Sida 2 av 4

Re: Dragkrok

Postat: 17 aug 2015 21:54
av danni
Jag har aldrig i hela mitt liv ens kommit på tanken att ha eller hyra en husvagn, och jag har aldrig haft båt heller, så jag har fnyst lite åt konceptet dragkrok. Men på min nuvarande bil har jag faktiskt för första gången det, och den har blivit använd ganska flitigt. I en flytt, vid otaliga resor till möbelställen och liknande (där det oftast finns gratis lånesläp!), till tippen, med mera. Det har varit bra att ha, men det är inget jag känner att jag kommer dö av att vara utan.

Re: Dragkrok

Postat: 17 aug 2015 22:09
av pegs
Herr X skrev:
bladh skrev:
Såg i undersökningen som Tibor länkade till att det bara är 3% som skulle vilja dra husvagn med Tesla. Målgruppen för husvagnsfantaster och Tesla tycks inte se likadana ut.
Jag har haft dragkrok på alla mina bilar och känner mig handikappad utan sådan på Teslan. Har aldrig dragit en husvagn bakom bilen i hela mitt liv och heller aldrig åkt på husvagnssemester.
Däremot hyr jag släp ett tiotal gånger per år för att köra trädgårdsavfall till tippen, brädor om jag bygger något, växter om vi planterar i trädgården eller åkgräsklipparen till service.
Tror att gruppen "villaägare" har ungefär samma behov och känner igen sig i min beskrivning av dragkroksanvändande för icke-husvagnssemesterfirare.
+1
Villa + Tesla => 2:a bil med dragkrok

Re: Dragkrok

Postat: 18 aug 2015 18:10
av mahulkp
Idag dök det upp ett paket från USA. Blir ett litet helgprojekt Bild
ImageUploadedByTapatalk1439914187.611538.jpg
Återkommer med en rapport när den är på plats.

Dragkrok

Postat: 19 aug 2015 06:13
av Surfaren
Min bilprovarvän återkopplade och skrev att det varierar lite från bil till bil om det går att regga med drag. Men normalt sett är det nej på elbilar.
För de flesta elbilar är det på detta sättet. Gemensamt för elmotorer är att de är känsliga för överbelastning. Dessutom ökar elförbrukningen kraftigt om man skulle köra med släp. Då räckvidden redan är begränsad skulle detta säkert upplevas som en stor nackdel.
"De flesta" kanske innebär att vi kan slinka igenom med våra Teslor. :)

Re: Dragkrok

Postat: 19 aug 2015 07:57
av Herr X
Surfaren skrev:
Min bilprovarvän återkopplade och skrev att det varierar lite från bil till bil om det går att regga med drag. Men normalt sett är det nej på elbilar.
För de flesta elbilar är det på detta sättet. Gemensamt för elmotorer är att de är känsliga för överbelastning. Dessutom ökar elförbrukningen kraftigt om man skulle köra med släp. Då räckvidden redan är begränsad skulle detta säkert upplevas som en stor nackdel.
"De flesta" kanske innebär att vi kan slinka igenom med våra Teslor. :)
Det svaret gav oss inte så mycket :(
Att det är generellt nej för elbilar kan man ju förstå av den anledningen han nämner, men om Tesla själva släpper en dragkrok till sina bilar så måste ju situationen bli annorlunda. Då tar ju de ett producentansvar.

Re: Dragkrok

Postat: 19 aug 2015 08:20
av Surfaren
Herr X skrev:
Det svaret gav oss inte så mycket :(
Nej, tyvärr. Hans första kommentar var "jag får ta ditt regnr sen, verkar totalt flummigt det här med draget". Tydligen är det inte svart eller vitt utan en enda stor gråzon, men det låter aningen mörkt iaf som jag tolkar det. Kan ju hända att dom vägrar för befintliga bilar även om Tesla börjar klassa nyare Model S för dragkrok, med hänvisning till vad som helst.

