Re: Kvalitet vinter
Postat: 01 mar 2020 10:19
Har använt helljus på min X typ 3ggr på 2år. Långkörningarna har skett på dagen och där jag kör kort är det ju upplyst och massa trafik... Upplevde dock inget konstigt med ljuset.
Det går väl visst få extraljus till Teslan.Gustafsson skrev:Jag har alltid låtit montera extraljus på mina tidigare bilar, då jag kör mycket i beckmörker där det dessutom är mycket vilt. Det går ju inte att få via Tesla, vilket jag tycker är lite surt. Skulle gärna byta ljus med Mati
Det är nog det som gör att många inte tycker att ljuset är så dåligt. Så länge man inte använder det i någon större utsträckning märker man ju ingenting.Remuz skrev:Har använt helljus på min X typ 3ggr på 2år. Långkörningarna har skett på dagen och där jag kör kort är det ju upplyst och massa trafik... Upplevde dock inget konstigt med ljuset.
Det där + ljudnivån är de plussen jag ser för Etron i dagsläget. Etron v 2.0 tror jag blir något att se fram emot.mati skrev:Det är nog det som gör att många inte tycker att ljuset är så dåligt. Så länge man inte använder det i någon större utsträckning märker man ju ingenting.Remuz skrev:Har använt helljus på min X typ 3ggr på 2år. Långkörningarna har skett på dagen och där jag kör kort är det ju upplyst och massa trafik... Upplevde dock inget konstigt med ljuset.
Under den mörka årstiden kör jag nog mer med helljus än med halvljus. Och här i skogen sätter jag dessutom på dimljuset som gör att även dikeskanterna syns. Här finns ju allt från älgar över vildsvin till hjortar. Inget man vill få in i vindrutan direkt. Och nattsiktsassistenten upptäcker dessutom djuren oftast innan jag ser dem, sen blinkar den med LED:arna på djuret för att göra föraren uppmärksam. Denna funktion är guld värt för mig. Svårt att acceptera att min nästa bil troligen inte kommer ha detta.
Det är nog ett helt medvetet beslut. Jag tror att man har gjort bedömningen att det är en risk att föraren som är van vid adaptiv farthållare kan glömma bort att bilen inte anpassar farten och drar in i framförvarande fordon. För som du säger vore det oerhört enkelt att fixa annars.Zalman3 skrev:Att radarn slutar fungera är en sak, men det som retar mig på riktigt är att utan radar så har man ingen farthållare alls.
Det är dumt på riktigt!
Och det vore så enkelt att fixa!
Dock har radarn snöat igen kanske 2ggr på ca 10.000 mil.
Så vanligt är det inte.
Det har sagts ofta men ändå värt att upprepa. Jag saknar inte rattvärmen från Nissan Leaf. Har aldrig upplevt ratten som kall i Model 3, även om tex sätet varit lite kyligt när jag satt mig i bilen. Vet inte vad det är som gör det. Det skulle kunna vara materialet i ratten, veganskinn (inte gjort på veganer utan ett konstgjort skinn). Det skulle också kunna bero på att ventilationen kan blåsa direkt på ratten.Gustafsson skrev:Det där + ljudnivån är de plussen jag ser för Etron i dagsläget. Etron v 2.0 tror jag blir något att se fram emot.
Hur är etron som vinterbil ?
För mig är rattvärme ett stort plus, så M3 går lite bort där...
Kan förstå att en ouppmärksam förare inte har koll på vilket läge bilen är i.bylund skrev:Det är nog ett helt medvetet beslut. Jag tror att man har gjort bedömningen att det är en risk att föraren som är van vid adaptiv farthållare kan glömma bort att bilen inte anpassar farten och drar in i framförvarande fordon. För som du säger vore det oerhört enkelt att fixa annars.Zalman3 skrev:Att radarn slutar fungera är en sak, men det som retar mig på riktigt är att utan radar så har man ingen farthållare alls.
Det är dumt på riktigt!
Och det vore så enkelt att fixa!
Dock har radarn snöat igen kanske 2ggr på ca 10.000 mil.
Så vanligt är det inte.
