Sida 2 av 3
Re: 70D
Postat: 22 aug 2015 23:23
av joel80
På en 85D är den teoretiska räckvidden 528km..
Lessmog är nog medveten om räckvidden men hänvisade till "officiella" siffrorna..
Re: 70D
Postat: 22 aug 2015 23:35
av HelectriC
joel80 skrev:På en 85D är den teoretiska räckvidden 528km..
Lessmog är nog medveten om räckvidden men hänvisade till "officiella" siffrorna..
Vad ska man med teoretiska/officiella siffror när man faktiskt står på vägen och behöver komma till en speciell plats? Det viktiga är väl hur långt man faktiskt kommer och då är jag tveksam till att man kommer 50mil på vintern.
Re: 70D
Postat: 22 aug 2015 23:44
av Martinen
HelectriC skrev:joel80 skrev:På en 85D är den teoretiska räckvidden 528km..
Lessmog är nog medveten om räckvidden men hänvisade till "officiella" siffrorna..
Vad ska man med teoretiska/officiella siffror när man faktiskt står på vägen och behöver komma till en speciell plats? Det viktiga är väl hur långt man faktiskt kommer och då är jag tveksam till att man kommer 50mil på vintern.
Det är väl trevligt att sitta där med elektrontorsk och tänka att man i teorin är framme i alla fall.
De teoretiska siffrorna känns ju inte riktigt relevanta i verkligheten. Speciellt inte på vintern. Även om det skulle vara möjligt att komma upp i dessa siffror, så tror jag inte att man är intresserad av att köra 50km i timmen och sitta och frysa i bilen bara för att komma fram.
Re: 70D
Postat: 22 aug 2015 23:55
av joel80
Det siffrorna dock duger till är i jämförelse med andra batterier. Alltså som en "poängsiffra" där desto högre är desto bättre.. Men där de flesta vet att det inte är riktiga kilometer i vanlig trafikmiljö.
Precis som bränsleförbrukningssiffror för fossilbitar.
Det var det jag menade att Lessmog troligen också vet.. Och att han använde siffrorna mer som referens för vilken av bilarna han valt. Så jag tolkade det i allafall.. Då jag inte tror att nån här missat verklig förbrukning/räckvidd.
Re: 70D
Postat: 23 aug 2015 09:11
av Lessmog
Just så, joel. Tror jag skrev att jag inte har behövt prova än, men det kommer jag förstås att göra när behovet uppkommer. Då kan det även hända att jag lämnar rapport.
Fick ganska rejäl ångest med min bensinbil för ett par år sen när jag var tvungen att köra hem från Stockholm i årens värsta snöstorm för att vara i Göteborg nästa dag. Tappade telefonen när jag sprang runt bilen och borstade bort snön, varv efter varv, så tätt kom det ner. Rena turen att den där långtradaren hade havererat i mötande riktning i stället, både tåg och flyg var inställda så det fanns inget alternativt färdsätt. Knappt 40 på motorvägen - under omkörning.
Därför är jag angelägen att vara rimligt säker på att kunna ta mig till mina olika jobb. Om 90D funnits när jag beställde hade jag valt den och snålat in allt annat.
Så jag anar hur joel resonerar ...

Re: 70D
Postat: 23 aug 2015 09:55
av hybris
Man är nojjig innan man ägt en model S...
Re: 70D
Postat: 23 aug 2015 10:41
av LarsL
Sen är väl världsrekordet för en 85kWh en liten bit över 60 mil (eller var det upp emot 70?), ja jag vet 30-40 km/h men ändå. Som jämförelse kan det vara hyggligt svårt att få en bil med angiven förbrukning på 0,5l/mil att gå på 0,4.
Re: 70D
Postat: 23 aug 2015 10:47
av Gustafsson
hybris skrev:Man är nojjig innan man ägt en model S...
För min del har värsta räckviddsångesten lagt sig redan efter första resan. Till vardags kör jag långt ifrån räckviddsgränserna. Provladdade typ 2 i Vimmerby igår (gratis f.ö.) fick i 10 mil på en lunch med lite fönstershopping. Inte för att det behövdes, men för att se att det funkade när vi ändå skulle parkera ett par timmar. Nu kollar jag lite hur långt det går att köra om det
verkligen kniper

