Re: Prisförändring pga Corona
Postat: 27 jul 2020 09:08
Jag tror att dom sänker priserna isf, åtminstone vissa delar av sortimentet...
Jag har många ggr skrivit att jag är förbannad och besviken på Tesla för att de sänkte priserna på det där sättet och att jag nog aldrig köper en till Tesla på grund av det. Du måste blanda ihop mig med nån annan.Nicke Nyfiken skrev:Jo det är lätt att vara tuff när priserna sjunker om man sitter med en leasingbil med garanterat restvärde och man inte ser någon ände på inkomsterna. Då kan man till och med skratta sig harmynt som flera gjorde här på forumet när privatägare förlorade 3-400k över en natt på sin nya Model S när Tesla fullständigt dumpade priserna. - äntligen skulle det bli ordning på begangnatmarknaden.taliz skrev:Verdi funderar ju på att sälja nu. Du vet när det gäller en själv...Nicke Nyfiken skrev:Varför ”tyvärr”?Verdi skrev:Vad som händer med nypriserna är svårt att svara på eftersom kronan är så svag.
Att begagnatpriserna kommer sjunka drastiskt är det ingen tvekan om. Efterfrågan på Tesla drivs i mångt och mycket av små företag utan personalbilspolicies och det är dem som ligger risigt till nu.
Privatköparna lär också dra öronen åt sig. Att köpa en mellanklass-sedan för 6-700 papp är inget man gör i osäkra tider. Då kanske gammeldieseln får duga ett år år till... Och med minskad efterfrågan sjunker priserna ofrånkomligt. Tyvärr.
Du har ju länge ondgjort dig över de höga begangnatpriserna på Tesla. Om de nu sjunker så går det väl åt rätt håll?
Nu när förutsättningarna ändras fullständigt, så är det plötsligt en annan ton.
Bara en iakttagelse.
Pontus skrev:Men det finns ju fördelar om begagnatpriserna håller sig upp, även inte jag heller förstår varför, och det är ju att det säljs fler nya elbilar.
Teslas prissättning kan man ju lita på lika lite som skatteverket. Men det är ju å andra sidan deras rätt att hålla på så.
Själv föredrar jag ju om man kan få veta andrahandsvärdet (en bra uppskattning i varje fall) och förmånsvärdena innan man köper en bil. Dessa verkar dock inte fungera i fallet med att köpa en Tesla.
Man får chansa lite helt enkelt, ibland vinner man ibland inte.
Varför en X och inte en Y?Gustafsson skrev:Ser det som väldigt bra att dollarn äntligen går ner. Har länge tittat snett på modell X, men tyckt de varit i överkant prismässigt. 15-20% skulle inte vara fel alls.
För liten? För slarvigt byggd?kenjon skrev:Varför en X och inte en Y?Gustafsson skrev:Ser det som väldigt bra att dollarn äntligen går ner. Har länge tittat snett på modell X, men tyckt de varit i överkant prismässigt. 15-20% skulle inte vara fel alls.
Slarvigt byggd? Giga Berlin har ju ännu inte byggt en enda bil.Verdi skrev:För liten? För slarvigt byggd?kenjon skrev:Varför en X och inte en Y?Gustafsson skrev:Ser det som väldigt bra att dollarn äntligen går ner. Har länge tittat snett på modell X, men tyckt de varit i överkant prismässigt. 15-20% skulle inte vara fel alls.
Vet inte vad som talar för att den ska bygga bättre bilar än existerande fabrik?Svenssons skrev:Slarvigt byggd? Giga Berlin har ju ännu inte byggt en enda bil.Verdi skrev:För liten? För slarvigt byggd?kenjon skrev:Varför en X och inte en Y?Gustafsson skrev:Ser det som väldigt bra att dollarn äntligen går ner. Har länge tittat snett på modell X, men tyckt de varit i överkant prismässigt. 15-20% skulle inte vara fel alls.
Vad talar för att X skulle vara bättre byggd än Y?Verdi skrev:Vet inte vad som talar för att den ska bygga bättre bilar än existerande fabrik?Svenssons skrev:Slarvigt byggd? Giga Berlin har ju ännu inte byggt en enda bil.Verdi skrev:För liten? För slarvigt byggd?kenjon skrev:Varför en X och inte en Y?Gustafsson skrev:Ser det som väldigt bra att dollarn äntligen går ner. Har länge tittat snett på modell X, men tyckt de varit i överkant prismässigt. 15-20% skulle inte vara fel alls.