Re: Dragkrok

Postat: 19 aug 2015 08:46
av danni
Surfaren skrev:
Min bilprovarvän återkopplade och skrev att det varierar lite från bil till bil om det går att regga med drag. Men normalt sett är det nej på elbilar.
För de flesta elbilar är det på detta sättet. Gemensamt för elmotorer är att de är känsliga för överbelastning. Dessutom ökar elförbrukningen kraftigt om man skulle köra med släp. Då räckvidden redan är begränsad skulle detta säkert upplevas som en stor nackdel.
"De flesta" kanske innebär att vi kan slinka igenom med våra Teslor. :)
Fast det där var ett märkligt svar. Det finns ju inga generella regler om huruvida elbilar får ha drag eller inte. Jag har drag på min PHEV och kan dra släp helt på eldrift utan problem. Räckvidden får väl var och en ta ansvar för på egen hand? Kort sagt är det väl upp till tillverkaren om de vill bestämma sig för att typgodkänna bilen för att ha drag, baserat på vad de tror om bilens förmågor och kundernas behov.

Re: Dragkrok

Postat: 19 aug 2015 08:56
av TiborBlomhall
Surfaren skrev:
Min bilprovarvän återkopplade och skrev att det varierar lite från bil till bil om det går att regga med drag. Men normalt sett är det nej på elbilar.
För de flesta elbilar är det på detta sättet. Gemensamt för elmotorer är att de är känsliga för överbelastning. Dessutom ökar elförbrukningen kraftigt om man skulle köra med släp. Då räckvidden redan är begränsad skulle detta säkert upplevas som en stor nackdel.
"De flesta" kanske innebär att vi kan slinka igenom med våra Teslor. :)
Att jag får kortare räckvidd ska berörda myndigheter vänligen ge f*n i :evil:
Det är upp till mig som användare att bedöma om jag kan acceptera den förkortade räckvidden eller inte.
Det är upp till tillverkaren att bedöma om deras elmotor kan hantera överbelastningen eller inte.
Bilprovningens bedömning borde endast bygga på om monteringen av dragkrok är säker eller ifall den riskerar att lossna vid belastning!

Re: Dragkrok

Postat: 19 aug 2015 09:08
av Surfaren
Tibor och danni, jag håller helt med er. Men det var det svaret jag fick. Jag tror inte den som skrev det där tänkte på Tesla särskilt mycket heller. Det verkar omöjligt att få ett generellt svar, möjligen kan man få något mer exakt om man har en specifik bil att kolla upp. Jag får fråga igen när jag fått min bil och se om dom har ett klart svar på den.

Re: Dragkrok

Postat: 19 aug 2015 09:29
av Svenssons
mahulkp skrev:
Idag dök det upp ett paket från USA. Blir ett litet helgprojekt Bild
ImageUploadedByTapatalk1439914187.611538.jpg
Återkommer med en rapport när den är på plats.
Som nämnts tidigare. Det finns risk att garantin ryker om du har monterat dragkrok och får problem med batteri, DU eller något annat som kan påverkas på grund av ökad belastning eller själva monteringen (rost/oxidering t.ex.). En på Tesla Service Center i Mölndal meddelade mig att montera dragkrok räknas som sådan åtgärd som gör att garantin försvinner.

Re: Dragkrok

Postat: 19 aug 2015 12:36
av mahulkp
Svenssons skrev:
mahulkp skrev:
Idag dök det upp ett paket från USA. Blir ett litet helgprojekt Bild
ImageUploadedByTapatalk1439914187.611538.jpg
Återkommer med en rapport när den är på plats.
Som nämnts tidigare. Det finns risk att garantin ryker om du har monterat dragkrok och får problem med batteri, DU eller något annat som kan påverkas på grund av ökad belastning eller själva monteringen (rost/oxidering t.ex.). En på Tesla Service Center i Mölndal meddelade mig att montera dragkrok räknas som sådan åtgärd som gör att garantin försvinner.
Jag är inte ett dugg orolig för garantin. Teslas (och alla andra biltillverkare för den delen) har naturligtvis en officiell hållning att minsta modifiering av bilen riskerar att påverka garantin.

Faktum är att Tesla Centers i USA har hjälpt till att monterat ett antal identiska Ecohitch åt Teslaägare innan de antog en striktare hållning kring tredje-partsprodukter. Det finns flera inlägg på TMC kring detta.

