Sida 2 av 2

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 12:27
av LarsL
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Det är ju fortfarande bara en totalt ointressant hybridbil. Har inte Königsegg lyckats få tag i bra batterier? Har de inte lyckats ansluta sig till ett laddnätverk? Har de inte hört med Tesla?

Jag blir väldigt besviken på att en person som jag vet kan och förstår bättre vräker ur sig sådana här fördomar som Christian gör här. Har han svårt att vända även sitt lilla företag? Eller vet han att han aldrig någonsin kommer kunna slå Tesla roadster ändå?
Han beskrev det som att det var en fråga om vikt. Är det en förgom att batteribilar är lite tyngre?
Han säger att det inte finns laddning. Men det är ju lögn för han vet ju att han kan köra sin Tesla över hela Europa utan problem.

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 13:09
av HelectriC
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Det är ju fortfarande bara en totalt ointressant hybridbil. Har inte Königsegg lyckats få tag i bra batterier? Har de inte lyckats ansluta sig till ett laddnätverk? Har de inte hört med Tesla?

Jag blir väldigt besviken på att en person som jag vet kan och förstår bättre vräker ur sig sådana här fördomar som Christian gör här. Har han svårt att vända även sitt lilla företag? Eller vet han att han aldrig någonsin kommer kunna slå Tesla roadster ändå?
Han beskrev det som att det var en fråga om vikt. Är det en förgom att batteribilar är lite tyngre?
Han säger att det inte finns laddning. Men det är ju lögn för han vet ju att han kan köra sin Tesla över hela Europa utan problem.
Nu säljs väl de flesta Koenigsegg inte i Europa dock. Mellanöstern och delvis USA/Kina är nog större marknader för K.

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 13:13
av Henrik Torphammar
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Det är ju fortfarande bara en totalt ointressant hybridbil. Har inte Königsegg lyckats få tag i bra batterier? Har de inte lyckats ansluta sig till ett laddnätverk? Har de inte hört med Tesla?

Jag blir väldigt besviken på att en person som jag vet kan och förstår bättre vräker ur sig sådana här fördomar som Christian gör här. Har han svårt att vända även sitt lilla företag? Eller vet han att han aldrig någonsin kommer kunna slå Tesla roadster ändå?
Han beskrev det som att det var en fråga om vikt. Är det en förgom att batteribilar är lite tyngre?
Han säger att det inte finns laddning. Men det är ju lögn för han vet ju att han kan köra sin Tesla över hela Europa utan problem.
Det är ju över gränsen till att bli rabiat om man inte kan ge Koenigsegg cred för denna bilen. Den har ju uppenbart många lösningar som trycker utvecklingen framåt. En drivlina som förlitar sig på elmotorer. En mycket mindre 3cylindrig motor som till stor del aggerar generator. En motor som inte har någon kamaxel utan Freevalve systemet. Som till följd av det kan köras på etanol eller metanol. ECU med AI för att sköta drivlinan. Batteri på enbart 15kWh netto som kan ge och ta enorma strömmar. Allt snyggt undanstoppat så det finns GOTT om utymme i kupén, bagade bak och frunk fram.

Sen är prislappen hysterisk, den har inte dragkrok och det är nog svårt med 3st ISOfix barnstolar där bak. Men som sagt Koenigsegg måste få cred för denna bil. Det finns så många andra att hoppa på istället. BMW, Volvo etc.

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 13:37
av ellerstrom
Henrik Torphammar skrev:
Det är ju över gränsen till att bli rabiat om man inte kan ge Koenigsegg cred för denna bilen. Den har ju uppenbart många lösningar som trycker utvecklingen framåt. En drivlina som förlitar sig på elmotorer. En mycket mindre 3cylindrig motor som till stor del aggerar generator. En motor som inte har någon kamaxel utan Freevalve systemet. Som till följd av det kan köras på etanol eller metanol. ECU med AI för att sköta drivlinan. Batteri på enbart 15kWh netto som kan ge och ta enorma strömmar. Allt snyggt undanstoppat så det finns GOTT om utymme i kupén, bagade bak och frunk fram.

Sen är prislappen hysterisk, den har inte dragkrok och det är nog svårt med 3st ISOfix barnstolar där bak. Men som sagt Koenigsegg måste få cred för denna bil. Det finns så många andra att hoppa på istället. BMW, Volvo etc.
Håller med. Tycker bilen är riktigt cool! Undrar hur mycket CO2 (och annat) den kommer släppa ut vs andra supersportbilar? Känns som den ligger bra till där tack vare elmotorerna.

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 13:43
av Larofo
Henrik Torphammar skrev:
Det är ju över gränsen till att bli rabiat om man inte kan ge Koenigsegg cred för denna bilen. Den har ju uppenbart många lösningar som trycker utvecklingen framåt. En drivlina som förlitar sig på elmotorer. En mycket mindre 3cylindrig motor som till stor del aggerar generator. En motor som inte har någon kamaxel utan Freevalve systemet. Som till följd av det kan köras på etanol eller metanol. ECU med AI för att sköta drivlinan. Batteri på enbart 15kWh netto som kan ge och ta enorma strömmar. Allt snyggt undanstoppat så det finns GOTT om utymme i kupén, bagade bak och frunk fram.

Sen är prislappen hysterisk, den har inte dragkrok och det är nog svårt med 3st ISOfix barnstolar där bak. Men som sagt Koenigsegg måste få cred för denna bil. Det finns så många andra att hoppa på istället. BMW, Volvo etc.
Håller med fullständigt! Christian von Koenigsegg är lite av en nationalklenod i mitt tycke.
Så fantastiskt duktig och innovativ. Han har skapat många jobb i Ängelholm dessutom.

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 14:05
av Niklas Z
Henrik Torphammar skrev:
Det är ju över gränsen till att bli rabiat om man inte kan ge Koenigsegg cred för denna bilen. Den har ju uppenbart många lösningar som trycker utvecklingen framåt. En drivlina som förlitar sig på elmotorer. En mycket mindre 3cylindrig motor som till stor del aggerar generator. En motor som inte har någon kamaxel utan Freevalve systemet. Som till följd av det kan köras på etanol eller metanol. ECU med AI för att sköta drivlinan. Batteri på enbart 15kWh netto som kan ge och ta enorma strömmar. Allt snyggt undanstoppat så det finns GOTT om utymme i kupén, bagade bak och frunk fram.

Sen är prislappen hysterisk, den har inte dragkrok och det är nog svårt med 3st ISOfix barnstolar där bak. Men som sagt Koenigsegg måste få cred för denna bil. Det finns så många andra att hoppa på istället. BMW, Volvo etc.
Håller med. Dessutom körs troligen en Koenigsegg inte särskilt långa sträckor. Att då tynga ner bilen med ett betydligt tyngre batteri ger knappast några stora miljöfördelar.

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 15:27
av LarsL
Det är ju inte bilens förbrukning som är intressant. Den här typen av bilar är ju alltid ett totalt slöseri med resurser, rent praktiskt. Vad denna bil är är ju en glorifiering av bilar och då är det synd att de väljer att göra en hybrid när de skulle kunnat gjort den helt elektrisk.

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 19:00
av taliz
Koenigsegg lever ju på att särskilja sig från andra.
En ren elbil hade ännu inte gått att bygga med den kombinationen av prestanda, utrymme och räckvidd.
En ren elbil hade kunnat bli liknande Rimac concept 2 och Tesla roadster.

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 19:08
av LarsL
taliz skrev:
Koenigsegg lever ju på att särskilja sig från andra.
En ren elbil hade ännu inte gått att bygga med den kombinationen av prestanda, utrymme och räckvidd.
En ren elbil hade kunnat bli liknande Rimac concept 2 och Tesla roadster.
Det finns ju fortfarande en möjlighet att Koeningsegg kan leverera en sådan elbil inom något år. De serietillverkar ju inget och kan ta ordentligt betalt för sina bilar, så det är närmast att jämföra med conceptbilar.

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 19:38
av mati
Henrik Torphammar skrev:
Sen är prislappen hysterisk, den har inte dragkrok och det är nog svårt med 3st ISOfix barnstolar där bak. Men som sagt Koenigsegg måste få cred för denna bil. Det finns så många andra att hoppa på istället. BMW, Volvo etc.
Va? Ingen dragkrok? Annars hade jag ju köpt den på direkten, men utan krok.. nej det går tyvärr inte. ;) :lol:

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 19:45
av Marsa
Henrik Torphammar skrev:

Sen är prislappen hysterisk, den har inte dragkrok och det är nog svårt med 3st ISOfix barnstolar där bak. Men som sagt Koenigsegg måste få cred för denna bil. Det finns så många andra att hoppa på istället. BMW, Volvo etc.
Nä, den har bara två ISOfix platser bak...

Men väl 8 mugghållare :)

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 19:48
av Svenssons
Har den USB-C?

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 19:54
av mati
Självstängande laddlucka?

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 19:55
av Bjelke
mati skrev:
Självstängande laddlucka?
Allt verkar ju vara elektrifierat så... :)

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 20:04
av kallekula
mati skrev:
Va? Ingen dragkrok? Annars hade jag ju köpt den på direkten, men utan krok.. nej det går tyvärr inte. ;) :lol:
Va? Du köper väl enbart bilar utan krok? ;)

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 20:16
av Fredrik j
LarsL skrev:
taliz skrev:
Koenigsegg lever ju på att särskilja sig från andra.
En ren elbil hade ännu inte gått att bygga med den kombinationen av prestanda, utrymme och räckvidd.
En ren elbil hade kunnat bli liknande Rimac concept 2 och Tesla roadster.
Det finns ju fortfarande en möjlighet att Koeningsegg kan leverera en sådan elbil inom något år. De serietillverkar ju inget och kan ta ordentligt betalt för sina bilar, så det är närmast att jämföra med conceptbilar.
Koeningsegg säljer väl i princip hela sin produktion av en modell innan dom bygger första exemplaret. Det är ju praktiskt då man ju kan fråga dom tilltänkta kunderna vad dom vill ha.

Vill dom ha en elbil har dom väl redan en Tesla?

Re: Koeningsegg Gemera

Postat: 04 mar 2020 20:47
av mati
kallekula skrev:
mati skrev:
Va? Ingen dragkrok? Annars hade jag ju köpt den på direkten, men utan krok.. nej det går tyvärr inte. ;) :lol:
Va? Du köper väl enbart bilar utan krok? ;)
Nej, fel. Jag köper bilar med krok, men frågan är om de levereras med krok.