Som tillägg till det jag skrev i föregående inlägg så är bättre relativt. Att ex få en fin laddkurva är knappast något jätteproblem i sig. Bättre kylning (fler parallella kylslingor) samt stor buffert ger en trevligare laddkurva och potentiellt längre livslängd på batteripacket (buffert) men på bekostnad av pris, lägre energidensitet (räckvidd) samt högre vikt.Verdi skrev:Det är inte det tråden handlar om heller utan om Teslas batterier och elmotorer är bättre än andras. Jag har då stuckit ut hakan och hävdat att det inte är alldeles givet att de är det. Åtminstone inte tekniskt.
Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från Tesla
Moderator: Redaktion
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
På saker som ska skydda dem mot att andra lägger patent på det som Tesla har tagit fram. Batterikemi eller tillverkningssätt av batterier har de troligen inte tagit patent på. De lär väl behöva skicka in nytt patent varje vecka i så fall. Du kan kolla upp patenten här t.ex.:Fredrik j skrev:Har också hört det. Men vad är det dom har patent på?Erxon skrev:Men har inte Elon erbjudit de andra biltillverkarna att använda Teslas teknik/patent
https://patents.justia.com/company/tesla
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Laban skrev:Som tillägg till det jag skrev i föregående inlägg så är bättre relativt. Att ex få en fin laddkurva är knappast något jätteproblem i sig. Bättre kylning (fler parallella kylslingor) samt stor buffert ger en trevligare laddkurva och potentiellt längre livslängd på batteripacket (buffert) men på bekostnad av pris, lägre energidensitet (räckvidd) samt högre vikt.Verdi skrev:Det är inte det tråden handlar om heller utan om Teslas batterier och elmotorer är bättre än andras. Jag har då stuckit ut hakan och hävdat att det inte är alldeles givet att de är det. Åtminstone inte tekniskt.
Ja precis. Jag skrev ju också att Audis batteri verkar vara tyngre. Det är alltid ett val mellan olika egenskaper. Själv snabbladdar jag nästan aldrig och är nöjd med Teslas prioritering. Men det är ju inget unikt med Teslas batterier som gör de bättre än andra.
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Hur vet du det?Verdi skrev:Men det är ju inget unikt med Teslas batterier som gör de bättre än andra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Finns det något som tyder på det?taliz skrev:Hur vet du det?Verdi skrev:Men det är ju inget unikt med Teslas batterier som gör de bättre än andra.
Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från Tesla
Ehh? Det är ju vedertaget att Tesla har ett stort övertag på batterifronten.Verdi skrev:Finns det något som tyder på det?taliz skrev:Hur vet du det?Verdi skrev:Men det är ju inget unikt med Teslas batterier som gör de bättre än andra.
De har lägst kostnad, mest effektiv produktion & paketering, överlägset störst erfarenhet av "battery management", branschens bästa forskare... need I continue?
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Vi "vet" väl att de använder mindre kobolt i alla fall. Om vi nu tänker endast på cellerna. Men jag tror att den störa fördelen är på packnivå. Kostnad, tillverkningsmässigt.Verdi skrev:Finns det något som tyder på det?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Ja, lägst kostnad och hög tillgång har jag redan skrivit som fördelar.taliz skrev:Ehh? Det är ju vedertaget att Tesla har ett stort övertag på batterifronten.Verdi skrev:Finns det något som tyder på det?taliz skrev:Hur vet du det?Verdi skrev:Men det är ju inget unikt med Teslas batterier som gör de bättre än andra.
De har lägst kostnad, mest effektiv produktion & paketering, överlägset störst erfarenhet av "battery management", branschens bästa forskare... need I continue?
Att de tekniskt håller högst klass har jag inte sett nåt direkt bevis för. Finns ju olika måttstockar också beroende på vad man prioriterar. Jag som inte snabbladdar så mycket är nöjd med Teslas prioritering som verkar prioritera lägre vikt än t ex Audi. Men det går inte att vara bäst på alla parametrar.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Så vad är det som imponerar med Audis batterier?Verdi skrev:Ja, lägst kostnad och hög tillgång har jag redan skrivit som fördelar.taliz skrev:Ehh? Det är ju vedertaget att Tesla har ett stort övertag på batterifronten.Verdi skrev:Finns det något som tyder på det?taliz skrev:Hur vet du det?Verdi skrev:Men det är ju inget unikt med Teslas batterier som gör de bättre än andra.
