Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00
Moderator: Redaktion
Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00
Det är väl detta det handlar om, och eventuellt vaccin så småningom.

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja varför skulle barn inte smitta liksom...HelectriC skrev:Nja, det är flera experter som säger att det verkar vara en myt att barn inte kan bära smittan vidare, så med tanke på hur försiktiga barn är med kontakt och annat (not!), så kan det ju vara smart att inte ha hela skolor eller dagis med potentiella smittbärare som inte tänker alls på att tvätta händer eller att inte hosta i varandras ansikten.Jerker skrev:Ja, och det är precis så som regeringen resonerar just nu. Dels är barn inga stora smittbärare, har det visat sig, så skolorna ses inte som ställen där smittan sprider sig.benke_berguv skrev:Ett problem just med att stänga skolor är ju att man då inte selektivt kan välja vilka yrkesgrupper som ska jobba resp va hemma. Nån av barnens föräldrar åker på det generellt sett, oavsett yrkeskategori. Kan ju bli heltokigt i det stora hela.
Jag hoppas att regering osv lyssnar på de som Vet och inte de som Tror sig veta, en jäkla skillnad på det helt enkelt.
//Benke
Jag hörde en presskonferens i eftermiddags med Smittsmyndigheten och Skolverket och de har en väldigt välgenomtänkt strategi, verkar det som. Att stänga alla skolor skulle ställa till en hel del problem men inte ha så stor effekt. Om det skulle uppstå lokala smitthärdar kan man däremot stänga skolor och institutioner, men inte allt i hela landet.
Däremot tycker jag att Sverige skulle ha stängt gränserna för länge sedan och alla svenska medborgare som kom hem från riskområden skulle ha satts i karantän och testats först.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
I Tyskland får du inte gå ut med hunden om du är i karantän. Där menar dom att hundar smittar och kan då smitta en annan hund som man träffar på turen, som sen smittar sin ägares familj. Du kan t.o.m bli arresterad om du går ut när du är i karantän.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Även om så vore så kommer en stängning av alla skolor innebära att en massa människor som antingen behövs i tjänst för att hålla igång samhällskritiska funktioner eller såna som bara inte vill vara hemma från jobbet att kalla in farmor och mormor som barnvakt. Just det får inte hända eftersom det är de gamla som är den största riskgruppen.HelectriC skrev:Nja, det är flera experter som säger att det verkar vara en myt att barn inte kan bära smittan vidare, så med tanke på hur försiktiga barn är med kontakt och annat (not!), så kan det ju vara smart att inte ha hela skolor eller dagis med potentiella smittbärare som inte tänker alls på att tvätta händer eller att inte hosta i varandras ansikten.Jerker skrev:Ja, och det är precis så som regeringen resonerar just nu. Dels är barn inga stora smittbärare, har det visat sig, så skolorna ses inte som ställen där smittan sprider sig.benke_berguv skrev:Ett problem just med att stänga skolor är ju att man då inte selektivt kan välja vilka yrkesgrupper som ska jobba resp va hemma. Nån av barnens föräldrar åker på det generellt sett, oavsett yrkeskategori. Kan ju bli heltokigt i det stora hela.
Jag hoppas att regering osv lyssnar på de som Vet och inte de som Tror sig veta, en jäkla skillnad på det helt enkelt.
//Benke
Jag hörde en presskonferens i eftermiddags med Smittsmyndigheten och Skolverket och de har en väldigt välgenomtänkt strategi, verkar det som. Att stänga alla skolor skulle ställa till en hel del problem men inte ha så stor effekt. Om det skulle uppstå lokala smitthärdar kan man däremot stänga skolor och institutioner, men inte allt i hela landet.
Däremot tycker jag att Sverige skulle ha stängt gränserna för länge sedan och alla svenska medborgare som kom hem från riskområden skulle ha satts i karantän och testats först.
