Sida 2 av 2

Re: Byta fram motorn

Postat: 16 feb 2020 12:02
av NEO
Gustafsson skrev:
Att alla trådar blir OT är ett signum för forumet, men diskussionen om motorbyte är väl intressantare än den eviga ”hur många mil får du” frågan ?
Har liknande fråga om Roadstermotorn skulle kunna bytas mot nåt annat tex.
Du menar alltså att förbrukning för
Raven motorn inte är relevant för om det är ekonomiskt försvarsbart? Om raven inte drar avsevärt mindre är det ju inte värt att byta. Jag tycker det är OT.

Re: Byta fram motorn

Postat: 16 feb 2020 12:10
av Svenssons
NEO skrev:
Jag tycker det är OT.
OT? Off Topic eller On Topic?

;)

Re: Byta fram motorn

Postat: 16 feb 2020 12:16
av NEO
Svenssons skrev:
NEO skrev:
Jag tycker det är OT.
OT? Off Topic eller On Topic?

;)
OnT såklart :D

Re: Byta fram motorn

Postat: 16 feb 2020 12:24
av spacecoin
Raven har väl annan revision på battery pack också, förutom ny fjädring och nya motorn fram

Re: Byta fram motorn

Postat: 16 feb 2020 12:28
av NEO
spacecoin skrev:
Raven har väl annan revision på battery pack också, förutom ny fjädring och nya motorn fram
Vad är det för revision mot non raven? Kul om någon kunde ta bild

Re: Byta fram motorn

Postat: 16 feb 2020 12:39
av spacecoin

Re: Byta fram motorn

Postat: 16 feb 2020 12:40
av olarsson
NEO skrev:
spacecoin skrev:
Raven har väl annan revision på battery pack också, förutom ny fjädring och nya motorn fram
Vad är det för revision mot non raven? Kul om någon kunde ta bild
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... on.155502/

Re: Byta fram motorn

Postat: 16 feb 2020 16:34
av Gustafsson
NEO skrev:
Gustafsson skrev:
Att alla trådar blir OT är ett signum för forumet, men diskussionen om motorbyte är väl intressantare än den eviga ”hur många mil får du” frågan ?
Har liknande fråga om Roadstermotorn skulle kunna bytas mot nåt annat tex.
Du menar alltså att förbrukning för
Raven motorn inte är relevant för om det är ekonomiskt försvarsbart? Om raven inte drar avsevärt mindre är det ju inte värt att byta. Jag tycker det är OT.
Jo det kan väl vara relevant - om det öht gick att dra några slutsatser av svaren.
Edit:Fast slutsatsen kan ju vara att skillnaden är försumbar och inte värt besväret eftersom andra faktorer är så mycket viktigare.

Re: Byta fram motorn

Postat: 16 feb 2020 19:11
av [JM]
taliz skrev:
Det är garanterat en massa ändringar som skulle kosta enormt att göra.
Andra motorfästen, elektronik, kabelhärvor, mjukvara etc. Kanske annan inverter, kylning osv.
Skulle tippa på att det kan kosta flera hundra tusen inkl allt arbete.

Minns att flera tänkte de skulle installera AP i sina gamla S som saknade hw. De gav snabbt upp de idéerna när de fick klart för sig hur komplext och kostsamt det är.
Varför skulle det vara andra motorfästen, kablar mm?
Om tesla är det minsta lilla smarta (vilket dom har en tendens att visa bortemellan) så bibehåller dom de mekaniska och elektriska interfacen.
På så sätt så blir det lättare att reparera gamla bilar utan att behöva producera den gamla motorkonstruktionen. Slipper designa om det som motorn fäster i osv. Man vill ju normalt ha drop in replacment som uppfyller form/fit/function och performance inom industrin.
Sen kan det naturligtvis vara så att dom ändrat något pga ett designfel som dom passar på att fixa med raven.

