Re: Prissänkningar
Postat: 27 maj 2020 16:02
Tesla bygger ju fabrik i Berlin så då blir det också EU-producerat.
Fransmännen är mycket nationlistiska med allt.Fredrik j skrev:Fransmännen är väl ganska nationalistiska när det gäller bilar?
Intressant. Någon som kollat med Tesla vad som gäller för oss som beställd, men ej fått leverans?eriksoderholm skrev:Alla Model S och X lagerbilar som levereras per den sista juni får både de nya priserna och fri Supercharging, har Tesla bekräftat.
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... -billigare
Som diskuterats ovan i tråden så har det dock stor betydelse om det är en förmånsbil, 50k brutto går ju inte att jämföra med 50k netto.pubbe skrev:Nej, förmånsvärdet ändras inte då det sätts årsvis. 50K Suc kommer du nog aldrig upp i, inte ens på 5 år. Med 2,5kr/kw behöver du ladda 20K kw för att komma upp i det beloppet, vilket betyder 10000 mil körning laddat på suc. Själv laddar jag under 1000kw/år på suc och då har jag gratis laddning på S:en.
Dansken skrev:Intressant. Någon som kollat med Tesla vad som gäller för oss som beställd, men ej fått leverans?eriksoderholm skrev:Alla Model S och X lagerbilar som levereras per den sista juni får både de nya priserna och fri Supercharging, har Tesla bekräftat.
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... -billigare
Beställd ny X i februari, och skulle fått leverans i Maj, men nu vet jag jo inte när den kommer...
Om man får välja mellan Fri SuC eller 50.000... Hmmm
PÅ 3 år har jag endast laddet 4000kWh i nuvarande X'en... Så 50k kanske är bättre. Iofs så ändras jo inte förmånsvärdet... Eller gör det?
Nej, det skall det inte göra, förmånsvärdet sätts av Skatteverket (oklart på vilka grunder, speciellt för X).Dansken skrev:Iofs så ändras jo inte förmånsvärdet... Eller gör det?
Ganska enkelt för de flesta.MartinAhlander skrev:Dansken skrev:Intressant. Någon som kollat med Tesla vad som gäller för oss som beställd, men ej fått leverans?eriksoderholm skrev:Alla Model S och X lagerbilar som levereras per den sista juni får både de nya priserna och fri Supercharging, har Tesla bekräftat.
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... -billigare
Beställd ny X i februari, och skulle fått leverans i Maj, men nu vet jag jo inte när den kommer...
Om man får välja mellan Fri SuC eller 50.000... Hmmm
PÅ 3 år har jag endast laddet 4000kWh i nuvarande X'en... Så 50k kanske är bättre. Iofs så ändras jo inte förmånsvärdet... Eller gör det?
Pratade med Tesla igår då jag beställt en Model S med lev runt början av juli. Jag fick välja mellan att behålla fri SuC eller ta det lägre priset. Vet dock inte riktigt hur jag ska göra, men det lutar åt att ta det lägre priset, även om det är smidigt med fri laddning på längre bilresor söderut på sommaren..
Om man är resande säljare är det väl viktigast att det finns någonstans att ladda? Vad det kostar är väl arbetsgivarens problem, eller har man redan justerat inkomsten efter att kostnaden för diesel har försvunnit?taliz skrev:Har man dock inte laddning hemma och typ spenderar sitt liv på vägarna, som resande säljare eller liknande, kan det vara värt med fri SUC. Som tjänstebil spelar ju inte nettopriset lika stor roll heller.
Om man får milersättning, och kör väldigt mkt, kan man ju potentiellt tjäna en hel del på gratis SUC.Fredrik j skrev:Om man är resande säljare är det väl viktigast att det finns någonstans att ladda? Vad det kostar är väl arbetsgivarens problem, eller har man redan justerat inkomsten efter att kostnaden för diesel har försvunnit?taliz skrev:Har man dock inte laddning hemma och typ spenderar sitt liv på vägarna, som resande säljare eller liknande, kan det vara värt med fri SUC. Som tjänstebil spelar ju inte nettopriset lika stor roll heller.
