Sida 2 av 2

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Postat: 06 maj 2020 00:20
av fth
_Peter skrev:
Tack igen för alla bra och utförliga svar samt en hel del bra ”att tänka på” tips. Det verkar verkligen finnas stor kunskap här på TCS-forumet!

Det verkar som en Tesla UMC med 3-fas (norsk) + adaptrar (röd ”bonn” + blå ”husvagn”) är den bästa lösningen för oss. Då vi alltid vill minimera laddtiderna maximalt och ha maximal frihet.

Någon nämnde att priset borde ligga runt 6000kr för en sådan. Är det isf ny med 3 adaptrar (röd, blå & choduko)?

Vad behöver man för adapter till Italien? Räcker inte ovan?
Gamla UMC kom i Sverige förr med röd CEE trefas + schuko enfas. Blå CEE enfas/”tvåfas” (16A/32A) fick man köpa till extra (dyrt, typ 1200:- styck tror jag).

I Norge tror jag man fick schuko + CEE 32A som standard, rätta mig om jag har fel här.

Italien använder både vanliga schuko (mindre vanligt) och två egna varianter (vanligare) med tre pinnar som standard för jordade enfas-uttag. Även Danmark, Schweiz, och förstås Storbritannien, har egna varianter.

Jag har ett antal reseadaptrar (modell kraftigare) som skramlar omkring i frunken, så jag kan ladda upp till typ 13A enfas i större delen av Europa.

Men återigen, det kan förstås kännas skönt att ha alla världens adaptrar i frunken, men jag kan sätta en slant på att du inte kommer att använda dom så ofta i praktiken. SuC är helt enkelt så bra.

/fth

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Postat: 06 maj 2020 02:06
av Svenssons
SuperCharger-nätverket är helt klart det bästa att ladda på. När det kommer till destinationsladdning så är det via Typ2 som du vill ladda. Inte för att det skulle gå snabbare utan vetskapen att laddplatsen är byggd för att kunna ladda elbil. Alla andra kontakter medför risker och problem. Jag har sett otal sönder brända schuko, de italienska, danska och brittiska kontakterna är inte mycket bättre. Även röd trefas CEE har sina problem. Själva kontakten lär hålla men du vet inte om ledningarna till den anpassats för hög belastning eller hur stor last som redan ligger på faserna. Jag sänkte en polsk bensinstation i minst ett par timmar när jag laddade 24A från ett 32A uttag...

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Postat: 06 maj 2020 05:19
av Zalman3
Svenssons skrev:
SuperCharger-nätverket är helt klart det bästa att ladda på. När det kommer till destinationsladdning så är det via Typ2 som du vill ladda. Inte för att det skulle gå snabbare utan vetskapen att laddplatsen är byggd för att kunna ladda elbil. Alla andra kontakter medför risker och problem. Jag har sett otal sönder brända schuko, de italienska, danska och brittiska kontakterna är inte mycket bättre. Även röd trefas CEE har sina problem. Själva kontakten lär hålla men du vet inte om ledningarna till den anpassats för hög belastning eller hur stor last som redan ligger på faserna. Jag sänkte en polsk bensinstation i minst ett par timmar när jag laddade 24A från ett 32A uttag...
Jag har laddat 16A, 3fas, 11kW hos min syster som har en 20A huvudsäkring. Och det har alltid gått bra.

Men givetvis måste man ha koll på hur stor övrig förbrukning är, annars blir det dålig stämning när säkringen flyger.

Och det är ju så enkelt att ställa ner strömmen lite i Teslan.
Gör det så man är säker att strömmen räcker till alla förbrukare.

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Postat: 06 maj 2020 09:39
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
SuperCharger-nätverket är helt klart det bästa att ladda på. När det kommer till destinationsladdning så är det via Typ2 som du vill ladda. Inte för att det skulle gå snabbare utan vetskapen att laddplatsen är byggd för att kunna ladda elbil. Alla andra kontakter medför risker och problem. Jag har sett otal sönder brända schuko, de italienska, danska och brittiska kontakterna är inte mycket bättre. Även röd trefas CEE har sina problem. Själva kontakten lär hålla men du vet inte om ledningarna till den anpassats för hög belastning eller hur stor last som redan ligger på faserna. Jag sänkte en polsk bensinstation i minst ett par timmar när jag laddade 24A från ett 32A uttag...
Jag har laddat 16A, 3fas, 11kW hos min syster som har en 20A huvudsäkring. Och det har alltid gått bra.

Men givetvis måste man ha koll på hur stor övrig förbrukning är, annars blir det dålig stämning när säkringen flyger.

Och det är ju så enkelt att ställa ner strömmen lite i Teslan.
Gör det så man är säker att strömmen räcker till alla förbrukare.
Ja, du känner troligen din syster, vet vad hon har för huvudsäkring och vad för andra laster som hon har som dra ström. Själv skulle jag sannolikt just nu kunna ladda 24 A på min WallConnector även ifall jag bara har 20A på huvudsäkringen eftersom jag inte har några större laster igång nu och har solceller.