Rätt mycket, man har tagit lärdom av vad man gjort tidigare och man har nya maskiner. Sedan byggs den i Tyskland istället för i USA. Hur vet du att den blir slarvigt byggd?Verdi skrev:Vet inte vad som talar för att den ska bygga bättre bilar än existerande fabrik?Svenssons skrev:Slarvigt byggd? Giga Berlin har ju ännu inte byggt en enda bil.Verdi skrev:För liten? För slarvigt byggd?kenjon skrev:Varför en X och inte en Y?Gustafsson skrev:Ser det som väldigt bra att dollarn äntligen går ner. Har länge tittat snett på modell X, men tyckt de varit i överkant prismässigt. 15-20% skulle inte vara fel alls.
Y är ett klart alternativ, men då denna bil kommer att köpas privat och ägas länge ser jag aluminiumkaross som en stor fördel. Känner att Tesla och evt rost ännu är en okänd parameter. Funderar dessutom på P modellen och den prestandan har inte Y.kenjon skrev:Varför en X och inte en Y?Gustafsson skrev:Ser det som väldigt bra att dollarn äntligen går ner. Har länge tittat snett på modell X, men tyckt de varit i överkant prismässigt. 15-20% skulle inte vara fel alls.
Svenssons skrev:Rätt mycket, man har tagit lärdom av vad man gjort tidigare och man har nya maskiner. Sedan byggs den i Tyskland istället för i USA. Hur vet du att den blir slarvigt byggd?
Menar du att en Model S 85 från 2012 har samma passform som en Model 3 från Kina idag? Vad har du som säger att det är samma pressverktyg, monteringsprocess eller kvalitetskontroller i Fremont som i Shanghai? Det har ju varit otal artiklar om att Tesla köpt in nya pressverktyg t.ex. Munro som har plockat isär både en tidig Model 3 och en tidig Model Y talar om stora skillnader men du har bättre uppgifter?Verdi skrev:Svenssons skrev:Rätt mycket, man har tagit lärdom av vad man gjort tidigare och man har nya maskiner. Sedan byggs den i Tyskland istället för i USA. Hur vet du att den blir slarvigt byggd?
Tesla har byggt bilar med undermålig passform i snart 10 år. Hade de tagit lärdom av sina misstag hade de varit perfekta för länge sen. Jag förstår verkligen inte varför man inte höjer kvaliteten. Och jag förstår inte varför man inte har bättre ljudisolering. Så himla mycket kan det väl inte kosta?
Jag är rädd att själva grunden för fabriken. Pressverktyg, monteringsprocess, kvalitetskontroller osv är exakt desamma som i USA-fabriken. Varför skulle det skilja sig åt? Att det är Otto aus Berlin som gör momentet istället för Hank from California kan inte spela någon större roll.
“They do continuous improvement in design,” a practice most auto companies typically don’t embrace, Munro said.
Menar du att det är bättre nu? Verkar inte riktigt så om man ser till Model Y åtminstone.Svenssons skrev:Menar du att en Model S 85 från 2012 har samma passform som en Model 3 från Kina idag? Vad har du som säger att det är samma pressverktyg, monteringsprocess eller kvalitetskontroller i Fremont som i Shanghai? Det har ju varit otal artiklar om att Tesla köpt in nya pressverktyg t.ex. Munro som har plockat isär både en tidig Model 3 och en tidig Model Y talar om stora skillnader men du har bättre uppgifter?Verdi skrev:Svenssons skrev:Rätt mycket, man har tagit lärdom av vad man gjort tidigare och man har nya maskiner. Sedan byggs den i Tyskland istället för i USA. Hur vet du att den blir slarvigt byggd?
Tesla har byggt bilar med undermålig passform i snart 10 år. Hade de tagit lärdom av sina misstag hade de varit perfekta för länge sen. Jag förstår verkligen inte varför man inte höjer kvaliteten. Och jag förstår inte varför man inte har bättre ljudisolering. Så himla mycket kan det väl inte kosta?