Man skulle ev kunna ställa frågan till Rich Rebuilds....
https://www.youtube.com/channel/UCfV0_w ... DuZT2ct4SA

Re: Byta fram motorn

Postat: 16 feb 2020 22:21
av taliz
[JM] skrev:
taliz skrev:
Det är garanterat en massa ändringar som skulle kosta enormt att göra.
Andra motorfästen, elektronik, kabelhärvor, mjukvara etc. Kanske annan inverter, kylning osv.
Skulle tippa på att det kan kosta flera hundra tusen inkl allt arbete.

Minns att flera tänkte de skulle installera AP i sina gamla S som saknade hw. De gav snabbt upp de idéerna när de fick klart för sig hur komplext och kostsamt det är.
Varför skulle det vara andra motorfästen, kablar mm?
Om tesla är det minsta lilla smarta (vilket dom har en tendens att visa bortemellan) så bibehåller dom de mekaniska och elektriska interfacen.
På så sätt så blir det lättare att reparera gamla bilar utan att behöva producera den gamla motorkonstruktionen. Slipper designa om det som motorn fäster i osv. Man vill ju normalt ha drop in replacment som uppfyller form/fit/function och performance inom industrin.
Sen kan det naturligtvis vara så att dom ändrat något pga ett designfel som dom passar på att fixa med raven.

Man skulle ev kunna ställa frågan till Rich Rebuilds....
https://www.youtube.com/channel/UCfV0_w ... DuZT2ct4SA
Det är ju en helt annan typ av motor. Permanent magnet istället för induktion. Dessutom är den designad för Model 3, inte S och X.
Ganska troligt därmed att de fått göra en hel del anpassningar.

Re: Byta fram motorn

Postat: 17 feb 2020 00:38
av [JM]
taliz skrev:
[JM] skrev:
taliz skrev:
Det är garanterat en massa ändringar som skulle kosta enormt att göra.
Andra motorfästen, elektronik, kabelhärvor, mjukvara etc. Kanske annan inverter, kylning osv.
Skulle tippa på att det kan kosta flera hundra tusen inkl allt arbete.

Minns att flera tänkte de skulle installera AP i sina gamla S som saknade hw. De gav snabbt upp de idéerna när de fick klart för sig hur komplext och kostsamt det är.
Varför skulle det vara andra motorfästen, kablar mm?
Om tesla är det minsta lilla smarta (vilket dom har en tendens att visa bortemellan) så bibehåller dom de mekaniska och elektriska interfacen.
På så sätt så blir det lättare att reparera gamla bilar utan att behöva producera den gamla motorkonstruktionen. Slipper designa om det som motorn fäster i osv. Man vill ju normalt ha drop in replacment som uppfyller form/fit/function och performance inom industrin.
Sen kan det naturligtvis vara så att dom ändrat något pga ett designfel som dom passar på att fixa med raven.

Man skulle ev kunna ställa frågan till Rich Rebuilds....
https://www.youtube.com/channel/UCfV0_w ... DuZT2ct4SA
Det är ju en helt annan typ av motor. Permanent magnet istället för induktion. Dessutom är den designad för Model 3, inte S och X.
Ganska troligt därmed att de fått göra en hel del anpassningar.
Du har helt rätt men inget av det du säger strider mot mitt påstående om du tänker efter...
Varför anpassa bilen efter motorn och inte bara göra om skalet på motorn så att det passar bilen. Under förutsättningen att den nya inte är mkt större än den gamla och inte får plats.
Detta har vi ingen aning om hur dom tänkt men det skulle inte förvåna mig alls ifall den passar rak av.
Vi får helt enkelt vänta tills nån entusiast provar att byta..hint hint..TS.. ;)

