Sida 2 av 3
Re: Degradering batteri
Postat: 06 jul 2020 16:35
av Arn
Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Re: Degradering batteri
Postat: 06 jul 2020 16:38
av Verdi
Arn skrev:Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Därför att förbrukningen som 500 km baserar sig på inte är WLTP-förbrukningen.

Re: Degradering batteri
Postat: 06 jul 2020 16:51
av Bjelke
Arn skrev:Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Om du tänker på räckvidd vid 100% laddning så är det ingen skillnad på hur man laddar

Däremot finns det ju en liten marginell skillnad i att laddning på högre effekt på sikt sliter
mer på batteriet...
Re: Degradering batteri
Postat: 06 jul 2020 16:59
av pejvic
Arn skrev:Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Nä det sliter lika. Men varför ladda 100% på en supercharger. Det tar längre tid plus att du alltid når nästa ändå med lägre soc. Så isåfall bättre att ladda 100 på destinationen för att spara tid.
Idag körde jag förresten vindö-Rosersberg. LR AWD utan aerokåpor. Detta ger en räckvidd på 60 mil.
Re: Degradering batteri
Postat: 06 jul 2020 17:46
av Arn
Grymt. Jag har snittat på 150 wh/km under bilens 1000 första km.
Hur mkt räckvidd ger det?
Re: Degradering batteri
Postat: 06 jul 2020 18:10
av pejvic
Arn skrev:Grymt. Jag har snittat på 150 wh/km under bilens 1000 första km.
Hur mkt räckvidd ger det?
Det beror på vilket batteri du har men låt säga en LR så är det ju ungefär 75kwh. Delat på 50 mil bör det bli 150. alltså är svaret 50 mil.
Re: Degradering batteri
Postat: 06 jul 2020 22:25
av taliz
pejvic skrev:Arn skrev:Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Nä det sliter lika. Men varför ladda 100% på en supercharger. Det tar längre tid plus att du alltid når nästa ändå med lägre soc. Så isåfall bättre att ladda 100 på destinationen för att spara tid.
Idag körde jag förresten vindö-Rosersberg. LR AWD utan aerokåpor. Detta ger en räckvidd på 60 mil.
Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Jag körde tio mil motorväg idag i 120kmh, åt ena hållet drog den 150wh/km, åt andra 210. Medvind vs motvind.

Re: Degradering batteri
Postat: 06 jul 2020 22:33
av Elof
taliz skrev:pejvic skrev:
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Är det? Då ligger man ju på hög SOC under mycket längre tid (om man drar iväg direkt när man laddat fullt)
Re: Degradering batteri
Postat: 06 jul 2020 22:39
av taliz
Elof skrev:taliz skrev:pejvic skrev:
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Är det? Då ligger man ju på hög SOC under mycket längre tid (om man drar iväg direkt när man laddat fullt)
Inte om man schemalägger.
Men nej, det är inte bra att stå med hög SOC heller.
Re: Degradering batteri
Postat: 07 jul 2020 02:56
av Elof
taliz skrev:Elof skrev:taliz skrev:pejvic skrev:
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Är det? Då ligger man ju på hög SOC under mycket längre tid (om man drar iväg direkt när man laddat fullt)
Inte om man schemalägger.
Men nej, det är inte bra att stå med hög SOC heller.
Jag menar att långsamladdning går just långsamt och att man då går från 90-100 långsammare och därmed har hög SOC längre tid än om man superladdar till 100. Än värre om man schemalägger så den är klar 0615 om man ska iväg exempelvis klockan 8 (ja, jag vet att man kan gissa när den ska börja ladda istället).
Re: Degradering batteri
Postat: 07 jul 2020 12:30
av taliz
Elof skrev:taliz skrev:Elof skrev:taliz skrev:pejvic skrev:
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Är det? Då ligger man ju på hög SOC under mycket längre tid (om man drar iväg direkt när man laddat fullt)
Inte om man schemalägger.
Men nej, det är inte bra att stå med hög SOC heller.
Jag menar att långsamladdning går just långsamt och att man då går från 90-100 långsammare och därmed har hög SOC längre tid än om man superladdar till 100. Än värre om man schemalägger så den är klar 0615 om man ska iväg exempelvis klockan 8 (ja, jag vet att man kan gissa när den ska börja ladda istället).
Ja, men det är bättre ändå IMO.
Snabbladdning är inte bra för batteriet, och särskilt inte till hög SOC som sagt.
Re: Degradering batteri
Postat: 07 jul 2020 17:30
av Arn
Tack för synpunkter
Då håller jag mig till max 90% vid superchargers även på långresor
Spelar det någon roll vid vilken ampere t.ex 8A eller 12A man laddar med hemma eller är det själva gränsen på t.ex 80% som är viktigast?
Är laddning i sig bra eller dåligt för batteriet? Låt säg man har räckvidd förr 300km kvar och endast planerar stadskörning närmaste dagarna på säg 50km totalt, är det då bättre vänta med laddning tills man är nere på 40-50%, (200-250km räckvidd) eller mår batteriet bra av att laddas i sig från t.ex 70-80% eller 60-80% även när man inte behöver räckvidden i sig?
Re: Degradering batteri
Postat: 07 jul 2020 17:48
av tor-ake
Det går inte att svara på annat än i teoretiska resonemang. Högre temperatur i batteriet = dåligt. SOC högre än 80% och lägre än 20%, också dåligt.
Men att kvantifiera hur mycket sämre det är med x vs y går inte att säga utan långvariga empiriska studier.
Undvik superladdning, hård körning och hög/låg SoC _i_onödan_. Utöver det, använd bilen! Det är den gjord för. Behöver du ladda till 100%, gör det! Vill du dra en repa upp och nedför en alptopp, gör det också!
Re: Degradering batteri
Postat: 07 jul 2020 18:44
av taliz
tor-ake skrev:
Undvik superladdning, hård körning och hög/låg SoC _i_onödan_. Utöver det, använd bilen! Det är den gjord för. Behöver du ladda till 100%, gör det! Vill du dra en repa upp och nedför en alptopp, gör det också!
Precis så jag också förordar.
Brukar faktiskt sätta limit på 100% när jag är på långresa. Har aldrig blivit 100% än, men bättre att bilen laddar konstant medan jag gör annat än att den står och idlar.
Det bästa för batteriet är att hålla sig så nära 50% SOC som möjligt, och som sagt att ladda långsamt.
Re: Degradering batteri
Postat: 11 jul 2020 23:20
av Arn
Ang detta att undvika snabbladdning: på Teslas supercharger stationer finns 2 olika typer av kontakter. Är den med enbart ccs långsammare och på så vis bättre för batteriet? Finns restaurang jämte är det snarast en fördel om laddningen går långsammare
Re: Degradering batteri
Postat: 11 jul 2020 23:53
av Jerker
Arn skrev:Ang detta att undvika snabbladdning: på Teslas supercharger stationer finns 2 olika typer av kontakter. Är den med enbart ccs långsammare och på så vis bättre för batteriet? Finns restaurang jämte är det snarast en fördel om laddningen går långsammare
Nej, att det är två olika kontakter beror på att den ena är Teslas egen standard som de utvecklade innan CCS var helt klar och den finns på äldre S och X. Kontakten i bilen är en mix mellan AC typ 2 mode 3 och Teslas egen DC. Från det att model 3 lanserades i Europa så byggde man om SuC och lade till en CCS eftersom alla nya bilar efter det har CCS. Det är ingen skillnad på laddhastigheten. En Tesla som har CCS kan inte ladda med de gamla kontakten. I Upplands Väsby finns en SuC som inte är konverterad, så där kan man inte ladda med nyare bilar.
Re: Degradering batteri
Postat: 12 jul 2020 00:33
av M3apan
Re: Degradering batteri
Postat: 12 jul 2020 00:37
av taliz
Vinterperioden i mitten antar jag?