De har lägst kostnad, mest effektiv produktion & paketering, överlägset störst erfarenhet av "battery management", branschens bästa forskare... need I continue?
Att de tekniskt håller högst klass har jag inte sett nåt direkt bevis för. Finns ju olika måttstockar också beroende på vad man prioriterar. Jag som inte snabbladdar så mycket är nöjd med Teslas prioritering som verkar prioritera lägre vikt än t ex Audi. Men det går inte att vara bäst på alla parametrar.
Vad är det som gör dem så mycket bättre än Teslas?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Laddkurvan är väl det som står ut positivt. Sen tycker jag det är anmärkningsvärt hur Tesla har begränsat laddhastigheten på många bilar. Det bådar inte gott. Visst kanske Audi får göra samma sak en dag men det vet vi ju inte.Nicke Nyfiken skrev:Så vad är det som imponerar med Audis batterier?
Vad är det som gör dem så mycket bättre än Teslas?
Vad tycker du det är som gör Teslas batterier bättre än konkurrenternas?
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Det finns två elbilar som sålts i stora mängder i snart 10 år nu.Verdi skrev:Ja, lägst kostnad och hög tillgång har jag redan skrivit som fördelar.taliz skrev:Ehh? Det är ju vedertaget att Tesla har ett stort övertag på batterifronten.Verdi skrev:Finns det något som tyder på det?taliz skrev:Hur vet du det?Verdi skrev:Men det är ju inget unikt med Teslas batterier som gör de bättre än andra.
De har lägst kostnad, mest effektiv produktion & paketering, överlägset störst erfarenhet av "battery management", branschens bästa forskare... need I continue?
Att de tekniskt håller högst klass har jag inte sett nåt direkt bevis för. Finns ju olika måttstockar också beroende på vad man prioriterar. Jag som inte snabbladdar så mycket är nöjd med Teslas prioritering som verkar prioritera lägre vikt än t ex Audi. Men det går inte att vara bäst på alla parametrar.
Tesla Model S och Nissan Leaf. Det finns gott om studier på dessa som visar på att Teslas batterier knappt tappat någon range, medan Nissans i många fall blivit helt obrukbara.
Är inte det tekniskt hög klass så förstår jag inte riktigt hur du tänker.
Sen handlar "att vara bäst" inte om att "vara bäst på alla parametrar". Det handlar om att vara tillräckligt bra totalt för att bräcka konkurrenterna. En iPhone är inte bäst på allt, men den är ändå "gold standard" i branschen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Det Audi gjort med étron är knappast imponerade.Verdi skrev:Laddkurvan är väl det som står ut positivt. Sen tycker jag det är anmärkningsvärt hur Tesla har begränsat laddhastigheten på många bilar. Det bådar inte gott. Visst kanske Audi får göra samma sak en dag men det vet vi ju inte.Nicke Nyfiken skrev:Så vad är det som imponerar med Audis batterier?
Vad är det som gör dem så mycket bättre än Teslas?
Vad tycker du det är som gör Teslas batterier bättre än konkurrenternas?
De har byggt ett extremt tungt batteri, för att maximera kylningen, som de sedan bara utnyttjar en begränsad del av.
Det vore en barnlek för Tesla att göra samma sak.
Men de vet att de flesta inte vill ha en ineffektiv klump med dålig range som är väldigt dyr i drift. De vet att de flesta är mer intresserade av hög laddhastighet mätt i km/h än kWh/h.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Såklart du ska jämföra med Nissan Leaf som saknar batterikylning...taliz skrev:Det finns två elbilar som sålts i stora mängder i snart 10 år nu.
Tesla Model S och Nissan Leaf. Det finns gott om studier på dessa som visar på att Teslas batterier knappt tappat någon range, medan Nissans i många fall blivit helt obrukbara.
