3,7 kW hemma

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

3,7 kW hemma

Inlägg av taliz »

Om uttaget sitter en bit upp så kommer UMC-klumpen hänga i luften och då klarar den sig nog utmärkt.
Blå kontakt är ju mer väderskyddad än shuko också.
Sen har man ju garanti, går den sönder får du en ny.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Re: 3,7 kW hemma

Inlägg av frippe »

Det som sliter mest på en UMC är att koppla i och ur den varje dag. För är det en allmän parkering blir det knepigt att låta den hänga kvar när bilen inte ä ikopplad. Och att då koppla i och ur varje dag sliter en hel del på kablage och infästning av kablage i handtag och kontakt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare

Inlägg av eizzmar »

frippe skrev:
Det som sliter mest på en UMC är att koppla i och ur den varje dag. För är det en allmän parkering blir det knepigt att låta den hänga kvar när bilen inte ä ikopplad. Och att då koppla i och ur varje dag sliter en hel del på kablage och infästning av kablage i handtag och kontakt.
Det är visserligen min egna förhyrda parkering, dock en öppen så alla kan ju gå förbi laddstolpen och ta laddaren om de vill. Borde ju gå att lösa med något fint lås på ett ev ”hus” till laddaren som man säger fast på stolpen. Så att den blåa kontakten alltid kan sitta i. Hoppas bara att hyresvärden inte är krånglig och ej godkänner detta.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

3,7 kW hemma

Inlägg av taliz »

eizzmar skrev:
frippe skrev:
Det är visserligen min egna förhyrda parkering, dock en öppen så alla kan ju gå förbi laddstolpen och ta laddaren om de vill. Borde ju gå att lösa med något fint lås på ett ev ”hus” till laddaren som man säger fast på stolpen. Så att den blåa kontakten alltid kan sitta i. Hoppas bara att hyresvärden inte är krånglig och ej godkänner detta.
UMCn låses fast i bilens ladduttag så den går inte sno så lätt.
Däremot låses ju inte den blå adaptern AFAIK, dvs de skulle kunna rycka ut och stjäla den. Men den är nog inte särskilt stöldbegärlig, kostar inte mkt.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

taliz skrev:
eizzmar skrev:
frippe skrev:
UMCn låses fast i bilens ladduttag så den går inte sno så lätt.
Däremot låses ju inte den blå adaptern AFAIK, dvs de skulle kunna rycka ut och stjäla den. Men den är nog inte särskilt stöldbegärlig, kostar inte mkt.
Tanken är väl att UMC ska hänga där även när inte bilen är inkopplad, då går det ju att plocka med sig den utan problem.

Någon form av lås är väl kanske bäst då?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Klart det är bekvämare om man kan låta UMC sitta kvar, men då är den som sagt lätt att sno om man inte låser fast den.
Jag hade inte oroat mig för slitage hursomhelst. Ska tåla att kopplas i och ur ofta, annars får man återigen åberopa garantin.

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Klart det är bekvämare om man kan låta UMC sitta kvar, men då är den som sagt lätt att sno om man inte låser fast den.
Jag hade inte oroat mig för slitage hursomhelst. Ska tåla att kopplas i och ur ofta, annars får man återigen åberopa garantin.
Jo, det ska den tåla, min UMC är problemfri fortfarnde efter 11k+ mil och många i-/ur-kopplingar.

Det är dock väldigt mycket mer bekvämt att ha den hängande på plats, det blir ju i praktiken lika bra som en WC, men då måste man ju som sagt nog låsa fast den om man vill ha kvar den.

En WC går ju iofs också hyfsat lätt att stjäla om man verkligen vill, men det är ju lite större insats.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare

Inlägg av eizzmar »

fth skrev:
taliz skrev:
Jo, det ska den tåla, min UMC är problemfri fortfarnde efter 11k+ mil och många i-/ur-kopplingar.

Det är dock väldigt mycket mer bekvämt att ha den hängande på plats, det blir ju i praktiken lika bra som en WC, men då måste man ju som sagt nog låsa fast den om man vill ha kvar den.

En WC går ju iofs också hyfsat lätt att stjäla om man verkligen vill, men det är ju lite större insats.

/fth
Eftersom UMC är tänkt att ha med sig om man behöver nödladda så är det nog bäst att man tar med sig den när inte bilen behöver laddas. Då ni skriver att den verkar tåla rätt mycket och om inte åberopa garantin, så anser jag att det lättaste blir att fixa någon slags platta man kan lägga den på med litet tak för skydda mot värsta regn och snön. Tiden det tar att ta ut o in den får man ses kompenseras med tiden man slipper stå vid bensinmacken o se sina pengar försvinna snabbt haha.
Skriv svar