Jag är rädd att själva grunden för fabriken. Pressverktyg, monteringsprocess, kvalitetskontroller osv är exakt desamma som i USA-fabriken. Varför skulle det skilja sig åt? Att det är Otto aus Berlin som gör momentet istället för Hank from California kan inte spela någon större roll.
https://www.sae.org/news/2020/06/tesla- ... g-castings
“They do continuous improvement in design,” a practice most auto companies typically don’t embrace, Munro said.
Jag refererar till vad en oberoende part säger som profisionellt har plockat isär både en Model 3 och en Model Y I sina beståndsdelar. Vilka maskiner som Tesla köpt in som jag också länkat till är ju inte heller några hemligheter eller propaganda.Verdi skrev:
Menar du att det är bättre nu? Verkar inte riktigt så om man ser till Model Y åtminstone.
Det som sägs om Shanghai är väl lite propaganda från Kina också...
Ok, då är det väl bättre då.Svenssons skrev:Jag refererar till vad en oberoende part säger som profisionellt har plockat isär både en Model 3 och en Model Y I sina beståndsdelar. Vilka maskiner som Tesla köpt in som jag också länkat till är ju inte heller några hemligheter eller propaganda.Verdi skrev:
Menar du att det är bättre nu? Verkar inte riktigt så om man ser till Model Y åtminstone.
Det som sägs om Shanghai är väl lite propaganda från Kina också...
Du hävdar ändå att Tesla inte förändrat sig på 10 år utan en ny Model 3 eller Model Y har samma problem med passform mm som en Model S från 2012? Vad bygger du detta på? Har du några källor eller är det saker du vet?
Svenssons, kolla gärna MKBHD test av MY.Svenssons skrev:Jag refererar till vad en oberoende part säger som profisionellt har plockat isär både en Model 3 och en Model Y I sina beståndsdelar. Vilka maskiner som Tesla köpt in som jag också länkat till är ju inte heller några hemligheter eller propaganda.Verdi skrev:
Menar du att det är bättre nu? Verkar inte riktigt så om man ser till Model Y åtminstone.
Det som sägs om Shanghai är väl lite propaganda från Kina också...
Du hävdar ändå att Tesla inte förändrat sig på 10 år utan en ny Model 3 eller Model Y har samma problem med passform mm som en Model S från 2012? Vad bygger du detta på? Har du några källor eller är det saker du vet?
Svenssons skrev:Jag refererar till vad en oberoende part säger som profisionellt har plockat isär både en Model 3 och en Model Y I sina beståndsdelar. Vilka maskiner som Tesla köpt in som jag också länkat till är ju inte heller några hemligheter eller propaganda.Verdi skrev:
Menar du att det är bättre nu? Verkar inte riktigt så om man ser till Model Y åtminstone.
Det som sägs om Shanghai är väl lite propaganda från Kina också...
Du hävdar ändå att Tesla inte förändrat sig på 10 år utan en ny Model 3 eller Model Y har samma problem med passform mm som en Model S från 2012? Vad bygger du detta på? Har du några källor eller är det saker du vet?
Jag har själv aldrig sett en Model Y. Jag hänvisar därför till en som plockat isär Model 3 och Model Y och får betalt för detta, dock inte av Tesla.nek0 skrev:Tycker du verkligen att det här är stor förändring till det bättre? Här pratar vi om en bil som kostar över 700 000kr.
Jag tycker att det är skandal att man skickar såna bilar till kund. Det är inga små pengar det handlar om och det skadar Tesla. Hoppas att Tesla snart tar tag i det för att jag gillar Tesla och troligen kommer köpa en själv när jag byter nästa gångSvenssons skrev:Jag har själv aldrig sett en Model Y. Jag hänvisar därför till en som plockat isär Model 3 och Model Y och får betalt för detta, dock inte av Tesla.nek0 skrev:Tycker du verkligen att det här är stor förändring till det bättre? Här pratar vi om en bil som kostar över 700 000kr.
Min Model X kostade mer än dubbla vad Model Y kostar. Ska den då vara dubbelt så bra? Det går att hitta exempel mindre bra kvalitetskontroller från både Volvo och Porsche till exempel (bilder finns på detta forum).
Med referens till bland annat Munro så hävdar jag att bilarna har blivit bättre och att Tesla har bättre kvalitétskontroller idag mot 2012. Jag hävdar också att de första 5000 bilarna av en modell kommer vara ha större problem än bilar med VIN på över 50 000. Detta gäller sannolikt alla tillverkare.