Är inte det tekniskt hög klass så förstår jag inte riktigt hur du tänker.
Sen handlar "att vara bäst" inte om att "vara bäst på alla parametrar". Det handlar om att vara tillräckligt bra totalt för att bräcka konkurrenterna. En iPhone är inte bäst på allt, men den är ändå "gold standard" i branschen.

Min 19 månader gamla Model S har tappat ca 5% av sin kapacitet. Min snart 4 år gamla BMW i3 har inte tappat nånting alls (går att kolla verklig kapacitet via en "hemlig" service-meny). Inte har i3:an nån vampire drain heller.
Har inte sagt att Teslas batterier är skit direkt. De har flera fördelar, men det är illavarslande det som händer med äldre bilar. Tycker du inte det?
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Nu är det antagligen Audins kaross som står för den höga förbrukningen och inte batteriet. Model X är inte heller nåt under av låg förbrukning som du säkert vet.taliz skrev:Det Audi gjort med étron är knappast imponerade.Verdi skrev:Laddkurvan är väl det som står ut positivt. Sen tycker jag det är anmärkningsvärt hur Tesla har begränsat laddhastigheten på många bilar. Det bådar inte gott. Visst kanske Audi får göra samma sak en dag men det vet vi ju inte.Nicke Nyfiken skrev:Så vad är det som imponerar med Audis batterier?
Vad är det som gör dem så mycket bättre än Teslas?
Vad tycker du det är som gör Teslas batterier bättre än konkurrenternas?
De har byggt ett extremt tungt batteri, för att maximera kylningen, som de sedan bara utnyttjar en begränsad del av.
Det vore en barnlek för Tesla att göra samma sak.
Men de vet att de flesta inte vill ha en ineffektiv klump med dålig range som är väldigt dyr i drift. De vet att de flesta är mer intresserade av hög laddhastighet mätt i km/h än kWh/h.
Siffror på att deras batteri är "extremt tungt" förresten? Visst är det antagligen tyngre än Teslas men _extremt_?
Kul då för de som vill ha hög laddhastighet i km/h och får hastigheten sänkt betydligt efter bara några år...

Intressant ändå att du inte kan ge cred till någon annan än Tesla. Inte för något... Att du envisas att som en barnunge skriva E-Tron som franskans skit tycker jag säger allt.
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Verdi gillar verkligen dina resonemang och håller med dig i princip allt. Gillar folk som är sakliga som dig och som kan se båda sidor av myntet.Verdi skrev:Nu är det antagligen Audins kaross som står för den höga förbrukningen och inte batteriet. Model X är inte heller nåt under av låg förbrukning som du säkert vet.taliz skrev:Det Audi gjort med étron är knappast imponerade.Verdi skrev:Laddkurvan är väl det som står ut positivt. Sen tycker jag det är anmärkningsvärt hur Tesla har begränsat laddhastigheten på många bilar. Det bådar inte gott. Visst kanske Audi får göra samma sak en dag men det vet vi ju inte.Nicke Nyfiken skrev:Så vad är det som imponerar med Audis batterier?
Vad är det som gör dem så mycket bättre än Teslas?
Vad tycker du det är som gör Teslas batterier bättre än konkurrenternas?
De har byggt ett extremt tungt batteri, för att maximera kylningen, som de sedan bara utnyttjar en begränsad del av.
Det vore en barnlek för Tesla att göra samma sak.
Men de vet att de flesta inte vill ha en ineffektiv klump med dålig range som är väldigt dyr i drift. De vet att de flesta är mer intresserade av hög laddhastighet mätt i km/h än kWh/h.
Siffror på att deras batteri är "extremt tungt" förresten? Visst är det antagligen tyngre än Teslas men _extremt_?
Kul då för de som vill ha hög laddhastighet i km/h och får hastigheten sänkt betydligt efter bara några år...![]()
Intressant ändå att du inte kan ge cred till någon annan än Tesla. Inte för något... Att du envisas att som en barnunge skriva E-Tron som franskans skit tycker jag säger allt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Det visar ju att Tesla var många år framför övriga rent tekniskt, då de förstod att vätskekylning var vitalt.Verdi skrev:Såklart du ska jämföra med Nissan Leaf som saknar batterikylning...taliz skrev:Det finns två elbilar som sålts i stora mängder i snart 10 år nu.
