Offert laddbox

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare

Re: Offert laddbox

Inlägg av Snelleman »

Classemoeller skrev:
Ok vad blev priset ink moms med arbete då? Ja garo verkar va lite dyrare plus energimätare för lastbalansering kabel till dennixj installation e 4000:- bara det inkl.moms

Har 16A huvudsökring i huset nu plus bergvärme pump
4h á 550:- + moms tog elektrikern.
Då hade jag dragit fram kablarna så han monterade modulerna i elcentralen, kopplade in laddboxen och konfigurerade energimätarna och mätte så att allt fungerade.
M3 SR+
Användarvisningsbild
Sedde
Teslaägare

Inlägg av Sedde »

heldiggrisen skrev:
Svenssons skrev:
Classemoeller skrev:
Tänkte på Easee. Försöker lösa mig till det där med DC felström övervakning som garo har. Är det ett måste. ?

Annars kör ja gärna på den genom tibber då
Kör med en jordfelsbrytare av typ B. Behövs inget i laddboxen då.
Easee har inbyggd JFB typ B, behövs inget extra.
Du får rabatt via den här länken som medlem i TCS, tror också det finns extrarabatt att få med värvningskod om du hittar någon som har, tror det finns några sådana i länken under.
viewtopic.php?f=38&t=18417

Lycka till
Ja Tibber verkar riktigt bra - har varit i en del kontakt med dem senaste dagarna och har slutit avtal nu. Easee boxen verkar också grym - dessutom får man ju 50% på all laddning om man har Easee. Enda är väl att man behöver köpa lastbalansering separat om man nu behöver det. Jag avvaktar personligen med det eftersom jag kommer ladda på natten och inte med mer än 10-12A.

Har du ingen vän eller bekant som har Tibber får du gärna använda min kod: https://invite.tibber.com/bd959995
Koden funkar som så att vi båda får 500 kr att handla för.

Oavsett tycker jag du ska ge Tibber en ordentlig funderare. Förutom att de verkar vara ett schysst företag som jag gärna köper mig in i så gillar jag att jag kommer få all min förbrukning för bilen för halva priset 8-)
LightsOut

Inlägg av LightsOut »

Redtooth skrev:
LarsL skrev:
Skaffa en annan elektriker.
Informera elektrikern om att det går att ställa ner laddströmmmen på en Tesla WallCharger. Wallchargern har man ju för att det är bekvämt och lite säkrare, plus att man får bidrag för installationen.

Du har inte tagit kort på hela skåpet men du ska ha plats Jordfelbrytare TypB och säkringar. Jag tror att Jordfelsbrytaren tar 4 platser och säkringarna 3 så det borde funka i ditt skåp.
Ja, jag skall ringa firmorna som Tesla hade på sin sida.
Jag hade missat detta innan.

Det finns gott om plats i skåpet finns 6 platser på övre raden och 6 på andra
TotalEL (en av firmorna på listan) har jag anlitat för andra grejer och har bra erfarenhet av.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Vit SR+ | Odubbade vinterhjul | Dragkrok.

Beställning lagd: 2020-03-13
Beräknad leverans: Mars
Leveransort: Malmö
Slutdestination: Näset
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Redtooth skrev:
...
Han tittade i min undercentral (bifogad bild) och enligt honom går det inte montera någon laddbox hos mig.
Då jag endast har 16A in i mitt hus.. sen klappa han ihop och åkte.

Jag är inte helt borta när det kommer till el men detta lät märkligt?
Det finns många elektriker, även här på elbilsforumen som läser regelböckerna och installationsanvisningarna bokstavligt och då blir det så.

Man läser märkskylten eller specen på en apparat, och står det "trefas, 32A" då är det det som gäller. Kablaget hela vägen från nätet till apparaten skall vara 32A. Då funkar det ju så klart inte med en undercentral som är anpassad för 16A eftersom 16 är mindre än 32. Att man kan skruva på en liten ratt inne i boxen är inte som att t.ex. i en värmepump, bygla hårdvaran så att den "på riktigt" begränsar effekten. Mjukvara går inte att lita på - mitt i allt kan ju grejerna få för sig att börja dra märkeffekten, och då går det ju åt pipsvängen! (Obs: sarkasm)

Det blir inte bättre när man börjar läsa installationsanvisningen till tesla WC, där står det att kablaget till WC:n skall klara 40A, då kan det lätt bli att man måste byta kablaget hela vägen från huvudsäkringarna, eller ännu mer.