OK, men jag har inte läst nåt annat än att hundar och andra husdjur inte kan bära på den här smittan. Det är ju så att många djurarter inte kan bära på virus som människan drabbas av.HelectriC skrev:I Tyskland får du inte gå ut med hunden om du är i karantän. Där menar dom att hundar smittar och kan då smitta en annan hund som man träffar på turen, som sen smittar sin ägares familj. Du kan t.o.m bli arresterad om du går ut när du är i karantän.
Om en smittskyddsläkare kommun tillhörig och sa att såhär borde du bygga upp din datamodell så skulle jag bli jäkligt förbannad.
Lita på de som spenderar hela dagarna med detta.
Att andra länders politiker agerar på ett annat sätt gör det inte rätt för Sverige. Av två uppenbara anledningar:
1. Politiker agerar för att plocka politiska poäng och kan inte anses vara ett facit
2. Varje land har sina förutsättningar att agera utifrån.
Att andra länders politiker agerar på ett annat sätt gör det inte rätt för Sverige. Av två uppenbara anledningar:
1. Politiker agerar för att plocka politiska poäng och kan inte anses vara ett facit
Ja, Sverige är ju sååååå annorlunda tex Danmark och Norge, heeeelt olika förutsättningarBeigler skrev:Om en smittskyddsläkare kommun tillhörig och sa att såhär borde du bygga upp din datamodell så skulle jag bli jäkligt förbannad.

Model 3-24/Polestar 3-24
Ja, vi vet ju att vi har helt olika regeringar och de har olika bevekelsegrunder för sitt agerande. I Sverige har tydligen just de som "sysslar med det här hela dagarna" fått rekommendera vilka åtgärder som ska vidtas och regeringen har lyssnat.HelectriC skrev:Ja, Sverige är ju sååååå annorlunda tex Danmark och Norge, heeeelt olika förutsättningarBeigler skrev:Om en smittskyddsläkare kommun tillhörig och sa att såhär borde du bygga upp din datamodell så skulle jag bli jäkligt förbannad.
Mycket symbolpolitik nu.
Det finns ju tillräckligt många smittade danskar i danmark för att hålla igång pandemin. Men det känns nog handlingskraftigt att sätta in militären vid gränsen.
Det finns ju tillräckligt många smittade danskar i danmark för att hålla igång pandemin. Men det känns nog handlingskraftigt att sätta in militären vid gränsen.
Det där är givetvis totalt nonsens. Det finns hur många som helst som "sysslar med det här hela dagarna" som tycker Sverige gör helt fel. Exempelvis då WHO.Jerker skrev:Ja, vi vet ju att vi har helt olika regeringar och de har olika bevekelsegrunder för sitt agerande. I Sverige har tydligen just de som "sysslar med det här hela dagarna" fått rekommendera vilka åtgärder som ska vidtas och regeringen har lyssnat.HelectriC skrev:Ja, Sverige är ju sååååå annorlunda tex Danmark och Norge, heeeelt olika förutsättningarBeigler skrev:Om en smittskyddsläkare kommun tillhörig och sa att såhär borde du bygga upp din datamodell så skulle jag bli jäkligt förbannad.
Ganska fascinerande att det är så många som blint tycks lyssna på svenska myndigheter. Att stora delar av resten av världen dragit helt andra slutsatser (inklusive de länder som har erfarenhet sedan förut samt faktiskt fått bukt på viruset) är tydligen irrelevant.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Du syftar på Kina, antar jag. Det är ju det enda landet där man "har fått bukt med det", om man nu har det (apropå att blint lita på myndigheter). Men Sverige är inte i närheten av var Kina var när de erkände att epidemin fanns och man började sätta in åtgärder, så deras modell är inte tillämpbar på de svenska förhållandena.Legato skrev:Det där är givetvis totalt nonsens. Det finns hur många som helst som "sysslar med det här hela dagarna" som tycker Sverige gör helt fel. Exempelvis då WHO.Jerker skrev:Ja, vi vet ju att vi har helt olika regeringar och de har olika bevekelsegrunder för sitt agerande. I Sverige har tydligen just de som "sysslar med det här hela dagarna" fått rekommendera vilka åtgärder som ska vidtas och regeringen har lyssnat.HelectriC skrev:Ja, Sverige är ju sååååå annorlunda tex Danmark och Norge, heeeelt olika förutsättningarBeigler skrev:Om en smittskyddsläkare kommun tillhörig och sa att såhär borde du bygga upp din datamodell så skulle jag bli jäkligt förbannad.