Tesla Model S och Nissan Leaf. Det finns gott om studier på dessa som visar på att Teslas batterier knappt tappat någon range, medan Nissans i många fall blivit helt obrukbara.
Är inte det tekniskt hög klass så förstår jag inte riktigt hur du tänker.
Sen handlar "att vara bäst" inte om att "vara bäst på alla parametrar". Det handlar om att vara tillräckligt bra totalt för att bräcka konkurrenterna. En iPhone är inte bäst på allt, men den är ändå "gold standard" i branschen.![]()
Min 19 månader gamla Model S har tappat ca 5% av sin kapacitet. Min snart 4 år gamla BMW i3 har inte tappat nånting alls (går att kolla verklig kapacitet via en "hemlig" service-meny). Inte har i3:an nån vampire drain heller.
Har inte sagt att Teslas batterier är skit direkt. De har flera fördelar, men det är illavarslande det som händer med äldre bilar. Tycker du inte det?
Du vet inte vad din Model S tappat, inget utom möjligtvis Tesla vet det. De uppdaterar mjukvara och ändrar bufferts etc dynamiskt.
Dessutom, hur många ggr har du laddat din i3 med 140kw DC? Oh wait...
Jag tycker inte det är illavarslande, de laddar fortfarande snabbare än så gott som alla konkurrenter. Det är snarare imponerande IMO. De analyserar och justerar "on the fly ".
Med det sagt så tror jag vi kommer få se en riktig käftsmäll på battery day. Nästa stora teknikskifte lär presenteras där och det kommer skaka om hela branschen rejält.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Nej, det är främst Audins drivlina. Annars skulle den vara mkt snålare i lägre hastighet, men det är den inte.Verdi skrev:Nu är det antagligen Audins kaross som står för den höga förbrukningen och inte batteriet. Model X är inte heller nåt under av låg förbrukning som du säkert vet.taliz skrev:Det Audi gjort med étron är knappast imponerade.Verdi skrev:Laddkurvan är väl det som står ut positivt. Sen tycker jag det är anmärkningsvärt hur Tesla har begränsat laddhastigheten på många bilar. Det bådar inte gott. Visst kanske Audi får göra samma sak en dag men det vet vi ju inte.Nicke Nyfiken skrev:Så vad är det som imponerar med Audis batterier?
Vad är det som gör dem så mycket bättre än Teslas?
Vad tycker du det är som gör Teslas batterier bättre än konkurrenternas?
De har byggt ett extremt tungt batteri, för att maximera kylningen, som de sedan bara utnyttjar en begränsad del av.
Det vore en barnlek för Tesla att göra samma sak.
Men de vet att de flesta inte vill ha en ineffektiv klump med dålig range som är väldigt dyr i drift. De vet att de flesta är mer intresserade av hög laddhastighet mätt i km/h än kWh/h.
Siffror på att deras batteri är "extremt tungt" förresten? Visst är det antagligen tyngre än Teslas men _extremt_?
Kul då för de som vill ha hög laddhastighet i km/h och får hastigheten sänkt betydligt efter bara några år...![]()
Intressant ändå att du inte kan ge cred till någon annan än Tesla. Inte för något... Att du envisas att som en barnunge skriva E-Tron som franskans skit tycker jag säger allt.
Audis 95kwh väger tresiffrigt kg mer än Teslas 102kwh vill jag minnas.
En ineffektiv bil som Audin kommer ju påverkas mycket mer av sänkt laddhastighet än en effektiv bil som en Tesla.
Jag ger cred om jag finner något imponerande. I Audis fall så ser jag inget på teknikfronten som imponerar, trots att deras slogan bokstavligen är "vorsprung durch technik".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
taliz skrev:Det visar ju att Tesla var många år framför övriga rent tekniskt, då de förstod att vätskekylning var vitalt.Verdi skrev:Såklart du ska jämföra med Nissan Leaf som saknar batterikylning...taliz skrev:Det finns två elbilar som sålts i stora mängder i snart 10 år nu.