Lösningen vore att det fanns lite olika laddboxar att köpa, som var internt reglerade till t.ex. 3x10A i mjukvara, och så sitter det en fet märkskylt på utsidan där det står 3x10A - då skulle alla elektriker, utan sura miner installera den på din klena central. Eller att det fanns rejäla byglingar inuti, såna som elektriker är vana vid.

Till dess får man försöka leta lite i elektrikerskaran, för att hitta någon som är lite pragmatisk, utan att för den skull vara en livsfarlig klåpare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

tor-ake skrev:
Redtooth skrev:
...
Han tittade i min undercentral (bifogad bild) och enligt honom går det inte montera någon laddbox hos mig.
Då jag endast har 16A in i mitt hus.. sen klappa han ihop och åkte.

Jag är inte helt borta när det kommer till el men detta lät märkligt?
Det finns många elektriker, även här på elbilsforumen som läser regelböckerna och installationsanvisningarna bokstavligt och då blir det så.

Man läser märkskylten eller specen på en apparat, och står det "trefas, 32A" då är det det som gäller. Kablaget hela vägen från nätet till apparaten skall vara 32A. Då funkar det ju så klart inte med en undercentral som är anpassad för 16A eftersom 16 är mindre än 32. Att man kan skruva på en liten ratt inne i boxen är inte som att t.ex. i en värmepump, bygla hårdvaran så att den "på riktigt" begränsar effekten. Mjukvara går inte att lita på - mitt i allt kan ju grejerna få för sig att börja dra märkeffekten, och då går det ju åt pipsvängen! (Obs: sarkasm)

Det blir inte bättre när man börjar läsa installationsanvisningen till tesla WC, där står det att kablaget till WC:n skall klara 40A, då kan det lätt bli att man måste byta kablaget hela vägen från huvudsäkringarna, eller ännu mer.

Lösningen vore att det fanns lite olika laddboxar att köpa, som var internt reglerade till t.ex. 3x10A i mjukvara, och så sitter det en fet märkskylt på utsidan där det står 3x10A - då skulle alla elektriker, utan sura miner installera den på din klena central. Eller att det fanns rejäla byglingar inuti, såna som elektriker är vana vid.

Till dess får man försöka leta lite i elektrikerskaran, för att hitta någon som är lite pragmatisk, utan att för den skull vara en livsfarlig klåpare.
Ja så kan man också se på det, men börjar bilen dra 32A går ju säkringen så det spelar ingen roll om du får fel i laddaren.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

nek0 skrev:
Ja så kan man också se på det, men börjar bilen dra 32A går ju säkringen så det spelar ingen roll om du får fel i laddaren.
Så resonerar du och jag, men för många elektriker tar det emot att säkra och kabla mindre än vad som står på skylten på apparaten. Står det 32A skall det banne mej vara kablar och säkringar som pallar för 32A! Om man så måste hämta en grävmaskin och dra om matningen från transformatorstationen.

Jag kan ha en viss förståelse för att man resonerar så, och att man har sin yrkesstolthet osv.

Själv har jag haft tur och hittat pragmatiska elektriker, vilket underlättat mycket med såväl bastuinstallation, som solpaneler och laddstation. Åkersberga elektriska och Ostkustens elektriska har alltid levererat!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

tor-ake skrev:
nek0 skrev:
Så resonerar du och jag, men för många elektriker tar det emot att säkra och kabla mindre än vad som står på skylten på apparaten. Står det 32A skall det banne mej vara kablar och säkringar som pallar för 32A! Om man så måste hämta en grävmaskin och dra om matningen från transformatorstationen.

Jag kan ha en viss förståelse för att man resonerar så, och att man har sin yrkesstolthet osv.

Själv har jag haft tur och hittat pragmatiska elektriker, vilket underlättat mycket med såväl bastuinstallation, som solpaneler och laddstation. Åkersberga elektriska och Ostkustens elektriska har alltid levererat!
Elajo i aneby hade inga problem med att dra 6mm kabel från 16A säkringar till min Easee
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

nek0 skrev:

tyvärr säger ju inte TS vilken bil det avser och är det en M3 så gäller ju 16A som mest (11 kwh).

Rent generellt är ni som har bilar dåliga på att lägga in info i er profil (det som syns nederst) vilken bil ni har. Bara för att man skriver på Model X (t.ex) innebär det ju inte att man har en sådan eller?

Det känns som min fru, jag skall förstå vad hon tänker och framför allt vad hon kommer att tänka ;)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar