Sida 2 av 11

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 15 aug 2015 11:38
av hybris
Har ingen Vbox så kan inte testa ordentligt. Med telefon/klocka verkar ca 3.5s inte vara problem. Men mycket vanskligt att mäta med klocka och gasa max. ;-) får skaffa eller låna en vbox. Snurrar i huvudet med max gas och göra annat än stirra rakt fram och gasa... ;-)

Brasklapp är att jag inte gasar max så ofta när jag är ute och kör. Kör mer lugnt med denna bil än de flesta andra jag ägt. Skall inte motsäga att någon firmware dragit med prestandan. Det får andra utröna. Det skulle nog bli ett ramaskri om de gjorde det utan notifiering/förklaring. Dessutom skulle vi se P85D spöad av en massa bilar som ligger runt 4s till 100 då... Lolchamp på TMC verkar lika road han... :-)

Well vi får väl följa detta och se vart det tar vägen.

Rent spontant så borde 245 bak och Continental kanske göra 0.1-0.2s eller vad tror Ni vs PS2/265? Sportfjädringen eller inte borde inte påverka takt fram...

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 15 aug 2015 11:44
av Telsa
Jo jag tror definitivt att 245 conti försämrar 0-100 något då gula antispinn-lampan blinkar allt som oftast i början, även om det inte känns att det släpper. Gör den det med PS2?

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 15 aug 2015 11:51
av hybris
Nej den blinkar inte vid max gas från stillastående. Skall verifiera igen när jag åker en sväng idag. Ingen bra anledning just nu förutom det fina vädret och glassa runt... :-)

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 15 aug 2015 12:00
av Telsa
Om någon har en vbox borde vi som har lite olika setups på bilarna träffas och jämföra en dag.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 15 aug 2015 12:04
av hybris
Om vi inte kan ses innan så kanske vi ses på Eventet på Arlanda?

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 15 aug 2015 12:13
av Telsa
Ja, jag ska försöka åka dit (om jag får :)).

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 15 aug 2015 12:33
av hybris
Jag antar att alla med en Tesla får komma? ;-) det är ubermasterchiefen Tibor som härskar i sin svarta hjälm med andningshjälp! ;-)

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 15 aug 2015 13:21
av Hookmaker
hybris skrev:
Dumheter. En laddad P85D ligger inte på 3.8-4.1... Finns inte en chans i världen...
"Perception is Reality" remember ...;-) Du kommer bli överraskad om du sätter på VBoxen!

Kom i håg att alla tester i USA körs med 1 foot roll-out, dvs. en tid på 3.3 sec 0-60 mph är något nära 3.8 sec 0-100 km/t utan 1 foot roll-out. Tesla lovade tangering av ML F1 som kör 0-60 mph på 3.2 sek mått utan 1 foot roll-out! Bland folk som är vana vid snabba bilar är detta en enorm skillnad och Teslas ursprungliga (och den finns ännu) marknadsföring är därför inte i överensstämmelse med sanningen.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 15 aug 2015 14:07
av hybris
En Audi R8 V10 gör enlogt Audi 0-100 på 3.3s. Videon säger att Teslan är mycket snabbare. Är Audin således en 4s+ bil?

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 15 aug 2015 15:00
av Kalle
100km/h är vell 62mph, kan de ha bidragit till förvirring kring tider?

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 15 aug 2015 16:21
av hybris
Nja. Tiden till 100 var 3.4s och numera 3.3s efter update. 0-60 är runt 0.2s snabbare.

Kan tänka mig att 245 runt och continental plockar tiden till 3.6-3.7s. Kanske påverkar "+" fjädringen också lite?

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 15 aug 2015 18:55
av Toja
Tesla har säker testat att hästkrafterna stämmer, även accelerationen.
I USA blir man stämt på miljardbelopp så fort man fuskar med sån här information.

Däremot kan jag tänka mig att continental 245 däck sänker accelerationen något, då de inte ger samma grepp som 265 däck.

Jag har provkört bilen inan jag köpte den och vet ju därför vad jag får.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 15 aug 2015 19:37
av elmotor_mattias
Jag provkörde P85D i mars månad vilken då uppenbarligen hade 265mm däck. Min bil är levererad med 245mm vilket då inte stämmer med vad jag provkört.
Är dock nöjd med accelerationen upp till 50km/h men därutöver känner jag att det saknas ngt.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 15 aug 2015 20:22
av hybris
Tycker den drar som ett as till hundra... Ja en bra bit över... :-)

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 15 aug 2015 20:50
av elmotor_mattias
När är din bil tillverkad Hybris?
Om danskarna har rätt ska det vara effektdrop på bilar tillverkade efter april månad. Videos på accelererande bilar före och efter april månad visar på skillnad.
Vet inte hur jag kan luska ut när min bil är tillverkad, ngn som vet hur man tar reda på detta?