Tesla Model S och Nissan Leaf. Det finns gott om studier på dessa som visar på att Teslas batterier knappt tappat någon range, medan Nissans i många fall blivit helt obrukbara.
Är inte det tekniskt hög klass så förstår jag inte riktigt hur du tänker.
Sen handlar "att vara bäst" inte om att "vara bäst på alla parametrar". Det handlar om att vara tillräckligt bra totalt för att bräcka konkurrenterna. En iPhone är inte bäst på allt, men den är ändå "gold standard" i branschen.![]()
Min 19 månader gamla Model S har tappat ca 5% av sin kapacitet. Min snart 4 år gamla BMW i3 har inte tappat nånting alls (går att kolla verklig kapacitet via en "hemlig" service-meny). Inte har i3:an nån vampire drain heller.
Har inte sagt att Teslas batterier är skit direkt. De har flera fördelar, men det är illavarslande det som händer med äldre bilar. Tycker du inte det?
Du vet inte vad din Model S tappat, inget utom möjligtvis Tesla vet det. De uppdaterar mjukvara och ändrar bufferts etc dynamiskt.
Dessutom, hur många ggr har du laddat din i3 med 140kw DC? Oh wait...
Jag tycker inte det är illavarslande, de laddar fortfarande snabbare än så gott som alla konkurrenter. Det är snarare imponerande IMO. De analyserar och justerar "on the fly ".
Med det sagt så tror jag vi kommer få se en riktig käftsmäll på battery day. Nästa stora teknikskifte lär presenteras där och det kommer skaka om hela branschen rejält.
Att det är viktigt med kylning förstod nog alla. Det är inte direkt raketforskning. Nissan prioriterade antagligen en lägre kostnad.
Min i3:a har 1/3 så stort batteri. Den har laddats ett antal ggr med uppåt 50 kW vilket mer än väl motsvarar hastigheten på SuC om man tar hänsyn till batteristorleken. Jag har inte snabbladdat Teslan överdrivet mycket heller. Förra sommaren blev det en del men då var max ~116 kW. Testade en gång nu i vinter på skoj men kom bara upp i 124 kW eller nåt sånt.
Jag har sett flera mycket besvikna ägare av äldre Teslor som tycker att det är förjävligt att de sänkte laddhastigheten. Finns trådar på det här forumet om det också. Jag hälsar att du tycker att det är imponerande bra gjort av Tesla.

Ja vi får väl se vad som händer med batterierna. Jag är iaf sjukt tacksam för att jag såg till att ha garanterat återköpspris hos Tesla. Min Model S 100D har du indirekt i en annan tråd värderat till "runt 700 tkr". Känns ju jäkligt bra när jag köpte den för 1,2 miljoner för 1,5 år sen.


Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Elon har ju redan lovat "one million mile battery" vilket blir 160.000 mil!
Med det sagt så tror jag vi kommer få se en riktig käftsmäll på battery day.
Nästa stora teknikskifte lär presenteras där och det kommer skaka om hela branschen rejält.
Och Cybertruck ska ju gå att ladda i +250kW!
Intressant är att medans 400V Ionity maxar på ca 195kW, 500A, så klarar Teslas V3 250kW upp mot 400V, 670A.
Och det är bara Tesla som kan ladda över ca 160kW 400V hos Ionity.
Så jag tror också på "riktig käftsmäll på battery day"!
Men det finns andra som sticker ut hakan.
https://www.atlismotorvehicles.com/charging
De pratar om att deras pickup har ett batteri på 250kWh och en räckvidd på 800km.
https://www.atlismotorvehicles.com/chargingPOWER UP - FAST
Experience ultra-fast charging. Our vehicles will be capable of a 15-minute charge today and a 5-minute charge tomorrow.
