Sida 2 av 2

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 17:51
av holden
”Varför titta i backspegeln eller följa vägskyltarnas rekommenderade hastighet, det är ju min resa som är prio ett och jag har ju inget bråttom just idag och så spar det ju en massa pengar som jag kan lägga på hög om jag kör i snigelfart”. Åk tåg är mitt tips, privatbilism är inget för er.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 17:53
av martinot
holden skrev:
OlleBack skrev:
holden skrev:
SkipperO skrev:
Finns det något enkelt sätt att sätta farthållaren på en hastighet under fartgränsen? På vanliga bilar har man ju typ set och resume. Att slå igång farthållaren och sedan skrolla ner till den hastighet man vill ha blir rätt fipplat och ryckigt. Körde t ex 8 mil 120-väg igår och ville hålla 110, och ibland slå av farthållaren en stund när det blir mycket bilar och lastbilar som skall köras om, och sen vill jag ju slå på den på 110 igen när vägen är fri.
Varför hålla 110 på en 120 väg? Är det något som stör trafikrytmen och skapar farliga situationer är det just den typen av beteenden..
Kanske är regn eller is på vägbanan eller dålig sikt eller vad som helst. Finns ju hundratals anledningar till att köra långsammare än hastighetsbegränsningen och noll anledningar att köra fortare.
Vid dåliga förhållanden kanske man inte väljer farthållare alls utan är lite flexibel med gas/broms.
Håller med. Är alltid lite försiktig med farthållare och autopilot vid dåliga väglag.

Känns då ofta säkrare att köra "manuellt" och snabbt kunna lyfta på pedalen direkt när man tror att det behövs.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 17:55
av McFace
bylund skrev:
Några kommentarer:
- Ingen är tvingad att köra om någon som kör långsammare än högsta tillåtna hastigheten på vägen. Det går utmärkt att ligga kvar bakom.
- Det är inte tillåtet att köra överdrivet långsamt utan giltigt skäl. Att vilja retas är inte ett exempel på giltigt skäl.

Och ja, jag stör mig också på folk som utan rimlig anledning ligger och fiskör i vänster filen, typ kör om en långtradare i 90 km/h.
Vad innebär det att köra "överdrivet långsamt" då?

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 17:59
av ducce916
Kan väl förtydliga mitt tidigare inlägg, tycker inte att det är fel att köra med lägre fart än hastighetsbegränsningen, reagerar mot att vissa använder det som ett sätt att retas, barnsligt.....

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 17:59
av McFace
holden skrev:
”Varför titta i backspegeln eller följa vägskyltarnas rekommenderade hastighet, det är ju min resa som är prio ett och jag har ju inget bråttom just idag och så spar det ju en massa pengar som jag kan lägga på hög om jag kör i snigelfart”. Åk tåg är mitt tips, privatbilism är inget för er.
Korrekt. Du får glatt dö i ett brinnande vrak utan att det rör mig i ryggen. Jag kanske släpper på pedalen för att titta.

Jag behåller bilen, men tack för tipset!

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 18:07
av holden
McFace skrev:
holden skrev:
”Varför titta i backspegeln eller följa vägskyltarnas rekommenderade hastighet, det är ju min resa som är prio ett och jag har ju inget bråttom just idag och så spar det ju en massa pengar som jag kan lägga på hög om jag kör i snigelfart”. Åk tåg är mitt tips, privatbilism är inget för er.
Korrekt. Du får glatt dö i ett brinnande vrak utan att det rör mig i ryggen. Jag kanske släpper på pedalen för att titta.

Jag behåller bilen, men tack för tipset!
Du hade ju inte foten på pedalen från början utan satt och räknade sparade korvören medan köbildningen och irritationen växte bakom dig.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 18:12
av McFace
holden skrev:
McFace skrev:
holden skrev:
”Varför titta i backspegeln eller följa vägskyltarnas rekommenderade hastighet, det är ju min resa som är prio ett och jag har ju inget bråttom just idag och så spar det ju en massa pengar som jag kan lägga på hög om jag kör i snigelfart”. Åk tåg är mitt tips, privatbilism är inget för er.
Korrekt. Du får glatt dö i ett brinnande vrak utan att det rör mig i ryggen. Jag kanske släpper på pedalen för att titta.

Jag behåller bilen, men tack för tipset!
Du hade ju inte foten på pedalen från början utan satt och räknade sparade korvören medan köbildningen och irritationen växte bakom dig.
Nej, de kör förbi i vänsterfilen. Eftersom jag inte ligger och såsar i 105 kan även de som ligger i 115 köra förbi utan problem. Det låter som att du inte tänker igenom så mycket, alternativt bor ute på vischan med enfiligt. I så fall beklagar jag. Det måste vara skitjobbigt.