Kommer du nedåt kontinenten och frågar någon om du får låna uttaget så vet troligen varken du eller personen du frågar om lov vad det är för huvudsäkring eller vilka laster som finns. Röd trefasuttag är oftast till för tillfälliga maskiner som körs en kortare stund. Även ifall man då skulle köra mer än huvudsäkringen så lär detta fungera en kortare stund. Har man satt upp laddboxar avsedda att ladda elbilar har man sannolikt dimensionerat maxeffekten dessa kan dra mot tillgänglig effekt.

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Postat: 06 maj 2020 09:51
av 12man
vill inte skrämmas,

CEE donen följer standarden iec 60309, fulla texten till den hittar jag inte nu(jo men den kostar 450CHF) på nätet,
men kontakten är ju CE märkt så ingen fara..
hade tillgång till dessa dokument för 15 år sedan och jag kommer dock starkt ihåg att antal in/ut (insertions) enligt standard kraven var 1000ggr,

dvs kolla alltid att donet du stoppar in i känns/ser fräscht ut, kan ju ha varit så att nån annan har dragit ut med ström på

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Postat: 06 maj 2020 12:26
av Svenssons
12man skrev:
dvs kolla alltid att donet du stoppar in i känns/ser fräscht ut, kan ju ha varit så att nån annan har dragit ut med ström på
Ja, där är ytterligare en fördel Typ2 har mot alla CEE, Schuko och andra vardagskontakter. det går inte att dra ut Typ 2 med pågående laddning. Detta gör att dessa kontakter inte slits på samma sätt.

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Postat: 06 maj 2020 16:59
av Bjelke
Svenssons skrev:
...Jag sänkte en polsk bensinstation i minst ett par timmar när jag laddade 24A från ett 32A uttag...
Fortfarande lika episkt :lol:
Där ligger man i lä...

Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Postat: 06 maj 2020 21:47
av taliz
Svenssons skrev:
Jag sänkte en polsk bensinstation i minst ett par timmar när jag laddade 24A från ett 32A uttag...
Doing God’s work.

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Postat: 07 maj 2020 19:16
av _Peter
Problemet är nu löst!
Tack alla för hjälpen :D Hoppas även andra blev klokare av denna diskussionen.

FYI: Min lösning blev en norsk UMC (3-fas) med tre adaptrar (röd ”bondplugg” + blå ”husvagnsplugg” + choko (vanliga vägguttaget)). Betalade 6500kr. Tack @Neo för en snabb och bra affär.

Nu kan vi åka till landet imorgon och hela Europa framöver och veta att vi kommer hem igen. ;)

P.s. Nu har jag en nästan ny svensk UMC (1-fas) till salu om någon behöver...

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Postat: 07 maj 2020 19:44
av fth
_Peter skrev:
Problemet är nu löst!
Tack alla för hjälpen :D Hoppas även andra blev klokare av denna diskussionen.

FYI: Min lösning blev en norsk UMC (3-fas) med tre adaptrar (röd ”bondplugg” + blå ”husvagnsplugg” + choko (vanliga vägguttaget)). Betalade 6500kr. Tack @Neo för en snabb och bra affär.

Nu kan vi åka till landet imorgon och hela Europa framöver och veta att vi kommer hem igen. ;)

P.s. Nu har jag en nästan ny svensk UMC (1-fas) till salu om någon behöver...
Grattis, bästa lösningen enligt mig, ett par adaptrar av bra kvalitet till Danmark, Schweiz, Italien etc som sagt så kan du ladda var som helst :)

/fth

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Postat: 07 maj 2020 20:33
av _Peter
Tack @fth - Vilka adaptrar då isf?
(Jag fick uppfattningen av min nya norska UMC, skall funka i hela EU...)

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Postat: 07 maj 2020 23:32
av fth
_Peter skrev:
Tack @fth - Vilka adaptrar då isf?
(Jag fick uppfattningen av min nya norska UMC, skall funka i hela EU...)
Den funkar elektriskt överallt, men inte mekaniskt, Danmark, Schweiz, Italien, Storbritannien, etc har ju annorlunda uttag än oss, schuko funkar inte där.

Du behöver alltså en adapter ”schuko-mysko”, och den måste vara av god kvalitet för att klara hög effekt över lång tid. Du skall absolut inte använda reseadapters av universaltyp, dom klarar inte detta.

Jag har samlat på mig några olika, finns ett par hyfsade Skross på Clas Ohlson som du lugnt kan ladda typ 10A med, t.ex:
https://www.clasohlson.com/se/Reseadapt ... /p/36-7593

/fth

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Postat: 08 maj 2020 09:29
av _Peter
Tack @fth :)

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Postat: 08 maj 2020 19:50
av ellerstrom
fth skrev:
_Peter skrev:
Tack @fth - Vilka adaptrar då isf?
(Jag fick uppfattningen av min nya norska UMC, skall funka i hela EU...)
Den funkar elektriskt överallt, men inte mekaniskt, Danmark, Schweiz, Italien, Storbritannien, etc har ju annorlunda uttag än oss, schuko funkar inte där.

Du behöver alltså en adapter ”schuko-mysko”, och den måste vara av god kvalitet för att klara hög effekt över lång tid. Du skall absolut inte använda reseadapters av universaltyp, dom klarar inte detta.

Jag har samlat på mig några olika, finns ett par hyfsade Skross på Clas Ohlson som du lugnt kan ladda typ 10A med, t.ex:
https://www.clasohlson.com/se/Reseadapt ... /p/36-7593

/fth
Bara som ett litet tillägg, så har Danmark två olika schuko, en likadan som vår och en med tre stift (en till nollan väl?). Så det kan fungera med vår schuko (oftast) men ibland inte. Dock skulle jag inte skaffa den danska adaptern om jag inte ofta semestrade i Danmark och visste att det var på platser där man enbart kan ladda med denna kontakt. Danmark är ju inte så stort till ytan, och SuC samt typ 2 räcker därmed långt. Är man dessutom bara på genomresa så klarar man sig utmärkt på SuC.

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Postat: 08 maj 2020 20:06
av Gustafsson
Det tredje stiftet är jord på den danska tror jag. De andra fas och nolla.

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Postat: 08 maj 2020 20:24
av bylund
ellerstrom skrev:
Bara som ett litet tillägg, så har Danmark två olika schuko, en likadan som vår och en med tre stift (en till nollan väl?). Så det kan fungera med vår schuko (oftast) men ibland inte. Dock skulle jag inte skaffa den danska adaptern om jag inte ofta semestrade i Danmark och visste att det var på platser där man enbart kan ladda med denna kontakt. Danmark är ju inte så stort till ytan, och SuC samt typ 2 räcker därmed långt. Är man dessutom bara på genomresa så klarar man sig utmärkt på SuC.
Om man ska vara noga så är inte den danska kontakten Schuko. Det gå att koppla in en Schuko i den danska kontakten, men man får då inte jord.

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Postat: 08 maj 2020 20:34
av [JM]
bylund skrev:
ellerstrom skrev:
Bara som ett litet tillägg, så har Danmark två olika schuko, en likadan som vår och en med tre stift (en till nollan väl?). Så det kan fungera med vår schuko (oftast) men ibland inte. Dock skulle jag inte skaffa den danska adaptern om jag inte ofta semestrade i Danmark och visste att det var på platser där man enbart kan ladda med denna kontakt. Danmark är ju inte så stort till ytan, och SuC samt typ 2 räcker därmed långt. Är man dessutom bara på genomresa så klarar man sig utmärkt på SuC.
Om man ska vara noga så är inte den danska kontakten Schuko. Det gå att koppla in en Schuko i den danska kontakten, men man får då inte jord.
Många apparater, skarvsladdar mm har kontakter som ser ut som den här:

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... dd-403092/

Det runda hålet är kopplat till jord så att denna skarvsladd funkar även i Danmark.Kopplar du den mellan det danska uttaget och din svenska pryl så blir den således jordad.

OT borde inte denna tråd flyttas till hemladdning kanske? Så att man slipper leta i model 3 forumet. Det finns ju mkt matnyttigt här

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Postat: 08 maj 2020 23:27
av bylund
[JM] skrev:
bylund skrev:
Om man ska vara noga så är inte den danska kontakten Schuko. Det gå att koppla in en Schuko i den danska kontakten, men man får då inte jord.
Många apparater, skarvsladdar mm har kontakter som ser ut som den här:

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... dd-403092/

Det runda hålet är kopplat till jord så att denna skarvsladd funkar även i Danmark.Kopplar du den mellan det danska uttaget och din svenska pryl så blir den således jordad.

OT borde inte denna tråd flyttas till hemladdning kanske? Så att man slipper leta i model 3 forumet. Det finns ju mkt matnyttigt här
Den danska har alltså tre hål, så om det skulle bli jordkontakt med den länkade kabeln så är det nog inte av den pålitliga sorten.
Se t ex https://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_ ... d_(Type_K)

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Postat: 09 maj 2020 13:38
av ellerstrom
Gustafsson skrev:
Det tredje stiftet är jord på den danska tror jag. De andra fas och nolla.
Såklart! Jag vet inte hur (eller om) jag tänkte...

Re: Kan jag ladda min model 3 i "bonduttag" (röda 3-fas)?

Postat: 09 maj 2020 15:40
av [JM]
bylund skrev:
[JM] skrev:
bylund skrev:
Om man ska vara noga så är inte den danska kontakten Schuko. Det gå att koppla in en Schuko i den danska kontakten, men man får då inte jord.
Många apparater, skarvsladdar mm har kontakter som ser ut som den här:

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... dd-403092/

Det runda hålet är kopplat till jord så att denna skarvsladd funkar även i Danmark.Kopplar du den mellan det danska uttaget och din svenska pryl så blir den således jordad.

OT borde inte denna tråd flyttas till hemladdning kanske? Så att man slipper leta i model 3 forumet. Det finns ju mkt matnyttigt här
Den danska har alltså tre hål, så om det skulle bli jordkontakt med den länkade kabeln så är det nog inte av den pålitliga sorten.
Se t ex https://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_ ... d_(Type_K)
Du har rätt. Blandade ihop den med den franska.