Hyundai/Kia kommer med 800V, 350kW elbilar 2021.
https://www.motoring.com.au/frankfurt-m ... ed-120536/No details have been provided about the 45’s battery-electric powertrain, but all future EVs from Hyundai and its Kia sister brand will have 800-volt electrical systems,
making them compatible with 350kW DC fast-chargers like those supplied by Australian company Tritium to IONITY.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Bullshit. Det är klart den drar mycket i stadstrafik också. Det är en stor och tung SUV. Dess största nackdel är det höga luftmotståndet dock.taliz skrev:
Nej, det är främst Audins drivlina. Annars skulle den vara mkt snålare i lägre hastighet, men det är den inte.
Audis 95kwh väger tresiffrigt kg mer än Teslas 102kwh vill jag minnas.
En ineffektiv bil som Audin kommer ju påverkas mycket mer av sänkt laddhastighet än en effektiv bil som en Tesla.
Jag ger cred om jag finner något imponerande. I Audis fall så ser jag inget på teknikfronten som imponerar, trots att deras slogan bokstavligen är "vorsprung durch technik".
https://ev-database.org/car/1092/Audi-e-tron-55-quattro
vs
https://ev-database.org/car/1208/Tesla- ... erformance
Skiljer inte jättemycket och det skiljer mer på motorväg än i stadstrafik.
Tresiffrigt? Vad säger det? Över 100 kg? Men är det _extremt_ stor skillnad? Vad är skillnaden i procent?
Det är inte batteriets fel att det sitter i en SUV.
Nu är jag trött på att försvara Audi. Skulle aldrig köpa en sån själv. Men det är ju sinnessjukt hur enögd du är.
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Om "alla" förstod det, varför lanserade de inte produkter med det samtidigt, eller helst före, Tesla?Verdi skrev:taliz skrev:Det visar ju att Tesla var många år framför övriga rent tekniskt, då de förstod att vätskekylning var vitalt.Verdi skrev:Såklart du ska jämföra med Nissan Leaf som saknar batterikylning...taliz skrev:Det finns två elbilar som sålts i stora mängder i snart 10 år nu.
Tesla Model S och Nissan Leaf. Det finns gott om studier på dessa som visar på att Teslas batterier knappt tappat någon range, medan Nissans i många fall blivit helt obrukbara.
Är inte det tekniskt hög klass så förstår jag inte riktigt hur du tänker.
Sen handlar "att vara bäst" inte om att "vara bäst på alla parametrar". Det handlar om att vara tillräckligt bra totalt för att bräcka konkurrenterna. En iPhone är inte bäst på allt, men den är ändå "gold standard" i branschen.![]()
Min 19 månader gamla Model S har tappat ca 5% av sin kapacitet. Min snart 4 år gamla BMW i3 har inte tappat nånting alls (går att kolla verklig kapacitet via en "hemlig" service-meny). Inte har i3:an nån vampire drain heller.
Har inte sagt att Teslas batterier är skit direkt. De har flera fördelar, men det är illavarslande det som händer med äldre bilar. Tycker du inte det?
Du vet inte vad din Model S tappat, inget utom möjligtvis Tesla vet det. De uppdaterar mjukvara och ändrar bufferts etc dynamiskt.
Dessutom, hur många ggr har du laddat din i3 med 140kw DC? Oh wait...
Jag tycker inte det är illavarslande, de laddar fortfarande snabbare än så gott som alla konkurrenter. Det är snarare imponerande IMO. De analyserar och justerar "on the fly ".
Med det sagt så tror jag vi kommer få se en riktig käftsmäll på battery day. Nästa stora teknikskifte lär presenteras där och det kommer skaka om hela branschen rejält.
Att det är viktigt med kylning förstod nog alla. Det är inte direkt raketforskning. Nissan prioriterade antagligen en lägre kostnad.
Min i3:a har 1/3 så stort batteri. Den har laddats ett antal ggr med uppåt 50 kW vilket mer än väl motsvarar hastigheten på SuC om man tar hänsyn till batteristorleken. Jag har inte snabbladdat Teslan överdrivet mycket heller. Förra sommaren blev det en del men då var max ~116 kW. Testade en gång nu i vinter på skoj men kom bara upp i 124 kW eller nåt sånt.
Jag har sett flera mycket besvikna ägare av äldre Teslor som tycker att det är förjävligt att de sänkte laddhastigheten. Finns trådar på det här forumet om det också. Jag hälsar att du tycker att det är imponerande bra gjort av Tesla.
