Re: Fel läge att köpa Tesla M3?
Postat: 19 mar 2020 23:24
Och tror ni verkligen model y sänker andrahandsvärdet på m3? Jag tänker att det är olika prisklasser när model y kommer ut.
Jag tror inte det blir någon större skillnad när Model Y kommer, det är för stor skillnad i pris mellan ny och beg. Däremot när Model Y kommer ut på begmarknaden kanske det kan hända något men då kommer dom vara mycket nyare och ändå i en annan prisklass. M3 performance tror jag kommer stå sig bäst, den som vill ha en sportbil kommer inte överväga en långsammare och klumpigare mini-suv.micromax skrev:Och tror ni verkligen model y sänker andrahandsvärdet på m3? Jag tänker att det är olika prisklasser när model y kommer ut.
micromax skrev:Och tror ni verkligen model y sänker andrahandsvärdet på m3? Jag tänker att det är olika prisklasser när model y kommer ut.
PontusT skrev:Jag tror inte det blir någon större skillnad när Model Y kommer, det är för stor skillnad i pris mellan ny och beg. Däremot när Model Y kommer ut på begmarknaden kanske det kan hända något men då kommer dom vara mycket nyare och ändå i en annan prisklass. M3 performance tror jag kommer stå sig bäst, den som vill ha en sportbil kommer inte överväga en långsammare och klumpigare mini-suv.micromax skrev:Och tror ni verkligen model y sänker andrahandsvärdet på m3? Jag tänker att det är olika prisklasser när model y kommer ut.
Någon rea på M3 tror jag inte kommer vara aktuell, det kan blir brist när produktionen stängs ner och dollarkurser är ett ytterligare problem.
micromax skrev:Och tror ni verkligen model y sänker andrahandsvärdet på m3? Jag tänker att det är olika prisklasser när model y kommer ut.
pejvic skrev:micromax skrev:Och tror ni verkligen model y sänker andrahandsvärdet på m3? Jag tänker att det är olika prisklasser när model y kommer ut.
det är inte säkert - men en sak är säker. Redan innan vårt 10% kronfall så exporterar vi numer väldigt mkt bilar som är från 2016-2019 (innan importerades de från Tyskland och Italien). Dvs, det flödet kommer att öka kraftigt, vilket gör att beg.priserna generellt i Sverige kommer hålla sig extremt bra. De har redan varit bra senaste åren. Men det blir ungefär som vi sett - att en 3a som är ett år gammal är värd "ungefär" som nypriset minus bonusen.
Bra poäng, hade missat att det inte finns en SR av MY.Verdi skrev:SR+ kommer också stå sig bra. Kommer väl ingen motsvarande som Y? Det blir antagligen LR som tar mest stryk... Kan dock räddas en del av sitt låga förmånsvärde.
Nja, kanske initialt om det är många som byter men på sikt tror jag inte det får någon gigantisk påverkan. Då är nog eventuella prissänkningar som sker pga billigare tillverkning något som påverkar mer.micromax skrev:Och tror ni verkligen model y sänker andrahandsvärdet på m3? Jag tänker att det är olika prisklasser när model y kommer ut.
Lågkonjunktur. Svårt att hitta begagnade sportbilar från 08/09. Såldes få.micromax skrev:Återigen, tack allihop. Känns som att jag ska hålla på min M3P.
Jädrans vad ekonomin gungar nu asså, även om jag själv inte är orolig så känns det ju som någon annan sa lite sisådär att köpa en sprillans ny bil när många runt omkring en förmodligen kommer få det tufft. Å andra sidan är det väl ingen som svälter direkt i Sverige oavsett. Ser fram emot bättre tider!