Ganska fascinerande att det är så många som blint tycks lyssna på svenska myndigheter. Att stora delar av resten av världen dragit helt andra slutsatser (inklusive de länder som har erfarenhet sedan förut samt faktiskt fått bukt på viruset) är tydligen irrelevant.
Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00
Just Kina är ju intressant då de tystade ner och angrep den som slog larm.
Det tog ett bra tag innan de ändrade vinkel.
Det tog ett bra tag innan de ändrade vinkel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nåväl, det är ganska meningslöst för oss amatörer att diskutera den här saken. Over and out.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Nej vet ni vad, jag litar på Anders Tegnell och allt han uttalat sig om. Det blir ingen pandemi, det blir ingen smitta lokalt i landet allt är importerat, Kina kommer stoppa spridningen lokalt, Sverige är rustat om det skulle ske. Hur lättlurade är svenska folket egentligen? Vem åker till Somalien mitt under en pandemi med ett okänt virus utan vaccination som ytterst ansvarig för svenska folkets välmående vid smitta? Helt bisarrt att folk går på detta. Mannen klarar inte ens av att hosta i armvecket för tusan.
Jag syftar främst på Sydkorea, men i viss mån även Kina.Jerker skrev:Du syftar på Kina, antar jag. Det är ju det enda landet där man "har fått bukt med det", om man nu har det (apropå att blint lita på myndigheter). Men Sverige är inte i närheten av var Kina var när de erkände att epidemin fanns och man började sätta in åtgärder, så deras modell är inte tillämpbar på de svenska förhållandena.Legato skrev:Det där är givetvis totalt nonsens. Det finns hur många som helst som "sysslar med det här hela dagarna" som tycker Sverige gör helt fel. Exempelvis då WHO.Jerker skrev:Ja, vi vet ju att vi har helt olika regeringar och de har olika bevekelsegrunder för sitt agerande. I Sverige har tydligen just de som "sysslar med det här hela dagarna" fått rekommendera vilka åtgärder som ska vidtas och regeringen har lyssnat.HelectriC skrev:Ja, Sverige är ju sååååå annorlunda tex Danmark och Norge, heeeelt olika förutsättningarBeigler skrev:Om en smittskyddsläkare kommun tillhörig och sa att såhär borde du bygga upp din datamodell så skulle jag bli jäkligt förbannad.
Vet inte i vilket avseende du anser att "Sverige är inte i närheten av var Kina var när de erkände att epidemin fanns ", vi har långt mycket mer smittade per capita nu än vad Kina hade när de började sätta in drastiska åtgärder.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag vet att tråden handlar om andra saker, men för att svara på ursprungsinlägget så är det ok att passera landet på väg hem till Sverige.krabbe skrev:Hej Alla
En information får dom som tänker att körer igenom Danmark på vägen hem / eller på
Semester.
Gränserna blir stänkt imorgon kl 12.00 och om man inte är dansk medborgare,
bor eller jobbar i Danmark, får man inte komma in i landet.
Därför hitta andra lösningar.
Politiet skrev:Hvad er anerkendelsesværdige formål?