Bilen är ju inte typad för dragkrok men Ecohitch kan mycket väl monteras för att användas för ex. cykelhållare och liknande. I Danmark har nu fd Teslaanställda börjat montera Ecohitch såg jag i en annan tråd.

Re: Dragkrok

Postat: 19 aug 2015 17:15
av joel80
Messade med en kompis som började jobba som bilprovare tidigare i år. (färska kunskaper från utbildningen)
Han skriver på frågan om eftermontering och godkännande:

"Helbilsgodkänd där inte dragkrok ingår. Glöm det"

Gav honom ett regnummer på en P85D och han kollade:

"Ser inget om nån maximal släpvikt. Då är den inte godkänd med släp"


Frågade om dom som redan finns kan godkännas i efterhand om Tesla Model S får nytt helbilsgodkännande. på det svarar han:

"Möjligt"

Så i nuläget är det nog bara att hoppas på att det händer nått i USA först och att de blir ändring i typgodkännandet i EU sen.

Frågade också om vad som händer om de får in en Tesla med dragkrok.. men han försvann offline innan så får väl det svaret senare. :)


Edit:
Han svarade att det troligen blir återställande alternativt regbes.
Men regbes skulle knappast godkännas, så det är nog rätt kört, just nu.

Re: Dragkrok

Postat: 19 aug 2015 18:51
av LarsL
TiborBlomhall skrev:
Surfaren skrev:
Min bilprovarvän återkopplade och skrev att det varierar lite från bil till bil om det går att regga med drag. Men normalt sett är det nej på elbilar.
För de flesta elbilar är det på detta sättet. Gemensamt för elmotorer är att de är känsliga för överbelastning. Dessutom ökar elförbrukningen kraftigt om man skulle köra med släp. Då räckvidden redan är begränsad skulle detta säkert upplevas som en stor nackdel.
"De flesta" kanske innebär att vi kan slinka igenom med våra Teslor. :)
Att jag får kortare räckvidd ska berörda myndigheter vänligen ge f*n i :evil:
Det är upp till mig som användare att bedöma om jag kan acceptera den förkortade räckvidden eller inte.
Det är upp till tillverkaren att bedöma om deras elmotor kan hantera överbelastningen eller inte.
Bilprovningens bedömning borde endast bygga på om monteringen av dragkrok är säker eller ifall den riskerar att lossna vid belastning!
Bilprovningen i ärju inte en myndighet längre i Sverige, dessutom är det här ju ett uttalande från en person inget officiellt. Det hela handlar ju om att Tesla inte typat Model S med dragkrok, varken mer eller mindre. Kan ju hoppas på att när Model X kommer med drag så kanske Model S följer med. Personligen är jag enormt tveksam till att gamla Model S skulle omtypas med drag efter det också.

För övrigt har Bilprovningen, Besikta eller vad de nu blivit betydligt bättre sedan de konkurrents utsattes. Tidigare var det ofta den där typen av kommentarer, det vet du väl att då överhettar bilen bla, bla, bla.

Re: Dragkrok

Postat: 19 aug 2015 19:09
av Herr X
LarsL skrev:
För övrigt har Bilprovningen, Besikta eller vad de nu blivit betydligt bättre sedan de konkurrents utsattes.
Du fiskar i grumliga vatten!!!
Detta handlar statliga tillgångar som sålts ut för att rika riskkapitalister ska kunna göra vinst! Skattebetalarnas pengar som blir vinst när Sverige säljs ut av patriarkatet, och hamnar i skatteparadis som Jersey.
Statliga verk levererar hög kvalitet och trygga tjänster i Sverige. Vi ska aldrig tumma på kvaliteten i bilprovningen! Lyckades jag reta upp dig? :)

Re: Dragkrok

Postat: 19 aug 2015 19:18
av Lessmog
Herr X skrev:
LarsL skrev:
För övrigt har Bilprovningen, Besikta eller vad de nu blivit betydligt bättre sedan de konkurrents utsattes.
Du fiskar i grumliga vatten!!!
Detta handlar statliga tillgångar som sålts ut för att rika riskkapitalister ska kunna göra vinst! Skattebetalarnas pengar som blir vinst när Sverige säljs ut av patriarkatet, och hamnar i skatteparadis som Jersey.
Statliga verk levererar hög kvalitet och trygga tjänster i Sverige. Vi ska aldrig tumma på kvaliteten i bilprovningen! Lyckades jag reta upp dig? :)
Ja för fan! Jörnsy och Görnsy heter det jö! :twisted:
Mycket bra info, joel80! Så långt det nu håller...