Byta fram motorn

Postat: 17 feb 2020 00:57
av taliz
[JM] skrev:
Du har helt rätt men inget av det du säger strider mot mitt påstående om du tänker efter...
Varför anpassa bilen efter motorn och inte bara göra om skalet på motorn så att det passar bilen. Under förutsättningen att den nya inte är mkt större än den gamla och inte får plats.
Detta har vi ingen aning om hur dom tänkt men det skulle inte förvåna mig alls ifall den passar rak av.
Vi får helt enkelt vänta tills nån entusiast provar att byta..hint hint..TS.. ;)
Om det var så enkelt, varför tog det då två år att göra?
Tesla brukar vara väldigt snabba med att införa förbättringar om det inte är alltför komplext.
Vill minnas att jag sett/hört något om att just motorfästena är annorlunda för Raven. Kan inte riktigt minnas var det var bara.

EDIT: Det var något relaterat till vibrationer i framvagnen har jag för mig. Raven har inte samma problem/lösning pga att motorn har en annan upphängning.

Re: Byta fram motorn

Postat: 17 feb 2020 05:53
av PhR34k
[JM] skrev:
taliz skrev:
[JM] skrev:
taliz skrev:
Det är garanterat en massa ändringar som skulle kosta enormt att göra.
Andra motorfästen, elektronik, kabelhärvor, mjukvara etc. Kanske annan inverter, kylning osv.
Skulle tippa på att det kan kosta flera hundra tusen inkl allt arbete.

Minns att flera tänkte de skulle installera AP i sina gamla S som saknade hw. De gav snabbt upp de idéerna när de fick klart för sig hur komplext och kostsamt det är.
Varför skulle det vara andra motorfästen, kablar mm?
Om tesla är det minsta lilla smarta (vilket dom har en tendens att visa bortemellan) så bibehåller dom de mekaniska och elektriska interfacen.
På så sätt så blir det lättare att reparera gamla bilar utan att behöva producera den gamla motorkonstruktionen. Slipper designa om det som motorn fäster i osv. Man vill ju normalt ha drop in replacment som uppfyller form/fit/function och performance inom industrin.
Sen kan det naturligtvis vara så att dom ändrat något pga ett designfel som dom passar på att fixa med raven.

Man skulle ev kunna ställa frågan till Rich Rebuilds....
https://www.youtube.com/channel/UCfV0_w ... DuZT2ct4SA
Det är ju en helt annan typ av motor. Permanent magnet istället för induktion. Dessutom är den designad för Model 3, inte S och X.
Ganska troligt därmed att de fått göra en hel del anpassningar.
Du har helt rätt men inget av det du säger strider mot mitt påstående om du tänker efter...
Varför anpassa bilen efter motorn och inte bara göra om skalet på motorn så att det passar bilen. Under förutsättningen att den nya inte är mkt större än den gamla och inte får plats.
Detta har vi ingen aning om hur dom tänkt men det skulle inte förvåna mig alls ifall den passar rak av.
Vi får helt enkelt vänta tills nån entusiast provar att byta..hint hint..TS.. ;)
Jag offrar mig. Ska fråga Rich Rubilds

Re: Byta fram motorn

Postat: 17 feb 2020 07:38
av Tars
Byte av motor fram kostar ca 50.000 ex moms och går enbart att göra på bilar med e-fuse.
Har kollat med min kontakt i polen som gör uppgraderingar.

Re: Byta fram motorn

Postat: 17 feb 2020 07:45
av PhR34k
Vad innebär e-fuse?
Men frågan är också, räcker det med att byta motor för att få bättre förbrukning.
Har kontaktat Richie, får se vad han säger.

Byta fram motorn

Postat: 17 feb 2020 10:46
av jpetters
Tars skrev:
Byte av motor fram kostar ca 50.000 ex moms och går enbart att göra på bilar med e-fuse.
Har kollat med min kontakt i polen som gör uppgraderingar.
Är detta bara bytet eller inklusive en ny raven (?) motor?

