Sida 2 av 2
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 03 jun 2020 09:13
av Willerud
Robin92 skrev:
Jag bor i Skåne och kommer köra ca 4,5mil motorväg och ca 1,5 mil blandat enkel resa.
Kommer sätta upp laddstolpe hemma.
Då kommer du få liknande förbrukning som jag hade med Leafen. Regn och våta vägbanor, 0-5 grade adderar en hel del till förbrukningen.
Följ taliz råd och överväg andra alternativ med större batteri. 28kWh är OK på sommaren, men det blir svettigt på vintern.
Sätter du upp en box hemma så hade jag rekommenderat en bil med 3-fas laddning, så får du jämn fördelning över faserna och inte bara last på en fas som med Ioniq.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 03 jun 2020 09:19
av Teslaspolen
Willerud skrev:Robin92 skrev:
Jag bor i Skåne och kommer köra ca 4,5mil motorväg och ca 1,5 mil blandat enkel resa.
Kommer sätta upp laddstolpe hemma.
Då kommer du få liknande förbrukning som jag hade med Leafen. Regn och våta vägbanor, 0-5 grade adderar en hel del till förbrukningen.
Följ taliz råd och överväg andra alternativ med större batteri. 28kWh är OK på sommaren, men det blir svettigt på vintern.
Sätter du upp en box hemma så hade jag rekommenderat en bil med 3-fas laddning, så får du jämn fördelning över faserna och inte bara last på en fas som med Ioniq.
Kan förtydliga att hyfsat många elbilar stödjer inte 3-fas laddning än. Ioniq är en av dessa, Leaf är en annan. Nya Kona ska dock stödja det, liksom samtliga Zoe och alla Teslor utom original-Roadstern.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 03 jun 2020 14:12
av kenjon
Det finns även laddare som skapar en "superfas" mha av två eller tre faser, t ex Accelev.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 03 jun 2020 15:13
av Bjelke
kenjon skrev:Det finns även laddare som skapar en "superfas" mha av två eller tre faser, t ex Accelev.
Finns det någon laddbox som kan dra från 3 faser samtidigt och leverera ut det som 1-fas?
Det vore jäkligt intressant att se isf

Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 03 jun 2020 16:35
av Gustafsson
Bjelke skrev:kenjon skrev:Det finns även laddare som skapar en "superfas" mha av två eller tre faser, t ex Accelev.
Finns det någon laddbox som kan dra från 3 faser samtidigt och leverera ut det som 1-fas?
Det vore jäkligt intressant att se isf

Japp, vore mums för Roadstern som kan ta 70 A enfas om det bjuds...
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 03 jun 2020 19:49
av LasseTM
Bjelke skrev:kenjon skrev:Det finns även laddare som skapar en "superfas" mha av två eller tre faser, t ex Accelev.
Finns det någon laddbox som kan dra från 3 faser samtidigt och leverera ut det som 1-fas?
Det vore jäkligt intressant att se isf

Du får köpa en ferroamp växelriktare, den balanserar faserna.
Frågan är om den klarar att balansera om 3x20A till 1-fas

Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 03 jun 2020 21:00
av Bjelke
LasseTM skrev:Bjelke skrev:kenjon skrev:Det finns även laddare som skapar en "superfas" mha av två eller tre faser, t ex Accelev.
Finns det någon laddbox som kan dra från 3 faser samtidigt och leverera ut det som 1-fas?
Det vore jäkligt intressant att se isf

Du får köpa en ferroamp växelriktare, den balanserar faserna.
Frågan är om den klarar att balansera om 3x20A till 1-fas

Svaret är helt klart nej...
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 03 jun 2020 23:56
av kenjon
Bjelke skrev:kenjon skrev:Det finns även laddare som skapar en "superfas" mha av två eller tre faser, t ex Accelev.
Finns det någon laddbox som kan dra från 3 faser samtidigt och leverera ut det som 1-fas?
Det vore jäkligt intressant att se isf