Javisst. Men är kombinationen resande säljare, tjänstebil och milersättning verkligen så vanlig? Jag vet inte men det känns väl som att en resande säljare ofta har tjänstebil med bränsleförmån?taliz skrev:Om man får milersättning, och kör väldigt mkt, kan man ju potentiellt tjäna en hel del på gratis SUC.Fredrik j skrev:Om man är resande säljare är det väl viktigast att det finns någonstans att ladda? Vad det kostar är väl arbetsgivarens problem, eller har man redan justerat inkomsten efter att kostnaden för diesel har försvunnit?taliz skrev:Har man dock inte laddning hemma och typ spenderar sitt liv på vägarna, som resande säljare eller liknande, kan det vara värt med fri SUC. Som tjänstebil spelar ju inte nettopriset lika stor roll heller.
Ja det finns väldigt många lösningar, många som kör långt och mycket. Men kan man spara stora summor på bränsle vore det ju närmast idiotiskt att inte dra fördel av det. Dvs även om företaget står för bränslet betyder ju inte det att det är gratis. Kan du spara in dom pengarna åt företaget är det ju rimligt att du får del av det.Fredrik j skrev:Javisst. Men är kombinationen resande säljare, tjänstebil och milersättning verkligen så vanlig? Jag vet inte men det känns väl som att en resande säljare ofta har tjänstebil med bränsleförmån?taliz skrev:Om man får milersättning, och kör väldigt mkt, kan man ju potentiellt tjäna en hel del på gratis SUC.Fredrik j skrev:Om man är resande säljare är det väl viktigast att det finns någonstans att ladda? Vad det kostar är väl arbetsgivarens problem, eller har man redan justerat inkomsten efter att kostnaden för diesel har försvunnit?taliz skrev:Har man dock inte laddning hemma och typ spenderar sitt liv på vägarna, som resande säljare eller liknande, kan det vara värt med fri SUC. Som tjänstebil spelar ju inte nettopriset lika stor roll heller.
Men det finns väl alla möjliga lösningar. Särskilt om den resande säljaren själv äger företaget....
Detta verkar ha gjorts på både Model S och Model X runt om i världen idag, skulle gissa att Tesla vill få upp försäljningen lite av dessa.Force-Walker skrev:Såg att de sänkt priset till 875 nu för Long Range Model S.
Eller har detta gjorts tidigare,?
Har för mig den kostade 905 innan.
Beställde 1/9 (vit, 19" och svart inredning) med en slutnota på 919k idag 885k.Force-Walker skrev:Såg att de sänkt priset till 875 nu för Long Range Model S.
Eller har detta gjorts tidigare,?
Har för mig den kostade 905 innan.
Ska de inte anpassa (sänka) priset på lagd order vid prissänkning?Skogslasse skrev:Beställde 1/9 (vit, 19" och svart inredning) med en slutnota på 919k idag 885k.Force-Walker skrev:Såg att de sänkt priset till 875 nu för Long Range Model S.
Eller har detta gjorts tidigare,?
Har för mig den kostade 905 innan.
Men man blir väl portad om jag avbokar och vill boka ny eller?
Du kan väl avboka (och förlorar de 1000 kr) och beställa en ny, risken är att du får vänta längre tid och kanske inte får samma ränta beroende på hur du läggar uppSkogslasse skrev:Beställde 1/9 (vit, 19" och svart inredning) med en slutnota på 919k idag 885k.Force-Walker skrev:Såg att de sänkt priset till 875 nu för Long Range Model S.
Eller har detta gjorts tidigare,?
Har för mig den kostade 905 innan.
Men man blir väl portad om jag avbokar och vill boka ny eller?
Det brukar de göra.mikebike skrev:Ska de inte anpassa (sänka) priset på lagd order vid prissänkning?Skogslasse skrev:Beställde 1/9 (vit, 19" och svart inredning) med en slutnota på 919k idag 885k.Force-Walker skrev:Såg att de sänkt priset till 875 nu för Long Range Model S.
Eller har detta gjorts tidigare,?
Har för mig den kostade 905 innan.
Men man blir väl portad om jag avbokar och vill boka ny eller?
Samma här, jag och kollegan beställde varsin i mitten av september. Gissar på att de drunknar i mail vid det här laget.Dannte0 skrev:Sitter i samma båt , beställde min typ 23/9 har mailat min kontakt på Tesla för att se hur dom gör med rabatten på beställd order