Re: Degradering batteri
Postat: 13 jul 2020 01:23
av M3apan
taliz skrev:
Vinterperioden i mitten antar jag?

ha, exakt så!
Re: Degradering batteri
Postat: 13 jul 2020 08:19
av Tellus
M3apan skrev:taliz skrev:
Vinterperioden i mitten antar jag?

ha, exakt så!
Fina värden! Hur brukar ni ladda? Parkering i varmgarage?
Re: Degradering batteri
Postat: 13 jul 2020 11:48
av peza
Hej alla.
Min graf på mn Tesla modell 3 LR, ser helt annorlunda ut, skall jag vara orolig. Eller är allt normalt?
/Peter
Re: Degradering batteri
Postat: 13 jul 2020 11:51
av Gustafsson
Jämför de första värdena med de sista och använd hela skalan på y-axeln från 0. Då ser det väl bra ut ?
Re: Degradering batteri
Postat: 13 jul 2020 12:01
av pefreli
Jag blev ganska orolig med denna kurva vid 1200 mil men det ser ju bättre ut nu.
Tror det berodde på att jag inte laddat bilen till mer än ca 70% under lång tid. Kanske även vintern påverkade.
Re: Degradering batteri
Postat: 13 jul 2020 16:33
av Curik
Jerker skrev:Arn skrev:Ang detta att undvika snabbladdning: på Teslas supercharger stationer finns 2 olika typer av kontakter. Är den med enbart ccs långsammare och på så vis bättre för batteriet? Finns restaurang jämte är det snarast en fördel om laddningen går långsammare
Nej, att det är två olika kontakter beror på att den ena är Teslas egen standard som de utvecklade innan CCS var helt klar och den finns på äldre S och X.
Även nya Model S har denna kontakt.
Re: Degradering batteri
Postat: 13 jul 2020 18:57
av Verdi
pefreli skrev:EB02CE61-89D6-4ABD-AF2A-21BB4CC049D2.png
Jag blev ganska orolig med denna kurva vid 1200 mil men det ser ju bättre ut nu.
Tror det berodde på att jag inte laddat bilen till mer än ca 70% under lång tid. Kanske även vintern påverkade.
På min Model S har årstiderna inte påverkat batterigrafen alls. Kanske är annat för Model 3?
Har tappat 3,5% på 6400 mil. Ser inga större problem för tillfället. Stabilt sen flera tusen mil nu.