Ja vi får väl se vad som händer med batterierna. Jag är iaf sjukt tacksam för att jag såg till att ha garanterat återköpspris hos Tesla. Min Model S 100D har du indirekt i en annan tråd värderat till "runt 700 tkr". Känns ju jäkligt bra när jag köpte den för 1,2 miljoner för 1,5 år sen.Får trösta mig med att kommande 1,5 år blir mycket billigare.
Om något så visar det hur "dumt" i3ans system är, som inte kan justera sig dynamiskt baserat på hur bilen använts.
Jag tror nog Leaf-ägare som nu har max 5 mils räckvidd är mer besvikna. Vi kommer också närmaste åren få se mer besvikna kunder till konkurrenterna. När det blir uppenbart för folk att deras elbilar inte funkar så bra på långresa kommer det leda till dåligt andrahandsvärde.
Gissa varför jag köpte en 3a och inte en S...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Varför gör inte Teslas bilar det då?Verdi skrev:Bullshit. Det är klart den drar mycket i stadstrafik också. Det är en stor och tung SUV. Dess största nackdel är det höga luftmotståndet dock.taliz skrev:
Nej, det är främst Audins drivlina. Annars skulle den vara mkt snålare i lägre hastighet, men det är den inte.
Audis 95kwh väger tresiffrigt kg mer än Teslas 102kwh vill jag minnas.
En ineffektiv bil som Audin kommer ju påverkas mycket mer av sänkt laddhastighet än en effektiv bil som en Tesla.
Jag ger cred om jag finner något imponerande. I Audis fall så ser jag inget på teknikfronten som imponerar, trots att deras slogan bokstavligen är "vorsprung durch technik".
https://ev-database.org/car/1092/Audi-e-tron-55-quattro
vs
https://ev-database.org/car/1208/Tesla- ... erformance
Skiljer inte jättemycket och det skiljer mer på motorväg än i stadstrafik.
Tresiffrigt? Vad säger det? Över 100 kg? Men är det _extremt_ stor skillnad? Vad är skillnaden i procent?
Det är inte batteriets fel att det sitter i en SUV.
Nu är jag trött på att försvara Audi. Skulle aldrig köpa en sån själv. Men det är ju sinnessjukt hur enögd du är.
Och varför jämför du en bil med 400hk mot en med 800hk?
Ja långt över 100kg. Nånstans runt 25-30% vill jag minnas. Det är extremt IMO.
Varför försvarar du överhuvudtaget något du inte är intresserad av?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1371
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Kanske för att det finns andra som kan se utöver Tesla skylten på ratten... Världen är inte Tesla-färgad.taliz skrev:Varför försvarar du överhuvudtaget något du inte är intresserad av?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
taliz skrev:
Om "alla" förstod det, varför lanserade de inte produkter med det samtidigt, eller helst före, Tesla?
Om något så visar det hur "dumt" i3ans system är, som inte kan justera sig dynamiskt baserat på hur bilen använts.
Jag tror nog Leaf-ägare som nu har max 5 mils räckvidd är mer besvikna. Vi kommer också närmaste åren få se mer besvikna kunder till konkurrenterna. När det blir uppenbart för folk att deras elbilar inte funkar så bra på långresa kommer det leda till dåligt andrahandsvärde.
Gissa varför jag köpte en 3a och inte en S...
BMW i3 är väl hyfsat samtida med Model S?
Justera sig? Det var en fin omskrivning för försämra sig.

Jaså, så S bör man inte köpa? Jag för min del vill inte ha en bullrig sedan som familjebil. Den är för liten för oss. Dessutom är den rätt ful.
Varför drar du upp Nissan Leaf igen?
Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T
Jo, det är den.Credde skrev:Kanske för att det finns andra som kan se utöver Tesla skylten på ratten... Världen är inte Tesla-färgad.taliz skrev:Varför försvarar du överhuvudtaget något du inte är intresserad av?
Det är som att sitta med en iPhone år 2010, men argumentera för Nokia.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.