Sida 2 av 2

Re: Adapter

Postat: 10 aug 2015 22:15
av dstr
Finns på Bauhaus. (Fasvändare)

Re: Adapter

Postat: 10 aug 2015 23:05
av hybris
Tankade på Ikea Uppsala idag. Grymt med 32 amp gratis. Nytta av dubbelladdaren!

Re: Adapter

Postat: 10 aug 2015 23:16
av hybris
Som fler sagt. Är du ny Teslaägare. Köp inget extra! Kör med röd trefas hemma. Känn dig för hur mycket du reser och vart. Se att behovet för adaptrar och kablar verkligen finns... Finns det superchargers? Jag har kört Tesla sedan Mars 2013 och har klarat mig på det som kommer med bilen. Köpte typ 2 kabeln för två veckor sedan bara för att få parkera på bra parkering på ett par ställen, inte för verkligt behov av att ladda... Nu är den kaneln billig med sina 1750 SEK... Av den anledningen vettigt att skaffa. Men som sagt behovet styr!

Det man kan fundera på tidigt är om man vill köpa en till orginalladdare eller ej. Jag brukar lämna orginalet hemma i garaget. Varför släppa med i bilen för vardagskörningen?

Undvik att installera dyra laddboxar hemma. De tar oskäligt betalt för dem. Röd trefas is da shit hemma.

Re: Adapter

Postat: 11 aug 2015 08:15
av Kilowatt
hybris skrev:
Som fler sagt. Är du ny Teslaägare. Köp inget extra! Kör med röd trefas hemma. Känn dig för hur mycket du reser och vart. Se att behovet för adaptrar och kablar verkligen finns... Finns det superchargers? Jag har kört Tesla sedan Mars 2013 och har klarat mig på det som kommer med bilen. Köpte typ 2 kabeln för två veckor sedan bara för att få parkera på bra parkering på ett par ställen, inte för verkligt behov av att ladda... Nu är den kaneln billig med sina 1750 SEK... Av den anledningen vettigt att skaffa. Men som sagt behovet styr!

Det man kan fundera på tidigt är om man vill köpa en till orginalladdare eller ej. Jag brukar lämna orginalet hemma i garaget. Varför släppa med i bilen för vardagskörningen?

Undvik att installera dyra laddboxar hemma. De tar oskäligt betalt för dem. Röd trefas is da shit hemma.
+1 på det, hybris!

Jag har precis samma läge. Har vid ett par tillfällen använt Superchargers, men i övrigt har trefasen hemma gjort tricket. Den blåa kabeln som jag köpte extra ligger snällt i bagaget inplastad än...

Re: Adapter

Postat: 11 aug 2015 09:26
av matbl
dstr skrev:
Finns på Bauhaus. (Fasvändare)
För vanlig schuko?

Re: Adapter

Postat: 11 aug 2015 23:00
av Herr X
bylund skrev:
Skulle jag köpa en extra skulle jag helt klart köpa en norsk. Den ska fungera överallt där den svenska varianten fungerar plus Norge och delar av Belgien (som också har IT).
Fungerar den i Frankrike också? Den svenska ska vara fel fasvänd för att passa där enligt andra trådar på forumet.
Jadå - den norska fungerar på alla tre nättyperna; IT, TN och TT (som de har i Frankrike). Den är heller inte känslig för fasvändning, men du måste givetvis ha en adapter för den franska kontaktstandarden. Har dock bara läst på norska elbilforum att den norska fungerar i Frankrike och har inte provat själv.

Re: Adapter

Postat: 12 aug 2015 06:52
av bylund
Du behöver nog inte adapter. Schukon passar, problemet är att jordpiggen tvingar den svenska att kopplas in i fel fas.

Re: Adapter

Postat: 13 aug 2015 02:35
av Herr X
bylund skrev:
Du behöver nog inte adapter. Schukon passar, problemet är att jordpiggen tvingar den svenska att kopplas in i fel fas.
Fattar, men det är väl 50% chans om fasen är rätt eller fel? Eller drar franska elektriker alltid L1 till en viss pigg och L2 till den andra?
Hur har de gjort i Frankrike? Problemet måste väl vara samma med franska UMC - eller har de två jord-hål på sina kontakter så att de kan byta håll på kontakten om det behövs?

Re: Adapter

Postat: 13 aug 2015 06:38
av dstr
matbl skrev:
dstr skrev:
Finns på Bauhaus. (Fasvändare)
För vanlig schuko?
Ah, nej. 3-fas.

Re: Adapter

Postat: 13 aug 2015 07:23
av Nicklas
Herr X skrev:
bylund skrev:
Du behöver nog inte adapter. Schukon passar, problemet är att jordpiggen tvingar den svenska att kopplas in i fel fas.
Fattar, men det är väl 50% chans om fasen är rätt eller fel? Eller drar franska elektriker alltid L1 till en viss pigg och L2 till den andra?
Hur har de gjort i Frankrike? Problemet måste väl vara samma med franska UMC - eller har de två jord-hål på sina kontakter så att de kan byta håll på kontakten om det behövs?
Tyvärr... Läs här om mina bravader i Frankrike:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 638#p27638
- elektrikern menade på att det är fransk standard att alltid sätta fasen på en viss sida...