Re: Varför Teslas laddbox?
Postat: 16 feb 2020 08:46
Ja det är att inte ha öppningsknappen jag saknar mest så det är ett bra försäljningsargument.
Om det är knappen du vill åt, så köp vilken box som helst utan fast sladd, så köper du till den här:gnutten skrev:Ja det är att inte ha öppningsknappen jag saknar mest så det är ett bra försäljningsargument.
Standard-inställningen i WC är att bara ladda Tesla, men det finns en liten switch man kan ändra vid installationen så att den laddar alla bilar med typ 2. Så du kan välja om du vill att den bara ska kunna ladda Tesla eller alla bilar.Filipleven skrev:En till fråga på ämnet. Stämmer det att Teslas WC bara funkar med Teslor?
Trean skrev:Standard-inställningen i WC är att bara ladda Tesla, men det finns en liten switch man kan ändra vid installationen så att den laddar alla bilar med typ 2. Så du kan välja om du vill att den bara ska kunna ladda Tesla eller alla bilar.Filipleven skrev:En till fråga på ämnet. Stämmer det att Teslas WC bara funkar med Teslor?
Beror på vad du har för behov.mrmike0243 skrev:Äntligen verkar Model 3 beställningen vara på G.
Men vilken laddbox ska jag beställa? Vilken är bäst?
Nja, fast det är ju när du ska koppla ur som det är mest användbart med en knapp på handtaget. Annars måste man upp med appen eller öppna dörren till bilen och släppa loss kontakten.bonath skrev:Trycka på sladden eller luckan... Ilandsproblem!!!
edit:
Jag har WC men trycker oftast på skärmen när jag går ur bilen.
Jerker skrev:Nja, fast det är ju när du ska koppla ur som det är mest användbart med en knapp på handtaget. Annars måste man upp med appen eller öppna dörren till bilen och släppa loss kontakten.bonath skrev:Trycka på sladden eller luckan... Ilandsproblem!!!
edit:
Jag har WC men trycker oftast på skärmen när jag går ur bilen.
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.Svenssons skrev:Du begränsar ju strömstyrkan i boxen så att huvudsäkringen inte går. Är den på 16A sätter du 16A i boxen vid installation så kommer max vara 16A för bägge tillsammans. Teslaboxen kommer dock inte ta hänsyn till övriga förbrukare som t.ex. värmepanna eller spis.gnutten skrev:Om lastbalanseringen inte övervakar huvudsäkringen är det väl en lösning som bara kommer halvvägs kan jag tycka. Om du får gäster som vill ladda tex måste du instruera hur många ampere de får ta, jag tycker det är skönt att slippa tänka på det alls.
Så du jämför boxar med olika funktioner och säger att den som har fler funktioner är överprissatt, det är ju inte en rättvis jämförelse.
Om man har en S eller X, ja. Men väldigt få av oss 3-ägare har köpt till en fob.mathiaso skrev:Laddkabeln låses upp om man håller in knappen för bakluckan på fobben.
Men visst, knappen är smidig då den alltid är där.
Ja jag går i samma funderingar då jag också ska installera en snart. Vad jag förstår det som och som någon annan här i tråden påpekat är laddboxen endast en "sofistikerad strömbrytare". Av vad jag sett här i trådarna är det främst två modeller förutom Teslas som dyker upp: Easee och Garo.mrmike0243 skrev:Äntligen verkar Model 3 beställningen vara på G.
Men vilken laddbox ska jag beställa? Vilken är bäst?
Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.LarsL skrev:Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Ja jag tänker också att det är sällan jag kommer behöva utnytta mer än så. Är det inte också så att det är bättre för batteriet att laddas med lägre effekt?Jerker skrev:Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.LarsL skrev:Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Ja, det är det, men mellan att ladda 3*16A och 8*16A är det nog ingen skillnad. Det är effekter på över 50 kW som kan vara skadliga i längden.Sedde skrev:Ja jag tänker också att det är sällan jag kommer behöva utnytta mer än så. Är det inte också så att det är bättre för batteriet att laddas med lägre effekt?Jerker skrev:Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.LarsL skrev:Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
ChristerSjo skrev:Varför skall du betala 2000 kr för en mätare? En laddabox behöver bara förberedd för mätning om jag minns rätt.
Edit: Glömde citera men det är inlägget på föregående sida som jag hänvisar till.
Ja, med ett vred inne i boxen. Låt elektrikern som installerar den göra inställningen.heldiggrisen skrev:Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Klockrent.tor-ake skrev:Ja, med ett vred inne i boxen. Låt elektrikern som installerar den göra inställningen.heldiggrisen skrev:Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Du kan ju dessutom begränsa i bilen, jag har 16A huvudsäkring, min laddbox står på 13A men bilen på 9A.heldiggrisen skrev:Klockrent.tor-ake skrev:Ja, med ett vred inne i boxen. Låt elektrikern som installerar den göra inställningen.heldiggrisen skrev:Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Jag hittade på sidan 21 i WC-manualen
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... 1612081439
Verkar vara enkelt att styra upp själv också.
Ställer jag WC till 8 eller 10A så bör jag få ut mellan 2 och 3 mil per timme, räcker plenty för mitt dagliga körande.
Då måste jag be farsan och kompisar om också att ställa ner i sin E-Niro, Zoe etc, nu behöver jag inte det.LasseTM skrev:Du kan ju dessutom begränsa i bilen, jag har 16A huvudsäkring, min laddbox står på 13A men bilen på 9A.heldiggrisen skrev:Klockrent.tor-ake skrev:Ja, med ett vred inne i boxen. Låt elektrikern som installerar den göra inställningen.heldiggrisen skrev:Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Jag hittade på sidan 21 i WC-manualen
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... 1612081439
Verkar vara enkelt att styra upp själv också.
Ställer jag WC till 8 eller 10A så bör jag få ut mellan 2 och 3 mil per timme, räcker plenty för mitt dagliga körande.
Du har jag möjlighet att kliva upp på 13A om det verkligen behövs men annars tuffar den på i 9A.