Redtooth skrev:
...
Han tittade i min undercentral (bifogad bild) och enligt honom går det inte montera någon laddbox hos mig.
Då jag endast har 16A in i mitt hus.. sen klappa han ihop och åkte.
Jag är inte helt borta när det kommer till el men detta lät märkligt?
Det finns många elektriker, även här på elbilsforumen som läser regelböckerna och installationsanvisningarna bokstavligt och då blir det så.
Man läser märkskylten eller specen på en apparat, och står det "trefas, 32A" då är det det som gäller. Kablaget hela vägen från nätet till apparaten skall vara 32A. Då funkar det ju så klart inte med en undercentral som är anpassad för 16A eftersom 16 är mindre än 32. Att man kan skruva på en liten ratt inne i boxen är inte som att t.ex. i en värmepump, bygla hårdvaran så att den "på riktigt" begränsar effekten. Mjukvara går inte att lita på - mitt i allt kan ju grejerna få för sig att börja dra märkeffekten, och då går det ju åt pipsvängen! (Obs: sarkasm)
Det blir inte bättre när man börjar läsa installationsanvisningen till tesla WC, där står det att kablaget till WC:n skall klara 40A, då kan det lätt bli att man måste byta kablaget hela vägen från huvudsäkringarna, eller ännu mer.
Lösningen vore att det fanns lite olika laddboxar att köpa, som var internt reglerade till t.ex. 3x10A i mjukvara, och så sitter det en fet märkskylt på utsidan där det står 3x10A - då skulle alla elektriker, utan sura miner installera den på din klena central. Eller att det fanns rejäla byglingar inuti, såna som elektriker är vana vid.
Till dess får man försöka leta lite i elektrikerskaran, för att hitta någon som är lite pragmatisk, utan att för den skull vara en livsfarlig klåpare.