När jag är ute på landet kör jag givetvis efter trafikrytmen eftersom det inte finns något att vinna på att ligga i lägre hastighet. Men likförbannat ska alltid någon BMW-förare förbi helt oavsett vilken hastighet man ligger i. Att vissa BMW-förare bytt till Tesla ändrar inte så mycket. Man kan ta föraren ur BMWn men man kan inte ta BMWn ur föraren.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 18:17
av holden
McFace skrev:
holden skrev:
McFace skrev:
holden skrev:
”Varför titta i backspegeln eller följa vägskyltarnas rekommenderade hastighet, det är ju min resa som är prio ett och jag har ju inget bråttom just idag och så spar det ju en massa pengar som jag kan lägga på hög om jag kör i snigelfart”. Åk tåg är mitt tips, privatbilism är inget för er.
Korrekt. Du får glatt dö i ett brinnande vrak utan att det rör mig i ryggen. Jag kanske släpper på pedalen för att titta.

Jag behåller bilen, men tack för tipset!
Du hade ju inte foten på pedalen från början utan satt och räknade sparade korvören medan köbildningen och irritationen växte bakom dig.
Nej, de kör förbi i vänsterfilen. Eftersom jag inte ligger och såsar i 105 kan även de som ligger i 115 köra förbi utan problem. Det låter som att du inte tänker igenom så mycket, alternativt bor ute på vischan med enfiligt. I så fall beklagar jag. Det måste vara skitjobbigt.

När jag är ute på landet kör jag givetvis efter trafikrytmen eftersom det inte finns något att vinna på att ligga i lägre hastighet. Men likförbannat ska alltid någon BMW-förare förbi helt oavsett vilken hastighet man ligger i. Att vissa BMW-förare bytt till Tesla ändrar inte så mycket. Man kan ta föraren ur BMWn men man kan inte ta BMWn ur föraren.
Så hur motiverar du då att ligga 10 km under hastighetsbegränsningen på motorväg? Härskarteknik; dåligt med uppmärksamhet på andra plan? Eller ren snålhet? Vadan denna besatthet av BMW? Nu blir jag faktiskt väldigt nyfiken.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 18:21
av McFace
holden skrev:
McFace skrev:
holden skrev:
McFace skrev:
holden skrev:
”Varför titta i backspegeln eller följa vägskyltarnas rekommenderade hastighet, det är ju min resa som är prio ett och jag har ju inget bråttom just idag och så spar det ju en massa pengar som jag kan lägga på hög om jag kör i snigelfart”. Åk tåg är mitt tips, privatbilism är inget för er.
Korrekt. Du får glatt dö i ett brinnande vrak utan att det rör mig i ryggen. Jag kanske släpper på pedalen för att titta.

Jag behåller bilen, men tack för tipset!
Du hade ju inte foten på pedalen från början utan satt och räknade sparade korvören medan köbildningen och irritationen växte bakom dig.
Nej, de kör förbi i vänsterfilen. Eftersom jag inte ligger och såsar i 105 kan även de som ligger i 115 köra förbi utan problem. Det låter som att du inte tänker igenom så mycket, alternativt bor ute på vischan med enfiligt. I så fall beklagar jag. Det måste vara skitjobbigt.

När jag är ute på landet kör jag givetvis efter trafikrytmen eftersom det inte finns något att vinna på att ligga i lägre hastighet. Men likförbannat ska alltid någon BMW-förare förbi helt oavsett vilken hastighet man ligger i. Att vissa BMW-förare bytt till Tesla ändrar inte så mycket. Man kan ta föraren ur BMWn men man kan inte ta BMWn ur föraren.
Så hur motiverar du då att ligga 10 km under hastighetsbegränsningen på motorväg? Härskarteknik; dåligt med uppmärksamhet på andra plan? Eller ren snålhet? Vadan denna besatthet av BMW? Nu blir jag faktiskt väldigt nyfiken.
Det tror jag inte på, du låter mest kränkt.

Jag förklarade ju ganska bra tyckte jag. Man slipper båda typer av mongon; de som envisas med att ligga en halv billängd bakom och de som envisas med att ligga i 110 i vänsterfilen.

Hjärtat mår bra av att slappna av lite.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 18:28
av holden
Jag försöker bara förstå logiken bakom att följa trafikrytmen på landsväg men förstöra den på motorväg.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 18:33
av bylund
McFace skrev:
bylund skrev:
Några kommentarer:
- Ingen är tvingad att köra om någon som kör långsammare än högsta tillåtna hastigheten på vägen. Det går utmärkt att ligga kvar bakom.
- Det är inte tillåtet att köra överdrivet långsamt utan giltigt skäl. Att vilja retas är inte ett exempel på giltigt skäl.

