Sida 2 av 3

Re: P85D före och efter April?

Postat: 26 aug 2015 21:24
av Bow
Håller med har blivit av med kortet 3 gånger pga fortkörning men nu får man hålla sig i skinnet för man vill ju så gärna köra Teslan. :D :D

Re: P85D före och efter April?

Postat: 26 aug 2015 21:33
av Niclas
LarsL skrev:
Att bilen går dit ratten pekar är inte understyrt, om bilen fortsätter rakt fram när man vrider på ratten då är det understyrt. Tycker det låter som att bilen är neutral.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja den går dit ratten pekar och vill helst inte ändra riktning. Dvs det finns ett visst motstånd till kursändring. Kanske understyrt inte är rätt term. Kanske bara så AWD känns, jag har bara ägt RWD hela mitt liv och är van med den styrkänslan.

Re: P85D före och efter April?

Postat: 26 aug 2015 21:37
av hybris
Sinnesjukt bra AWD. Att det släpper är inget man önskar... Bieffekt av dåligt grepp. ;-)

Re: P85D före och efter April?

Postat: 26 aug 2015 21:41
av Niclas
Nej just, men när det inte släpper på RWD är ju det bättre än AWD

Re: P85D före och efter April?

Postat: 26 aug 2015 22:14
av +46
hybris skrev:
Sinnesjukt bra AWD. Att det släpper är inget man önskar... Bieffekt av dåligt grepp. ;-)
Har du provat fullacceleration med urkopplad antispinn också?

Re: P85D före och efter April?

Postat: 26 aug 2015 22:22
av Martinen
+46 skrev:
hybris skrev:
Sinnesjukt bra AWD. Att det släpper är inget man önskar... Bieffekt av dåligt grepp. ;-)
Har du provat fullacceleration med urkopplad antispinn också?
Funderade på att testa häromdagen, men blev inte av.
Testade en annan grej istället. Dom har ju sagt att man ska stampa ner pedalen så snabbt man kan för att få bästa acceleration. Skulle för ett par veckor sedan kolla vad jag fick för tid på 0-100, och märkte ibland när man inte tog i tillräckligt att jag fick något sämre tid.
Nu häromdagen testade jag istället att ha vänsterfoten på bromsen. Sen tryckte jag ner gasen i botten och fick en varning att jag inte fick trycka på båda pedaler samtidigt. När jag sen släppte bromsen så blev det en launch precis som om jag hade stampat ner pedalen allt vad jag kunde.
Det verkar i alla fall som om jag fick ungefär samma tid som jag haft tidigare när jag testat. Nånstans runt 3,5 Sekunder. Bilen var inte helt fulladdad och jag har bara 19" däck, så det känns helt ok.

Re: P85D före och efter April?

Postat: 27 aug 2015 08:31
av danni
Jag har mest haft fyrhjulsdrivna bilar, och jag tycker att den Tesla P85D jag körde uppförde sig väldigt neutralt och fint, dvs vare sig under- eller överstyrda tendenser. Den går som på räls och styr in villigt. Om man pressar för mycket så märks det självklart att det är lite för mycket vikt för att byta riktning på det alldeles för fort. Men så är det ju med de flesta större bilar - gör du fel på väg in i kurvan kan du få vilken bil som helst att understyra.

Re: P85D före och efter April?

Postat: 27 aug 2015 08:39
av Niclas
Uppenbarligen är det ingen som fattar vad jag menar med styrningen. Finns det ingen gammal BMW-ägare här som kört RWD hela sitt liv?

Re: P85D före och efter April?

Postat: 27 aug 2015 08:50
av TiborBlomhall
Vi fattar, men att inte slänga med bakvagnen heter inte understyrd. Understyrd är när bilen fortsätter rakt fram även när man vrider ratten. Alltså rakt fram - ut i terrängen när kurvan kommer.

Att bilen snällt följer med dit du vrider ratten heter neutral, inte understyrd.

Re: P85D före och efter April?

Postat: 27 aug 2015 12:21
av Niclas
jag ger upp :D

Re: P85D före och efter April?

Postat: 27 aug 2015 17:45
av Stockholm996TT
Vi hade en P85 innan vi fick vår P85D. Det är en märkbart krispigare känsla i ratten på P85. Det känns rent och opåverkat när man styr in som det bara kan göra i bakhjulsdrivna bilar. P85D har en sämre känsla i styrningen, men AWD, det raketsnabba antispinnsystemet och den hårdare fjädringen (vi har en tidig bil) ger en känsla av att köra på räls vilket jag tycker passar kalas till bilens karaktär. P85 var mer av en busbil som man kunde skicka ut baken på när som helst.

Re: P85D före och efter April?

Postat: 27 aug 2015 17:58
av Niclas
Äntligen någon som förstår vad jag menar! Tack Stockholm996TT!!

Re: P85D före och efter April?

Postat: 27 aug 2015 18:06
av Martinen
Niclas skrev:
jag ger upp :D
Äntligen ;)

Re: P85D före och efter April?

Postat: 27 aug 2015 18:08
av Niclas
Martinen skrev:
Niclas skrev:
jag ger upp :D
Äntligen ;)
Nä men nu hittade jag ju en person som förstår mitt resonemang!

Re: P85D före och efter April?