Fast idén med rattvärme är ju att den är varm, händerna blir lätt kalla när man är ute i kylan och då är det trevligt att hålla i något varmt när man hoppar in i bilen. Så även om förvärmning kan göra så man slipper hålla i en isbit så är den inte värmande.LarsL skrev:Det har sagts ofta men ändå värt att upprepa. Jag saknar inte rattvärmen från Nissan Leaf. Har aldrig upplevt ratten som kall i Model 3, även om tex sätet varit lite kyligt när jag satt mig i bilen. Vet inte vad det är som gör det. Det skulle kunna vara materialet i ratten, veganskinn (inte gjort på veganer utan ett konstgjort skinn). Det skulle också kunna bero på att ventilationen kan blåsa direkt på ratten.
Min bil har inte rattvärme, jag har aldrig haft det och ser inte behovet heller. Om det går att få till e-tron kan jag faktiskt inte svara på. Värmen kommer ju omedelbart och bilen blir varm och go på några minuter. Så som det ska vara.Gustafsson skrev:Hur är etron som vinterbil ?
För mig är rattvärme ett stort plus, så M3 går lite bort där...
Kan bara instämma, en 4wd elbil är löjligt bra som vinterbil.mati skrev:Min bil har inte rattvärme, jag har aldrig haft det och ser inte behovet heller. Om det går att få till e-tron kan jag faktiskt inte svara på. Värmen kommer ju omedelbart och bilen blir varm och go på några minuter. Så som det ska vara.Gustafsson skrev:Hur är etron som vinterbil ?
För mig är rattvärme ett stort plus, så M3 går lite bort där...
Annars är den jättebra som vinterbil. Den har uppvärmd radar, spolning även för kamerorna och naturligtvis för strålkastarna. Det har de verkligen lyckats med.
Den går som på räls när det är moddigt eller halt. Jag har faktiskt aldrig lyckats att få sladd med den, fastän jag har provocerat bilen. Jag hamnade en gång i värsta blixthalkan. Det var så halt att bilen började glida i sidled trots att den stod stilla. Men det var inga större problem att köra. Andra bilar bara stod och spann och kom ingenstans.
Förra veckan blev det plötsligt vinter här med två decimeter blötsnö. Jag passade då på att testa lite. Vi har en ganska brant uppfart. Jag struntade i att skotta den, körde rätt ut bara. Uppe vid vägen hade snöplogen plogat upp en snövall. "Tyvärr" körde bilen bara rätt igenom. Jag hade hoppats på lite action, men det gick precis som på sommarn. Jag testade även att praktisera lite off-road körning. Luftfjädringen i off-road läge och så tog jag någa vändor genom den höga snön här på gården. Golfen fick stora problem till och med utan snö när jag hade ställt den lite för långt ut på det som brukar vara en gräsmatta på sommarn. Nu är det bara lervälling. Men e-tron körde helt bekymmmersfritt genom allt detta. Flera decimeter snö med lervälling under. Helt ospektakulärt. Jag fick den lite galna idén att köra rätt över åkern bredvid, men förnuftet segrade i sista sekund. Men det hade säkert funkat det också.![]()
Jag kan faktiskt inte komma på några nackdelar i samband med vinteregenskaperna.
Jag kör alltid i efficiency-läge i e-tron och då går även klimatanläggningen på sparlåga. Men det är lika varmt och skönt oavsett. Det behövs inte mer. Och så ser man folk som sitter i sina fossilbilar med mössa och sjal.Svenssons skrev:Har flertalet gånger fått frågan om det går att få varmt i kupén. Jag blir paff varje gång. Om de som frågar tror att det krävs en avgasmotors ineffektivitet för att värma något, tror de att det sitter en liten bensinmotor i varje hårfön?
Jag får också frågan ganska ofta, och svarar med samma förklaring som får ögonbryn att lyftasmati skrev:Jag kör alltid i efficiency-läge i e-tron och då går även klimatanläggningen på sparlåga. Men det är lika varmt och skönt oavsett. Det behövs inte mer. Och så ser man folk som sitter i sina fossilbilar med mössa och sjal.Svenssons skrev:Har flertalet gånger fått frågan om det går att få varmt i kupén. Jag blir paff varje gång. Om de som frågar tror att det krävs en avgasmotors ineffektivitet för att värma något, tror de att det sitter en liten bensinmotor i varje hårfön?