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 15 aug 2015 20:56
av Senox
Jag får hålla med om att den dra riktigt bra upp till 50 km/h. 50-100 är inte mer än ok. Över 100 nästan pinsamt jämfört med förväntningarna. Jag tycker även att ovan enbart stämmer med över 90% laddning. Under 90% laddning så är den tam rakt igenom. Jag tycker bilen är fantastisk på många sätt, den bästa bil jag hitintills ägt! Att jag måste se till att ha över 90% för att få en vän att hissna tycker jag är dåligt. Förra veckan gjorde jag precis detta med en vän. Efter några accelerationer vände vi tillbaka. Min vän ver lyrisk och använde sin entusiasm till att övertala sin fru att uppleva det samma. Eftersom jag då hade under 90% vid det lagret så var det med en förvånad blick hon sedan klev ur bilen och såg på sin man; hon kunde inte förstå varför han var SÅ uppspelt. -jag förstod precis men sa inget.... Tråkigt!

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 15 aug 2015 21:15
av danni
elmotor_mattias skrev:
När är din bil tillverkad Hybris?
Om danskarna har rätt ska det vara effektdrop på bilar tillverkade efter april månad. Videos på accelererande bilar före och efter april månad visar på skillnad.
Vet inte hur jag kan luska ut när min bil är tillverkad, ngn som vet hur man tar reda på detta?
Är det inte ungefär vid samma tidpunkt som man enligt ryktena ska ha bytt ut den sportigare fjädringen i P85D ("plusfjädringen") mot samma som sitter i övriga D-modeller?

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 15 aug 2015 21:52
av Niclas
Inte tillverkningsmånaden som avgör, det är ju mjukvaruuppdateringen i april som sänkte effekten på alla P85D.
Sannolikt har Tesla sänkt effektuttaget då de märkte att hårdvaran i batteriet (säkringar och kontaktdon) inte håller i längden. Därför sänkte de effektuttaget.
Om man ska tro mätningarna som är gjorda med Vbox är P85D nu 0,5s långsammare än vid lanseringen, dvs ungefär lika snabb som P85 är.
Fixen för hårdvarufelet är ju det som numer är känt som Ludacris mode vilket kräver nya säkringar och kontaktdon som klarar 1500A.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 15 aug 2015 21:55
av elmotor_mattias
Kan säkert ligga mycket i det ovanstående talare skriver.
Man kan ju tycka att Tesla isf borde byta ut mot L-mode kostnadsfritt om så är fallet :?:

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 16 aug 2015 00:02
av Martinen
Jag har tyvärr inget att jämföra med.
Provkörde jag en 60 innan jag beställde, och min förra bil va en v70

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 16 aug 2015 07:35
av Kalle
Niclas skrev:
Det är ju mjukvaruuppdateringen i april som sänkte effekten på alla P85D.
Sannolikt har Tesla sänkt effektuttaget då de märkte att hårdvaran i batteriet (säkringar och kontaktdon) inte håller i längden. Därför sänkte de effektuttaget.
Om man ska tro mätningarna som är gjorda med Vbox är P85D nu 0,5s långsammare än vid lanseringen, dvs ungefär lika snabb som P85 är.
Fixen för hårdvarufelet är ju det som numer är känt som Ludacris mode vilket kräver nya säkringar och kontaktdon som klarar 1500A.
Är det så är tesla verkligen ute på hal is, snacka om att deskulle kunna bli en veldig dålig pr bomb.
Är de så bryter de vell mot lagen ochså?

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 16 aug 2015 07:53
av Kilowatt
elmotor_mattias skrev:
Kan säkert ligga mycket i det ovanstående talare skriver.
Man kan ju tycka att Tesla isf borde byta ut mot L-mode kostnadsfritt om så är fallet :?:
Det är väl i princip vad danskarna driver och jag tenderar att hålla med dem.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 16 aug 2015 08:16
av 18650
dstr skrev:
"Mysteriet" är ju en no-brainer. Huvudsäkringen räcker inte till 700hk.
1300A? 96celler? 4.25volt? Nog räcker det.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 16 aug 2015 09:36
av miksch
Jeg får aldri ned 700 hk på asfalten. For å få det må dekkene være varme, asfalten myk og temp 20 grader. Men slik er ikke min hverdag, og antispinn slår alltid inn ved fullt gaspådrag. Kjører jeg på sand får jeg aldri mer enn 240 kw.
Og så må jeg spørre hvilken fossilbil noensinne har levert de hk som er angitt. Jeg vet om ingen bil eller mc-test hvor oppmålt hk stemmer med det som er angitt. Og i hvert fall ikke når bilen er eldre.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 16 aug 2015 10:04
av dstr
18650 skrev:
dstr skrev:
"Mysteriet" är ju en no-brainer. Huvudsäkringen räcker inte till 700hk.
1300A? 96celler? 4.25volt? Nog räcker det.
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ttery-pack finns en bild på säkringen. 630A vid 700V ger 590hk

Motorn jobbar väl runt 352v? Då närmar vi oss Teslas siffra på att säkringen skulle vara på 1300A.

...och detta är vad säkringen är specad till. Någon, om än minimal, säkerhetsmarginal borde dom ha.