Personer, der krydser den danske grænse for at komme hjem, f.eks. svenskere, der har været på ferie i udlandet, vil blive anset for at have et anerkendelsesværdigt formål med indrejsen. Det samme gælder ved transit i lufthavnen og for flypersonale.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- ellerstrom
- Teslaägare
Jag kan tycka att vi agerar (och har agerat) alldeles för försiktigt givet den spridning viruset redan haft i Europa. Själva viruset är jag inte så rädd för (personligen), men den inverkan det skulle kunna få på sjukvården ser jag som ett reellt problem (om läget förvärras ytterligare).
1-10-100 regeln borde regeringen fundera på.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Det är där skon klämmer, sjukvården är redan anstränd med personalbrist och överarbetade de som är i vården. Såg en dokumentär om sjukvården idag där de intervjuade en överläkare. Han sa förr i tiden kunde vi diskutera olika patienters tillstånd och även ovanliga tillstånd kunde lösas med att experterna utbytte erfarenheter sinsemellan. Idag sa han att det inte finns tid till sånt, alla nya unga läkare går in i väggen titt som tätt.ellerstrom skrev:Jag kan tycka att vi agerar (och har agerat) alldeles för försiktigt givet den spridning viruset redan haft i Europa. Själva viruset är jag inte så rädd för (personligen), men den inverkan det skulle kunna få på sjukvården ser jag som ett reellt problem (om läget förvärras ytterligare).
Exakt så.ellerstrom skrev:Jag kan tycka att vi agerar (och har agerat) alldeles för försiktigt givet den spridning viruset redan haft i Europa. Själva viruset är jag inte så rädd för (personligen), men den inverkan det skulle kunna få på sjukvården ser jag som ett reellt problem (om läget förvärras ytterligare).
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Med OECD:S fjärde högsta kostnad för sjukvård och samtidigt minst antal vårdplatser kan ju inte betyda något annat än bristfällig organisation.NEO skrev:Det är där skon klämmer, sjukvården är redan anstränd med personalbrist och överarbetade de som är i vården. Såg en dokumentär om sjukvården idag där de intervjuade en överläkare. Han sa förr i tiden kunde vi diskutera olika patienters tillstånd och även ovanliga tillstånd kunde lösas med att experterna utbytte erfarenheter sinsemellan. Idag sa han att det inte finns tid till sånt, alla nya unga läkare går in i väggen titt som tätt.ellerstrom skrev:Jag kan tycka att vi agerar (och har agerat) alldeles för försiktigt givet den spridning viruset redan haft i Europa. Själva viruset är jag inte så rädd för (personligen), men den inverkan det skulle kunna få på sjukvården ser jag som ett reellt problem (om läget förvärras ytterligare).
Vi kan ju rimligen inte sträva efter att spendera mest av alla på sjukvård.
- ellerstrom
- Teslaägare
Jag är absolut den förste att hålla med om att hela den svenska statsapparaten kan effektiviseras otroligt mycket och att regeringens uppgift bör vara: att tillhandahålla de tjänster invånarna efterfrågar till minsta möjliga kostnad, givet kravspecifikationen från desamma.Fredrik j skrev:Med OECD:S fjärde högsta kostnad för sjukvård och samtidigt minst antal vårdplatser kan ju inte betyda något annat än bristfällig organisation.NEO skrev:Det är där skon klämmer, sjukvården är redan anstränd med personalbrist och överarbetade de som är i vården. Såg en dokumentär om sjukvården idag där de intervjuade en överläkare. Han sa förr i tiden kunde vi diskutera olika patienters tillstånd och även ovanliga tillstånd kunde lösas med att experterna utbytte erfarenheter sinsemellan. Idag sa han att det inte finns tid till sånt, alla nya unga läkare går in i väggen titt som tätt.ellerstrom skrev:Jag kan tycka att vi agerar (och har agerat) alldeles för försiktigt givet den spridning viruset redan haft i Europa. Själva viruset är jag inte så rädd för (personligen), men den inverkan det skulle kunna få på sjukvården ser jag som ett reellt problem (om läget förvärras ytterligare).
Vi kan ju rimligen inte sträva efter att spendera mest av alla på sjukvård.