Re: Dragkrok

Postat: 05 sep 2015 14:32
av jonas
Mahulkp funkar draget till en vanlig kulhandske? Man har väl 2" kula i staterna och 50mm i europa ?

Re: Dragkrok

Postat: 05 sep 2015 16:04
av bladh
jonas skrev:
Mahulkp funkar draget till en vanlig kulhandske? Man har väl 2" kula i staterna och 50mm i europa ?
2" är väl 50,4mm?

Re: Dragkrok

Postat: 05 sep 2015 16:13
av Pontus
bladh skrev:
jonas skrev:
Mahulkp funkar draget till en vanlig kulhandske? Man har väl 2" kula i staterna och 50mm i europa ?
2" är väl 50,4mm?
Är inte en tum 25,4mm och två tum 50,8mm?

Re: Dragkrok

Postat: 05 sep 2015 16:37
av jonas
2" är mer än 50.0mm iallafall ;-). Mätte på min gamla fossil och där är kulan strax under 50mm

Re: Dragkrok

Postat: 05 sep 2015 20:35
av mahulkp
Jag köpte en svensk 50 mm kula och monterade få de amerikanska är lite för stora. . Ska försöka sammanfatta en rapport på monteringen inom kort.

Re: Dragkrok

Postat: 06 sep 2015 01:46
av joel80
Blir det inte tråkigt att ha en Tesla med körförbud? ;)

Re: Dragkrok

Postat: 06 sep 2015 09:27
av bladh
Pontus skrev:
bladh skrev:
jonas skrev:
Mahulkp funkar draget till en vanlig kulhandske? Man har väl 2" kula i staterna och 50mm i europa ?
2" är väl 50,4mm?
Är inte en tum 25,4mm och två tum 50,8mm?
Helt rätt. Slarv-fel av mig.

Re: Dragkrok

Postat: 06 sep 2015 19:58
av mahulkp
joel80 skrev:
Blir det inte tråkigt att ha en Tesla med körförbud? ;)
Vet inte, jag har inte körförbud på min Bild

Re: Dragkrok

Postat: 21 okt 2015 16:05
av flaco
Jag återuppväcker denna tråd ... :) ... hoppas det är OK.

Som jag skrev i mitt första inlägg på detta forum är dragkrok viktigt för mig och helst vill jag ha en Model S.
Än så länge går inte denna kombination...

Men, jag hoppas att det snart blir verklighet, med tanke på att Model X får drag. Hoppas, hoppas, hoppas :D

Till min fråga ... är det någon som vet något, kanske har hört eller läst något, ett rykte, någon tweet .... jag tar alla halmstrån som finns :)

Re: Dragkrok

Postat: 21 okt 2015 16:50
av Herr X
flaco skrev:
Till min fråga ... är det någon som vet något, kanske har hört eller läst något, ett rykte, någon tweet .... jag tar alla halmstrån som finns :)
Nej, absolut ingenting. Följer Tesla via en mängd olika fora och har inte hört ett pip från Tesla eller någon journalist kring detta.
Som jag förstått saken är det förhållandevis ovanligt med dragkrok på vanliga personbilar i USA - istället har de familjer med sådana behov en pickup i tillägg till sina "daily drivers". När det gäller dragkrok, är det nog faktiskt så att vi i Skandinaven sticker ut - den engelskspråkiga Wikipedia-sida som handlar om dragkrokar lyfter särskilt fram den höga installationsgraden av dragkrokar i Skandinavien: https://en.wikipedia.org/wiki/Tow_hitch.

Om inte vi i Skandinavien ligger på Tesla om att vi vill ha dragkroksmöjlighet till Model S så kommer därför sannolikt Tesla inte att fokusera på detta.