Och ja, jag stör mig också på folk som utan rimlig anledning ligger och fiskör i vänster filen, typ kör om en långtradare i 90 km/h.
Vad innebär det att köra "överdrivet långsamt" då?
5 km/h på 40-väg verkar vara ett exempel.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6861533
Tydligen var att "ragga" inte är giltigt skäl.

Annars är väl huvudregeln att man ska köra i den hastighet som trafiksituationen kräver, men inte snabbare än tillåten hastighet. Jag har svårt att tro att man får böter så länge man ligger i minst 80 km/h på motorväg, då det finns många fordon som inte ens får köras snabbare än så.

Är det bara en fil i körriktningen är det ju bara drygt att att inte köra så fort som det är tillåtet, om det inte finns skäl som skymd sikt eller dåligt väder som gör att man bör köra långsammare.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 18:38
av SkipperO
Haha, ett svar på frågan och en drös åsikter om hur fort man bör köra... Just igår var det ganska tät dimma så folk höll ganska olika hastighet och 110 tyckte jag passade bäst utefter trafikrytm och sikt.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 18:48
av Johlei
För många år sedan hade jag en Opel Astra med värsta glädjemätaren. Om den visade 120 km/h så körde jag i själva verket ca 107 km/h (enligt GPS). Så även de som ”kör skyltad hastighet” kan i själva verket köra väldigt mycket långsammare än en bil som visar mer rätt på hastighetsmätaren.

En annan situation när man vill sätta farthållaren på en lägre hastighet än vad vägen säger är t.ex. ett vägbygge på 120-väg. Jag bromsar in och lägger mig i 70 så som skyltarna säger (men som Teslan inte vet om). Sedan lägger jag i farthållaren för att kunna koncentrera mig på uppsikt och styrning istället för att titta på hastighetsmätaren. Då vill jag ju inte att bilen ska axxa upp till 120 km/h.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 19:06
av holden
SkipperO skrev:
Haha, ett svar på frågan och en drös åsikter om hur fort man bör köra... Just igår var det ganska tät dimma så folk höll ganska olika hastighet och 110 tyckte jag passade bäst utefter trafikrytm och sikt.
Jo, det ligger i farans riktning :) Om du skrivit ett teoriprov för körkort och frågan kommit upp om hur man bäst agerar vid tät dimma tror jag inte att ”slå på farthållaren något under gällande fartbegränsning” ens hade funnits som ett alternativ.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 19:22
av Johlei
holden skrev:
Jo, det ligger i farans riktning :) Om du skrivit ett teoriprov för körkort och frågan kommit upp om hur man bäst agerar vid tät dimma tror jag inte att ”slå på farthållaren något under gällande fartbegränsning” ens hade funnits som ett alternativ.
Nä det vore ju ett korkat svar. Undrar vad du fick den idén ifrån.

Men du har förstått nu att det kan finnas otaliga giltiga situationer då det är rimligt att köra i en jämn, lägre fart än vad bilen tycker är gällande hastighetsbegränsning?

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 19:33
av McFace
holden skrev:
Jag försöker bara förstå logiken bakom att följa trafikrytmen på landsväg men förstöra den på motorväg.
På landsväg är det lämpligt att visa hänsyn till bakomvarande trafik genom att hålla farten uppe. På motorväg har bakomvarande trafik fritt val att passera och jag kan välja min fart efter vad jag känner mig bekväm med.

Jag förstår inte vad av detta som är så svårt att greppa? Om min hastighet gör att knallkorkar som du retas är det grädde på moset, inte syftet.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 19:54
av holden
McFace skrev:
holden skrev:
Jag försöker bara förstå logiken bakom att följa trafikrytmen på landsväg men förstöra den på motorväg.
På landsväg är det lämpligt att visa hänsyn till bakomvarande trafik genom att hålla farten uppe. På motorväg har bakomvarande trafik fritt val att passera och jag kan välja min fart efter vad jag känner mig bekväm med.

Jag förstår inte vad av detta som är så svårt att greppa? Om min hastighet gör att knallkorkar som du retas är det grädde på moset, inte syftet.
Ja, om du väljer att visa hänsyn till dina medtrafikanter när det passar dig är det ju bättre än att du aldrig gör det - det är bara inte särskilt konsekvent.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 20:12
av holden
Johlei skrev:
holden skrev:
Jo, det ligger i farans riktning :) Om du skrivit ett teoriprov för körkort och frågan kommit upp om hur man bäst agerar vid tät dimma tror jag inte att ”slå på farthållaren något under gällande fartbegränsning” ens hade funnits som ett alternativ.
Nä det vore ju ett korkat svar. Undrar vad du fick den idén ifrån.

Men du har förstått nu att det kan finnas otaliga giltiga situationer då det är rimligt att köra i en jämn, lägre fart än vad bilen tycker är gällande hastighetsbegränsning?
Mitt spontana svar på den frågan är nej, är förhållandena så dåliga att man inte kan köra enligt gällande fartbegränsning bör man undvika att använda farthållare och ägna all sin uppmärksamhet åt att köra bilen själv.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 20:26
av Johlei
holden skrev:
Johlei skrev:
holden skrev:
Jo, det ligger i farans riktning :) Om du skrivit ett teoriprov för körkort och frågan kommit upp om hur man bäst agerar vid tät dimma tror jag inte att ”slå på farthållaren något under gällande fartbegränsning” ens hade funnits som ett alternativ.
Nä det vore ju ett korkat svar. Undrar vad du fick den idén ifrån.

Men du har förstått nu att det kan finnas otaliga giltiga situationer då det är rimligt att köra i en jämn, lägre fart än vad bilen tycker är gällande hastighetsbegränsning?
Mitt spontana svar på den frågan är nej, är förhållandena så dåliga att man inte kan köra enligt gällande fartbegränsning bör man undvika att använda farthållare och ägna all sin uppmärksamhet åt att köra bilen själv.
Så på frågan om du har förstått ”att det kan finnas otaliga giltiga situationer då det är rimligt att köra i en jämn, lägre fart än vad bilen tycker är gällande hastighetsbegränsning” svarar du spontant ”nej”.

Då vet vi vad problemet är!

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 20:35
av holden
Johlei skrev:
holden skrev:
Johlei skrev:
holden skrev:
Jo, det ligger i farans riktning :) Om du skrivit ett teoriprov för körkort och frågan kommit upp om hur man bäst agerar vid tät dimma tror jag inte att ”slå på farthållaren något under gällande fartbegränsning” ens hade funnits som ett alternativ.
Nä det vore ju ett korkat svar. Undrar vad du fick den idén ifrån.

Men du har förstått nu att det kan finnas otaliga giltiga situationer då det är rimligt att köra i en jämn, lägre fart än vad bilen tycker är gällande hastighetsbegränsning?
Mitt spontana svar på den frågan är nej, är förhållandena så dåliga att man inte kan köra enligt gällande fartbegränsning bör man undvika att använda farthållare och ägna all sin uppmärksamhet åt att köra bilen själv.
Så på frågan om du har förstått ”att det kan finnas otaliga giltiga situationer då det är rimligt att köra i en jämn, lägre fart än vad bilen tycker är gällande hastighetsbegränsning” svarar du spontant ”nej”.

Då vet vi vad problemet är!
Om du läser frågan finner du passusen ”Men du har förstått nu att..”. Jag har inte förstått det och svarar nej. Ska vi räkna syftningsfel i det här forumet får vi räkna till fan avlöser oss.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 20:38
av Banane
Lägg ner. Ni kommer ingenstans.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 20:51
av martinot
Johlei skrev:
För många år sedan hade jag en Opel Astra med värsta glädjemätaren. Om den visade 120 km/h så körde jag i själva verket ca 107 km/h (enligt GPS). Så även de som ”kör skyltad hastighet” kan i själva verket köra väldigt mycket långsammare än en bil som visar mer rätt på hastighetsmätaren.
En mycket bra poäng!

Sedan blir det än värre när det är "nervösa" och osäkra förare som, förutom hastighetsmätarens fel, ligger ytterligare 10-15 km/h lägre. Blir enorma köer på enfiliga vägar efter sådana "slamkrypare". :roll:

Re: Farthållaren

Postat: 01 nov 2020 06:27
av Svenssons
Den hastighet som anges på ett vägmärke innebär inte alltid att man kan köra så fort. Märket anger bara att man inte får köra fortare.


Tillräckligt låg hastighet
”Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet

inom tättbebyggt område,
när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
där korsande fordonstrafik kan förekomma,
i skarpa kurvor,
vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
vid risk för bländning,
vid möte med andra fordon på smala vägar,
vid halt väglag,
när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som
stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
där vägarbete pågår,
förbi en olycksplats, samt
vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.”
https://ntf.se/konsumentupplysning/laga ... .%E2%80%9D