Re: Byta fram motorn

Postat: 18 feb 2020 12:15
av PhR34k
Vilken cliffhanger.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: Byta fram motorn

Postat: 18 feb 2020 20:02
av Tars
Byte av motor samt programuppdatering.
Man kan säga att att de flesta med facelift och Model x omfattas.

Re: Byta fram motorn

Postat: 18 feb 2020 20:19
av PhR34k
Ok men sa han något om de ger resultat i längre körsträcka?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: Byta fram motorn

Postat: 18 feb 2020 21:24
av Tars
PhR34k skrev:
Ok men sa han något om de ger resultat i längre körsträcka?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Japp. Blir som en raven.

Re: Byta fram motorn

Postat: 19 feb 2020 01:30
av [JM]
Tars skrev:
PhR34k skrev:
Ok men sa han något om de ger resultat i längre körsträcka?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Japp. Blir som en raven.
Är det bara motorn som byts eller något mer?

Re: Byta fram motorn

Postat: 19 feb 2020 22:59
av Tars
[JM] skrev:
Tars skrev:
PhR34k skrev:
Ok men sa han något om de ger resultat i längre körsträcka?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Japp. Blir som en raven.
Är det bara motorn som byts eller något mer?
Vet ej, men programvaran fixas.
Har för mig han nämnde att det behövs fixas med vattenkylning av motorn också, men kan ha missuppfattat.

Re: Byta fram motorn

Postat: 09 sep 2020 17:33
av Shven
Hej. Har en MX Raven och har fått bekymmer med vibrationer i ratten vid acceleration efter 1500 mil. Lite mer om bilen är högt ställd och mindre om den är "kall". Hade den nere på Tesla i Malmö idag och fick besked om att drivaxlarna ska bytas.
MIn undran är om detta kommer att lösa problemen eller om detta återkommer. Så länge garantin gäller går det ju an men när man måste betala själv blir det tråkigt. Finns det någon som avverkat två omgångar drivaxlar? Eller kan man räkna med att problemet kommer att vara ur världen?

Re: Byta fram motorn

Postat: 09 sep 2020 17:48
av fth
Shven skrev:
Hej. Har en MX Raven och har fått bekymmer med vibrationer i ratten vid acceleration efter 1500 mil. Lite mer om bilen är högt ställd och mindre om den är "kall". Hade den nere på Tesla i Malmö idag och fick besked om att drivaxlarna ska bytas.
MIn undran är om detta kommer att lösa problemen eller om detta återkommer. Så länge garantin gäller går det ju an men när man måste betala själv blir det tråkigt. Finns det någon som avverkat två omgångar drivaxlar? Eller kan man räkna med att problemet kommer att vara ur världen?
Jag har bytt tre gånger, den senaste/sista till den enligt Tesla ”permanenta” lösningen, inga problem sedan dess.

Till Raven fanns det dock iaf tidigare ingen ”permanent” lösning, där fick man räkna med att få byta igen, men det kanske har ändrats sedan jag bytte sist?

/fth

Re: Byta fram motorn

Postat: 09 sep 2020 18:00
av fimpen
Shven skrev:
Hej. Har en MX Raven och har fått bekymmer med vibrationer i ratten vid acceleration efter 1500 mil. Lite mer om bilen är högt ställd och mindre om den är "kall". Hade den nere på Tesla i Malmö idag och fick besked om att drivaxlarna ska bytas.
MIn undran är om detta kommer att lösa problemen eller om detta återkommer. Så länge garantin gäller går det ju an men när man måste betala själv blir det tråkigt. Finns det någon som avverkat två omgångar drivaxlar? Eller kan man räkna med att problemet kommer att vara ur världen?
+1 på den.

Vår Raven MX -19 skakar vid ganska pådrag, även ganska modest. I Cheetah-stance går det dock rätt ok. Jag frågade om man vågade gasa på när vi hämtade ut bilen och då sa de att det var lugnt med nya drivlinan. Tji fick man, och hoppas på att en permanent fix kommer även för Raven innan garantin går ut.

/fimpen