Oavsett om man håller med i OECD:s statistik eller inte (dålig input ger ju som bekant dålig output) så är en effektivisering av vården inget man löser under nuvarande pandemi.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
När man läser den här tråden så påminns man om det ”Sverige förakt” som odlats fram de senaste åren. Det förakt som göder SD upp till 30% av rösterna i Sverige.
Jag kan hålla med Elon Musk om at5 agerandet kring Coronaviruset är överdrivet och skadligt. Vi lider mer skada av att politiker överreagerar än vad vi lider av sjukdomen i sig. Nu är bästa försvar att skydda riskgrupperna, de äldre och de redan sjuka, vi andra kommer förmodligen klara oss. Något vaccin hinner inte komma ut på marknaden i tid förakt ha någon som helst verkan.
Jag kan hålla med Elon Musk om at5 agerandet kring Coronaviruset är överdrivet och skadligt. Vi lider mer skada av att politiker överreagerar än vad vi lider av sjukdomen i sig. Nu är bästa försvar att skydda riskgrupperna, de äldre och de redan sjuka, vi andra kommer förmodligen klara oss. Något vaccin hinner inte komma ut på marknaden i tid förakt ha någon som helst verkan.
En del statistik är svår att jämföra, men spenderade kronor per capita och antalet vårdplatser är ganska tydligt. OECD pekar delvis på en del orsaker. Kommunaliserad äldrevård och läkare som sysslar med mycket administration.ellerstrom skrev:Jag är absolut den förste att hålla med om att hela den svenska statsapparaten kan effektiviseras otroligt mycket och att regeringens uppgift bör vara: att tillhandahålla de tjänster invånarna efterfrågar till minsta möjliga kostnad, givet kravspecifikationen från desamma.
Oavsett om man håller med i OECD:s statistik eller inte (dålig input ger ju som bekant dålig output) så är en effektivisering av vården inget man löser under nuvarande pandemi.
Själv har jag varit väldigt kritisk till varför man inte tar krafttag så att smittan isoleras och försvinner t.ex. genom att stänga skolor osv.
Igår talade jag med någon med insiderinformation om varför man agerar som man gör i Sverige. Den enkla sanningen är att man vill att befolkningen ska bli smittad, men det kan man inte stå i TV och säga.
För de allra flesta innebär corona bara en enkel förkylning och har den effekten att när den är över är man immun och kan inte sprida smittan vidare.
Skulle man stänga ner t.ex. skolor skulle en redan ansträngda vård klappa ihop. Hela strategin bygger på att lagom många sjukfall inträffar så att man har tid att vårda de svårt sjuka.
Jag var också kritisk till att så få testas, då får man ju väldigt konstig statistik. Även det finns det en enkel förklaring till, det finns inga hemma-test. Det kräver vårdpersonal och resurserna används till att vårda svårt sjuka istället för att testa relativt sett friska personer med en liten förkylning.
Rätt spännande när man i ett samtal totalt kan vända och helt byta åsikt genom rätt argument
Igår talade jag med någon med insiderinformation om varför man agerar som man gör i Sverige. Den enkla sanningen är att man vill att befolkningen ska bli smittad, men det kan man inte stå i TV och säga.
För de allra flesta innebär corona bara en enkel förkylning och har den effekten att när den är över är man immun och kan inte sprida smittan vidare.
Skulle man stänga ner t.ex. skolor skulle en redan ansträngda vård klappa ihop. Hela strategin bygger på att lagom många sjukfall inträffar så att man har tid att vårda de svårt sjuka.
Jag var också kritisk till att så få testas, då får man ju väldigt konstig statistik. Även det finns det en enkel förklaring till, det finns inga hemma-test. Det kräver vårdpersonal och resurserna används till att vårda svårt sjuka istället för att testa relativt sett friska personer med en liten förkylning.
Rätt spännande när man i ett samtal totalt kan vända och helt byta åsikt genom rätt argument

Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt