Sida 2 av 4
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 09:17
av Stevvee
BrooklynS skrev:Rena fossilbilar är i princip redan döda iom länders skattesystem och EU-s avgaskrav kopplat till böter för tillverkaren per såld bil.
En fossilbil som du köper idag kommer att bli svår att bli av med om tre år, kanske export utanför EU då. Efterfrågan på begagnade elbilar kommer att fortsatt vara väldigt hög.
Det ger ändå en viss vägledning inför hur andrahandsvärden kommer att se ut för olika bilar.
Är det därför elbilen står för hela 2% utav totala försäljningen utav bilar ?
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 09:41
av Fredrik j
BrooklynS skrev:Rena fossilbilar är i princip redan döda iom länders skattesystem och EU-s avgaskrav kopplat till böter för tillverkaren per såld bil.
En fossilbil som du köper idag kommer att bli svår att bli av med om tre år, kanske export utanför EU då. Efterfrågan på begagnade elbilar kommer att fortsatt vara väldigt hög.
Det ger ändå en viss vägledning inför hur andrahandsvärden kommer att se ut för olika bilar.
Hur tänker du att teslas försäljning på 4-5000 bilar under 2019 ensamma ska kunna försörja begagnatmarknaden om 3år? Varför måste fossilbilarna exporteras utanför EU menar du?
Om 3 år försvinner ju malus och skatten sänks.
Ni målar ju upp en märklig, dyster bild där alla fortsätter köra runt i sina gamla bilar.
Kanske blir det så.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 09:56
av Fredrik j
taliz skrev:
På vilket sätt är det relevant vad de valt bort?
De som är intresserade av både Tesla och en gammal BMW PHEV kan man nog räkna på ena handens fingrar. BMWn är gissningsvis för de flesta här en gammal relik, något som tillhör forntiden.
Det är alltså inte samma målgrupp.
Jag tror du har helt rätt i att majoriteten av det här forumets ca 8000 medlemmar föredrar en tesla framför en BMW PHEV.
Men begagnatmarknaden är ju mycket större än så.
Det är t.o.m. så att det än så länge finns fler tesla-bilar i sverige än det finns användare här på forumet.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 10:16
av tesla_wonderer
Det enklaste är väl att kolla vad en Tesla model S P100D som släpptes 2017 kostar idag på begagnatmarknaden. Om de sjönkt med säg 40% på tre år för ca 6000 mil så borde ju samma gälla ungefär för M3P?
Jag gick exakt i dessa tankar, men valde förmånsbil istället. För jag är osäker på andrahandsvärdet, inte idag, utan om 3 år när "alla andra äntligen också har el alternativ". Å andra sidan så har jag inte sett att någon bättre bil faller i nypris över åren, vilket ger en dämpande effekt på värdeminskningen.
När såg man senast att BMW, Audi, VW sänkte nypriset för nästa årsmodell i premiumsegmentet?
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 10:31
av Vulgarsonic
BrooklynS skrev:Rena fossilbilar är i princip redan döda iom länders skattesystem och EU-s avgaskrav kopplat till böter för tillverkaren per såld bil.
En fossilbil som du köper idag kommer att bli svår att bli av med om tre år, kanske export utanför EU då. Efterfrågan på begagnade elbilar kommer att fortsatt vara väldigt hög.
Det ger ändå en viss vägledning inför hur andrahandsvärden kommer att se ut för olika bilar.
Hur gärna jag än skulle vilja hålla med så är ju detta tyvärr en total utopi.
Bara att titta här i Finland, man har lite klimatmål men det görs absolut ingenting praktiskt för att accelerera övergången från fossilt.
Här finns det marknad för fossil ilar mååånga år till.
Elbilar har ännu en försvinnande liten del av marknaden.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 10:44
av Fredrik j
tesla_wonderer skrev:Det enklaste är väl att kolla vad en Tesla model S P100D som släpptes 2017 kostar idag på begagnatmarknaden. Om de sjönkt med säg 40% på tre år för ca 6000 mil så borde ju samma gälla ungefär för M3P?
Jag gick exakt i dessa tankar, men valde förmånsbil istället. För jag är osäker på andrahandsvärdet, inte idag, utan om 3 år när "alla andra äntligen också har el alternativ". Å andra sidan så har jag inte sett att någon bättre bil faller i nypris över åren, vilket ger en dämpande effekt på värdeminskningen.
När såg man senast att BMW, Audi, VW sänkte nypriset för nästa årsmodell i premiumsegmentet?
En S P100D gick väl på 1,5msek 2017. Bilarna har inte riktigt hunnit bli 3år men dom som finns annonseras ut för 750-850'. Det blir 50-55% vilket jag tycker är bra för en sån dyr bil. En 1,5msek-bil från BMW har troligtvis sjunkit mer.
Men det såldes väl relativt få P100D och omsättningen är ju troligtvis inte så hög. 750-850' är ju vad dom står till salu för vilket ju inte nödvändigtvis är detsamma som dom säljs för.
Det som är praktiskt med tesla är ju att man vet att samtliga nybilskunder verkligen betalade 1,5. Med en BMW 7-serie vet man ju aldrig vad nettopriset blev.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 10:58
av Tomas L
Vulgarsonic skrev:BrooklynS skrev:Rena fossilbilar är i princip redan döda iom länders skattesystem och EU-s avgaskrav kopplat till böter för tillverkaren per såld bil.
En fossilbil som du köper idag kommer att bli svår att bli av med om tre år, kanske export utanför EU då. Efterfrågan på begagnade elbilar kommer att fortsatt vara väldigt hög.
Det ger ändå en viss vägledning inför hur andrahandsvärden kommer att se ut för olika bilar.
Hur gärna jag än skulle vilja hålla med så är ju detta tyvärr en total utopi.
Bara att titta här i Finland, man har lite klimatmål men det görs absolut ingenting praktiskt för att accelerera övergången från fossilt.
Här finns det marknad för fossil ilar mååånga år till.
Elbilar har ännu en försvinnande liten del av marknaden.
Jag tror tyvärr att du har rätt. Jag kör en tjänstebil idag, en diesel, den ska bytas i år och jag har aldrig tidigare haft en bil som haft så högt andrahandsvärde efter tre år. Vi skulle gärna välja en ren elbil, men f n så är hybrider det vettigaste alternativet, även om hybrider är en parentes i historien. Det största problemet är att batteriproduktionen inte är i närheten av de volymer som behövs för att ta kål på fossilbilar inom de närmaste 3 åren. Tesla sålde ca: 368.000 bilar förra året, samtidigt såldes totalt 75-80 miljoner fossilbilar. Men det är iofs bra nyheter för Teslaägare eftersom det innabär att det finns goda chanser att andrahandsvärdet på elbilar kommer att vara högt även i framtiden.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 11:20
av Verdi
Fredrik j skrev:tesla_wonderer skrev:Det enklaste är väl att kolla vad en Tesla model S P100D som släpptes 2017 kostar idag på begagnatmarknaden. Om de sjönkt med säg 40% på tre år för ca 6000 mil så borde ju samma gälla ungefär för M3P?
Jag gick exakt i dessa tankar, men valde förmånsbil istället. För jag är osäker på andrahandsvärdet, inte idag, utan om 3 år när "alla andra äntligen också har el alternativ". Å andra sidan så har jag inte sett att någon bättre bil faller i nypris över åren, vilket ger en dämpande effekt på värdeminskningen.
När såg man senast att BMW, Audi, VW sänkte nypriset för nästa årsmodell i premiumsegmentet?
En S P100D gick väl på 1,5msek 2017. Bilarna har inte riktigt hunnit bli 3år men dom som finns annonseras ut för 750-850'. Det blir 50-55% vilket jag tycker är bra för en sån dyr bil. En 1,5msek-bil från BMW har troligtvis sjunkit mer.
Men det såldes väl relativt få P100D och omsättningen är ju troligtvis inte så hög. 750-850' är ju vad dom står till salu för vilket ju inte nödvändigtvis är detsamma som dom säljs för.
Det som är praktiskt med tesla är ju att man vet att samtliga nybilskunder verkligen betalade 1,5. Med en BMW 7-serie vet man ju aldrig vad nettopriset blev.
Priset på en P100D sänktes med 600 tusen över en natt för knappt ett år sen så just den modellen är lite skev att jämföra mot. En P3D kostar ju i princip som en vanlig LR AWD. Finns inte alls samma luft i priset.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 11:25
av Fredrik j
Efter att ha kollat begagnatmarknaden lite här på morgonen kan man ju konstatera att den är lite förvirrande. Det är få bilar till salu.
Den här t.ex.:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... t/88132406
639'?
När jag kollar hos tesla kostar en sån ny för 669' för leverans i mars. Med bonus på det blir det 609'.
Klart det kan finnas någon kund som vill ha bilen i eftermiddag och är beredd att betala för det. Men det kan ju inte vara vanligt.
Dessutom verkar ju just den handlaren vara illa ute när han försöker sälja en model3 med både skyltavläsning och läderklädsel..

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 11:27
av Fredrik j
Verdi skrev:Fredrik j skrev:tesla_wonderer skrev:Det enklaste är väl att kolla vad en Tesla model S P100D som släpptes 2017 kostar idag på begagnatmarknaden. Om de sjönkt med säg 40% på tre år för ca 6000 mil så borde ju samma gälla ungefär för M3P?
Jag gick exakt i dessa tankar, men valde förmånsbil istället. För jag är osäker på andrahandsvärdet, inte idag, utan om 3 år när "alla andra äntligen också har el alternativ". Å andra sidan så har jag inte sett att någon bättre bil faller i nypris över åren, vilket ger en dämpande effekt på värdeminskningen.
När såg man senast att BMW, Audi, VW sänkte nypriset för nästa årsmodell i premiumsegmentet?
En S P100D gick väl på 1,5msek 2017. Bilarna har inte riktigt hunnit bli 3år men dom som finns annonseras ut för 750-850'. Det blir 50-55% vilket jag tycker är bra för en sån dyr bil. En 1,5msek-bil från BMW har troligtvis sjunkit mer.
Men det såldes väl relativt få P100D och omsättningen är ju troligtvis inte så hög. 750-850' är ju vad dom står till salu för vilket ju inte nödvändigtvis är detsamma som dom säljs för.
Det som är praktiskt med tesla är ju att man vet att samtliga nybilskunder verkligen betalade 1,5. Med en BMW 7-serie vet man ju aldrig vad nettopriset blev.
Priset på en P100D sänktes med 600 tusen över en natt för knappt ett år sen så just den modellen är lite skev att jämföra mot. En P3D kostar ju i princip som en vanlig LR AWD. Finns inte alls samma luft i priset.
Ja och förmodligen stretar väl kunderna som betalade 1,5 emot där. Hur hanterar finansbolaget en leasingbil som köptes in för 1,5 tro? Hur länge annonsera ut för det ursprungliga beräknade restvärdet?
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 11:31
av fredrikwt
Fredrik j skrev:taliz skrev:Fredrik j skrev:taliz skrev:Fredrik j skrev:50% är ju vad avgasbilar haft. Elbilar kommer rimligen ha ett högre restvärde tills efterfrågan kan tillfredsställas. Det kommer ta många år tills dess, dvs Model 3 kommer troligen ha betydligt högre än 50% närmaste åren.
Visst är det kronor som räknas, och TCO blir samma eller lägre trots högre inköpspris - vilket de flesta på forumet konstaterat vid det här laget. Dvs även med 50% restvärde kostar bilen inte mer än en avsevärt billigare avgasbil. Blir restvärdet högre och/eller man kör mer, då blir TCO ännu lägre.
Jag tror du behöver ta till dig att alla som idag väljer bort tesla inte nödvändigtvis hatar elbilar eller älskar diesel. Dom vill bara av någon anledning inte köpa dagens modeller från tesla utan väljer istället en fossilbil. Trots att TCO blir dyrare. Trots att dom provkört tesla. Troligtvis är det för många den sista fossilbilen dom köper men fan vet när man ser vad som finns i pipeline när det gäller eldrivet. Begagnatköparen är en annan kundgrupp där det rimligen finns människor med ungefär samma inställning. Om 3 år ska dom alltså välja mellan en beg bmw för ca 100' eller en beg model3 för 500' med likvärdigt skick/mil?
Bilarnas för och nackdelar kommer ju troligtvis vara dom samma då som idag. För mig personligen är förresten BMW ett dåligt exempel.
Jag vill inte ha en BMW heller. Utom möjligen nya 8-serien som jag tycker är en mycket vacker bil. Men det går inte av flera orsaker.
Vad har det med saken att göra? Det vi diskuterade var Model 3s framtida pris. Det kommer alltid finnas folk som inte bryr sig så mkt om den ekonomiska biten, eller överhuvudtaget förstår den.
Du verkar också räkna konstigt när du säger att BMWn skulle kosta 100k. En 3-serie med motsvarande utrustning som en SR+ kostar inte 300k idag. Snarare ca 500k. Dvs är den värd säg 40% om 3 år blir det 200k, inte helt orimligt. Teslan kanske är värd 60%, vilket med en kostnad på 500k(-60k bonus) blir 300k, inte helt orimligt det heller.
Vi får se hur det slår, tillgång och efterfrågan är det som alltid som styr.
BMW 3-serie är ett bra exempel eftersom det är Teslas uttalade konkurrent, den Model 3 är designad att slå.
Nu var det ju trådskaparen som frågade vad en tesla model3 som idag kostar 700' skulle kunna vara värd om 3år. Antar att det är en performance då. I nästa inlägg var det någon som spekulerade i 470-550'.
Jag tror det är få av dom som bytt till model3 performance som valt bort en m3 utan man har valt bort en mellanklassare för 350-400' (nettopris), eller någonstans runt 420' listpris. Mellanskillnaden tänker man sig spara på driftskostnader och ett fantastiskt bra andrahandsvärde.
En 330e kostade 2016 ca 420' innan rabatter. Dessa kostar beg idag runt 300' hos en handlare och troligtvis går det väl att pressa ner den lite.
Den här t.ex:
https://www.wayke.se/objekt/8317dfdd-27 ... up-automat
Förhoppningsvis kommer vi ju alla få vara med och se hur det går.
Tack för all respons, precis så är det i mitt fall, jag väljer i så fall bort Porsche Macan (beg) eller Mercedes glc (beg) för ca 500k
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 11:43
av Fredrik j
Jämför du med begagnade bilar (utan malus) blir det ju ett annat läge. T.ex. en beg macan för 500' kanske är värd ca 200' om tre år. Idag finns det ju få bra bilar under 400' trots att dom är 3år. Med porsche är det komplext att räkna ut nettopris på likadan nya bil. Utrustningslistan är lång och många prylar är nästan osynliga men mycket kostsamma.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 12:03
av Stevvee
Fredrik j skrev:Efter att ha kollat begagnatmarknaden lite här på morgonen kan man ju konstatera att den är lite förvirrande. Det är få bilar till salu.
Den här t.ex.:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... t/88132406
639'?
När jag kollar hos tesla kostar en sån ny för 669' för leverans i mars. Med bonus på det blir det 609'.
Klart det kan finnas någon kund som vill ha bilen i eftermiddag och är beredd att betala för det. Men det kan ju inte vara vanligt.
Dessutom verkar ju just den handlaren vara illa ute när han försöker sälja en model3 med både skyltavläsning och läderklädsel..

Har även sett M3 med 360 kamera

Ringer du däremot en sådan handlare så motiverar dom priset mot att det är ”ett års leveranstid” så många sväljer nog det utan att titta upp.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 12:14
av Fredrik j
Jag tror model3-spekulanten i regel är ganska påläst. När bilarna börja komma ut på marknaden om 2år kommer både utbudet öka och priserna justeras.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 12:25
av Verdi
Fredrik j skrev:Jämför du med begagnade bilar (utan malus) blir det ju ett annat läge. T.ex. en beg macan för 500' kanske är värd ca 200' om tre år. Idag finns det ju få bra bilar under 400' trots att dom är 3år. Med porsche är det komplext att räkna ut nettopris på likadan nya bil. Utrustningslistan är lång och många prylar är nästan osynliga men mycket kostsamma.
Tror snarare över 300 tusen om 3 år. Många vill ha en Porsche Macan.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 12:34
av Fredrik j
Verdi skrev:Fredrik j skrev:Jämför du med begagnade bilar (utan malus) blir det ju ett annat läge. T.ex. en beg macan för 500' kanske är värd ca 200' om tre år. Idag finns det ju få bra bilar under 400' trots att dom är 3år. Med porsche är det komplext att räkna ut nettopris på likadan nya bil. Utrustningslistan är lång och många prylar är nästan osynliga men mycket kostsamma.
Tror snarare över 300 tusen om 3 år. Många vill ha en Porsche Macan.
Ja den typen av bilar är svåra. Om man jämför med systerbilen (eller kanske mer ingift kusin) Q5 tror jag macan står sig bra om man inte extrautrustat för 200' vilket ju är fullt möjligt.
Varje bil är unik och en spekulant som hittar en perfekt bil kan vara beredd att betala.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 12:47
av taliz
fredrikwt skrev:Fredrik j skrev:taliz skrev:Fredrik j skrev:taliz skrev:
Jag tror du behöver ta till dig att alla som idag väljer bort tesla inte nödvändigtvis hatar elbilar eller älskar diesel. Dom vill bara av någon anledning inte köpa dagens modeller från tesla utan väljer istället en fossilbil. Trots att TCO blir dyrare. Trots att dom provkört tesla. Troligtvis är det för många den sista fossilbilen dom köper men fan vet när man ser vad som finns i pipeline när det gäller eldrivet. Begagnatköparen är en annan kundgrupp där det rimligen finns människor med ungefär samma inställning. Om 3 år ska dom alltså välja mellan en beg bmw för ca 100' eller en beg model3 för 500' med likvärdigt skick/mil?
Bilarnas för och nackdelar kommer ju troligtvis vara dom samma då som idag. För mig personligen är förresten BMW ett dåligt exempel.
Jag vill inte ha en BMW heller. Utom möjligen nya 8-serien som jag tycker är en mycket vacker bil. Men det går inte av flera orsaker.
Vad har det med saken att göra? Det vi diskuterade var Model 3s framtida pris. Det kommer alltid finnas folk som inte bryr sig så mkt om den ekonomiska biten, eller överhuvudtaget förstår den.
Du verkar också räkna konstigt när du säger att BMWn skulle kosta 100k. En 3-serie med motsvarande utrustning som en SR+ kostar inte 300k idag. Snarare ca 500k. Dvs är den värd säg 40% om 3 år blir det 200k, inte helt orimligt. Teslan kanske är värd 60%, vilket med en kostnad på 500k(-60k bonus) blir 300k, inte helt orimligt det heller.
Vi får se hur det slår, tillgång och efterfrågan är det som alltid som styr.
BMW 3-serie är ett bra exempel eftersom det är Teslas uttalade konkurrent, den Model 3 är designad att slå.
Nu var det ju trådskaparen som frågade vad en tesla model3 som idag kostar 700' skulle kunna vara värd om 3år. Antar att det är en performance då. I nästa inlägg var det någon som spekulerade i 470-550'.
Jag tror det är få av dom som bytt till model3 performance som valt bort en m3 utan man har valt bort en mellanklassare för 350-400' (nettopris), eller någonstans runt 420' listpris. Mellanskillnaden tänker man sig spara på driftskostnader och ett fantastiskt bra andrahandsvärde.
En 330e kostade 2016 ca 420' innan rabatter. Dessa kostar beg idag runt 300' hos en handlare och troligtvis går det väl att pressa ner den lite.
Den här t.ex:
https://www.wayke.se/objekt/8317dfdd-27 ... up-automat
Förhoppningsvis kommer vi ju alla få vara med och se hur det går.
Tack för all respons, precis så är det i mitt fall, jag väljer i så fall bort Porsche Macan (beg) eller Mercedes glc (beg) för ca 500k
De bilarna kommer falla enormt i värde och kosta en förmögenhet i drift och underhåll.
Du skulle antagligen kunna köpa en Model S eller X för betydligt mer och ändå spara pengar jämfört med dom.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 12:52
av Fredrik j
taliz skrev:
De bilarna kommer falla enormt i värde och kosta en förmögenhet i drift och underhåll.
Du skulle antagligen kunna köpa en Model S eller X för betydligt mer och ändå spara pengar jämfört med dom.
Vad bedömer du en beg Macan för 500' vara värd om 3år?
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 13:06
av taliz
Fredrik j skrev:taliz skrev:
De bilarna kommer falla enormt i värde och kosta en förmögenhet i drift och underhåll.
Du skulle antagligen kunna köpa en Model S eller X för betydligt mer och ändå spara pengar jämfört med dom.
Vad bedömer du en beg Macan för 500' vara värd om 3år?
200, kanske 250 om man har tur.
Dvs vidare värdetapp på 250-300k.
Dessutom kommer reparationer, service, bränslekostnader, skatt etc lägga på ytterligare sexsiffriga kostnader.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 13:09
av taliz
Fredrik j skrev:BrooklynS skrev:Rena fossilbilar är i princip redan döda iom länders skattesystem och EU-s avgaskrav kopplat till böter för tillverkaren per såld bil.
En fossilbil som du köper idag kommer att bli svår att bli av med om tre år, kanske export utanför EU då. Efterfrågan på begagnade elbilar kommer att fortsatt vara väldigt hög.
Det ger ändå en viss vägledning inför hur andrahandsvärden kommer att se ut för olika bilar.
Hur tänker du att teslas försäljning på 4-5000 bilar under 2019 ensamma ska kunna försörja begagnatmarknaden om 3år? Varför måste fossilbilarna exporteras utanför EU menar du?
Om 3 år försvinner ju malus och skatten sänks.
Ni målar ju upp en märklig, dyster bild där alla fortsätter köra runt i sina gamla bilar.
Kanske blir det så.
Hur tänker du att den försäljningen skall få begpriserna att droppa?
Tillgång och efterfrågan styr priset. Dvs finns få bilar tillgängliga som många vill ha så kommer priserna hållas uppe.
Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 13:11
av taliz
Verdi skrev:Fredrik j skrev:Jämför du med begagnade bilar (utan malus) blir det ju ett annat läge. T.ex. en beg macan för 500' kanske är värd ca 200' om tre år. Idag finns det ju få bra bilar under 400' trots att dom är 3år. Med porsche är det komplext att räkna ut nettopris på likadan nya bil. Utrustningslistan är lång och många prylar är nästan osynliga men mycket kostsamma.
Tror snarare över 300 tusen om 3 år. Många vill ha en Porsche Macan.
Det som gäller nu gäller inte nödvändigtvis om 3 år. Utvecklingen går snabbt.
De som vill ha en beggad Macan i år vill troligen ha en beggad Model Y om 3 år.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 13:13
av taliz
Fredrik j skrev:tesla_wonderer skrev:Det enklaste är väl att kolla vad en Tesla model S P100D som släpptes 2017 kostar idag på begagnatmarknaden. Om de sjönkt med säg 40% på tre år för ca 6000 mil så borde ju samma gälla ungefär för M3P?
Jag gick exakt i dessa tankar, men valde förmånsbil istället. För jag är osäker på andrahandsvärdet, inte idag, utan om 3 år när "alla andra äntligen också har el alternativ". Å andra sidan så har jag inte sett att någon bättre bil faller i nypris över åren, vilket ger en dämpande effekt på värdeminskningen.
När såg man senast att BMW, Audi, VW sänkte nypriset för nästa årsmodell i premiumsegmentet?
En S P100D gick väl på 1,5msek 2017. Bilarna har inte riktigt hunnit bli 3år men dom som finns annonseras ut för 750-850'. Det blir 50-55% vilket jag tycker är bra för en sån dyr bil. En 1,5msek-bil från BMW har troligtvis sjunkit mer.
Men det såldes väl relativt få P100D och omsättningen är ju troligtvis inte så hög. 750-850' är ju vad dom står till salu för vilket ju inte nödvändigtvis är detsamma som dom säljs för.
Det som är praktiskt med tesla är ju att man vet att samtliga nybilskunder verkligen betalade 1,5. Med en BMW 7-serie vet man ju aldrig vad nettopriset blev.
Var hittar du P100D för 750k?
Hittar inte en enda på blocket. Däremot vanliga 100D, men de ligger snarare närmare 900k.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 13:15
av Fredrik j
taliz skrev:Fredrik j skrev:BrooklynS skrev:Rena fossilbilar är i princip redan döda iom länders skattesystem och EU-s avgaskrav kopplat till böter för tillverkaren per såld bil.
En fossilbil som du köper idag kommer att bli svår att bli av med om tre år, kanske export utanför EU då. Efterfrågan på begagnade elbilar kommer att fortsatt vara väldigt hög.
Det ger ändå en viss vägledning inför hur andrahandsvärden kommer att se ut för olika bilar.
Hur tänker du att teslas försäljning på 4-5000 bilar under 2019 ensamma ska kunna försörja begagnatmarknaden om 3år? Varför måste fossilbilarna exporteras utanför EU menar du?
Om 3 år försvinner ju malus och skatten sänks.
Ni målar ju upp en märklig, dyster bild där alla fortsätter köra runt i sina gamla bilar.
Kanske blir det så.
Hur tänker du att den försäljningen skall få begpriserna att droppa?
Tillgång och efterfrågan styr priset. Dvs finns få bilar tillgängliga som många vill ha så kommer priserna hållas uppe.
Jag tror inte att några begpriser kommer droppa. Men jag tror inte heller på fantastiskt höga restvärden för någon bil.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 13:17
av Fredrik j
taliz skrev:Fredrik j skrev:tesla_wonderer skrev:Det enklaste är väl att kolla vad en Tesla model S P100D som släpptes 2017 kostar idag på begagnatmarknaden. Om de sjönkt med säg 40% på tre år för ca 6000 mil så borde ju samma gälla ungefär för M3P?
Jag gick exakt i dessa tankar, men valde förmånsbil istället. För jag är osäker på andrahandsvärdet, inte idag, utan om 3 år när "alla andra äntligen också har el alternativ". Å andra sidan så har jag inte sett att någon bättre bil faller i nypris över åren, vilket ger en dämpande effekt på värdeminskningen.
När såg man senast att BMW, Audi, VW sänkte nypriset för nästa årsmodell i premiumsegmentet?
En S P100D gick väl på 1,5msek 2017. Bilarna har inte riktigt hunnit bli 3år men dom som finns annonseras ut för 750-850'. Det blir 50-55% vilket jag tycker är bra för en sån dyr bil. En 1,5msek-bil från BMW har troligtvis sjunkit mer.
Men det såldes väl relativt få P100D och omsättningen är ju troligtvis inte så hög. 750-850' är ju vad dom står till salu för vilket ju inte nödvändigtvis är detsamma som dom säljs för.
Det som är praktiskt med tesla är ju att man vet att samtliga nybilskunder verkligen betalade 1,5. Med en BMW 7-serie vet man ju aldrig vad nettopriset blev.
Var hittar du P100D för 750k?
Hittar inte en enda på blocket. Däremot vanliga 100D, men de ligger snarare närmare 900k.
https://www.wayke.se/objekt/88d81231-cc ... re-automat
Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Postat: 16 feb 2020 13:17
av taliz
Fredrik j skrev:Jag tror model3-spekulanten i regel är ganska påläst. När bilarna börja komma ut på marknaden om 2år kommer både utbudet öka och priserna justeras.
Vad har det för relevans?
Återigen, tillgång och efterfrågan styr priset.
Ju fler bilar Tesla säljer desto fler får upp ögonen för dem.
Närmaste åren kommer begpriserna vara astronomiska eftersom det saknas konkurrens.
T.o.m. budgetkoreaner som Kia eNiro har gått för MER än inköpspriset som begagnade.