Postat: 27 aug 2015 18:09
av danni
Niclas skrev:
Äntligen någon som förstår vad jag menar! Tack Stockholm996TT!!
Jaha, varför sa du inte det från början :) Styrkänslan har ju inget med över- eller understyrning i sig att göra. Men visst märks det på en fyr- eller framhjulsdriven bil att framdäcken har mer för sig än att bara styra.

Re: P85D före och efter April?

Postat: 27 aug 2015 19:36
av hybris
Styrkänsla i P85D är bättre än i P85+. Tycker den är klockren faktisk. Var orolig för AWD innan men idag inswr jag hur mycket bättre dualdrive är på alla områden. Finns absolut inget jag vill ha från den bakhjulsdrivna. Ok lägre priset då... :-)

Re: P85D före och efter April?

Postat: 27 aug 2015 20:28
av Martinen
Niclas skrev:
Martinen skrev:
Niclas skrev:
jag ger upp :D
Äntligen ;)
Nä men nu hittade jag ju en person som förstår mitt resonemang!
Nej nu e det för sent. :D

Re: P85D före och efter April?

Postat: 27 aug 2015 20:41
av Niclas
Martinen skrev:
Niclas skrev:
Nä men nu hittade jag ju en person som förstår mitt resonemang!
Nej nu e det för sent. :D
Jag menade inte dig Mrtinen, utan Stockholm-killen.

Hybris verkar inte förstå för fem öre...

Re: P85D före och efter April?

Postat: 27 aug 2015 21:12
av Martinen
Niclas skrev:
Martinen skrev:
Niclas skrev:
Nä men nu hittade jag ju en person som förstår mitt resonemang!
Nej nu e det för sent. :D
Jag menade inte dig Mrtinen, utan Stockholm-killen.

Hybris verkar inte förstå för fem öre...
Nej jag vet. Jag var ju inte ens med i diskussionen. Skulle bara blanda mig lite. ;)

Re: P85D före och efter April?

Postat: 28 aug 2015 20:10
av Niclas
Körde på idag på E4 mellan Infra City och Uppsala med 70D. Den har samma fjädring som 85D samt nyare P85D. Luftfjädring, läge low såklart. Var rejält gungigt och vid gupp på vägen (i rätt hög fart) får man en ordentlig flytande känsla i sidled med luftfjädringen. Lite obehagligt.
Min P85+ är hårdare i fjädringen och stabilare på motorväg och i kurvor. Dock är standardfjädringen med stålfjäder ännu stabilare...

Re: P85D före och efter April?

Postat: 28 aug 2015 20:59
av hybris
Niclas du jiddrar bara som vanligt... Din P85+ är inte bättre på något längre. Bara att byta bil. That is the facts... The rest is just FUD!

Re: P85D före och efter April?

Postat: 28 aug 2015 21:04
av hybris
Jag har kört två bilar med stålfjädring och ingen är "stabilare" än P85D med sportdämpare och luftfjädring. Stålfjädringen upplevde jag som okomfortabel men inte alls sportig.

En av de mest ansedda fjädringsexpertena på TMC säger att P85D md liftfjädring innan April är bäst av allt som kommit standard från Tesla som far. Samma kille byggde om sin fjädring på P85+ och hade långa diskussioner med Teslas ingenjörer.

Kommer själv från sportbilar med hård och sportig fjädring. Tycker min bilmär magisk då den är komfortabel med grym väghållning och grepp. Det enda som inte är bra är däckens ljudkomfort men det är nog det man får med bästa sportdäck. Inte ett Teslaproblem...

Re: P85D före och efter April?

Postat: 28 aug 2015 21:12
av Niclas
Jag kommenterade inte P85D med sportfjädringen, Hybris.
Sportfjädringen tillverkas inte länge, har du inte förstått det vid det här laget?

Re: P85D före och efter April?

Postat: 28 aug 2015 21:20
av danni
hybris skrev:
Jag har kört två bilar med stålfjädring och ingen är "stabilare" än P85D med sportdämpare och luftfjädring. Stålfjädringen upplevde jag som okomfortabel men inte alls sportig.

En av de mest ansedda fjädringsexpertena på TMC säger att P85D md liftfjädring innan April är bäst av allt som kommit standard från Tesla som far. Samma kille byggde om sin fjädring på P85+ och hade långa diskussioner med Teslas ingenjörer.

Kommer själv från sportbilar med hård och sportig fjädring. Tycker min bilmär magisk då den är komfortabel med grym väghållning och grepp. Det enda som inte är bra är däckens ljudkomfort men det är nog det man får med bästa sportdäck. Inte ett Teslaproblem...
Är det Lolachampcar du pratar om? Han har ju uttryckligen sagt att stålfjädrar ger bättre väghållning, och att den bästa väghållningen på en Model S får man med stålfjädrar och en sänkning. Hans P85+ kör han på stålfjädrar numera.

Bild

Bild

Re: P85D före och efter April?

Postat: 28 aug 2015 21:21
av Niclas
hybris skrev:
J

En av de mest ansedda fjädringsexpertena på TMC säger att P85D md liftfjädring innan April är bäst av allt som kommit standard från Tesla som far. Samma kille byggde om sin fjädring på P85+ och hade långa diskussioner med Teslas ingenjörer.
Ja, jag har läst lolachampcar och hans modifikation av luftfjädringen på hans P85+. Vad bytte han till? Jo just det, stålfjäder!

Sen kom ju P85D med sportdämpare, men dessa togs bort i April. Jag har kört 2 olika P85D med sportdämpare och de kändes bra. De nuvarande känns dock för svampiga.