, dvs med ägg under gaspedalen, acceleration upp till 60 kW, utnyttja rörelseenergin maximalt (ingen regen om det går), rangemode på, hastighet högst 90 km/t, låta bilen sakta in uppför å öka nedför med energimätaren så ofta som möjligt under 15 kW ( = ca 20 Hk) utan att den går in på regenerering (och utan att bromsa i onödan förstås...).
Jag har inte provat "valet mode" dvs det läge man kan ställa in när man lånar ut bilen till barnen och där både fart och acceleration begränsas kraftigt, vilket per automatik håller igen energiförbrukningen...Finns dock på "att göra" listan.
Ska försöka anteckna lite hur lite olika körsätt påverkar vid nästa långtur i september. Sen kommer ju en spännande vinter

. Räknar med något längre uppehåll på SC då, ladda 10 % mer, men inget mer dramatiskt.
Normalt kör jag helt "vanligt" lugnt som med mina tidigare bensinbilar med medelförbrukning under 200Wh/km. Som jämförelse har jag haft två helt olika bilar, en Lexus LS460 med V8, automat och 380 hästar. Den drog 0,8 -0,9 l/mil vid "eko-körning" på landsväg enligt ovan medan min prius plug-in drog 0,35 (utan att ladda via sladd). Bägge siffrorna mätta som genomsnitt vid mer än 100 mils körning. Vid annan körning blir siffrorna de dubbla...(Lexus på vintern i stan t.ex.).
/M 70D
Längre inlägg än jag tänkt, men kontenta är nog att man inte behöver fundera så mycket på detta....

Re: 70D
Postat: 23 aug 2015 10:52
av Gustafsson
LarsL skrev:Sen är väl världsrekordet för en 85kWh en liten bit över 60 mil (eller var det upp emot 70?), ja jag vet 30-40 km/h men ändå. Som jämförelse kan det vara hyggligt svårt att få en bil med angiven förbrukning på 0,5l/mil att gå på 0,4.
Inte 30-40 km/tim...
"4 students from the technical university Eindhoven archived a 635km/388 miles archived a new European Real Long Distance European record on wednesday august 21st. Sponsered by Athlon It's called a world record "real long distance driving" with the Tesla Models S because they drove with 2 people on normal roades with normal speeds and archieved 625km. It's a european record but also a world real long distance record."
Detta däremot =68 mil !
Father and Son Drive 423 Miles on One Charge in Tesla Model S
http://wheels.blogs.nytimes.com/2012/12 ... e-423-mile...
/M 70 D
Re: 70D
Postat: 23 aug 2015 10:59
av Svenssons
Gustafsson skrev:LarsL skrev:Sen är väl världsrekordet för en 85kWh en liten bit över 60 mil (eller var det upp emot 70?), ja jag vet 30-40 km/h men ändå. Som jämförelse kan det vara hyggligt svårt att få en bil med angiven förbrukning på 0,5l/mil att gå på 0,4.
Inte 30-40 km/tim...
"4 students from the technical university Eindhoven archived a 635km/388 miles archived a new European Real Long Distance European record on wednesday august 21st. Sponsered by Athlon It's called a world record "real long distance driving" with the Tesla Models S because they drove with 2 people on normal roades with normal speeds and archieved 625km. It's a european record but also a world real long distance record."
Detta däremot =68 mil !
Father and Son Drive 423 Miles on One Charge in Tesla Model S
http://wheels.blogs.nytimes.com/2012/12 ... e-423-mile...
/M 70 D
Verkar som detta är slaget, dock inte i normal hastighet antar jag om det inte var 40-väg hela tiden... Knappa 73 mil verkar i så fall vara nya rekordet. Lär komma film på detta snart...
Re: 70D
Postat: 23 aug 2015 11:08
av LarsL
Wow! Det var en snubbe emellan de två som körde riktigt långsamt på en plan väg fram och tillbaka.
Re: 70D
Postat: 23 aug 2015 11:08
av Gustafsson
/M 70 D[/quote]
Verkar som detta är slaget, dock inte i normal hastighet antar jag om det inte var 40-väg hela tiden... Knappa 73 mil verkar i så fall vara nya rekordet. Lär komma film på detta snart...
[/quote]
Kul. Undrar hur det gick till!
Liten länk till de som vill testa "hypermiling" själva. Man kan med t.ex. prius prova en teknik som kallas "puls & glide". Skulle gissa att den kan funka med Tesla också. Rekommenderas bara av nördarna dock...
http://www.wikihow.com/Hypermile
/M 70D
Re: 70D
Postat: 23 aug 2015 11:17
av LarsL
Ja, bara för nördar och kanske att man inte ska ha något som helst annat intressant i livet

