Sida 2 av 2
Re: MS raven förbrukning
Postat: 11 apr 2020 11:53
av StoffeZ
Om förbrukningen verkar lägre med vinterdäck på fälg från annat märke och högre med sommardäck på tesla slipstreamfälg skulle ni gissa att det har med däck eller fälgar att göra. Kan vikten på slipstreamfälgen göra den törstigare? Spontant känns det som om sommardäck borde vara snålare än dubbfria vinterdäck?!?
Re: MS raven förbrukning
Postat: 11 apr 2020 19:47
av Kilowatt
StoffeZ skrev:Om förbrukningen verkar lägre med vinterdäck på fälg från annat märke och högre med sommardäck på tesla slipstreamfälg skulle ni gissa att det har med däck eller fälgar att göra. Kan vikten på slipstreamfälgen göra den törstigare? Spontant känns det som om sommardäck borde vara snålare än dubbfria vinterdäck?!?
Viktigare är väl nästan dimensionen på dem? Särskilt bredden antar jag. Sommardäcken brukar ju ofta ha en maxad staggered setup på 21"-fälgar med stort motstånd. Rullmotståndet i materialet med mönster etc håller jag med om borde vara mindre dock.
Re: MS raven förbrukning
Postat: 15 apr 2020 06:59
av greenstreet
Sen jag bytte till sommardäck (21" staggered) har min förbrukning skjutit i höjden. Ligger på 230-250, även under långresor (90, 100, 110 km/h) och när allt är uppe i temperatur. Dessutom är det ju nästan varmt ute...
Jag låg alltså betydligt lägre när det var minusgrader och med vinterdäck. Hoppas att det delvis beror på att det varit väldigt blåsigt...
Re: MS raven förbrukning
Postat: 15 apr 2020 07:03
av NEO
21” som inte är arachnid är tunga! Det speglar sig såklart i förbrukningen.
Re: MS raven förbrukning
Postat: 15 apr 2020 18:21
av lator
NEO skrev:21” som inte är arachnid är tunga! Det speglar sig såklart i förbrukningen.
Vikten påverkar faktiskt förbrukningen väldigt marginellt... Däremot om man monterar en större "fläkt" så blåser det mera.