Accelev säger att det ska komma som en option. Men det har de sagt i ett år....
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 07 jun 2020 22:41
av Robin92
Willerud skrev:Robin92 skrev:
Jag bor i Skåne och kommer köra ca 4,5mil motorväg och ca 1,5 mil blandat enkel resa.
Kommer sätta upp laddstolpe hemma.
Då kommer du få liknande förbrukning som jag hade med Leafen. Regn och våta vägbanor, 0-5 grade adderar en hel del till förbrukningen.
Följ taliz råd och överväg andra alternativ med större batteri. 28kWh är OK på sommaren, men det blir svettigt på vintern.
Sätter du upp en box hemma så hade jag rekommenderat en bil med 3-fas laddning, så får du jämn fördelning över faserna och inte bara last på en fas som med Ioniq.
Tack för alla svar och tips!
Trodde faktiskt inte att kyla och våta vägbanor skulle påverka så mycket. 38kwh ska ju nå ca 310km enligt spec. Men lästa att 280km var mer verklighetstroget.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 07 jun 2020 23:47
av Willerud
Robin92 skrev:Willerud skrev:Robin92 skrev:
Jag bor i Skåne och kommer köra ca 4,5mil motorväg och ca 1,5 mil blandat enkel resa.
Kommer sätta upp laddstolpe hemma.
Då kommer du få liknande förbrukning som jag hade med Leafen. Regn och våta vägbanor, 0-5 grade adderar en hel del till förbrukningen.
Följ taliz råd och överväg andra alternativ med större batteri. 28kWh är OK på sommaren, men det blir svettigt på vintern.
Sätter du upp en box hemma så hade jag rekommenderat en bil med 3-fas laddning, så får du jämn fördelning över faserna och inte bara last på en fas som med Ioniq.
Tack för alla svar och tips!
Trodde faktiskt inte att kyla och våta vägbanor skulle påverka så mycket. 38kwh ska ju nå ca 310km enligt spec. Men lästa att 280km var mer verklighetstroget.
Om du vill ha bra estimat av energiåtgång och laddbehov, så lägg in din rutt på ABRP och laborera med olika väderförhållanden och bilmodeller.
Vill du benchmarka olika modeller så finns det bra data på ev database och även sektion med real world räckvidd.
Ioniq 28:
https://ev-database.org/car/1057/Hyundai-IONIQ-Electric
Ioniq 38:
https://ev-database.org/car/1165/Hyundai-IONIQ-Electric
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 08 jun 2020 12:11
av mati
Robin92 skrev:
Tack för alla svar och tips!
Trodde faktiskt inte att kyla och våta vägbanor skulle påverka så mycket. 38kwh ska ju nå ca 310km enligt spec. Men lästa att 280km var mer verklighetstroget.
Kyla är inte så hemskt farligt. Framförallt inte i södra delen av landet och när bilen har värmepump. Våta vägbanor eller än värre snöslask är största boven.
Som jämförande exempel kan jag säga att vår e-Golf klarar ungefär 18 mil på vintern (i Skaraborg, alltså ingen riktig vinter) och dryga 20 mil på sommarn. Den har 35,8kWh batteri minus buffert, lite större än Ioniq alltså, men Golfen är å andra sidan inte riktigt lika snål. Vi brukar ligga runt 1,5kWh/mil vintertid, något mer kanske. Den kan alltså räckviddsmässigt likställas med Ioniq med lilla batteriet. Jag skulle däremot dra mig för att skaffa en elbil som har bara stöd för enfasladdning, så som Ioniq. Det var bl.a. därför vi valde bort den.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 08 jun 2020 12:39
av Robin92
[/quote]
Kyla är inte så hemskt farligt. Framförallt inte i södra delen av landet och när bilen har värmepump. Våta vägbanor eller än värre snöslask är största boven.
Som jämförande exempel kan jag säga att vår e-Golf klarar ungefär 18 mil på vintern (i Skaraborg, alltså ingen riktig vinter) och dryga 20 mil på sommarn. Den har 35,8kWh batteri minus buffert, lite större än Ioniq alltså, men Golfen är å andra sidan inte riktigt lika snål. Vi brukar ligga runt 1,5kWh/mil vintertid, något mer kanske. Den kan alltså räckviddsmässigt likställas med Ioniq med lilla batteriet. Jag skulle däremot dra mig för att skaffa en elbil som har bara stöd för enfasladdning, så som Ioniq. Det var bl.a. därför vi valde bort den.[/quote]
Ja okej! intressant. Tror hyundai kona stödjer flerfasladdning om jag inte missminner mig, iaf 2020 modellen. vad är det som är så dåligt med enfasladdning?
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 08 jun 2020 12:58
av mati
Trefas fördelar lasten på tre faser, samtidigt som du kan sänka strömstyrkan. För 7kW laddeffekt räcker det med 10A. Det kan räcka med en 16A huvudsäkring. För att få samma laddeffekt med enfas behöver du 30A. Det har man i vanliga fall inte hemma. Och då räknar jag inte ens med att huset också vill ha lite ström.
Enfasladdning betyder i praktiken oftast inte mer än 2,3kW hemmavid om man inte vill snedbelasta faserna för mycket. Och det är rätt långsamt och tar hela natten.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 08 jun 2020 13:02
av [JM]
Bjelke skrev:LasseTM skrev:Bjelke skrev:kenjon skrev:Det finns även laddare som skapar en "superfas" mha av två eller tre faser, t ex Accelev.
Finns det någon laddbox som kan dra från 3 faser samtidigt och leverera ut det som 1-fas?
Det vore jäkligt intressant att se isf