Re: 70D
Postat: 23 aug 2015 12:02
av MaLund13
LarsL skrev:Sen är väl världsrekordet för en 85kWh en liten bit över 60 mil (eller var det upp emot 70?), ja jag vet 30-40 km/h men ändå. Som jämförelse kan det vara hyggligt svårt att få en bil med angiven förbrukning på 0,5l/mil att gå på 0,4.
Bjørn Nyland körde nyligen dryga 73 mil på en laddning i en P85D, vilket är nytt rekord. Han körde i 40 km/h, och det tog totalt 19,5 timmar.
http://on.fb.me/1WMvJlv
Tidigare rekordet var på 682 km, det sattes redan 2012.
http://bit.ly/1V1TDYw
Re: 70D
Postat: 23 aug 2015 13:49
av Gustafsson
LarsL skrev:Ja, bara för nördar och kanske att man inte ska ha något som helst annat intressant i livet

Håller med - Ludicrous åt andra hållet s.a.s.
M 70D
Re: 70D
Postat: 23 aug 2015 16:50
av dstr
Från Brenner borde man kunna sätt ett bra rekord söderut.
Re: 70D
Postat: 24 aug 2015 23:55
av Martinen
Jag snittade 350 wh per km häromdagen. Inte på hela laddningen, utan på mina sista 7-8 mil innan jag var framme vid SC.
Var en bra bit uppe över 500 wh/km vid några tillfällen.
Blir nog inget inget räckviddsrekord med den förbrukningen.
Re: 70D
Postat: 25 aug 2015 00:48
av lator
Hoppas att ingen såg dig om du var i Sverige...

Liknar den förbrukning man får på autobahn i ca 200 km/h.
Re: 70D
Postat: 25 aug 2015 06:59
av Martinen
lator skrev:Hoppas att ingen såg dig om du var i Sverige...

Liknar den förbrukning man får på autobahn i ca 200 km/h.
Det va på autobahn.
Re: 70D
Postat: 25 aug 2015 10:05
av Gustafsson
Martinen skrev:Jag snittade 350 wh per km häromdagen. Inte på hela laddningen, utan på mina sista 7-8 mil innan jag var framme vid SC.
Var en bra bit uppe över 500 wh/km vid några tillfällen.
Blir nog inget inget räckviddsrekord med den förbrukningen.
Kanske rekord i "kortaste möjliga räckvidd"

Re: 70D
Postat: 25 aug 2015 10:36
av lator
Inga problem med överhettning? Finns det något sätt att hålla koll på temperaturen i batteri/DU? Borde gå att få ett mätvärde.
Re: 70D
Postat: 26 aug 2015 19:14
av Niclas
Har en 70D som lånebil nu. Tycker den känns ganska bra faktiskt. Inte samma tryck i acc som min P85+ eller 85D elle P85D såklart. Noterar att den förbrukar mindre vid motorvägskörning. Inte heller samma deceleration vid regen.
Är dock inte helt såld på Next gensätena. Tycker de trycker för mycket på sidorna vid bäckenet åch låren. Gör också att kupen känns klart mindre. Dessutom ser de lite halvdana ut tycker jag.
Re: 70D
Postat: 26 aug 2015 19:34
av hybris
Next gen är grymma, de gamla känns som gjorda för folk med stor fet bak typ... De gamla är riktiga US of A stolar... Sååååå skönt att slippa dem!
Re: 70D
Postat: 26 aug 2015 19:37
av Niclas
Smaken är som baken...
Hybris, jag är f.ö ute efter en P85D med din spec...du kanske vill byta upp dig

Re: 70D
Postat: 26 aug 2015 19:41
av hybris
Ha ha!

greppar du md skinkorna i kurvorna Niclas?
