladden. Dessutom är ju sladden strömlös när den hänger urkopplad.Tessling skrev:
Jag inser nu att min fråga var mycket luddig![]()
Elektrikern menade på att jag behövde en separat huvudbrytare och även en extra jordfelsbrytare enbart för den röda handsken. ÄR inte detta overkill?
Jordfelsbrytare och separata säkringar skulle jag nog också vilja ha. Är ju bra om laddaren bara tar bryter sig själv och inte hela huset.
Jag har funderat lite på att skaffa en sådan eller nått liknande.sondell skrev:Ville bara tillägga att den kabeln från Evselect jag älnkade tlil tidigare bara var till enfas. Står kommer snart här på trefasvarianten:
http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html
Annars dessa:
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
http://www.e-driver.net/mobile-ladebox-juice-booster-1/
Men dyra laddkablar då. Inte så många som åker runt bland CEE32A uttag kanske, och behöver en mobil sådan kabel. Men någon på norska forumet använde den på sista länken där.
Japp, men kan inte höja över 26, bara nedåt.Telsa skrev:Det går ju att manuellt sätta en maxgräns. Har du ändrat på den vid något tillfälle?
Du kan ladda upptill 32A om det finns kapacitet i din installation och om servicecenter har bytt kabelsatsen i bilen. (se mitt inlägg längst ned på sidan 1)Daniel skrev:Japp, men kan inte höja över 26, bara nedåt.Telsa skrev:Det går ju att manuellt sätta en maxgräns. Har du ändrat på den vid något tillfälle?
//Daniel
Ok, så det kräver således byte av kabelsats i bilen. Då ska jag ringa Tesla och påpeka även detta. Tack!Delta skrev:Du kan ladda upptill 32A om det finns kapacitet i din installation och om servicecenter har bytt kabelsatsen i bilen. (se mitt inlägg längst ned på sidan 1)Daniel skrev:Japp, men kan inte höja över 26, bara nedåt.Telsa skrev:Det går ju att manuellt sätta en maxgräns. Har du ändrat på den vid något tillfälle?
//Daniel