Du får köpa en ferroamp växelriktare, den balanserar faserna.
Frågan är om den klarar att balansera om 3x20A till 1-fas

Svaret är helt klart nej...
En E-hub på 21kW kan flytta 29A till en enskild fas under förutsättning att det finns energi ledig på de två övriga. En 14kW kan flytta 20A.
Dvs har man 20A huvudsäkring så kan en 14kW E-hub se till att det finns 40A tillgängligt på en fas (om de andra två faserna tillåter det).
Dvs 3x20A in och 40A+10A+10A ut är möjligt.
Så svaret är "nästan"
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 09 jun 2020 09:51
av kenjon
Har du räknat på fasläget också då (120 grader)?
Jag har en "fasförflyttare" för tvåfas, och på 2x16 A får jag ut 26-27 A.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 09 jun 2020 10:14
av [JM]
Ferroamps produkter är ju till för att sitta på vårt tre-fassystem. Där är det ju 120 grader mellan faserna.
Sen huruvida deras prylar funkar med bara två faser inkopplade har jag ingen aning om. Men jag ser inget teoretiskt hinder.
E-hubben funkar som en switchad AC-DC omvandlare som sen sitter i serie med en DC-AC omvandlare. Därimellan har dom en litet batteribuffert som ligger på 760V DC.
Det är själva kärnan i hela systemet och det är där som dom kan ta in/skicka ut DC från/till solceller, batterilager etc.
I och med att dom kan plocka energi från en fas, stoppa in den i batteribufferten och sedan ta ut energin och lägga på valfri fas så ser jag inget hinder i att bara göra detta med två faser i teorin.
Obs, systemet jobbar parallellt med den vanliga trefasen och inte seriellt.
Sorry för OT igen...
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 09 jun 2020 10:39
av [JM]
Hur stort batteri man ska välja när man köper elbil så är det väl några faktorer man behöver fundera på.
1* Maximal daglig resväg. Dvs hur mkt åker man normalt med bilen på en dag. Hem-Jobb-hem + handla + skjutsa barn på träning etc.
Säg att man åker 10 mil max per dag och att bilen kalla vinterdagar drar 300wh/km (3kwh/mil) worst case. 3kwh/mil gäller väl för större suv. För en mindre bil får man väl välja en lägre siffra.
Detta ska typ 70% av batterikapaciteten klara av utan laddning.
Minsta storleken på batteriet blir då: (10mil*3kw/mil)/0,70 = 43kwh för en större suv och kanske (10mil*2,5kw/mil)/0,70 = 36kwh för en medelstor bil.
2* Kolla era vanliga längre resor med ABRP och se hur mkt ni måste stanna och ladda. Testa med olika bilar och se hur stor skillnad det gör med olika batterier.
Kolla också hur mkt regn mm påverkar under skidresan med mera last dessutom tex.
Obs ABRP tar inte i dagsläget, ännu, hänsyn till det ökade rullmotståndet som blir när man lastar bilen full.
Men om man lägger på ca 4wh/km per 100kg ökad last så blir det rätt.
Tex en tesla model x har tyo 250wh/km i referensförbrukning. Lastar man den med 400kg extra så blir det 4*4=16wh/km extra. Dvs totalen blir 250+16=266 som man ska sätta in som ny referensförbrukning.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 09 jun 2020 16:41
av Robin92
Tack för förklaringen! i stort sett kommer jag endast använda den som pendlar bil till o från jobb, ca 12mil ToR. kanske inom affären på vägen hem nångång men den det blir kanske max 3km omväg. Har börjat snegla lite på konan nu.. en fråga till, vad är bäst ur batteriets synpunkt? Att sätta i laddaren varje dag när man kommer hem, eller att försöka ladda varannan dag. jag räkna på sträckan i abrp med en ioniq och då skulle jag ha ca 58% kvar när jag kommer hem på kvällen. (när det är bra väder)
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Postat: 09 jun 2020 17:30
av [JM]
Ionicen verkar ligga på ca 150wh/km och lägger man på regn, motvind och maxlast så borde den väl inte dra mer än 200wh/km.
Med kalkylen ovan och 12mil så ska du då klara dig med ett 34kwh batteri.
Som tidigare skrivits i tråden så ska du nog sikta på 38kwh varianten.
Gällande laddning så finns det en uppsjö teorier om hur man ska behandla battteriet.
Generellt så ska du hålla dig mellan 10% och 80% laddning och ibland köra ner det så lågt du vågar och sen ladda upp till över 90%. För att kalibrera/balansera batteriet och BMS. Sen exakt hur ionic-batteriet beter sig har jag noll koll på tyvärr.
Jag laddar vår TMX en gång i veckan till 80% sen kör vi ner den till mellan 10 och 20%.
Ca var 4:e gång, dvs 1gång per månad, så laddar jag upp den till ca 95%.